![]() |
|
![]() |
#21 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]()
Nei, kanskje derfor man burde vurdere å få alle ansatte med på laget, kontra splitt&hersk. Norwegian får til å organisere alle piloter med direkte ansettelse og felles ansiennitetsliste. Ingen grunn til at SAS ikke skal få til det samme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Dersom prognosene om at markedet for bedriftskunder vil reduseres betraktelig etter korona er riktige, vil SAS få et inntektsproblem. Gjelden har vel også økt, så de får et økt utgiftsproblem. Så SAS må tenke anderledes, og det er foreningene også nødt til å ta inn over seg skal SAS være bærekraftig fremover. Hvis ikke havner de fort i ett nytt «2012»…
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
Jeg synes det er underlig at et hvert behov for «å tenke annerledes», «effektivisere» og «endre» alltid skal være synonymt med dårligere arbeidsplasser. Hvis det virkelig er fasiten i all evighet, så vil vi til slutt få et rimelig begredelig samfunn.
Ja, SAS har et inntektsproblem, i likhet med samtlige flyselskaper fortiden. Kostnadsproblemet, i form av gjeld, avskrivninger og og andre utgifter utenom personell, utgjør en betydelig større andel av utgiftsbildet. Når det etterspørres større fleksibilitet i et selskap for å håndtere sesongvariasjoner finnes det flere løsninger enn at 40% av arbeidsstokken skal være sesongarbeidere. Det er dessuten underlig at det må være slik, da jeg ikke vet om noen andre større flyselskaper som har det på samme måte. Vinteren, som er lavsesong for SAS, byr dessuten på andre muligheter enn å la flyene stå på bakken. SAS har bla tidligere fått forespørsel om å fly mer charter om vinteren. Jeg mener dessuten at frivillige deltidsordninger og økt fokus på positiv produksjon om vinteren er en bedre vei å gå enn pisk og havregrøt ovenfor sin egen organisasjon. Det gjelder for så vidt om det er snakk om flyselskap eller hvilken som helst annen organisasjon. Ren Excel styring av selskaper tilhører gamledager og er dømt til å feile før eller siden. «Change or die» sies det. Det er vanskelig med «change» og utvikling av selskapet når all fokus er på å sultefore organisasjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Vel en "2012" er kanskje nødvendig for å få orden på balansen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,285
|
![]()
Sånn satt på spissen, så hadde det nesten vært bedre for eierne å la SAS går konkurs. Hvis dagens aksjonærer primært den svenske og danske stat, pluss Wallenberg osv, vil sprøyte inn feks 10 MRD i ny EK i SAS, er det ikke bedre da å bare la SAS gå konk, også bruker de 10 MRD på å starte opp ett nytt flyselskap: SAS 2.0? Da slipper man all gammel moro som gjeld, forpliktelser, antikke avtaler osv.
Det som er verdt noe i SAS feks logo og brand, EuroBonus osv, kan de jo alltids kjøpe av boet for en billig penge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
|
![]() Quote:
Hur är det med AOC? Skulle säga att det faktum att Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden sitter på ett tämligen unikt sådant eftersom det är utställt av tre länder och allt vad det innebär med trafikrättigheter? Kan det bara flyttas?
__________________
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,704
|
![]()
Det som er trist er at det er utrolig ineffektivt å splitte opp produksjon på denne måten. Man ender gjerne opp i situasjoner der det står to identiske fly ved siden av hverandre, det ene får snag, men crewet kan ikke bare hoppe over i flyet ved siden av siden det tilhører et annet AOC. Alle disse underselskapene skal dessuten ha egen administrasjon, og er det noe SAS IKKE trenger er det mer fordyrende administrasjon! De har allerede 11-12 mann i administrasjonen pr fly, der de fleste mer effektive selskap er nede i 3.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Godt poeng, det kan synes uungåelig. Og kanskje er det nettopp dette vi nå ser forberedelser til med SAIL, Werff etc - at SAS ledelsen nå styrer mot en *villet* chapter 11…!
W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 04-09-2021 at 10:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]() Quote:
Hvis Norwegian som var teknisk konkurs får til å samarbeide med de ansatte, burde SAS også klare det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2021
Posts: 21
|
![]()
Det er nok mange grunner til at det er full krig mellom ledelsen og de ansatte. Dette strategi-dokumentet fra SAS (Agenda 2000) er riktignok over 20 år gammel, men det er allikevel en blåkopi av hvordan de ansatte oppfatter nåværende situasjon. SAS har vist igjennom historien at det ikke koster de en eneste kalori å lyve til verken ansatte og media, og situasjonen er helt lik i dag.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
|
![]()
Intressant lesning! Etter hva jeg har forstått, følger SAS-ledelsen denne strategien slavisk.
Overhørte en samtale i helgen mellom venner av meg som jobber i´bolaget´; SAS SAIL skifter navn til "SAS EUROPE" og SK blir "SAS SCANDINAVIAN". Så oppsplitting og outsourcing er i høy grad en pågående prosess i dette selskapet...slik strategien beskriver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,704
|
![]()
Det er åpenbart at en variant av den planen lever i beste velgående.
Hvis intensjonen er å skape «increased shareholder value» har de bommet grovt, for de som har sittet som aksjonærer siden 2000 har vel tapt noe sånt som 95%.. Quote:
Fantastisk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
|
![]()
Snacka om giftig företagskultur...
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Newcomer
Join Date: Oct 2006
Posts: 25
|
![]()
SAS kommer ikke til å overleve som selskap hvis de ikke umiddelbart gjør drastiske grep i ledelsen.
Det er vel snart bare et tidsspørsmål før myndighetene griper inn. Sykefraværet er skyhøyt og stemning blant de gjenværende er på bunn. Det virker og som SAS har tenkt å fly den kommende ramp-up med crj’er og innleide ressurser frem til våren når sail skal være operative. Å unnlate å fly for å tviholde på outsourcing planen er direkte tjenesteforsømmelse fra ledelsen og hadde ført til mistillit i et hvilket som helst annet selskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Newcomer
Join Date: Sep 2021
Posts: 21
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Gitt at dette er riktig, så er jo strategien til SAS-ledelsen ren fagforeningsknusing i sakte film. Men da må de nesten velge: Enten kan de legge fagforeningsknusingen til side, og få de ansatte med seg i å rette opp skuta med en forretningsstrategi som fokuserer på inntektene, ikke bare å spare utgifter - eller så får ledelsen "go full nuclear" og kreve en fullstendig endring i ansettelsesvilkårene med konkurs som trussel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
Tror vi kommer til å se en helt annen måte å angripe dette på med van der Werff som sjef. Ikke noen skandinavisk følsomhet her, uten bare å kjøre på med de endringer han har bestemt seg for.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Noe som får meg som overinteressert-i-flysikkerhet-kunde til å snu ryggen til selskapet. Så som i for eksempel Wizzair, vil også i SAS dårlige forhold med usikkerhet og «trusler» være med på å skru ned sikkerheten. Dette sammen med en stor gruppe nylig omskolerte fra Boeing til Airbus gjør SAS nå til et for meg relativt uattraktivt flyselskap å fly med.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Er dette et problem for sikkerheten?
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |