![]() |
|
![]() |
#521 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 6,204
|
![]()
Kan jo ta min egen lille bransje som jeg er litt usikker på om jeg vil fortsette i med mye ugunstig arbeidstid. Helsesektoren her til lands er relativt moderat lønna for det meste, men man får i det minste tillegg for kveld, natt og helg. Piloter får som regel ikke noe av dette og har en høyere ukentlig arbeidstid. En annen gruppe det kanskje er mer relevant å sammenligne med feks lokførere får også ganske ok tillegg for ugunstig arbeidstid. I tillegg så mister ofte piloter all ansiennitet om de velger å bytte jobb. Da jeg fikk denne lille assistentstillinga på Ahus da så fikk jeg jo med meg ganske mye ansiennitet da de fastsatte lønnsnivået mitt selv om det er ufaglært i prinsippet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#522 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Det er flere informasjonskilder å forholde seg til. Jeg tar utgangspunkt i det som Riksmekleren sier, og det er at begge parter var løsningsorientert frem til streiken ble et faktum: «Han mener at begge parter jobbet for en løsning»: https://e24.no/naeringsliv/i/WjVeya/...nnedEntry=2273 Når pilotforeningen og LO da kommer med uttaleser om at «konflikten er ene og alene SAS-ledelsen sitt ansvar (kilde: samme lenk fra E24), da snakker enten Riksmekleren eller fagforeningen sant. Jeg har ingen grunn å påstå at Riksmekleren lyger, så da er det fagforeningene som sier noe som er usant. Det får de gjerne gjøre, men da mister de all min sympati. Om ledelsen i SAS burde ha gjort noe annet avhenger helt av hvilket oppdrag ledelsen har fått fra styret. Jeg minner i tillegg om at SAS har blitt reddet av skattebetalerne i Norge, Sverige og Danmark ( støtte ifm korona). Skattebetalerne er uavhengig av andre interessenter som aksjonærer og kunder en part som må tas på alvor og som ikke bør betale regningen for konflikten mellom pilotene og ledelsen. Det er pilotenes valg å true med å gå ‘all the way’, inklusiv konkurs om de ikke får utfallet som de ønsker. Jeg kunne kanskje hatt litt mere sympati for pilotene dersom SAS først hadde tilbakebetalt alle kriselån (som f.eks. Lufthansa og KLM har gjort). Kun det faktum at SAS henger etter med nedbetaling av C19-kriselån i sammenligning med andre europeiske ‘flagg-carriers’ er en indikasjon på at kostnadsstrukturen i SAS er problematisk. 1970-tallet ligger bak oss og enhver bedrift må slåss om hver eneste krone. Det er ikke piloter som har styrets tillit å styre flyselskapet SAS. SAS må stå på egne ben og muligheter for statsstøtte er begrenset pga EU-lovgivning. Derfor må det først komme inn private investorer før en bedrift som SAS kan tenke videre på å forbedre vilkårene for de ansatte. Det er i alle fall min vurdering som flyinteressert, tidligere flyger, skattebetaler og trofast SAS-kunde. Sent from my iPhone using Tapatalki Last edited by Beechdriver; 05-07-2022 at 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#523 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]()
Hei.
Jeg er en ivrig leser av dette forumet. Som sådan, så leser jeg mye om SAS og dem sin rolle for transport i Norge. Når jeg leser innlegg fra piloter i SAS, så må jeg si jeg rynker litt på nesa. Ikke fordi jeg ikke skjønner dem sin frustrasjon med sin arbeidsgiver, men heller det at de har et valg med hva slags posisjon de ønsker å være i. Har selv opplevd flere arbeidsplasser, og en ting jeg har lært, er at arbeidsmiljø trumfer lønn. Man kan også oppleve at man har både godt arbeidsmiljø og betaling. Men det motsatte, det er rart. Hvis man sitter i en posisjon der man ikke liker arbeidsmiljøet og betalingen, så må man finne seg noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#524 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Hva angår andre bransjer er det opplagt et alternativ, og mitt inntrykk er at mange som ble permittert/sagt opp under pandemien fant seg interessante og ikke minst godt (bedre) betalte jobber enn i SAS. Det er klart at det kan være en mulighet, men det er ikke alle det er interessant for. Hva angår dårlig arbeidsmiljø så tror jeg du må tenke på at for de flyvende så er arbeidsmiljøet det de møter ombord i hver flymaskin. Det er de andre pilotene og kabincrewet. Jeg tror, uten at jeg er helt sikker, at de langt fleste i SAS synes akkurat det arbeidsmiøjøet er årsaken til at de har holdt ut så lenge som de har gjort. Det er nok også årsaken til at de har akseptert kutt på kutt på kutt i betingelser (jeg leste en sak på Frifagbevegelse om en flyvertinne som hadde fått 2000kr i lønnsøkning i løpet av de siste 12 årene - dette er betydelig lavere enn prisstigningen i samme periode, og det er ikke mange yrker som har hatt en så til de grader kraftig tilbakegang). Det de ansatte nok sliter med er manglende tillit til ledelsen i selskapet - det er ikke tillitsskapende å alltid bryte avtaler. Selv om det kan være gode grunner til at man må stramme inn. Last edited by TOS; 05-07-2022 at 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2008
Location: TRF
Posts: 568
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#526 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Burde ikke være vanskelig og effektivisere SAS’ rutenett med en god mix av korte og lange turer. Hyppigheten til de store flyplasser i Norge bør og gjøre det lettere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#527 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
«Jeg kunne kanskje hatt litt mer sympati med SAS pilotene dersom SAS hadde betalt ned alle kriselånene»…
Hva i svarte hvite har det med pilotene og gjøre? Det er ikke de som skal betale ned lån. |
![]() |
![]() |
![]() |
#528 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Med snakk om arbeidsmiljø så er det selvsagt de i flyet som forhåpentligvis støtter hverandre i det daglige.
Men det er mer enn det. En med 30 år i selskapet får hevet en schedule i fanget for 2 uker i forveien. Stort sett uten valg eller byttemuligheter. Som ikke koster noe. Bytting og fleksibilitet koster ikke selskapet mer, så lenge noen er oppsatt for og jobbe. Splitt og hersk er gammelt nytt, har vært brukt i SAS flere ganger. Og meg historien til den flyvende hollender som er ute om et år eller to, så vet du hva du fikk før han begynte. Ingen flyselskap har gått konk over pilot lønninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Nå brennes skattepenger bort i streiken. Dersom streiken fører til konkurs da er det skattebetaleren, som betalte kriselån for å beholde arbeidsplassene i SAS, som får svi. Så det har ALT med pilotene å gjøre. Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Jeg kunne kjøpt argumentet om pilotene har all skyld hvis det var slik at de 1) var veldig godt betalt relativt til andre piloter (svaret her er vel ganske klart nei), og 2) hvis de oppsagte pilotene var tilbake på jobb i Real SAS (i tråd med lovnadene fra SAS under pandemien). Last edited by TOS; 05-07-2022 at 17:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#531 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Anko hadde en ting på CVen som fikk han til SAS. De bestilte dette da de ansatte han. Hvorfor tror du de ikke har betalt på krise lån?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#532 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 164
|
![]() Quote:
Over 4 års ledelseserfaring i KLM Over 4 års ledelseserfaring i Qatar airways Over 5 år som VP og CCO i Aero Mexico Næsten 2 år som CEO i Avianca Bemærk at Anko indtil ansættelsen i Avianca kun har arbejdet med salg og ledelse af kommercielle områder. At påstå at Anko skulle være ansat til en bestemt opgave (chapter 11) virker meget lidt sandsynligt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#533 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Nok av «ledere» med MBA der ute. Dette var planlagt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#534 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Lindgren, leder for SAS Pilot Group, blir sitert på følgende i E24:
Quote:
Link: https://e24.no/naeringsliv/i/x8a3A8/...aftenposten.no |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#535 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Chapter 11 var vel "Plan B". "Plan A" har vel lenge vært å løse det uten en chapter 11. Antagelig en optimistisk plan, men streiken satte definitivt en spiker i kista for denne, og har gjort det vanskeligere å få til Plan B. Kan ikke skjønne at noen andre enn den danske stat kan redde SAS med ny kapital nå. Er også vanskelig se for seg en stor investor som ønsker å gå inn på eiersiden i SAS med den danske stat med på lasset og et såpass anstrengt forhold mellom eiere/ledelse/ansatte.
Har jo lenge nå vært økonomisk åpenbart for de fleste som følger med at SAS kom til å havne i en slik situasjon, og ikke minst med tanke på historikken, dynamikken og kulturen, i hvordan konflikter og mangel på utvikling løses i SAS. Katastrofe...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#536 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,704
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 | ||
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,893
|
![]() Quote:
https://e24.no/naeringsliv/i/x8a3A8/...nde-som-gissel Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#538 | |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]() Quote:
Jeg barer lurer. Hvorfor er det slik i flybransjen at ansiennitet ikke er ansiennitet? Når man skifter arbeidsgiver? Noen som vet? Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#539 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Sånn er det og har alltid vært det… Jeg har 20.000 timer og god ansiennitet i mitt selskap. Om jeg går til et annet, så begynner på bunnen igjen.
-Den første som må gå om det blir permitteringer. -Treningslønn, deretter førsteårs lønn. -Reserve og sistevalg i base. -Ferie i November. -Dårligste turer og schedule. Derfor kjemper alle for og forbedre vilkårene. Som i SAS er blitt dårligere og dårligere. En narrowbody styrmann i USA tjener mer enn SAS kapteiner. Europa kommer etter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#540 | |
SAS Customer
![]() Join Date: Dec 2010
Location: Stjørdal
Posts: 510
|
![]() Quote:
Men hvorfor det har blitt sånn, vet du det? Sent from my iPhone using Tapatalk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |