Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-07-2022, 15:21   #1
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,396
Default Re: Konflikt i SAS

Ingen sunn finansiell grunn til og gå på NAV. Men pilotene i SAS står på prinsipp om at de skal være ansatt i SAS, ikke i et selskap som er oppkokt for og knuse deres (og alle norske arbeidere’s) rettigheter. Og de har faktisk god støtte i folket av de som har satt seg inn i hva streiken gjelder.
Noen av dere skriker at den «skandinaviske modellen» er utdatert. Vi kan alle bli skiftet ut av billigere arbeidskraft. Jeg mener at halve det offentlige Norge burde vært sparket siden ingen ville savnet dem om de var borte i en uke.
Jeg som nordmann dro til USA for og gå på flyskole, og det var mange av oss. Noen ble igjen og fikk jobber her. Det var altfor mange om beinet, derfor var lønningene veldig lave. På 90 tallet var det selskap der du startet på 700 timer i måneden på en B1900, topp på ca $28-29000. I United farger. De store selskap som American Eagle og Mesaba hadde begynner lønn på ca $12000 i året. Folk med unger kvalifiserte for food stamps.
Hver og en av oss var en del av problemet, det var for mange piloter i forhold til jobber. Men problemet blant flygere var ikke alle som jobbet for den lønna som var. Det var det fåtallet som var villige til og jobbe for mindre. Noen av oss ble sparket for at en annen tilbydde seg og jobbe for halvparten av det du tjente. Vi så til Norge der det var orden i forholdene og lønn og betingelser milevis over det mange av oss hadde. Dette gjaldt stort sett alle i Norge.
I de siste år kar jeg sett utrolig mange utlendinger som jobber i Norge, både på turistplasser i restauranter og som håndverkere. Dette har jeg selvsagt ingenting imot, så lenge de ikke jobber for mindre enn det nordmenn får betalt, og at de bor i Norge. Og det gjør ikke mange, kommer inn for og tjene penger for så og dra tilbake til Polen der de bor. Og det er et problem for alle norske arbeidstakere.
I dag i USA er flygeryrket et helt annet. Orden i forhold, lønn og betingelser mye bedre enndet var for 30 år siden. Tjener det dobbelte i USA av det de tjener i SAS. Vi ser til Norge i dag og rister på hodet. Fra her som nordmenn mener er kynisk og manipulerende til arbeidslivets velferds høyborg.
Dere som skriker at piloter må tilpasse seg til «internasjonale» lønn og vilkår. Er dere klar til og betale mye mer for billettene når det er fritt for piloter og lønningen går opp? For det er jo det SAS sier vil skje, pilotene koster allerede 5% av alle utgifter.
Mitt poeng er at SAS kunne gjort dette i et marked der det er overskudd av folk. Det er det ikke i dag, og i de neste par år tror jeg det blir mangel over hele Europa. Da bli «internasjonale» lønninger kanskje det dobbelte. Dette er et kortsiktigs styresett i SAS, som de alltid har gjort.
Dutchie får 17M i året uansett hva som skjer. Klarer han og kutte lønna til de ansatte får han store bonuser og drar til neste. De nesten på toppen blir sittende i papirflytte posisjoner, og håper at ingen finner dem. For Norge er jo verdens beste land og bo i.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish Someone Småprat 3 10-12-2013 09:33
Konflikt i Finnair EB Flyforum 2 04-06-2008 19:44
Transwede konflikt rammer SAS scandi Flyforum 31 13-12-2007 15:23
Transport varnar för konflikt med SAS TG923 Flyforum 0 26-08-2007 17:03
Konflikt mellom BU og SK-piloter Isbamse Flyforum 5 29-09-2005 16:00


All times are GMT +2. The time now is 14:34.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.