Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-12-2021, 20:47   #1
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Konflikt i SAS

Er ikke det spesielt, at største eier i et selskap ikke vil mene noe, og er 100% passive? Om det har med at staten skal være passiv eier, så er det jo bare trist å ha staten som eier…
martins is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2021, 20:55   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,506
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Er ikke det spesielt, at største eier i et selskap ikke vil mene noe, og er 100% passive? Om det har med at staten skal være passiv eier, så er det jo bare trist å ha staten som eier…
Noes av oss har ment lenge at SAS har og har hatt svært dårlig eiere...
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 04-12-2021, 09:49   #3
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Er ikke det spesielt, at største eier i et selskap ikke vil mene noe, og er 100% passive? Om det har med at staten skal være passiv eier, så er det jo bare trist å ha staten som eier…
Flybransjen er nok litt spesiell, også for de som sitter i styrerommet.
Kundene kan ofte velge mellom litt forskjellige produkter, samme som f eks på hoteller som opererer med stjerner for å skille produktet man som kunde bestiller.

Men der hoteller med en stjerne gir deg en seng, dårlig eller ingen frokost, små rom og shabby interiør, og en bygningsmasse som har sett sine beste dager, så er det greit.

Et fly har helt andre sikkerhetsregler å forholde seg til. Teknisk sett skal flymaskinene holde samme standard, og det til enhver tid for å være flyvedyktig.

Om man kjøper billett med eller uten kaffe og nøtter og gratis bagasje osv, velger man selv.
Når lavkost selskapene kom på banen og skrellet bort det som før hadde gjort flyturen litt eksklusiv, og man satt igjen med "busstur i luften" så var nok det også starten på nedgang i lønn og goder i bransjen.

Gamle fly blir, som båter i maritim sektor, flyttet nedover i matkjeden, og ender opp i Afrika og andre steder der sikkerhets- og kvalitetskrav ikke er på europeisk nivå.
Derfor eksisterer ikke en og tostjerners flyselskaper i i-land med regler og kontroller.
Og la oss håpe det fortsetter, og at ikke man går på akkord med sikkerhet.

Det er slutt på at en flytur er noe mer enn krøttertransport klassen for det store flertallet av kunder. Få velger business og firstclass produkter av de som betaler billetten selv.

Men flyselskaper som SAS må velge hva de skal tilby av stjerner, og til en pris kundene vil betale.
Når 99% velger billige billetter, så blir det mindre igjen til lønninger og goder til de ansatte. Leit men sant.

Så sett utfra historien og mot fremtiden, så har kanskje statseide flyselskaper utspilt sin rolle. Stater bør kanskje ikke ta de risiki flybransjen innebærer med skattebetalernes penger?
Radiv is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish Someone Småprat 3 10-12-2013 09:33
Konflikt i Finnair EB Flyforum 2 04-06-2008 19:44
Transwede konflikt rammer SAS scandi Flyforum 31 13-12-2007 15:23
Transport varnar för konflikt med SAS TG923 Flyforum 0 26-08-2007 17:03
Konflikt mellom BU og SK-piloter Isbamse Flyforum 5 29-09-2005 16:00


All times are GMT +2. The time now is 20:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.