Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-09-2021, 17:27   #1
LN-HFH
ScanFlyer Gold

LN-HFH's Avatar

Default Re: Konflikt i SAS

Ja, hva skal man si? At det skriver over er datert til år 2000 ser jeg på som skremmende. Personlig trodde jeg at mye av denne fagforeningsknusingen og opprettelser av datterselskaper rundt om var et resultat av hva konkurrentene hadde gjort, da det tilsynelatende er det som har blitt brukt som argument for blant annet SAS Ireland utad. Det å se at tidligere SAS direktør Eivind Roald og andre direktører stå og skryte over at SAS er svært stolte av at de benytter seg av den skandinaviske modellen er direkte hårreisende når det gang på gang viser seg dette er ren vrøvl, og var selv da. Her et eksempel fra debatten angående konflikten i DY i 2015: https://tv.nrk.no/se?v=NNFA51030515&t=2044s

På et punkt har de i hvert fall lykkes (om det er positivt kommer an på øynene som ser). De har i stor grad holdt dette bråket utenfor media, noe som var planen i følge dokumentet fra 2000. Synes det er ganske underlig at ikke mer har kommet ut, det virker nærmest som at fagforeningene har gitt opp. Tidligere var media og fagforeningsledere i hvert fall svært glade i å skrike høyt om konflikter mellom ansatte og ledelsen, spesielt i et norsk selskap...

Jeg håper for de ansattes del at disse elendighetene kommer mer frem. At to stater pumper penger inn i dette selskapet er skremmende når de ansatte blir behandlet på denne måten og som ikke gjenspeiler noe av de verdiene i det de kaller den skandinaviske modellen. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: den svenske og danske stat skulle, og bør når mer penger trengs, sette svært strenge vilkår som må oppfylles, hvis ikke true med konkurs. Så får man i verste fall slå de konkurs, for nye seriøse aktører kommer til selv i 2021, bare se på Flyr.

Det er egentlig bare navnet som ser ut til å ha noe med Skandinavia å gjøre lenger, dessverre. Og som jeg ser det har ikke selskapet livets rett når de ikke kan tjene penger samtidig som de behandler de ansatte med respekt og de tilbyr skandinaviske vilkår.

Posting Rules