![]() |
|
![]() |
#621 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Nå er snart koronastøtten, som norske skattebetalere bidro med for å redde arbeidsplassene i SAS, streiket bort…
https://www.dn.no/luftfart/pilotstre...er/2-1-1255332 Last edited by Beechdriver; 10-07-2022 at 16:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#622 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Ja, kan ikke skjønne at de ikke lar seg outsorce så folk kan komme seg på ferie.
Du var sikkert veldig populær i cockpiten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#623 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#624 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,015
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#625 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#626 |
Livsnyter
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 261
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#627 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Det er 2022 og vi vingler fortsatt videre ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#628 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Begynner merke streiken på helsetjenestene i nord
https://e24.no/naeringsliv/i/x8aXbB/...YsF0&fs=e&s=cl Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#629 | |
Newcomer
Join Date: Jan 2014
Posts: 36
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#630 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
|
![]() Quote:
Personlig mener jeg det blir å strekke strikken vel langt hvis man kjører lønnsnemd her. Nå som de har gitt disp på Svalbard så får Staten løse reiser til Tromsø. Og lønnsnemnda vil vel ikke løse problemet for SAS, litt for komplisert for nemd. Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#631 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Lønnsnemd blir galt her. Nok av andre aktører. De kan hive seter i en King Air fra Babcock eller chartre fra WF eller NAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#632 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
|
![]()
Skal en eventuell lønnsnemd bestemme at pilotene skal få årets standardtillegg på +3,7%, når pilotene allerede har tilbudt -5,0% og 20% ned i totale villkår og SAS-ledelsen mener det ikke er nok for deres spareplan? Det skulle tatt seg ut…
|
![]() |
![]() |
![]() |
#633 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]()
Jeg mener at tvungen lønnsnemd ikke er rett vei å gå; Hovedproblemet er nok at Norge(Skandinavia) ønsker å være ‘best i klassen’ uten å ha noen som helst visjon på den strategiske rollen et nasjonalt flyselskap spiller i et fritt marked. At den norske stat har solgt seg helt ut fra SAS og den svenske staten er på vei ut sier mer enn nok.
Å opprettholde ‘den skandinaviske modellen’, som fagforeningene ønsker, er en utopi når arbeidsgiveren er del av det indre markedet i EU/EØS. Dersom det blir ‘exit SAS’, kommer andre aktører å spise opp det lukrative norske forretningsmarkedet men uten ‘den skandinaviske modellen’. Selskap som AF/KLM, LH, Emirates, Qatar og Finnair står klare å transportere kundene med betalingsevne og -vilje. Resten av markedet deles opp mellom Norwegian, Flyr, Eurowings, Ryanair, Icelandair, Air Baltic, Wizzair og noen andre. Tidligere SAS-piloter får kanskje en mulighet hos selskap som Air Baltic, men de kan bare glemme å få arbeidsvilkår som er konkurransedyktige med de i SAS Connect eller SAS. Essensen er et politisk valg: SAS er, i motsetning til AF for Frankrike, på ingen måte et strategisk satsningsområde for den norske staten/ skandinaviske statene. Frankrike derimot har sagt at AF er strategisk så pass viktig for Frankrike at staten på ingen måte kommer til å akseptere at AF går konkurs. Den nederlandske staten har, mer eller mindre, sagt at det samme gjelder for KLM. Resultatet et at både Frankrike og Nederland investerer tungt i AF/KLM, til tross for hyppig arbeidsuro (særlig i Frankrike). SAS har aldri vært i stand å transformere selskapet fra en statlig organisasjon, hvor tre land har sine nasjonale interesser, til et kommersielt selskap som kan ta opp konkurransen med andre flyselskap fordi forretningsstrukturen, inklusiv maktposisjonen til flygerforeninger, fortsatt minner om et statlig drevet selskap fra 1980-tallet. Jeg ser derfor ingen grunn til optimisme, heller ikke dersom denne konflikten kommer til å bli løst. Vi får se…. Last edited by Beechdriver; 11-07-2022 at 12:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#634 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
|
![]() Quote:
SAS må klare å stå på egne ben. Fryktelig synd om SAS går under — spesielt med tanke på de som arbeider der — men statskapitalisme er sjelden et godt svar. Man kan også si at i dette tilfelle har nettopp statskapitalisme fra tidligere år gjort ting med kulturen i SAS som er del av kjerneproblemet med organisasjonsstruktur og selvoppfattelse. Til sist — om et selskap starter store operasjoner i Norge vil de trenge norske ansatte til å operere norske ruter. Mer seriøse aktører kommer ikke til å ta en WiZZ. Og tenker man på rekrutteringsbehovet som allerede er der, på det at SAS-pilotene ba om Norwegians vilkår (de er ikke lønnsledende) så vil jeg tro vilkår med ny aktør kan bli vel så gode. De som sitter på kontorene på SAS får nok svi mest for dette. Men noe strategisk viktig nasjonal posisjon har ikke SAS lengre. Om de forsvinner tar andre over. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#635 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
|
![]()
Pressemelding nå:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#636 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#637 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Noen som har oppdaterte tall på antall ansatte i SAS og antall piloter?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#638 |
Newcomer
Join Date: Jul 2008
Posts: 41
|
![]()
Her er nok Aksel Fridstrøm på en real «fishing trip». Han har rett og slett ikke peiling på hva han skriver om. Men den karakteristikken er det dessverre mange utenforstående som deler med ham.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#639 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
|
![]() Quote:
Konkurranse har gjort at vi kan fly rimelig til destinasjoner rundt om i verden, samt at kostandene ved å drifte fly har gått massivt ned. Lave flypriser er på ingen måte ekskluderende for økonomien for selskapet, se bare på Ryanair. Billige billetter og tjener penger som gress. Det gikk skikkelig dritt for dem i 2019, de hadde bare et overskudd på 1,02 milliarder euro etter skatt. En annen effekt ved konkurranse er at de dårligste selskapene går konkurs. Og konkursspøkelset har hengt over SAS hvor mange ganger de siste tiårene? Det egentlige problemet her er at SAS er en gammel enormt topptung dinosaur som Sverige, Danmark og delvis Norge har sparket liv i altfor mange ganger. Nå er det på tide at dinosauren får dø ut. Mistenker at det reiser seg et svensk og et dansk selskap ut fra ruinene, som kan få prøve seg mot Norwegian og Flyr. Uansett vil vi nok i overskuelig framtid gå tilbake til normalsituasjonen, at Norwegian er det største flyselskapet i Norden. Og artikkelforfatteren bør slutte å drømme seg bort i gamle episoder av TV-serien PanAm og innse at i 2022 er et fly en buss med vinger på, tiden da lufta var for glamour og de rike er ettertrykkelig over, og godt er det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#640 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
Luftfarten er ekstremt godt regulert, ja. Ingen tvil om det. Problemet er den sosiale biten, den lider under manglende koordinerende lovgivning på tvers av landegrenser i EU. Det ser man tydelig gjennom pay-to-fly schemes og diverse enkeltmannsforetak registrert på øyer i den engelske kanal. Ryanair tjener penger fordi de utnytter disse hullene i lovgivningen maksimalt.
Så ja, luftfarten er en cowboybransje når det kommer til det sosiale aspektet. Det behover ikke bety at det ønskes tilbake til 60-tallet, men at det trengs en bedre harmonisering av de sosiale reglene. Dette er fult mulig uten at billettene blir særlig dyrere. Du vil kanskje ikke finne billetter til 30kr, men det er Inger tap, hverken for miljøet, ansatte i bransjen eller forbrukerene. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |