![]() |
|
![]() |
#561 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg visste ikke at EasyJet hadde DEC, kjenner ingen der heller.
Jeg snakket om to forskjellige ting ovenfor. De som blir luket ut har ikke problemer med forandringer, de har problemer med viljen når det kommer til og følge SOP. Jeg skjønner ikke hva du mener om at folk ikke kan trenes på nye ting, det er helt på tryne. Ting har alltid forandret seg i dett yrket, lærte om Glass Cockpit lenge før jeg så en. Tok mange år før jeg hadde glass, og etter 3 år med det var det over på fly uten det. Så til full glass cockpit fire år senere, til 2år uten glass, FD, AP som single pilot. Deretter over på glass igjen. Propell, jet, propell,jet…. Det var noen få fra den gamle generasjonen som ikke ville lære noe nytt, de slutta for at treningen bekymret de. Men det var veldig få. Change is constant! Jeg har aldri sagt at det ikke finne gode jobber utenfor flyselskap, det gjør deg. Og jeg har hatt noen selv. Hadde en kompis som begynte i Boeing og slutta fort, men det var pga Seattle mer enn noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#563 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#564 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Trafikk, trafikk og trafikk. Og hus priser. Regn og mer trafikk…..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#565 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Var i Gig for to helger siden, og trafikken gjennom Tacoma var ganske jæv.. selv på lørdag og søndag.
Last edited by Midtiblinken; 07-07-2022 at 04:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#566 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Uansett Piloter er ALDRI ansvarlig for aa selge aa skaffe inntekter - det er det ledelsen og salgsavdelingene som er, i SAS er disse stort sett sagt opp (min kone var en av SAS sine Key Account Managers med kunder som Microsoft, Starbucks, Nike og Boeing som sitt ansvar (en liten detalj Boeing er verdens stoerste innkjoeper av flybilletter - alle ansatte reiser Business Class). Men det var ikke viktig for SAS - inntekter har mindre verdi enn det man spare paa utgifter (jeg spoeker ikke - dette har jeg observert fra innsiden og sloss mot inntil jeg tok ditt raad - er du ikke fornoeyd finn deg enn annen jobb!! Og gjorde det!!)
![]() |
![]() |
#567 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Enig i at piloter ikke er ansvarlig for å skaffe inntekter (det har jeg heller ikke påstått). Mitt poeng er at det stilles andre krav til selskap og medarbeidere i et deregulert marked enn i et regulert marked. For medarbeidere betyr det at de må være klar over at hver krone, € eller $ som de koster selskapet, skal først genereres i det frie markedet. Jeg vet at det ikke er et populært tema på et flyforum men det endrer ingenting på faktagrunnlaget; når ikke forutsetningene for arbeidsgiver å drive lønnsom drift ligger til rette, så er det konkurrentene som overtar kundene. Man kan da ha så mange prinsipper som man vil, men arbeidsgiver og arbeidstaker er i så fall ‘out of business’. Det er den omstillingsevnen som er kjempetøff i et selskap som kommer fra et regulert regime og som skal konkurrere med ‘nye selskap’ som aldri har operert i et regulert marked men som starter i en deregulert omgivelse. Jeg er også enig med din vurdering at man må skille mellom inntektssiden (revenue management) og utgiftssiden, samtidig som man må være klar over at mulighetene til driftsutgifter er 100% avhengig av revenue. Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#568 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg har ikke påstått at folk ikke kan trenes på nye ting. Samtidig er det uunngåelig å anerkjenne at ‘ikke alle kommer med’ i ny utvikling (gjelder selvfølgelig for samtlige yrkesgrupper, inkl. flygere). Trening på nye ting, gjør noe med kunnskap og ferdigheter. Dynamikken i bransjen krever ikke bare stadig oppdatering av kunnskap og ferdigheter men bla også av holdninger (som vilje eller uvilje å tilpasse seg nye markedsomstendigheter). Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#569 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Etter snart 3 dager er det jo nesten påfallende det ikke virker som det er noen nye samtaler på gang. Virker som ingen parter ivrer for å få noen snarlig slutt her
|
![]() |
![]() |
![]() |
#570 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
SAS pilotene foreslår gi unntak fra streiken for å hente hjem strandede charterpassasjerer
https://e24.no/internasjonal-oekonom...ndede-reisende Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#571 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Edit: Someone kom meg i forkjøpet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#572 |
Livsnyter
|
![]()
Og nær på halvparten av befolkningen støtter SAS-pilotene ifølge en undersøkelse Kantar har gjennomført for TV 2:
https://www.tv2.no/a/14923326/ Noe som igjen bekrefter at kommentarfelt-krigerne ikke er representative for gjennomsnittet i befolkningen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#573 |
Newcomer
|
![]()
Siste streik, i 2019, varte i seks dager. Hvor lang tid tror dere vi kan forvente denne gangen? Det blir selvsagt ren spekulasjon, men jeg ser for meg at selskapet må komme med noen innrømmelser her ganske så snart for å redde stumpene.
Etterhvert vil vel nesten kostnadene av streiken overgå hva det hadde kostet å gi pilotene alt de i utgangspunktet ønsket seg... |
![]() |
![]() |
![]() |
#574 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
“Alt det”? Lige nu strejker de for at få lov til at gå 30% ned i lønpakke mod at SAS overholder aftaler og genansætter dem de fyrede….
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#576 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
SAS har 3 ganger flere i administrasjon enn Norwegian(per fly). 6 ganger mer enn Ryan og Easy, 4 ganger mer enn BA. Flygerne kan jobbe gratis, det blir ikke overskudd uansett.
Jeg støtter fagforeninger av den grunn at de er et nødvendig onde. Men on SAS har 39 av de så er det et problem. Pilotene burde ha en felles, alle land. Samme med FA, ground osv. Byråkratiet i SAS får den norske stat til og se veldrevet ut. |
![]() |
![]() |
![]() |
#577 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#578 |
Newcomer
|
![]()
Dette er en interessant tanke, og noe jeg ikke har tenkt over. Spørsmålet er da hva det vil gjøre med omdømmet til selskapet. Sommeren går jo i så fall dunken, og hundretusenvis av skandinaver (som jo er deres hovedmålgruppe) vil sitte med et inntrykk av at dette er et selskap man ikke kan stole på. Starter man opp igjen etter en konkurs og "reset" med samme navn og logo, kan man vel neppe forvente at folk vil tro på at dette er noe "nytt" og at "denne gangen funker det"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#579 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
|
![]() Quote:
Jeg har på følelsen at det kan gå langt ut over 6 dager som sist gang det var streik. I mellomtiden har jeg funnet flere løsninger for mine SAS reiser fremover som er operert av "de andre" selskapene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#580 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Mye av sette kunne vært unngått ved lengre avtaler. De fleste i USA har 5 års kontrakter, og det blir lenge mellom hver streik. Få kan huske noen som streiket de siste 10-20 år.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |