![]() |
|
![]() |
#701 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Når andre selskaper tar over trenger flyene fremdeles piloter, men «daukjøttet» har ingen bruk for |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#702 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Flyene returneres til leasingselskapene og fortsetter globalt (vil ikke si at de gir jobb for nåværende SAS-piloter) eller hugges opp (737 og eldre A320). Det er finnes fortsatt (europeiske) selskap som har flere piloter enn nødvendig. Annet alternativ er å sette inn større maskiner på Skandinavia; pilotbehovet er det samme men trafikkvolumet øker (AF kan godt erstatte A320 med A321 på OSL og CPH og KLM kan erstatte Embraer med 737 på de fleste skandinaviske destinasjonene). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#703 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#704 | |
critical mind
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Alle store selskaper i Europa har mangel på personell. Først og fremst cabin-crews, men også piloter og bakke-ansatte i diverse funksjoner. Og som en konsekvens av mangelen stiger lønner. easyJet just nylig annonserte kraftige lønns-økninger for sine Cabin-Crews. Nyansatte cabin-crews tjener idag så lav at det gjør veldig lite forskjell mellom jobb og gå-på-trygg. Det finnes ikke så veldig mye gamle dyre ansatte igjen etter Corona. En god del gikk ut med sluttpakker. Industrien har blitt low-pay og dette påvirker evnen å ansette de smarteste hoder alrede negativ. Også i SAS. Du har jobb, men du kan ikke bygge opp en liv på lønnen. Dette er pervers. De største problemer for SAS er forøvrig ikke payhøyden. Tarifavtaler er langt mer enn bare lønn. Det handler om roster regler, og dette er ofte den langt mer limiterende faktor for crew-produktivitæten. Men det finnes seg en annen sannhet. Man kan ikke utpresse crews som sitroner, da blir de utmetted og må melde seg fatigue. SAS sine største problemer er ikke adressert i SAS Forward. Den fremtidlige flåte skål være E95, A320/321NEO og A350. Man skål satse enda mer på leisure marked, som har en ekstremt hoy seasonality. Overraskende nok, er det eksakt det segment hvor de meste flyselskaper går konk... Kjernevirksomheten for SAS er og skulle forbli høyfrekvente ruter innen Skandinavia. Da har man en stort hull mellom E95 og A320NEO. En kikk på LX viser hvordan en veldig sunn flåtestruktur ser ut. Ingen ord om dette i SAS Forward. Ironie på: Who needs 150seaters ??? SAS sin flåtestruktur er ikke tilpassed den ruteportfolje de fly, ca 20% av flåten er overdimensjonert, noe som koster selskap daglig penger. SAS Forward er kanskje en finansielt ide, men det er ingen strategisk plan som kan lykkes. Rent og slett fordi det hva skizzeres er ingen plan, det er highway-to-hell for SAS. Og da kan man like gode sla selskap konkurs og be de ansatte å finne seg nye jobber. Mange vil faktisk bli overrasked at de kan tjene mer dersom de jobber ved andre selskaper. Til slutt kommer prikken på i*en, og det er distansen mellom ledelsen og de ansatte. Hvor mye skål Arko og Co bidra? Han fikk 5% mer lønn en Gustavsson, pluss gylden fallsjerm. Dette er ikke noe man kan tro på, denne ledelsen er ferdig. De forstår rett og slett ikke at de trenger sine ansatte.
__________________
Business Analyst |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#705 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Det er en helvetes stor forskjell for de det gjelder, å ha en jobb å bruke hodet på, i forhold til å NAVe!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#706 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,479
|
![]()
Problemet är att i vissa fall är det en förlust att arbeta vs NAV (räkna in transportkostnader) och då kan man lika gärna ta NAV och använda tiden till annat t.ex studier (som kanske inte är helt innanför).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#707 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#708 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Og du tror ikke at de trenger ekspandere kraftig for å fylle tomrommet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#709 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Det tror jeg, samtidig karakteriserer luftfart seg av en ekstrem priselastisitet; når tilbudet synker stiger prisene mer enn lineær slak at det oppstår en ny markedsbalanse. Tomrommet blir mindre enn den totale kapasiteten på innenriks. Det passer også i en annen samfunnsutvikling: Fly mindre (stadig flere bedrifter og det offentlige har miljømål ifm ‘Paris’) og reduserer derfor flyreiser. På generelt grunnlag forventer jeg gode muligheter for piloter, forutsett at de jobber for lønnsomme bedrifter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#710 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
|
![]()
Ingen sunn finansiell grunn til og gå på NAV. Men pilotene i SAS står på prinsipp om at de skal være ansatt i SAS, ikke i et selskap som er oppkokt for og knuse deres (og alle norske arbeidere’s) rettigheter. Og de har faktisk god støtte i folket av de som har satt seg inn i hva streiken gjelder.
Noen av dere skriker at den «skandinaviske modellen» er utdatert. Vi kan alle bli skiftet ut av billigere arbeidskraft. Jeg mener at halve det offentlige Norge burde vært sparket siden ingen ville savnet dem om de var borte i en uke. Jeg som nordmann dro til USA for og gå på flyskole, og det var mange av oss. Noen ble igjen og fikk jobber her. Det var altfor mange om beinet, derfor var lønningene veldig lave. På 90 tallet var det selskap der du startet på 700 timer i måneden på en B1900, topp på ca $28-29000. I United farger. De store selskap som American Eagle og Mesaba hadde begynner lønn på ca $12000 i året. Folk med unger kvalifiserte for food stamps. Hver og en av oss var en del av problemet, det var for mange piloter i forhold til jobber. Men problemet blant flygere var ikke alle som jobbet for den lønna som var. Det var det fåtallet som var villige til og jobbe for mindre. Noen av oss ble sparket for at en annen tilbydde seg og jobbe for halvparten av det du tjente. Vi så til Norge der det var orden i forholdene og lønn og betingelser milevis over det mange av oss hadde. Dette gjaldt stort sett alle i Norge. I de siste år kar jeg sett utrolig mange utlendinger som jobber i Norge, både på turistplasser i restauranter og som håndverkere. Dette har jeg selvsagt ingenting imot, så lenge de ikke jobber for mindre enn det nordmenn får betalt, og at de bor i Norge. Og det gjør ikke mange, kommer inn for og tjene penger for så og dra tilbake til Polen der de bor. Og det er et problem for alle norske arbeidstakere. I dag i USA er flygeryrket et helt annet. Orden i forhold, lønn og betingelser mye bedre enndet var for 30 år siden. Tjener det dobbelte i USA av det de tjener i SAS. Vi ser til Norge i dag og rister på hodet. Fra her som nordmenn mener er kynisk og manipulerende til arbeidslivets velferds høyborg. Dere som skriker at piloter må tilpasse seg til «internasjonale» lønn og vilkår. Er dere klar til og betale mye mer for billettene når det er fritt for piloter og lønningen går opp? For det er jo det SAS sier vil skje, pilotene koster allerede 5% av alle utgifter. Mitt poeng er at SAS kunne gjort dette i et marked der det er overskudd av folk. Det er det ikke i dag, og i de neste par år tror jeg det blir mangel over hele Europa. Da bli «internasjonale» lønninger kanskje det dobbelte. Dette er et kortsiktigs styresett i SAS, som de alltid har gjort. Dutchie får 17M i året uansett hva som skjer. Klarer han og kutte lønna til de ansatte får han store bonuser og drar til neste. De nesten på toppen blir sittende i papirflytte posisjoner, og håper at ingen finner dem. For Norge er jo verdens beste land og bo i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#711 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Ser poenget ditt; mangel på ansatte gjelder lønnsomme bedrifter som kan ekspandere (ekspansjon kommer i tillegg til flere tusen som går i pensjon). Men SAS er ikke der; SAS styres fortsatt som et offentlig byråkrati pga politiske interesser av minst to stater som er aksjonær, dog uten noen som helst (nasjonal) visjon på hva de vil oppnå med SAS. Dog markedet hvor SAS opererer i er kommersiell. Jeg tror nok at ingen er uenige med påstanden at SAS må bryte ned overhead. Men det er ikke overhead som er tema for tariffavtalen til flygerne. Høyfrekvente ruter i Skandinavia er historie, med unntak av norsk innenriks; Sverige satser på tog og Danmark går også stadig mer i den retningen. Høyfrekvent i Skandinavia har ingen fremtid med mindre pax skal flys fra skandinavisk hub til skandinavisk hub for videre forbindelser over verden. Men da kan man like godt fly via Helsingfors, Frankfurt, Amsterdam eller Paris. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#712 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Tror forøvrig du har et glorifisert bilde av det å jobbe turnus og å være mye borte hjemmefra. Det er på mange måter bånn i bøtta. Aner ikke hvor mange bursdager, julehelger, vinterferier, påsker og høstferier jeg har mistet. Tidligere i år var begeret fullt, jeg byttet jobb for å ha muligheten til å ha fri når familien har fri. Kostnaden? Ned 700-800k i årslønn og opp fra 100-130 til 230 arbeidsdager pr år. Er det verdt det? Helt klart!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#713 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
|
![]()
Jeg har nok mange flere dager fri enn de fleste, på papiret. Var oppe klokka 3:30 hele forrige uke, opptil 14 timers dag. Den var ikke planlagt, skulle vel være ca 11. Jeg er høyt oppe på lista og jobber mest effektive turer, men det er langt fra normen. Mange dekker hele 24 timers klokka på en uke. Jeg pendler, som de fleste gjør, ca 1000nm. Kommer som regel ut dagen før, og ofte hjem dagen etter.
37 timers uka i Norge er jo for lang for mange, de skal ha 35… Du står fritt til og bruke 1M på skole og kanskje få jobb. Ikke i SAS, men i uansett selskap for uansett lønn før du har nok timer for noen av de norske selskap. Banken betaler renter, ingen bekymringer. Og da kan du kanskje, om du kommer inn, få en av disse konge jobbene i SAS der du på papiret har fritt halve året. Noen år har du kanskje til og med fri en helligdag og får med deg en fotballkamp og konsert for dine barn. Og om du ikke får jobb, så kan du kose deg med minnene i de 25 år det tar og betale tilbake. Mange kjørte taxi, noen søppelbil, andre jobber i flyselskap i forskjellige posisjoner. En gikk på TV og klaget at han var gjelds slave. En robba bank og endte opp ettersøkt før han tok hagle i egne hender. Men om du får jobben, så får du gleden av en jobb der du er uglesett av hvermannsen på flyplassen, men og av andre med stor flyinteresse. Renta er lav, hva kan gå galt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#714 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Hvis dere som kjenner noen som kjenner noen skal gjette, hva er man enig om, og hvor er man langt fra hverandre pr i kveld?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#715 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
|
![]() https://www.youtube.com/watch?v=NlqWL7ohipA
|
![]() |
![]() |
![]() |
#716 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,307
|
![]() Quote:
De er ute å kjøper nattmat |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#717 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,546
|
![]() Quote:
https://www.nrk.no/norge/sas-pilotan...ake-1.16040286 Utifra det vi har lest her er, det vel egentlig slik at det har vært mangel på søkere til Link, noe som har resultert i at bare en av maskinene deres har kommet i lufta…? Komiske Ali rir igjen ![]()
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#718 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
|
![]()
Og nå bringer VG eksklusive avsløringer fra forhandlingene:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-vi-fortsetter Det er panini vs toast. Partene står på sitt. Man har ikke blitt enige om frokost. (Forøvrig tror jeg SAS driver med misledende informasjon — det hun bærer på bildet der ser IKKE ut som toast.) Last edited by zeffen; 17-07-2022 at 09:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#719 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Kjørte også taxi mens jeg studerte, 15t skift (kl 15-06). Så jeg har en viss ide om hvordan dere har det. Ikke noe for meg. Unner dere all den lønnen og fridager selskapet er i stand til å gi dere. Men det må altså også fungere for arbeidsgiver ellers er det hele meningsløst.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#720 | |||
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
https://www.nrk.no/norge/tidligere-s...lit-1.16040263 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |