![]() |
|
![]() |
#401 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Utifall det tas bort: Quote:
![]() |
![]() |
#402 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
NRK melder at meklingen fortsetter i tre døgn. Ingen streik fra i morgen (onsdag).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#404 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvor det sindssygt at ledelsen lader det komme så langt med alle de usikkerheder det fører med sig i form af manglende bookinger, usikre kunder, illoyale pressemeldinger (for at sige det mildt) mod de ansatte og svigtende loyalitet fra kunderne. Utroligt!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#405 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Ja den der satt gitt..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#406 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#407 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#408 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#409 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Nå ser det ut som de har begrensninger på salget fra lørdag 2. juli til og med mandag 4. juli.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det här var ju lysande av SAS. Alla är tydligen inte lika påverkade av besparingskrav?
Quote:
![]() |
![]() |
#411 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#412 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Cabin Crew i SAS Connect rapporteres å få +18% i lønnsvekst
https://thepointsguy.co.uk/news/sas-...airways-unite/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#413 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja, mye og spare ved outsourcing….
|
![]() |
![]() |
![]() |
#414 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Förhandlingarna fortsätter utan medlare. Ett bra eller dåligt tecken?
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#416 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
"Klokset sier pilotene har strukket seg langt for å komme SAS-ledelsen i møte:
– Vi har tilbudt SAS-ledelsen pilotavtalen til Norwegian, men det sa SAS nei til, fordi det er for dyrt." Hvis det stemmer, er det jo et selvskudd av dimensjoner av SAS-ledelsen å si nei. Hvis Norwegian klarer det, hvorfor ikke SAS? Men jeg tenker at det kanskje er like greit om SAS går konk. Ledelsen har ikke noen annen strategi enn å gjøre samme feila om igjen, mens produktet svekkes, og det er null tillit mellom ledelsen og pilotene. Jeg hadde hatt forståelse for at ledelsen var Tøffe-Tom om det var en del av en helhetlig strategi, men det fremstår bare som de kverner på de samme tiltakene for å kutte kostnader. https://e24.no/naeringsliv/i/479lB9/...aa-sas-konkurs https://www.dn.no/innlegg/fly/streik...or/2-1-1248904 Last edited by Isbamse; 01-07-2022 at 08:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
At det kommer utalelser om at de er villige til å slå SAS konkurs ser jeg som helt naturlig, for slik selskapet er nå er det faktisk ikke noe å kjempe for lenger. Og hvem vet, går de konk vil nok det bety en opptrapping hos DY og WF, noe som jo kan bety bedre arbeidsforhold.
![]() |
![]() |
#418 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Lurer på om denne kapteinen reflekterer over hvor SAS ville vært om ikke ledelsen hadde gjennomført, noen vellykkede og andre ikke, organisatoriske og effektiviserende tiltak side det glade 80 tallet og 90 tallet.
Den gang SAS piloter bodde i skatteparadis og pendlet til jobb. Vet om noen. Og syntes skattetrykket var forferdelig høyt, stemte FRP og ville ha mindre statelig innblanding. Ja , vi er her delvis nå, staten har trukket seg ut og det er fri konkurranse. Et retorisk spm. hvor ville SAS vært om alle pilotenes krav fortløpende var akseptert. Da hadde ikke tidligere kaptein vært pensjonert kaptein i SAS. Han bør vite om alle de meget gode lønnsoppgjørene, loss of license , sluttpakker og pensjonsordninger osv osv som kostet penger. Jeg som kunde er ikke er interessert i å betale dette gjennom flybilletten eller skatte seddelen, derfor deregulering er en god ting (men lønn skal man leve av og sikkerhet sak ivaretas). Skulle gjerne sett noen ærlige folk som synliggjorde årsverk kosten til en med 20 års ansiennitet i 2010 nominelt justert frem til i dag om ingen kutt var gjennomført og sjekket om det var bærekraftig. Om SAS sine permitterte piloter ønsker absolutt å jobbe i SAS der betingelsene er så elendige , sagt ved forrige korsvei av en eller annen fagforeningsleder i SAS i både 2019, 2012 osv, er meg en gåte. Søk Norwegian eller Flyr. En SAS pilot jeg kjenner ble fortvilet over restruktureringen i Norwegian gikk i gjennom, de hadde jo satt seg selv i en elendig situasjon. Flere har det. Hadde Norwegian gått konkurs og SAS igjen fått monopol ville kanskje pilotenes krav for en kort stund vært innfridd og deretter ville en annen aktør dukket opp og igjen og man måtte ha realitetsorientert seg selv eller blitt presset til det. En annen SAS pilot jeg kjenner har klagd over SAS i 30 år , alltid elendig, flyr 5-4 men alt er drit, jeg sa med den lønna han har ville han i andre deler av næringslivet aldri kunne slå av PCen selv ikke på ferien. Om jeg klagde kunne jeg bare finne meg en annen jobb. Tror dog han er i mindretall. I SAS er nesten EK tapt og pilotene skylder på en elendig ledelse mens de selv representeres av en haug med forskjellige fagforeninger som skremmer vettet av private investorer med uttalelse i mediene om at nå "driter" dem i SAS sin skjebne. Kan like godt gå konkurs. Hadde han vært min leder hadde jeg bedt han holde kjeft så i hvert fall så lenge det pågår samtaler. Etter 2 år med pandemi og nesten null i EK er det en fantastisk elendig uttalelse, vær glad du har en jobb og tjener forholdsvis godt med penger og ikke minst en meget god pensjon. Vertinnen jeg snakket med på vei til Bodø søndag og sikkert mange andre i SAS er ok fornøyd med å arbeide i SAS. Går de konkurs skal 50 åringer ut å søke jobb , kan være de angrer for å si det mildt. Kan forstå det er forsmedelig å se at lønna er redusert litt etter litt siden 2000 tallet, at ledelsen kommer med hvite løgner, småjuger. Det er småstøy i forhold til om det blir streik og konkurs. Mange forstår ikke det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#419 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
I Sverige är jag övertygad om att Ryanair blir dominerande aktören på inrikes & europa flighter ifall SAS går i konkurs.
Kanske Wizzair tillslut också slår sig in då på Arlanda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#420 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det mange ikke forstår er hvor markedet er i dag. For noen få år siden da Wizz kom til Norge skrek mange over seg, også i disse forum, at SAS pilotene måtte jobbe for polske lønninger siden markedet var så internasjonalt.
I dag er markedet noe helt annet og SAS kommer ikke til og få noen ansatt fremover om de forsetter ok kutte lønna. Men det er jo ikke problemet. «De vil ikke spare sin egen arbeidsplass» betyr lite når SAS prøver og få de ut i et underselskap. I velferds Norge det alle skal ha rettigheter til streik og fast jobb. Nesten alle. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |