![]() |
|
![]() |
#461 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Streik er et faktum.
Beklager, men jeg kan ikke kvalifisere dette annet enn økonomisk selvmordsterrorisme; pilotenes prinsipper er viktigere enn selskapets fremtid, uansett konsekvensene. Håper ingen flyselskap kommer til å ansette disse egoistene etter et eventuelt konkurs. De vet nå hva slags folk SAS-pilotene er. Det er de det gjelder, ikke bedriften de jobber for eller kollegaene på bakken. Galskap første klasse… |
![]() |
![]() |
![]() |
#462 |
Newcomer
|
![]()
Sukk, man skal behandle alle ansatte skikkelig, men at sas nå mulignes går over ende er bare trist. At ferieturen vår muligens går til skogen er trist for oss, og en smule irriterende men er vel dog et ilandsproblem.
Tror dessverre vi bare får tapere i denne konflikten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#463 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Kan man se for seg at neste steg fra SAS er å begjære en rekonstruksjon?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det må de jo uansett gjennom, så er spørsmålet om den er/blir tvungen eller "frivillig"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Erfaringsmessig hvor lang tid kommer streiken til å vare? Regner med de er lengre unna hverandre enn att det er over i morgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#466 |
Newcomer
|
![]()
Har inntrykk av at SAS står i streikedilemma hvert år. Har også inntrykk av at SAS drives lite effektivt. Men stemmer dette? Så vidt jeg har skjønt har ikke piloter og kabinpersonell høyere kompensasjon enn andre selskap i bransjen. Er det da organiseringen i SAS som gjør at man hele tiden sliter med økonomien? Hovedkontor i Sverige og HUB i København, bidrar en slik deling til at virksomhetens kostnader øker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#467 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hva er jussen på en reorganisering etter de nye reglene? Kan SAS si opp alle avtaler og si ‘take it or leave it’ med et nytt kontraktsett?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Høres litt ut fra det som sies nå at konkurs/rekonstruksjon eller noe annet radikalt er svært nært forestående.
Hørtes også litt ut fra Anko van der Werff som at de kan finne på operasjonelle krumspring (kan man si opp avtalen mellom SAS-morselskapet og det operasjonelle hovedselskapet og overføre flyvninger til Link og Connect? Jeg antar ikke?) Selv om jeg har sympati for pilotene kan jeg også se hvilken situasjon ledelsen er i og at det til en viss grad er sink-or-swim -- det er litt ryggen mot veggen nå, og er man forpliktet som toppledelse å gjøre det som er nødvendig for å ivareta investorenes interesser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#469 |
Livsnyter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#470 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvir langt fra hverandre står partene?
![]() |
#471 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Men det hjelper jo lite, når de allerede i dag tidvis sliter med å finne nok crew til Connect i dag
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#473 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Innafor med denne slageren?
https://www.youtube.com/watch?v=YZJK45DrS58
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 |
Newcomer
|
![]()
SAS har aldri hatt til intensjon å inngå noen avtale, det har vært forhandlet siden November og hver gang det har nærmet seg en avtale har SAS trukket seg eller forandret kravene, akkurat som under meklingen nå:
https://www.danskmetal.dk/feed/Sider...1Ld-jFWlQjKqpE Å skylde på de ansatte eller pilotene er bare piss og akkurat det spillet SAS ledelsen legger opp til. Denne konflikten er det ledelsen og styret i SAS som har skyld i og har lagt opp til gjennom omgåelsen av inngåtte avtaler. Fagforeninger skal splittes og styrelsesretten er viktigere en alt. SAS overlever ikke en rekonstruksjon gjennom Connect og Link. |
![]() |
![]() |
![]() |
#475 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
ifølge forhandlingslederen går Alle fly på bakken i løpet av 24 timer. Gjelder det crj?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
Lurker
|
![]()
Leit for alle involverte, og jeg skjønner for så vidt begges synspunkter. Kanskje en burde vurdere om en skal gi seg her. For de fleste går det nok greit nok med konkurrentene, som vil tilpasse seg til behovene som finnes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Link/Connect/CityJet/Xfly osv vil fly som normalt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 |
Upgrade me....
|
![]()
Sitter med samme følelsen som jeg har fått ved de tidligere streikene til SAS ansatte.
De sliter med å få frem budskapet sitt. Hva er det egentlig de vil? Har man ikke forståelse blant kundene så ser jeg ikke helt hvordan de "vinner". For meg er Anko tydeligere med sine 90 sekunder enn pilotene (og de andre foreningene) noen gang har vært. Fagforeningene i luftfarten oppleves for meg så fragmenterte med egne foreninger for alt og alle at jeg sliter å forstå om man egentlig jobber for seg selv fremfor bransjens rammevilkår. Mistenker at dette er begynnelsen på slutten for den "skandinaviske modellen" innen luftfart. Litt som det som skjedde med sjøfolkene. Med sine 3 foreninger som i prinsippet aldri har klart å stå sammen om noe. Utflagging de luxe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#479 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
<mod>
Ting som relaterer seg til streiken og reise/ombookinger/rettigheter/kanselleringer/etc/osv/mm er i egen tråd her https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=155719 </mod>
![]() |
#480 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |