![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
DN melder om bråk mellom ledelsen i SAS og piloter/kabinansatte på grunn av planene om et eget datterselskap som skal ha egne kollektivavtaler.
Artikkelen er bak en betalingsmur. Er det noen som kan dele litt mer om hva konflikten går ut på? https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-p...as/2-1-1060918 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Kort sagt: At det fortsatt er planen om å lage et eget underselskap for mid-size produksjonen og mer bruk av SAS Ireland
Og enda kortere sagt: Alt er ved det gamle |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fra artikkelen;
SAS har et behov for nye og mindre jetfly i fremtiden til å betjene ruter med få passasjerer. Det skyldes at eldre Boeing 737-fly forlater flåten frem mot 2024, og blir erstattet med fabrikknye og større Airbus-fly med 174 seter. SAS trenger nye fly med 120 til 150 seter, og mener investeringen bare er lønnsom hvis det får billigere og mer fleksible kollektivavtaler på kjøpet. Piloter og kabinansatte i det delvis statseide selskapet sier nei til alle forslag som kan føre til at en mindre andel av flyrutene skjer i morselskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
I tillegg har selskapet holdt de oppsagte på gress siden nyttår med lovnader om gjenansettelse så snart som mulig, helt til man i går lanserte planene om eksterne produksjonsplattformer i stor og akselererende skala, der gjenansettelsesretten pent er forbigått. Det å holde folk på gress på den måten for så å dra teppet vekk under bena på dem mens de kunne brukt livene sine på noe mer fornuftig er rett og slett nedrig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Men vet man eller er det egentlig klart hvem som skal ansettes i disse selskapene? Litt ref. det som vel er/var planen med SAIL Danmark? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det lukter meget stygt av at de tidligere ansatte vil bli forbigått. Ellers vil det stinke surt av virksomhetsoverdragelse - samme crew i samme flytype malt i samme farger, men med litt annen registrering. Det eksisterer jo en dom mot Babcock som setter en ganske sterk presedens her.
Last edited by semmern; 02-09-2021 at 16:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2011
|
![]()
Hvis SAS forbigår fast ansatte er det veldig dårlig. Da får de en stor skrape i lakken fra meg, som i utgangspunktet likte SAS meget godt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
|
![]()
Hvis midsize gjøres riktig med feks en felles karrierevei og en seriøs k-avtale kunne det blitt et bra supplement til SAS sin produksjon. Et nytt commuter om en vil. En glad familie som trekker i samme retning. «Onesas» Men det er nok ikke det som er planen. Ledelsen har jo uttalt at de oppsagte er velkomne til å søke på sine gamle jobber i et nytt selskap på lik linje med alle andre. De oppsagte har og blitt holdt varme med jevne informasjonsmøter og tilbud om å oppbevare uniformen hjemme for å forenkle en eventuell retur før de ble dolket i ryggen på onsdag med informasjon om nye «produksjonsmodeller» og sail i alle 3 land.
Sail er en rein skjær provokasjon, sosial dumping og handler kun om fagforeningsknusing. En oppbygging av sail i den størrelsen som er annonsert kommer til å bli møtt av massiv boikott og politisk motvilje. Jeg tror ikke SAS har råd til et sånt omdømmetap og hvis den veien velges er det nok slutten på SAS. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Alle crew her har base CPH , mange tidligere Norwegian og SAS ansatte blant CA'ene har jeg lagt merke til. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Aug 2017
|
![]() Quote:
Ledelsen i SAS må tenke på hvordan de kan holde selskapet i plus i årene fremover. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Bare i tråden her er det faktisk nevnt at de ansatte selv foreslo et 30% lønnksutt ut 2022, så jo, de har vært proaktive. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Og det kommer heller ikke klart frem for meg hvem som bemanner disse? Er ikke dette mye dansker med en lokal avtale? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Merket det selv etter et jobbytte. Min nåværende arbeidsgiver har brukt mer penger på meg enn den forrige (også i tillegg til lønna), og da trives jeg faktisk mye bedre, og gleder meg mer til å gå på jobb. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Väldigt tråkig utveckling. Fortsätter det på det här viset så blir det andra bolag ännu oftare om möjligt för min del. Redan idag unviker jag SAIL och Xfly vid bokning samt Cityjet så sällan som möjligt och tar helre omvägen via MUC, ZRH eller FRA. Blir väl så framgent också
![]()
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Aug 2017
|
![]() Quote:
Som f.eks. før koronan ville ikke de SAS ansatte gå ned i lønn. Vi vet at så godt som alle flyselskaper i verden sliter med med økonomien. Bortsett fra f.eks. Ryanair, og de ansatte har ikke mye å skryte av der. Jeg er helt enig med dere alle har inne at det ikke er bra som SAS ledelsen oppfører seg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvorfor skal man ned i lønn når det er rekordoverskudd i 2015, 16, 17, 18 og 19?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Har SAS noe særlig penger på bok?
Sent from my iPhone using Tapatalk
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |