Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-09-2021, 23:13   #101
TCASRA
Newcomer
 
Join Date: Sep 2021
Posts: 21
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by mlindgreen View Post
Hvordan kan dette være social dumping? Flyverbranchens personaleunion organiserer også personalet i Norwegians danske operation (de som er blevet genansatte) samt i Thomas Cook og mange andre selskaber.
FPU har skrevet under kollektivavtale på vegne av piloter som ikke engang er ansatt i selskapet. Tygg litt på den du........
TCASRA is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2021, 06:02   #102
TRjumper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 198
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Edyybru View Post
Men hvad er alternativerne reelt? Norwegian har som jeg ser det gjort mange af de samme ting, som SAS er i gang med. Lufthansa har gjort det samme som SAS med oprettelse af Germanwings og Eurowings.
Piloterne i Lufthansa og Eurowings er organiseret i samme fagforening.... Det er vel den store forskel.
TRjumper is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2021, 06:47   #103
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by scoop69 View Post
Tilliten til ledelsen har ikke vært tilstede siden 2012.
Mellom 1999 og 2012 var det over 100 arbeidskonflikter i SAS! Så hvis det du sier stemmer så har det vel aldri i moderne tid vært tillit der. SAS er nå igjennom sin andre mega økonomiske krise på 10 år og - igjen - er det konflikt som står i fokus på agendaen. Er jo helt sjanseløst...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2021, 07:15   #104
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Konflikt i SAS

Ledelsen burde jo forstå at full konflikt og intern krig er dårlig for økonomien. Ansvaret ligger der. Å ALLTID skylle på fagforeningene for at der er konflikt, som man får inntrykk av at mange gjør, blir helt uendelig naivt.

Ledelsen i et selskap er ansvarlig, medarbeidere har medvirkelsesansvar. En udugelig ledelse klarer ikke oppgaven med å lede de ansatte utenom konflikt, spesielt nå vi snakker SAS, med konstant konflikt i godt over 20 år! Helt utrolig at det er mulig i moderne tid..
martins is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2021, 08:51   #105
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Ledelsen burde jo forstå at full konflikt og intern krig er dårlig for økonomien. Ansvaret ligger der. Å ALLTID skylle på fagforeningene for at der er konflikt, som man får inntrykk av at mange gjør, blir helt uendelig naivt.

Det er det vel ingen som gjør? I denne tråden har vel 99% av skylden blitt lagt på ledelsen så vidt jeg kan se.


Quote:
Ledelsen i et selskap er ansvarlig, medarbeidere har medvirkelsesansvar. En udugelig ledelse klarer ikke oppgaven med å lede de ansatte utenom konflikt, spesielt nå vi snakker SAS, med konstant konflikt i godt over 20 år! Helt utrolig at det er mulig i moderne tid..

For å sitere arbeidstilsynet:


Quote:
Mulige konsekvenser av at arbeidstakere ikke medvirker

  • Mistrivsel
  • Turnover
  • Manglende medvirkning, og de følelser dette ofte setter i sving, kan over tid bli en stor belastning. Man kan anta at dette kan være medvirkende årsaker til psykiske og fysiske helseproblemer, spesielt ved store endringer og omstillinger.
  • Ulykker
  • Dårlig arbeidsmiljø

Dermed kan man si at ALLE, også de ansatte har medansvar for et godt arbeidsmiljø, Og kanskje spesielt i flybransjen hvor det motsatte kan få fatale konsekvenser som påpekt over.


Men nå er vel de flyvende unntatt arbeidsmiljøloven...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2021, 09:15   #106
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Konflikt i SAS

Nei, det var ikke meningen å påstå at det her i tråden var slik, det kom litt feil ut. Tenkte på media (les: spesielt DN og Elnæs)

Enig med deg Wahoo. Arbeidstakere har også et ansvar for arbeidsmiljø osv. Nå er jo slike ting rimelig gjennomregulert i flybransjen (EASA FTL ++). Så er det klart at 3 partssammarbeidet vi har her i Skandinavia fremmer godt arbeidsmiljø gjennom nettopp dette ansvaret om medvirkning fra arbeidstakerene. Det betyr jo ikke at styringen av selskapet dikteres, og det ansvaret forstår de fleste arbeidstakere, også SPG.

Ellers er det interresant at DN sin artikkel skriver at det var arbeid på fredagskvelder ved frihelg som veltet hele båten (ref FPU sin uttalelse i DN i dag). Forstå det den som kan…
martins is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2021, 11:03   #107
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Nei, det var ikke meningen å påstå at det her i tråden var slik, det kom litt feil ut. Tenkte på media (les: spesielt DN og Elnæs)

Enig med deg Wahoo. Arbeidstakere har også et ansvar for arbeidsmiljø osv. Nå er jo slike ting rimelig gjennomregulert i flybransjen (EASA FTL ++). Så er det klart at 3 partssammarbeidet vi har her i Skandinavia fremmer godt arbeidsmiljø gjennom nettopp dette ansvaret om medvirkning fra arbeidstakerene. Det betyr jo ikke at styringen av selskapet dikteres, og det ansvaret forstår de fleste arbeidstakere, også SPG.

Ellers er det interresant at DN sin artikkel skriver at det var arbeid på fredagskvelder ved frihelg som veltet hele båten (ref FPU sin uttalelse i DN i dag). Forstå det den som kan…
Ja, og som flere er inne på, skal man komme noen vei så må partene (til en viss grad) ha tillit til hverandre - dette går altså BEGGE veier, ikke bare den ene som man kanskje kan få inntrykk av her.
Som vi har hørt så mistet de ansatte sin tillit for svært lenge siden og har ikke fått den tilbake.

MEN, det samme skjedde også hos ledelsen, dette vises jo tydlig i Agenda 2000 dokumentet;

Quote:
The long lasting "tradition" of industrial dispute and cost increase must be disabandoned.
Tilliten til de ansatte var altså borte, tålmodigheten var slutt og man så ingen annen vei ut enn å gå drastisk til verks.
2000-tallet var preget av konflikt etter konflikt og det gikk som det da måtte gå i 2012.

Ser dessverre ikke ut som noen av partene har lært av historien
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2021, 01:32   #108
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
Default Re: Konflikt i SAS

Første sak i Dagsnytt18 fredag
Også omtalt https://www.nrk.no/norge/oppsagde-pi...sas-1.15674296
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2021, 09:45   #109
matsemann
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
Default Re: Konflikt i SAS

Innslag på Kveldsnytt i går også. Eivind Bjurstrøm kan fortelle at han også betalte 700.000.- for sin utdannelse. Enten direkte løgn eller så inkluderer det annet enn flyskolen. Killingene hans fra flyskolen bekrefter at prisen deres var 260.000.- Jeg forstod ikke helt poenget hans, men det bare viser at han lyver og forteller det som passer hans sak best.
matsemann is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2021, 10:16   #110
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: Konflikt i SAS

Den svenske pilotforeningen har nå saksøkt SAS for brudd på kollektivavtalen. Saken skal nå behandles i den svenske Arbetsdomstolen.

Jeg tror dette er bare begynnelsen. Juristene i SAS vil få en travel vinter...men det har de kanskje tatt høyde for?

https://www.gp.se/ekonomi/sas-stäms-...ack-1.56186242
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2021, 10:20   #111
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by matsemann View Post
Innslag på Kveldsnytt i går også. Eivind Bjurstrøm kan fortelle at han også betalte 700.000.- for sin utdannelse. Enten direkte løgn eller så inkluderer det annet enn flyskolen. Killingene hans fra flyskolen bekrefter at prisen deres var 260.000.- Jeg forstod ikke helt poenget hans, men det bare viser at han lyver og forteller det som passer hans sak best.
260.000? Det var det det kosta på 90 tallet, og med boutgifter og rente på 14% så betalte man tilbake 400-450.
700 i dag er ikke dyrt, Tromsø koster 1.1M.

Last edited by Midtiblinken; 02-10-2021 at 10:25.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2021, 10:24   #112
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Konflikt i SAS

Forstår ikke hvorfor han snakker om prisen på en flygerutdannelse. Det er jo helt irrelevant? Saken dreier seg om at de tidligere ansatte må betale for et TYPEKURS på Airbus.

Dessuten sa han der direkte at de heller vil ansette en billig pilot, enn en med erfaring fra SAS, som de forøvrig har selektert nøye i sin tid. Nå er det ikke så farlig lengre, bare det er billig.
martins is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2021, 12:10   #113
matsemann
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
Default Re: Konflikt i SAS

Hva mener du med at Tromsø koster 1.1 mill? De som går på UiT betaler vel omtrent bare studieavgiften. Poenget var bare at mannen lyver så det renner av han, men det er ikke noe nytt for de på innsiden av selskapet.

Last edited by matsemann; 02-10-2021 at 20:13. Reason: Skrivefeil
matsemann is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2021, 14:09   #114
TCASRA
Newcomer
 
Join Date: Sep 2021
Posts: 21
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by matsemann View Post
Innslag på Kveldsnytt i går også. Eivind Bjurstrøm kan fortelle at han også betalte 700.000.- for sin utdannelse. Enten direkte løgn eller så inkluderer det annet enn flyskolen. Killingene hans fra flyskolen bekrefter at prisen deres var 260.000.- Jeg forstod ikke helt poenget hans, men det bare viser at han lyver og forteller det som passer hans sak best.
Uansett - hva han betalte for flyutdannelsen FØR han begynte å jobbe er irrelevant. Det som er relevant er at SAS som arbeidsgiver krever at pilotene skal betale dette for å få lov til å fortsette å jobbe der. Og det har aldri Bjurstrøm trengt å gjøre.

Forøvrig fremstod han ikke spesielt sympatisk heller.
TCASRA is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2021, 08:54   #115
Edyybru
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Location: Maastricht
Posts: 136
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by TRjumper View Post
Piloterne i Lufthansa og Eurowings er organiseret i samme fagforening.... Det er vel den store forskel.
Ja men ikke på samme vilkår/overenskomst. Og det er vel det der er det største problem i striden mellem sas og piloterne?
Edyybru is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2021, 09:03   #116
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Edyybru View Post
Ja men ikke på samme vilkår/overenskomst. Og det er vel det der er det største problem i striden mellem sas og piloterne?
Den største striden nå er jo at de i det hele tatt ikke blir ansatt, hverken på gamle eller nye vilkår?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2021, 10:03   #117
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Konflikt i SAS

SAS sa opp 40% av sine piloter, og nå har SAS behov for piloter igjen. Det er kun 10 mnd siden de oppsagt pilotene fløy i SAS, det har altså ikke gått 1 år en gang.

Det SAS nå gjør, er å ta hele den kaken som het SAS, skille ut og dele opp den oppsagte 40% delen, for å så definere at SAS nå bare er 60% av den gamle SAS kaken. Alle som jobbet i den gamle 40% delen av kaken for 10 mnd siden er nå ikke lengre ansett som kvalifiserte til å jobbe i denne delen lengre, selv om de er hjertelig velkommen til å søke, på lik linje med resten av europeiske piloter.

I Norge har man jo en et lovverk som sier at en oppsagt arbeidstaker har rett på sin gamle stilling hvis den igjen skal fylles innenfor 1 år etter oppsigelse. SAS pilotene har en avtale med SAS om 5 år.

At SAS nå bare omdefinerer hva som er SAS, når det i realiteten fortsatt er SAS, så prøver de å omgå loven og avtalen. SAS er fortsatt SAS, med de samme flyene og de samme rutene.

Med andre ord er stillingsvernet som ligger i lovverket ikke verdt papiret det er skrevet på, så lenge det bare er å gjøre slik SAS nå gjør.
martins is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2021, 13:38   #118
TCASRA
Newcomer
 
Join Date: Sep 2021
Posts: 21
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Den største striden nå er jo at de i det hele tatt ikke blir ansatt, hverken på gamle eller nye vilkår?
Spot on! Dette er ganske viktig poeng å få frem.


https://www.dn.no/luftfart/sas/ricka...ben/2-1-875968
Quote:
Pilotene som var omfattet av avtalen fikk dessuten en jobbgaranti frem til utgangen av 2025.
– Hvilket annet flyselskap i dag er villig til å gi en garanti til samtlige piloter. Jeg tror mange ville ha vært ganske happy for det, sier Hærnes.
Er også viktig å få med at det i praksis var ingen reell forskjell på denne garantien og den pilotene allerede hadde fra før av. Uansett om foreningene hadde signert på denne avtalen SEP20, hadde ikke pilotene fått tilbake jobben uansett.
TCASRA is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2021, 13:43   #119
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by martins View Post
SAS sa opp 40% av sine piloter, og nå har SAS behov for piloter igjen. Det er kun 10 mnd siden de oppsagt pilotene fløy i SAS, det har altså ikke gått 1 år en gang.

Det SAS nå gjør, er å ta hele den kaken som het SAS, skille ut og dele opp den oppsagte 40% delen, for å så definere at SAS nå bare er 60% av den gamle SAS kaken. Alle som jobbet i den gamle 40% delen av kaken for 10 mnd siden er nå ikke lengre ansett som kvalifiserte til å jobbe i denne delen lengre, selv om de er hjertelig velkommen til å søke, på lik linje med resten av europeiske piloter.

I Norge har man jo en et lovverk som sier at en oppsagt arbeidstaker har rett på sin gamle stilling hvis den igjen skal fylles innenfor 1 år etter oppsigelse. SAS pilotene har en avtale med SAS om 5 år.

At SAS nå bare omdefinerer hva som er SAS, når det i realiteten fortsatt er SAS, så prøver de å omgå loven og avtalen. SAS er fortsatt SAS, med de samme flyene og de samme rutene.

Med andre ord er stillingsvernet som ligger i lovverket ikke verdt papiret det er skrevet på, så lenge det bare er å gjøre slik SAS nå gjør.
Det bästa vore om pilotfacken stämmer SAS i arbetsdomstolen.
En juridisk prövning och slutligt avgörande av AD vore välkommet.
Efter AD har avgjort frågan vet både SPG och SAS vad som gäller.

Last edited by L-1011; 03-10-2021 at 13:46.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2021, 14:24   #120
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Konflikt i SAS

Men et spørsmål er vel også hvor langt foreningen for de som fortsatt har jobb er villig til å gå for de som nå er på utsiden?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish Someone Småprat 3 10-12-2013 09:33
Konflikt i Finnair EB Flyforum 2 04-06-2008 19:44
Transwede konflikt rammer SAS scandi Flyforum 31 13-12-2007 15:23
Transport varnar för konflikt med SAS TG923 Flyforum 0 26-08-2007 17:03
Konflikt mellom BU og SK-piloter Isbamse Flyforum 5 29-09-2005 16:00


All times are GMT +2. The time now is 02:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.