Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-09-2021, 16:16   #81
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Konflikt i SAS

Blir billigere billetter, da:

Quote:
SAS omorganiserer flydriften, og blir tre ulike flyselskaper. Det kan være et godt grep for de reisende, og sikre billige flybilletter fremover, mener flyanalytiker.
https://flysmart24.no/2021/09/29/sas...v1uMbPq_vHPd6Y
Martin is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 18:15   #82
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,668
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Blir billigere billetter, da:
Det er allerede alt for billig.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 18:41   #83
Concorde98
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,049
Default Re: Konflikt i SAS

Enig med Semmern med flere her. Dette er så kjedelig lesning om SAS som jeg virkelig likte. Fortsetter det sånn med oppdeling av selskapet, dumping av piloter, kan man se etter billetter hos andre enn SAS også. Jeg har vært veldig tro mot SAS som privat passasjer. Enig med KnutW også, billettene er allerede for billig. Ta vare på skandinaviske piloter!
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 19:00   #84
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Konflikt i SAS

Dette mangler vel egentlig sidestykke, i hvert fall i Norsk arbeidsliv? At det i tillegg kommer fra en stor og «seriøs» aktør som SAS gjør det hele rett så skremmende.

Det å si opp folk mtp korona kan en til en viss grad skjønne. Ingen andre norske flyselskaper sa opp piloter, men det har med at SAS har, unnskyld, hadde, felles ansiennitetsliste. Nå når trafikken tar seg opp å bransjen igjen har behov for piloter, så hadde det vært naturlig å ta tilbake igjen den kompetansen man midlertidig sa opp. Men det å da åpenlyst konstruere det slik at de tidligere ansatte IKKE får komme tilbake igjen, det lukter maktkamp, umoralskt, uetisk og jeg-vet-ikke-hva.

SAS = nei takk!
martins is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 19:06   #85
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,653
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Det er allerede alt for billig.

At jeg siterte Elnæs betyr ikke at jeg er enig.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 19:07   #86
mlindgreen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 170
Default Re: Konflikt i SAS

Dette er en debat der vækker mange følelser, og SAS har mange ansatte der gerne vil forsvare de vilkår de har kæmpet for i mange år.

Men lad os lige få fakta på plads:

SAS opdeler sin produktion på 4 produktionsplatforme.
1. SAS Scandinavia - det nuværende main line SAS med de nuværende overenskomster med de gamle SAS relaterede fagforeninger
2. SAIL/SAS Connect - Som i Danmark har tegnet overenskomst med Flyverbranchens personaleunion
https://flyvebranchen.dk/fpu-sikrer-...-i-koebenhavn/
3. SAS Mid size/SAS Link: - Som i Danmark også skal foregå med personale på en dansk overenskomst indgået med Flyverbranchens personaleunion
https://flyvebranchen.dk/fpu-sikrer-...-overenskomst/
4. SAS platform for Wetlease på regional flights (CRJ900 og ATR72)
Også denne del af SAS operationer er for personale stationeret i Danmark dækket af overenskomster mellem Flyverbranchens personaleunion og Cityjet + Nordica/Regional Jet OÜ/PAS Aviation

Der er altså for alt personale i SAS Danske operationer på alle 4 operationelle platforme indgået overenskomster med fagforeninger under FH (svarende til LO i Norge og Sverige).

Hvordan kan dette være social dumping? Flyverbranchens personaleunion organiserer også personalet i Norwegians danske operation (de som er blevet genansatte) samt i Thomas Cook og mange andre selskaber.
https://flyvebranchen.dk/dem-organiserer-vi/

Bedriver alle disse selskaber også social dumping?

Hvorfor skulle den Danske og Svenske Stat ikke kunne støtte op om et selskab der har alle deres ansatte på skandinaviske baser ansat på skandinaviske overenskomster?
mlindgreen is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 19:14   #87
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Konflikt i SAS

Bare fordi det finnes en avtale med FPU betyr ikke at det da automatisk ikke er sosial dumping.

Å si opp sine egne ansatte, for så å ansette de helt på nytt i et annet selskap er sosial dumping.

Det strider for så vidt også med den nordiske modellen og 3-parts samarbeidet vi har i arbeidslivet i Norden.
martins is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 19:16   #88
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Bare fordi det finnes en avtale med FPU betyr ikke at det da automatisk ikke er sosial dumping.

Å si opp sine egne ansatte, for så å ansette de helt på nytt i et annet selskap er sosial dumping.

Det strider for så vidt også med den nordiske modellen og 3-parts samarbeidet vi har i arbeidslivet i Norden.

Det største problemet er jo at de heller ikke ansettes i de nye selskapene. Men SAS forsøker hente inn utenfra

Hadde de basert på ansiennitet blitt ansatt i disse selskapene, uavhengig av typerating etc, så hadde det stilt seg vesentlig annerledes
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 19:24   #89
mlindgreen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 170
Default Re: Konflikt i SAS

SAS har jo ikke opsagt deres ansatte for at ansætte dem i et andet selskab. SAS har opsagt deres ansatte på grund af Corona virus og det voldsamme fald i produktionen den medførte.

Nu gennemfører man så ramp up i en ny struktur med nye overenskomster. Jeg er enig at personalet med god ret kan føle sig snydt. Specielt de der sagde ja til at afstå fra deres løn i opsigelsesperioden mod løfte om at blive genansat som de første igen.

Men hvad er alternativet for SAS??

SAS forsøgte jo at forhandle lønnedgang med piloterne tidligere i Coronakrisen. Men pilotforeningerne havde (i følge SAS) alt for mange modkrav og forhandlingerne blev derfor afbrudt. SAS ledelsens reaktion på dette ser vi nu med SAIL/SAS Connect baser i Skandinavien.
mlindgreen is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 19:59   #90
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Dette mangler vel egentlig sidestykke, i hvert fall i Norsk arbeidsliv? At det i tillegg kommer fra en stor og «seriøs» aktør som SAS gjør det hele rett så skremmende.

Det å si opp folk mtp korona kan en til en viss grad skjønne. Ingen andre norske flyselskaper sa opp piloter, men det har med at SAS har, unnskyld, hadde, felles ansiennitetsliste. Nå når trafikken tar seg opp å bransjen igjen har behov for piloter, så hadde det vært naturlig å ta tilbake igjen den kompetansen man midlertidig sa opp. Men det å da åpenlyst konstruere det slik at de tidligere ansatte IKKE får komme tilbake igjen, det lukter maktkamp, umoralskt, uetisk og jeg-vet-ikke-hva.

SAS = nei takk!
Det stämmer inte
Norwegian sade upp +250 svenska piloter i april 2020.
Vissa av dem hade 18 års senioritet i bolaget.
Nu när trafiken tar sig upp igen och Norwegian flyger för fullt igen från Arlanda både på inrikes och utrikes vore det naturligt att återanställa de svenska piloterna.
De svenska piloterna får INTE komma tillbaka igen, de ha ingen anställningrätt i "nya Norwegian" Vill svenska piloterna arbeta på Norwegian igen får söka jobb där som alla andra.
Nu flyger Norweigen på Arlanda igen med 0 svensk crew....det är omoraliskt och oetiskt.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 20:32   #91
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Konflikt i SAS

Jeg er helt enig med deg. Om det er SAS, Norwegian eller andre, det er svineri og noe ingen er tjent med på hverken kort eller lang sikt. Slike aktører trenger ikke samfunnet rett og slett.

Jaggu godt det finnes andre alternativer der ute.
martins is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 20:48   #92
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,396
Default Re: Konflikt i SAS

De må skrive under på elendige kontrakter der. I USA kan du ikke sies opp om selskapet fortsatt går. Du kan permitteres, men da har du rett og komme tilbake i senioritets orden. Ingen kan bli nyansatt før alle på lista har hatt mulighet til og komme tilbake.
Dette er sjokkerende for Scandinavia og de søte og anstendige vilkår som folk tror de har. Men det største problemet er at Ola Dunk driter i de så lenge de får billetter til fylle tur billigere enn parkering på flyplassen.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 20:55   #93
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 641
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by mlindgreen View Post
SAS forsøgte jo at forhandle lønnedgang med piloterne tidligere i Coronakrisen. Men pilotforeningerne havde (i følge SAS) alt for mange modkrav og forhandlingerne blev derfor afbrudt. SAS ledelsens reaktion på dette ser vi nu med SAIL/SAS Connect baser i Skandinavien.

Får en känsla av att du är med i FPU?



Nog om det men pilotfacken erbjud sig att gå ner i lön tillfälligt men SAS krävde det permanent så vitt jag förstått det. Får mig snarare att tro att de skjuter bakut i relation till strategidokumentet där de ville ställa fack mot varandra.
När SPG bildades kunde de ju inte göra det längre och nu gör allt för att återfå den maktpositionen.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 21:07   #94
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by mlindgreen View Post
Dette er en debat der vækker mange følelser, og SAS har mange ansatte der gerne vil forsvare de vilkår de har kæmpet for i mange år.

Men lad os lige få fakta på plads:

SAS opdeler sin produktion på 4 produktionsplatforme.
1. SAS Scandinavia - det nuværende main line SAS med de nuværende overenskomster med de gamle SAS relaterede fagforeninger
2. SAIL/SAS Connect - Som i Danmark har tegnet overenskomst med Flyverbranchens personaleunion
https://flyvebranchen.dk/fpu-sikrer-...-i-koebenhavn/
3. SAS Mid size/SAS Link: - Som i Danmark også skal foregå med personale på en dansk overenskomst indgået med Flyverbranchens personaleunion
https://flyvebranchen.dk/fpu-sikrer-...-overenskomst/
4. SAS platform for Wetlease på regional flights (CRJ900 og ATR72)
Også denne del af SAS operationer er for personale stationeret i Danmark dækket af overenskomster mellem Flyverbranchens personaleunion og Cityjet + Nordica/Regional Jet OÜ/PAS Aviation

Der er altså for alt personale i SAS Danske operationer på alle 4 operationelle platforme indgået overenskomster med fagforeninger under FH (svarende til LO i Norge og Sverige).

Hvordan kan dette være social dumping? Flyverbranchens personaleunion organiserer også personalet i Norwegians danske operation (de som er blevet genansatte) samt i Thomas Cook og mange andre selskaber.
https://flyvebranchen.dk/dem-organiserer-vi/

Bedriver alle disse selskaber også social dumping?

Hvorfor skulle den Danske og Svenske Stat ikke kunne støtte op om et selskab der har alle deres ansatte på skandinaviske baser ansat på skandinaviske overenskomster?
FPU er fagforeningsverdens svar på Wizzair og Ryanair i en og samme unit. Alt som kalles fagforening er ikke ensbetydende med bra - man må se litt på metoder de benytter seg av også. De har blant annet for uvane å tegne tomme avtaler med selskaper som verken har ansatte eller fly. Slikt gjør ikke troverdige fagforeninger - da gjøres det i riktig rekkefølge; de ansatte går sammen og velger hvilken forening de vil skal forhandle avtale på vegne av de ansatte.
73H is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 21:08   #95
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Får en känsla av att du är med i FPU?



Nog om det men pilotfacken erbjud sig att gå ner i lön tillfälligt men SAS krävde det permanent så vitt jag förstått det. Får mig snarare att tro att de skjuter bakut i relation till strategidokumentet där de ville ställa fack mot varandra.
När SPG bildades kunde de ju inte göra det längre och nu gör allt för att återfå den maktpositionen.
Det vore välkommet om detta blir förmån för juridisk prövning i arbetsdomstolen för att reda ut om det är lagligt eller inte.
AD beslut går inte att överklaga och dess domslut får både SAS och SPG förhålla sig till i framtiden.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 21:14   #96
scoop69
Newcomer
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 25
Default Re: Konflikt i SAS

SAS ledelsen består i dag av løgnere. Det ble ved oppsigelsen av pilotene i Norge inngått en avtale med de 100 «eldste» om å oppbevare uniform hjemme for å tilrettelegge for en smidigere retur. Det er blitt holdt jevnlige informasjonsmøter med de oppsagte på teams. Der er de blitt fortalt at de er de utvalgte gjennom grundige tester og de SAS vil ha tilbake når trafikken tar seg opp igjen. Det ble sogar informert om på et av de siste møtene at det var satt ned en gjenninsettelses komite for å fasiliteter returen til SAS. Med agenda 2000 som fasit kan en jo i dag se at det var en del av planen for å skaffe seg arbeidsro.
Det er svik, uærlighet, grådighet, umoral og direkte løgner bakt inn i pandemi som bakteppet. Gjennom 1.5år er de oppsagte servert løgner når det aldri var noen plan om å gjenansette noen som helst.
De sa opp 560 stk og skal ansette noen helt andre. Det var planen hele tiden.
SAS har aldrig villet inngå noen avtale med pilotene. Under hver forhandling forandret SAS målet for enighet. Running target. Tilliten til ledelsen har ikke vært tilstede siden 2012. Nå fortelles det i media at pilotene takket nei til en avtale. Det er jo ingen som vil inngå en avtale med en kjeltring du vet lurer deg og allikevel ikke overholder inngåtte avtaler. Ansettelsesgarantien som de snakker om at pilotene sa nei til var ikke verdt papiret den var skrevet på. Avtalen var full av finurligheter og betingelser som ikke var mulige og oppnå. Den var kun designet for å bruke de oppsagte som gissel for å få ned betingelsene til de som var igjen. Avtalen var satt opp på en sånn måte at de 560 uansett hadde måttet gå.. Heldigvis så foreningene gjennom den bløffen. SAS sitt forhold til inngåtte avtaler ser en jo i dag hvordan fungerer..
Å si opp ansatte for å erstatte dem med nye på dårligere avtaler i de samme jobbene er sosial dumping uansett hvor blå- globalistisk verdisynet ditt er... De kollektivavtalen det refereres til med fpu er tomme avtaler som er inngått med et forbund på medlemsjakt på bekostning av andre forbund. Det er ikke en eneste ansatt i de nye k- avtalene ennå.
De nyansatte starter således uten forhandlingsrett de neste 5 årene og må innfinne seg i hva som er forhandlet på dems vegne uten påvirkningsmulighet.

Last edited by scoop69; 29-09-2021 at 21:31.
scoop69 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 21:39   #97
mlindgreen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 170
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Får en känsla av att du är med i FPU?
Der må jeg skuffe dig - jeg er ikke ansat i luftfartsbranchen. Men jeg er storforbruger af de ydelser branchen producerer
mlindgreen is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 21:56   #98
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 641
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by mlindgreen View Post
Der må jeg skuffe dig - jeg er ikke ansat i luftfartsbranchen. Men jeg er storforbruger af de ydelser branchen producerer
Hahaha, nej då, då är vi två faktiskt. Men tror jag är rätt extrem på att bry mig om hur bolagens CSR i praktiken är. I det härfallet har jag nästan börjat skämmas för att jag bokade SAS för vinterns semesterresa.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 22:36   #99
Edyybru
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Location: Maastricht
Posts: 136
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Hahaha, nej då, då är vi två faktiskt. Men tror jag är rätt extrem på att bry mig om hur bolagens CSR i praktiken är. I det härfallet har jag nästan börjat skämmas för att jag bokade SAS för vinterns semesterresa.
Men hvad er alternativerne reelt? Norwegian har som jeg ser det gjort mange af de samme ting, som SAS er i gang med. Lufthansa har gjort det samme som SAS med oprettelse af Germanwings og Eurowings. BA og KLM/Airfrance har også haft deres slagsmål om ansættelsesvilkår. Så hvem skal jeg flyve med?

De steder hvor de store flag carriers er forsvundet, så er det selskaber som WizzAir, Ryanair og ande low cost selskaber, som har overtaget markedet. Men er det bedre?

Jeg prøver ikke at retfærdiggøre SAS-ledelsens ageren, men jeg har bare svært ved at se alternativerne....
Edyybru is offline   Reply With Quote
Old 29-09-2021, 22:50   #100
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,668
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Jaggu godt det finnes andre alternativer der ute.
Hvem?

.....
KnutW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish Someone Småprat 3 10-12-2013 09:33
Konflikt i Finnair EB Flyforum 2 04-06-2008 19:44
Transwede konflikt rammer SAS scandi Flyforum 31 13-12-2007 15:23
Transport varnar för konflikt med SAS TG923 Flyforum 0 26-08-2007 17:03
Konflikt mellom BU og SK-piloter Isbamse Flyforum 5 29-09-2005 16:00


All times are GMT +2. The time now is 02:56.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.