Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-07-2022, 12:49   #461
Beechdriver
ScanFlyer Silver

Default Re: Konflikt i SAS

Streik er et faktum.

Beklager, men jeg kan ikke kvalifisere dette annet enn økonomisk selvmordsterrorisme; pilotenes prinsipper er viktigere enn selskapets fremtid, uansett konsekvensene. Håper ingen flyselskap kommer til å ansette disse egoistene etter et eventuelt konkurs. De vet nå hva slags folk SAS-pilotene er. Det er de det gjelder, ikke bedriften de jobber for eller kollegaene på bakken. Galskap første klasse…
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 12:53   #462
Smule
Newcomer

Sukk, man skal behandle alle ansatte skikkelig, men at sas nå mulignes går over ende er bare trist. At ferieturen vår muligens går til skogen er trist for oss, og en smule irriterende men er vel dog et ilandsproblem.
Tror dessverre vi bare får tapere i denne konflikten.
Smule is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 12:59   #463
fluxie
Flyprat fusentast

Kan man se for seg at neste steg fra SAS er å begjære en rekonstruksjon?
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 13:02   #464
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Kan man se for seg at neste steg fra SAS er å begjære en rekonstruksjon?
Det må de jo uansett gjennom, så er spørsmålet om den er/blir tvungen eller "frivillig"
Old 04-07-2022, 13:06   #465
EspenLia
ScanFlyer Blue

SAS Re: Konflikt i SAS

Erfaringsmessig hvor lang tid kommer streiken til å vare? Regner med de er lengre unna hverandre enn att det er over i morgen.
EspenLia is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 13:08   #466
Christian V
Newcomer

Har inntrykk av at SAS står i streikedilemma hvert år. Har også inntrykk av at SAS drives lite effektivt. Men stemmer dette? Så vidt jeg har skjønt har ikke piloter og kabinpersonell høyere kompensasjon enn andre selskap i bransjen. Er det da organiseringen i SAS som gjør at man hele tiden sliter med økonomien? Hovedkontor i Sverige og HUB i København, bidrar en slik deling til at virksomhetens kostnader øker?
Christian V is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 13:08   #467
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Hva er jussen på en reorganisering etter de nye reglene? Kan SAS si opp alle avtaler og si ‘take it or leave it’ med et nytt kontraktsett?
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 13:08   #468
zeffen
ScanFlyer Blue

Høres litt ut fra det som sies nå at konkurs/rekonstruksjon eller noe annet radikalt er svært nært forestående.

Hørtes også litt ut fra Anko van der Werff som at de kan finne på operasjonelle krumspring (kan man si opp avtalen mellom SAS-morselskapet og det operasjonelle hovedselskapet og overføre flyvninger til Link og Connect? Jeg antar ikke?)

Selv om jeg har sympati for pilotene kan jeg også se hvilken situasjon ledelsen er i og at det til en viss grad er sink-or-swim -- det er litt ryggen mot veggen nå, og er man forpliktet som toppledelse å gjøre det som er nødvendig for å ivareta investorenes interesser.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 13:12   #469
Gunnar90
Livsnyter

Gunnar90's Avatar

Quote:
Originally Posted by EspenLia View Post
Erfaringsmessig hvor lang tid kommer streiken til å vare? Regner med de er lengre unna hverandre enn att det er over i morgen.
Sist varte den vel 7 dager (i 2019) men ingen streiker er like...
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 13:20   #470
Rosalie
ScanFlyer Blue

Hvir langt fra hverandre står partene?
Old 04-07-2022, 13:27   #471
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Hørtes også litt ut fra Anko van der Werff som at de kan finne på operasjonelle krumspring (kan man si opp avtalen mellom SAS-morselskapet og det operasjonelle hovedselskapet og overføre flyvninger til Link og Connect? Jeg antar ikke?)
Men det hjelper jo lite, når de allerede i dag tidvis sliter med å finne nok crew til Connect i dag
Old 04-07-2022, 13:33   #472
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det må de jo uansett gjennom, så er spørsmålet om den er/blir tvungen eller "frivillig"

Anko virka ikke veldig happy. Kan det være at det er like greit å fremskynde prosessen og ta den nå mens man er i Streik? Hvis mulig.

Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 13:42   #473
anders320
ScanFlyer Silver

Innafor med denne slageren?

https://www.youtube.com/watch?v=YZJK45DrS58
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 13:46   #474
scoop69
Newcomer

SAS har aldri hatt til intensjon å inngå noen avtale, det har vært forhandlet siden November og hver gang det har nærmet seg en avtale har SAS trukket seg eller forandret kravene, akkurat som under meklingen nå:

https://www.danskmetal.dk/feed/Sider...1Ld-jFWlQjKqpE

Å skylde på de ansatte eller pilotene er bare piss og akkurat det spillet SAS ledelsen legger opp til. Denne konflikten er det ledelsen og styret i SAS som har skyld i og har lagt opp til gjennom omgåelsen av inngåtte avtaler. Fagforeninger skal splittes og styrelsesretten er viktigere en alt. SAS overlever ikke en rekonstruksjon gjennom Connect og Link.
scoop69 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 13:49   #475
joandreas
ScanFlyer Silver

ifølge forhandlingslederen går Alle fly på bakken i løpet av 24 timer. Gjelder det crj?
joandreas is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 13:49   #476
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Leit for alle involverte, og jeg skjønner for så vidt begges synspunkter. Kanskje en burde vurdere om en skal gi seg her. For de fleste går det nok greit nok med konkurrentene, som vil tilpasse seg til behovene som finnes.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 13:50   #477
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by joandreas View Post
ifølge forhandlingslederen går Alle fly på bakken i løpet av 24 timer. Gjelder det crj?
Nei. Kun SAS "mainline".
Link/Connect/CityJet/Xfly osv vil fly som normalt.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 14:13   #478
Tjab
Upgrade me....

Sitter med samme følelsen som jeg har fått ved de tidligere streikene til SAS ansatte.
De sliter med å få frem budskapet sitt. Hva er det egentlig de vil? Har man ikke forståelse blant kundene så ser jeg ikke helt hvordan de "vinner". For meg er Anko tydeligere med sine 90 sekunder enn pilotene (og de andre foreningene) noen gang har vært.

Fagforeningene i luftfarten oppleves for meg så fragmenterte med egne foreninger for alt og alle at jeg sliter å forstå om man egentlig jobber for seg selv fremfor bransjens rammevilkår.
Mistenker at dette er begynnelsen på slutten for den "skandinaviske modellen" innen luftfart.
Litt som det som skjedde med sjøfolkene. Med sine 3 foreninger som i prinsippet aldri har klart å stå sammen om noe. Utflagging de luxe.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 14:18   #479
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

<mod>
Ting som relaterer seg til streiken og reise/ombookinger/rettigheter/kanselleringer/etc/osv/mm er i egen tråd her https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=155719
</mod>

Old 04-07-2022, 14:38   #480
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by zeffen View Post
Høres litt ut fra det som sies nå at konkurs/rekonstruksjon eller noe annet radikalt er svært nært forestående.

Selv om jeg har sympati for pilotene kan jeg også se hvilken situasjon ledelsen er i og at det til en viss grad er sink-or-swim -- det er litt ryggen mot veggen nå, og er man forpliktet som toppledelse å gjøre det som er nødvendig for å ivareta investorenes interesser.
Problemet her er vel at Anko tjener vel sine 10 millioner SEK +++ bonuser i året uansett, mens pilotene blir bedt om å kutte lønningene sine.
Hypern is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules