Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-07-2022, 16:19   #621
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Konflikt i SAS

Nå er snart koronastøtten, som norske skattebetalere bidro med for å redde arbeidsplassene i SAS, streiket bort…

https://www.dn.no/luftfart/pilotstre...er/2-1-1255332

Last edited by Beechdriver; 10-07-2022 at 16:26.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2022, 16:35   #622
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
Default Re: Konflikt i SAS

Ja, kan ikke skjønne at de ikke lar seg outsorce så folk kan komme seg på ferie.
Du var sikkert veldig populær i cockpiten.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2022, 16:39   #623
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Ja, kan ikke skjønne at de ikke lar seg outsorce så folk kan komme seg på ferie.
Du var sikkert veldig populær i cockpiten.

Jeg jobber ikke for å være populær.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2022, 17:49   #624
SK384
ScanFlyer Dusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,015
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er jo ikke noe man gjør fordi man bytter sjef. Flåtefornyelse er en langsiktig prosess, og både 767 og MD80 kom inn i hans regjeringstid.

Men hotell-investeringene og ignorering av de fritidsreisende var skivebom. Han (og andre som fulgte hans tankegang) skapte et vakuum i markedet som så ettertrykkelig ble utnyttet da budsjettselskapene begyntre å boltre seg.

Blant annet.
Alcazar som var hans ide crashlandet jo med et brak i 1993. Det var vel den saken som til slutt gjorde at han måtte gå fra SAS.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2022, 18:44   #625
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
SAS Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Beechdriver View Post
Nå er snart koronastøtten, som norske skattebetalere bidro med for å redde arbeidsplassene i SAS, streiket bort…

https://www.dn.no/luftfart/pilotstre...er/2-1-1255332
Ja, dumt av den såkalte ledelsen å provosere fram streik
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2022, 18:56   #626
Gunnar90
Livsnyter
 
Gunnar90's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Oslo
Posts: 261
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Alcazar som var hans ide crashlandet jo med et brak i 1993. Det var vel den saken som til slutt gjorde at han måtte gå fra SAS.
"One of five in -95"....
Gunnar90 is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2022, 19:14   #627
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Gunnar90 View Post
"One of five in -95"....
Det er 2022 og vi vingler fortsatt videre ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2022, 21:04   #628
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Konflikt i SAS

Begynner merke streiken på helsetjenestene i nord

https://e24.no/naeringsliv/i/x8aXbB/...YsF0&fs=e&s=cl

Quote:
SAS-streiken kan true sykehuskapasiteten: − Stadig høyere risiko
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2022, 22:19   #629
eirikub
Newcomer
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 36
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Begynner merke streiken på helsetjenestene i nord

https://e24.no/naeringsliv/i/x8aXbB/...YsF0&fs=e&s=cl
Eg lurer på kva i alle dagar SAS-pilotane gjer dersom denne streiken også går til tvungen lønsnemnd.
eirikub is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2022, 23:06   #630
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by eirikub View Post
Eg lurer på kva i alle dagar SAS-pilotane gjer dersom denne streiken også går til tvungen lønsnemnd.

Personlig mener jeg det blir å strekke strikken vel langt hvis man kjører lønnsnemd her. Nå som de har gitt disp på Svalbard så får Staten løse reiser til Tromsø. Og lønnsnemnda vil vel ikke løse problemet for SAS, litt for komplisert for nemd.


Sent from my iPhone using Tapatalk
storg is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2022, 23:21   #631
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
Default Re: Konflikt i SAS

Lønnsnemd blir galt her. Nok av andre aktører. De kan hive seter i en King Air fra Babcock eller chartre fra WF eller NAS.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 10-07-2022, 23:26   #632
LeMonde
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Location: Askim
Posts: 109
Default Re: Konflikt i SAS

Skal en eventuell lønnsnemd bestemme at pilotene skal få årets standardtillegg på +3,7%, når pilotene allerede har tilbudt -5,0% og 20% ned i totale villkår og SAS-ledelsen mener det ikke er nok for deres spareplan? Det skulle tatt seg ut…
LeMonde is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2022, 00:25   #633
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Konflikt i SAS

Jeg mener at tvungen lønnsnemd ikke er rett vei å gå; Hovedproblemet er nok at Norge(Skandinavia) ønsker å være ‘best i klassen’ uten å ha noen som helst visjon på den strategiske rollen et nasjonalt flyselskap spiller i et fritt marked. At den norske stat har solgt seg helt ut fra SAS og den svenske staten er på vei ut sier mer enn nok.

Å opprettholde ‘den skandinaviske modellen’, som fagforeningene ønsker, er en utopi når arbeidsgiveren er del av det indre markedet i EU/EØS. Dersom det blir ‘exit SAS’, kommer andre aktører å spise opp det lukrative norske forretningsmarkedet men uten ‘den skandinaviske modellen’. Selskap som AF/KLM, LH, Emirates, Qatar og Finnair står klare å transportere kundene med betalingsevne og -vilje. Resten av markedet deles opp mellom Norwegian, Flyr, Eurowings, Ryanair, Icelandair, Air Baltic, Wizzair og noen andre. Tidligere SAS-piloter får kanskje en mulighet hos selskap som Air Baltic, men de kan bare glemme å få arbeidsvilkår som er konkurransedyktige med de i SAS Connect eller SAS.

Essensen er et politisk valg: SAS er, i motsetning til AF for Frankrike, på ingen måte et strategisk satsningsområde for den norske staten/ skandinaviske statene. Frankrike derimot har sagt at AF er strategisk så pass viktig for Frankrike at staten på ingen måte kommer til å akseptere at AF går konkurs. Den nederlandske staten har, mer eller mindre, sagt at det samme gjelder for KLM. Resultatet et at både Frankrike og Nederland investerer tungt i AF/KLM, til tross for hyppig arbeidsuro (særlig i Frankrike).

SAS har aldri vært i stand å transformere selskapet fra en statlig organisasjon, hvor tre land har sine nasjonale interesser, til et kommersielt selskap som kan ta opp konkurransen med andre flyselskap fordi forretningsstrukturen, inklusiv maktposisjonen til flygerforeninger, fortsatt minner om et statlig drevet selskap fra 1980-tallet.

Jeg ser derfor ingen grunn til optimisme, heller ikke dersom denne konflikten kommer til å bli løst. Vi får se….

Last edited by Beechdriver; 11-07-2022 at 12:04.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2022, 07:20   #634
zeffen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 413
American Airlines Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Beechdriver View Post
Jeg meneer at tvungen lønnsnemd ikke er rett vei å gå; Hovedproblemet er nok at Norge(Skandinavia) ønsker å være ‘best i klassen’ uten å ha noen som helst visjon på den strategiske rollen et nasjonalt flyselskap spiller i et fritt marked. At den norske stat har solgt seg helt ut fra SAS og den svenske staten er på vei ut sier mer enn nok.

Å opprettholde ‘den skandinaviske modellen’, som fagforeningene ønsker, er en utopi når arbeidsgiveren er del av det indre markedet i EU/EØS. Dersom det blir ‘exit SAS’, kommer andre aktører å spise opp det lukrative norske forretningsmarkedet men uten ‘den skandinaviske modellen’. Selskap som AF/KLM, LH, Emirates, Qatar og Finnair står klare å transportere kundene med betalingsevne og -vilje. Resten av markedet deles opp mellom Norwegian, Flyr, Eurowings, Ryanair, Icelandair, Air Baltic, Wizzair og noen andre. Tidligere SAS-piloter får kanskje en mulighet hos selskap som Air Baltic, men de kan bare glemme å få arbeidsvilkår som er konkurransedyktige med de i SAS Connect eller SAS.

Essensen er et politisk valg: SAS er, i motsetning til AF for Frankrike, på ingen måte et strategisk satsningsområde for den norske staten/ skandinaviske statene. Frankrike derimot har sagt at AF er strategisk så pass viktig for Frankrike at staten på ingen måte kommer til å akseptere at AF går konkurs. Den nederlandske staten har, mer eller mindre, sagt at det samme gjelder for KLM. Resultatet et at både Frankrike og Nederland investerer tungt i AF/KLM, til tross for hyppig arbeidsuro (særlig i Frankrike).

SAS har aldri vært i stand å transformere selskapet fra en statlig organisasjon, hvor tre land har sine nasjonale interesser, til et kommersielt selskap som kan ta opp konkurransen med andre flyselskap fordi forretningsstrukturen, inklusiv maktposisjonen til flygerforeninger, fortsatt minner om et statlig drevet selskap fra 1980-tallet.

Jeg ser derfor ingen grunn til optimisme, heller ikke dersom denne konflikten kommer til å bli løst. Vi får se….
Problemet er at man kan bruke samme logikk til å forsvare hvorfor vi skal ha nasjonalt eid sjokoladefabrikk (skandinaviske vilkår, holde produksjon lokalt med gode betingelser) eller det meste annet for den del. Få vil vel gå i skyttergraven for at alt skal bli statlig…

SAS må klare å stå på egne ben. Fryktelig synd om SAS går under — spesielt med tanke på de som arbeider der — men statskapitalisme er sjelden et godt svar. Man kan også si at i dette tilfelle har nettopp statskapitalisme fra tidligere år gjort ting med kulturen i SAS som er del av kjerneproblemet med organisasjonsstruktur og selvoppfattelse.

Til sist — om et selskap starter store operasjoner i Norge vil de trenge norske ansatte til å operere norske ruter. Mer seriøse aktører kommer ikke til å ta en WiZZ. Og tenker man på rekrutteringsbehovet som allerede er der, på det at SAS-pilotene ba om Norwegians vilkår (de er ikke lønnsledende) så vil jeg tro vilkår med ny aktør kan bli vel så gode.

De som sitter på kontorene på SAS får nok svi mest for dette. Men noe strategisk viktig nasjonal posisjon har ikke SAS lengre. Om de forsvinner tar andre over.
zeffen is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2022, 17:50   #635
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,471
Default Re: Konflikt i SAS

Pressemelding nå:
Quote:
Under de senaste dagarna har SAS underrättat medlarna att SAS önskar att återuppta medling med målet att nå nya kollektivavtal och därmed få ett avslut på den pågående strejken.

Strejken påverkar dagligen flera tusentals passagerare och många medarbetare på SAS arbetar hårt för att hjälpa de påverkade passagerna. Det är nödvändigt att parterna gemensamt når ett avslut på situationen.

I slutändan handlar är det SAS långsiktiga konkurrenskraft som står på spel i förhandlingarna. Vår transformationsplan, SAS FORWARD kräver att alla intressenter bidrar, det gäller även piloterna. Konkurrenskraftiga kollektivavtal är en förutsättning för att säkra en framtid för SAS och för alla våra 8000 medarbetare.

SAS förstår att fortsatt medling kräver eftergifter från båda parter och SAS är villig att ta sitt ansvar i den processen.

SAS önskar att avsluta strejken, återta alla medarbetare i arbete och att göra det vi gör bäst: ta Skandinavien ut i världen och världen till Skandinavien.
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2022, 17:55   #636
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Jens W View Post
Pressemelding nå:

Får håpe partene blir enige. Alternativet (konkurs) gir kun tapere med unntak av de selskap som ligger på lur for å ta over det skandinaviske markedet.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2022, 19:53   #637
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Konflikt i SAS

Noen som har oppdaterte tall på antall ansatte i SAS og antall piloter?
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2022, 00:40   #638
prk
Newcomer
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 41
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Enhanced View Post
Basert på innleggene her så antar jeg at dette ikke er et vikarierende motiv noen kjenner seg igjen i - og jeg har heller ingen formening om han bare gjetter vilt, eller har noen bakgrunn / informasjon som understøtter denne teorien.
Her er nok Aksel Fridstrøm på en real «fishing trip». Han har rett og slett ikke peiling på hva han skriver om. Men den karakteristikken er det dessverre mange utenforstående som deler med ham.
prk is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2022, 06:58   #639
Alpha
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 645
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Gunnar90 View Post
(TV2) LO leder Følsvik som selv har fortid i bransjen sier flybransjen har blitt en cowboy-bransje:

https://www.tv2.no/nyheter/14929263/

«Billige flybilletter er blant faktorene som bidrar til et usunt og presset arbeidsmarked, ifølge Følsvik.
– Det er de ansatte i luftfartsbransjen som har betalt prisen for at vi kan fly nærmest gratis til destinasjoner rundt om i Europa. Slik kan vi ikke ha det i fremtiden.
Lave flypriser er verken bærekraftig for klimaet, arbeidsvilkårene eller for økonomien til selskapet, påpeker hun.
– Det har vært en cowboybransje lenge, og en manglende vilje til å regulere dette politisk.»
Det er ingenting cowboy med dagens flybransje. Den er tvert om tungt regulert og ansatte og maskiner følger svært rigide regler med hensyn til arbeidstid og vedlikehold.

Konkurranse har gjort at vi kan fly rimelig til destinasjoner rundt om i verden, samt at kostandene ved å drifte fly har gått massivt ned. Lave flypriser er på ingen måte ekskluderende for økonomien for selskapet, se bare på Ryanair. Billige billetter og tjener penger som gress. Det gikk skikkelig dritt for dem i 2019, de hadde bare et overskudd på 1,02 milliarder euro etter skatt.

En annen effekt ved konkurranse er at de dårligste selskapene går konkurs. Og konkursspøkelset har hengt over SAS hvor mange ganger de siste tiårene? Det egentlige problemet her er at SAS er en gammel enormt topptung dinosaur som Sverige, Danmark og delvis Norge har sparket liv i altfor mange ganger. Nå er det på tide at dinosauren får dø ut. Mistenker at det reiser seg et svensk og et dansk selskap ut fra ruinene, som kan få prøve seg mot Norwegian og Flyr.

Uansett vil vi nok i overskuelig framtid gå tilbake til normalsituasjonen, at Norwegian er det største flyselskapet i Norden.

Og artikkelforfatteren bør slutte å drømme seg bort i gamle episoder av TV-serien PanAm og innse at i 2022 er et fly en buss med vinger på, tiden da lufta var for glamour og de rike er ettertrykkelig over, og godt er det.
Alpha is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2022, 07:33   #640
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Konflikt i SAS

Luftfarten er ekstremt godt regulert, ja. Ingen tvil om det. Problemet er den sosiale biten, den lider under manglende koordinerende lovgivning på tvers av landegrenser i EU. Det ser man tydelig gjennom pay-to-fly schemes og diverse enkeltmannsforetak registrert på øyer i den engelske kanal. Ryanair tjener penger fordi de utnytter disse hullene i lovgivningen maksimalt.

Så ja, luftfarten er en cowboybransje når det kommer til det sosiale aspektet. Det behover ikke bety at det ønskes tilbake til 60-tallet, men at det trengs en bedre harmonisering av de sosiale reglene. Dette er fult mulig uten at billettene blir særlig dyrere. Du vil kanskje ikke finne billetter til 30kr, men det er Inger tap, hverken for miljøet, ansatte i bransjen eller forbrukerene.
martins is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish Someone Småprat 3 10-12-2013 09:33
Konflikt i Finnair EB Flyforum 2 04-06-2008 19:44
Transwede konflikt rammer SAS scandi Flyforum 31 13-12-2007 15:23
Transport varnar för konflikt med SAS TG923 Flyforum 0 26-08-2007 17:03
Konflikt mellom BU og SK-piloter Isbamse Flyforum 5 29-09-2005 16:00


All times are GMT +2. The time now is 01:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.