Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-07-2022, 14:38   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,204
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Høres litt ut fra det som sies nå at konkurs/rekonstruksjon eller noe annet radikalt er svært nært forestående.

Hørtes også litt ut fra Anko van der Werff som at de kan finne på operasjonelle krumspring (kan man si opp avtalen mellom SAS-morselskapet og det operasjonelle hovedselskapet og overføre flyvninger til Link og Connect? Jeg antar ikke?)

Selv om jeg har sympati for pilotene kan jeg også se hvilken situasjon ledelsen er i og at det til en viss grad er sink-or-swim -- det er litt ryggen mot veggen nå, og er man forpliktet som toppledelse å gjøre det som er nødvendig for å ivareta investorenes interesser.
Problemet her er vel at Anko tjener vel sine 10 millioner SEK +++ bonuser i året uansett, mens pilotene blir bedt om å kutte lønningene sine.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 14:45   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Problemet her er vel at Anko tjener vel sine 10 millioner SEK +++ bonuser i året uansett, mens pilotene blir bedt om å kutte lønningene sine.
Problemet er at man ofte går på mannen og ikke ballen. Enkeltpersoners lønninger har lite med saken å gjøre. Da er det vanskelig å få fokusert på det saken gjelder.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 15:19   #3
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,704
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Problemet er at man ofte går på mannen og ikke ballen. Enkeltpersoners lønninger har lite med saken å gjøre. Da er det vanskelig å få fokusert på det saken gjelder.
Lederlønninger og bonuser, samt fallskjermer og lignende, er en stor del av problemet. Man kan komme inn som kongen av Chapter 11 (Aeromexico og Avianca), få et tosifret antall millioner i lønn, og kjøre et tredje selskap på ræva, uten å personlig tape noe som helst. Man får til og med kanskje fallskjerm når man slutter/blir sagt opp. Det er jo et kjempeproblem at man ikke personlig har noe «skin in the game» som toppleder. Altså, ens egen kompensasjon er uavhengig av hvor elendig eller strålende jobb man gjør. Er det en stilling som burde komme med prestasjonsbasert kompensasjon så er det jo nettopp CEO/COO og lignende.

Jeg tror det heller er det som var meningen med posten til Hypern, og ikke det å «ta» Anko spesielt.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 15:27   #4
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Lederlønninger og bonuser, samt fallskjermer og lignende, er en stor del av problemet. Man kan komme inn som kongen av Chapter 11 (Aeromexico og Avianca), få et tosifret antall millioner i lønn, og kjøre et tredje selskap på ræva, uten å personlig tape noe som helst. Man får til og med kanskje fallskjerm når man slutter/blir sagt opp. Det er jo et kjempeproblem at man ikke personlig har noe «skin in the game» som toppleder. Altså, ens egen kompensasjon er uavhengig av hvor elendig eller strålende jobb man gjør. Er det en stilling som burde komme med prestasjonsbasert kompensasjon så er det jo nettopp CEO/COO og lignende.

Jeg tror det heller er det som var meningen med posten til Hypern, og ikke det å «ta» Anko spesielt.
Dét er jo styrets feil i så fall. Deres oppgave å sørge for at lønning og ordninger for toppledere er prestasjonsfremmende, passende bonuser etc.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 15:33   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by semmern View Post

Jeg tror det heller er det som var meningen med posten til Hypern, og ikke det å «ta» Anko spesielt.
Jeg mente det også generelt, 'lønnskortet' spilles for ofte for å avspore.

Man må kunne forutsette at lederen kommer inn for å prøve å styre skuta riktig vei. At alle er enige i kursen kan ikke forventes, noen må faktisk gi seg på noe. Men lederen må kunne plukke opp stumpene når konflikten er løst og kun historien vil da vise om han har gjort en bra jobb eller ikke og 'gjort seg fortjent til lønna'. Og vi er vel ikke der riktig ennå ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish Someone Småprat 3 10-12-2013 09:33
Konflikt i Finnair EB Flyforum 2 04-06-2008 19:44
Transwede konflikt rammer SAS scandi Flyforum 31 13-12-2007 15:23
Transport varnar för konflikt med SAS TG923 Flyforum 0 26-08-2007 17:03
Konflikt mellom BU og SK-piloter Isbamse Flyforum 5 29-09-2005 16:00


All times are GMT +2. The time now is 02:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.