![]() |
|
![]() |
#41 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Den virkelige sikkerhetstrusselen er det giftige arbeidsmiljøet som Richard Gustafson, Lena Røkaas og Simon Pauck Hansen har skapt. Det er ingen forskjell på å fly Ryanair og SAS. Ryanair er i det minste ærlig med de ansatte om hvilken behandling som venter dem. Sykefraværet i SAS har eksplodert. De sparer kanskje noen kroner på å omorganisere de ansatte, men kostnadene fra korttidssykefraværet skyter opp i andre delen av regnskapet pga denne krigen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
Free Luigi
|
![]() Quote:
Nei, da skrev jeg det kanskje ikke tydelig nok (trodde det var tydelig når det står "dette sammen med", men kan gjerne ta selvkritikk på at det ikke var klartekst nok) - men jeg mente altså summen av det hele. Som nevnt i en annen tråd for ikke så lenge siden; 1+1+1+1... osv. Isolert sett er ikke omskolering noe sikkerhetsrisiko i mine øyne, men summen av alt kaoset i SAS nå finner jeg personlig lite.... hmm... "tiltrekkende". Quote:
Som nevnt ovenfor, det var ikke ment isolert sett, men som en sum av det hele. At sykefraværet har skutt så opp sier jo sitt. Generelt 100% enig med deg.
Spoiler mixer Last edited by Polaris; 28-09-2021 at 14:19. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg gikk selv fra ny og moderne King Air med glass til DC9 i sin tid. Fløy King Air hjem fra Beechcraft etter 2-3 timer trening i flyet(1-2 uker i sim og skolebenk). Alene, på vinteren, på kvelden. Etter DC9 ble det over i full glass cockpit, min første FMS. Mista jobben etter noen år, tok B737 type rating. Begynte på -200, endte på -800. Southwest stoppa så alt av ansettelser. Hadde jobb intervju i Japan neste, på B767. Brukte et par uker og forberede meg, men fikk ikke jobb der. De intervjuet hver dag den uka, og ingen fikk jobb….. De ville brukt et år og 30 simmer på det vi bruker 6 uker og 7-8 simmer i USA. Den jobben jeg tok da var og drive basen der jeg bodde for et stort frakt selskap. Jeg fløy kun 50-100 timer på 2 år, men hadde 5 check rides. Var for gammel for slikt da, gammel turboprop uten FD,AP eller FO. Jeg fløy kun på vinteren i rør med aluminiums interiør… Så over til Airbus i 10 år. Ingen i min klasse hadde Airbus erfaring, men om de hadde det måtte de gjort akkurat det samme som resten av oss. Poenget mitt er at piloter adapterer til forholdene. De i SAS har årevis med erfaring i selskapet og på flyplassene. Røret er omtrent samme størrelse som det gamle, og skriker over himmelen i samme fart. Deres første landing i flyet er sannsynligvis gjort med passasjerer. Og de er på sitt beste rett ut fra trening. Flyet lærer du og kjenne etter hvert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Da blir SAIL hetende SAS Connect, og først ut er danskene, som nå kan søke på sine tidlige jobber.
https://www.cae.com/civil-aviation/a...-officer-24902 Merk krav til rating og 500 timer på type. Hvis dette blir stående når SAIL/Connect/Pauck Hansen AS kommer til OSL er det en hån mot de oppsagte der, som stort sett fløy 737! |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | ||
Newcomer
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det er en grunn til vi har fagforeninger. Utrolig at dette blir gjort i Scandinavia.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Jeg er normalt ingen fan av å gå til aksjoner utenom gjennom lovlige former som endel av forhandlingene som ender i lovlige og legitime streikesituasjoner, selv om det ikke er "min greie", men jeg er nesten overrasket over at SAS sine foreninger her tilsynelatende ikke gjør så mye annet enn "dialog".....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mitt poeng med fagforening er ikke ulovlig streik. Vi har alt slikt i kontrakten vår. Det er den viktigste delen at vi ikke kan bli erstattet av andre. Og alt må skje i henhold til ansennitet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Newcomer
|
![]()
Blir bare spekulasjoner, men for det første har Anko van der Werff nettopp startet og at man satser vel på å bygge opp et forhold på tillit før man eventuelt aksjonerer. For det andre, så skal tariffavtalen til pilotene reforhandles i mars 2022, og det er ingen overraskelse om aksjonene kommer da........ Hadde jeg vært dere, hadde jeg bestilt flybilletter med Wizzair og Ryanair i perioden april-mai 2022 hvis dere skal noe viktig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det är ju tämligen intressant att socialdemokraterna i Sverige som är så fackföreningsvänliga så att de praktiskt taget sitter ihop med LO blundar när deras egna bolag som de själva dessutom finansierat gör sånt som de skulle skrika på om det varit ett privat storbolag som gjort.
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Eller er da akkurat da der er rett tid til å oppnå best mulig resultat? Uten at jeg har lest nok av Clausewitz og Sun-Tzu….. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja, hva skal man si? At det skriver over er datert til år 2000 ser jeg på som skremmende. Personlig trodde jeg at mye av denne fagforeningsknusingen og opprettelser av datterselskaper rundt om var et resultat av hva konkurrentene hadde gjort, da det tilsynelatende er det som har blitt brukt som argument for blant annet SAS Ireland utad. Det å se at tidligere SAS direktør Eivind Roald og andre direktører stå og skryte over at SAS er svært stolte av at de benytter seg av den skandinaviske modellen er direkte hårreisende når det gang på gang viser seg dette er ren vrøvl, og var selv da. Her et eksempel fra debatten angående konflikten i DY i 2015: https://tv.nrk.no/se?v=NNFA51030515&t=2044s
På et punkt har de i hvert fall lykkes (om det er positivt kommer an på øynene som ser). De har i stor grad holdt dette bråket utenfor media, noe som var planen i følge dokumentet fra 2000. Synes det er ganske underlig at ikke mer har kommet ut, det virker nærmest som at fagforeningene har gitt opp. Tidligere var media og fagforeningsledere i hvert fall svært glade i å skrike høyt om konflikter mellom ansatte og ledelsen, spesielt i et norsk selskap... Jeg håper for de ansattes del at disse elendighetene kommer mer frem. At to stater pumper penger inn i dette selskapet er skremmende når de ansatte blir behandlet på denne måten og som ikke gjenspeiler noe av de verdiene i det de kaller den skandinaviske modellen. Jeg har sagt det før, og sier det igjen: den svenske og danske stat skulle, og bør når mer penger trengs, sette svært strenge vilkår som må oppfylles, hvis ikke true med konkurs. Så får man i verste fall slå de konkurs, for nye seriøse aktører kommer til selv i 2021, bare se på Flyr. Det er egentlig bare navnet som ser ut til å ha noe med Skandinavia å gjøre lenger, dessverre. Og som jeg ser det har ikke selskapet livets rett når de ikke kan tjene penger samtidig som de behandler de ansatte med respekt og de tilbyr skandinaviske vilkår.
![]() |
#57 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
Og ellers? Går det bra? Men siden du spør etter teskjevarianten; Jeg mener at en hver flyulykke er en rekke av små sikkerhetshull som parallelliserer seg. Fenomenet kalles swiss cheese theory, noe som jo er helt utrolig ukjent og et fremmedord for alle flyinteresserte. Skjønner derfor hvorfor jeg må sitte her og forklare det. Kun fordi flyselskapet heter SAS, betyr ikke at de er fredet fra sveitserosten. Ut i fra de analysene, både offentlige såvel som ikke-offentlige, jeg har lest om ulykker og safety culture - så er det for meg personlig en ytterligere faktor som summerer opp til en uggen følelse. Som allerede skrevet to gang: alene er ikke omskolering en sikkerhetsrisiko, men i summen av mange små elementer oppfatter jeg det personlig som enda en skive ost med et lite hull i. Om du er uenig så.. go ahead. Jeg har enda min mening, and the world goes on. SAS er som Hurtigruten. Det var en gang.
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Kan du nevne en ulykke i den siviliserte verden der pågående omskolering pekes på som en av årsakene? En digresjon: Ser man tilbake til et selskap i USA medførte en kaptein som ble pensjonist ikke mindre enn 13 omskoleringer til ny flytype. En kjekk liten bieffekt av spennende flåteplanlegging og ansiennitetsprinsippet i full blomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Ikke bare flytyper man omskoleres på, men også selskapenes operasjonsprosedyrer. Det finnes piloter som (oftest ufrivillig) har vandret fra konkurs til konkurs og blitt skolert på både høyre- og venstreseter, selskaper og flytyper.
Hadde dette vært et problem hadde nok FAA og deres likesinnede sagt fra ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Tror ikke omskolering er problemet det bør fokuseres på her. Heller å sparke 600 mann for så å ansette nye rett etterpå.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |