![]() |
|
![]() |
#501 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Last edited by Beechdriver; 04-07-2022 at 17:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#503 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
|
![]()
Uten at jeg har full oversikt, virker det jo som at pilotene rettslig sett har en god sak rettslig sett med tanke på gjeninntredelsesretten og virksomhetsoverdragelse.
Samtidig viser sagaen nok en gang at den norske modellen ikke nødvendigvis er så solidarisk og bærekraftig. Problemet her er jo som også NSF sier (https://www.glomdalen.no/langer-ut-m...s/5-19-1077420) at SAS-piloter med ansiennitet som ble sagt opp under korona har svært gode betingelser, som de ikke vil få dersom de godtar nyansettelse på SAS' foreslåtte vilkår i link/connect. Det er muligens et brudd på regler om virksomhetsoverdragelse og gjeninntredelse i hht eksisterende tariffavtale. Men det ville ikke være umusikalsk om de som satt på best vilkår var villig til å reforhandle noe ned. Personlig plages jeg av at de sterkeste virkemidlene i arbeidslivet ofte brukes til å sikre at de som har fått godt og mye skal få beholde det, heller enn de som virkelig trenger det. Fagforeningsinteressen virker å handle mye om å dra stigen opp etter seg, og det er mye en ser generelt i samfunnet, hvor yngre generasjoner blir taperne på alle måter, i arbeidslivet, i boligmarkedet og i skattetrykket. Da blir det vanskelig å høste sympati. |
![]() |
![]() |
![]() |
#504 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Location: Maastricht
Posts: 136
|
![]()
Hvor mange flyvetimer har en pilot i sas pr år? Har en kammerat der arbejder i EasyJet og hans roster er ikke anderledes end det der remses op ovenfor. Vældig meget weekendarbejde og roster for den følgende måned publiceret den 15. Mi. Kammerat rammer stort set de tilladte 800timer hvert år.
Tænker det må være det eneste parameter sas reelt mener de kan få mere ud af deres piloter på. Lønnen er tydeligvis ikke fantastisk. Og de andre forhold kan sammenlignes med EasyJet. Spørger helt neutralt af nysgerrighed. |
![]() |
![]() |
![]() |
#505 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
I de fleste andre deler av privat sektor er det slik at man får en stilling og en kompensasjon tilpasset den kompetansen og verdiskapningen man bidrar med. Hvis for eksempel en kompetent sivilingeniør innen konstruksjon slutter i ingeniørselskap A fordi han er misfornøyd og begynner i ingeniørselskap B i stedet, så får han i 99 av 100 tilfeller samme eller bedre stilling og kompensasjon. At pilotene ikke vil skifte jobb fordi de "må starte nederst på rangstigen" i et annet selskap, viser jo egentlig bare hvor utdaterte og dysfunksjonelle de gamle arbeidsavtalene er.
Edit: Ja, jeg er enig i at flybransjen har et begrenset antall potensielle arbeidsgivere og ikke uten videre kan sammenlignes med andre bransjer, men når det gjelder akkurat dette med "starte nederst på rangstigen"-problematikken synes jeg mitt eksempel var relevant. Last edited by Herlov; 04-07-2022 at 18:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#506 |
Newcomer
Join Date: Oct 2006
Posts: 25
|
![]()
Foreningene har vel 5 saker meldt inn i rettsvesenet nå mot SAS om brudd på innleieavtaler, brudd på gjensansettelsesretten og virksomhetsoverdragelse. Dette har vært en SAS strategi i mange år da disse sakene tar åresvis i rettsapparatet og boten som evnt følger er så lav at det regnes som mer gunstig å ta boten når den kommer. SAS har de siste årene kun vært opptatt av fredsplikten og så snart avtaler er inngått og fredsplikten gjelder brytes avtalen eller overtreder i stor stil vel vitende om at de ansatte må vente 1-2 år på konfliktmulighet og treghet i retten.
Hvor mange timer en pilot flyr i året er helt uinteressant. Det som betyr noe for de ansatt er hvor mange timer en tilbringer på jobb borte fra hjemmet. En SAS slinge som går OSL-TRD-BOO-TOS-BOO-TRD feks generere gjerne ikke mer en 3,5t blocktid, men med SAS sin schedulering er en da gjerne på jobb 10timer med en mealstopp midt på dagen. Vi husker jo alle hvordan Lothe og NHO stod på fjernsynet og hevdet SAS pilotene bare jobbet 3-4t om dagen for en millionlønn ved forrige konflikt i 2019.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#507 |
Upgrade me....
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,320
|
![]()
Hvor mange timer arbeid har en SAS pilot i året?
Hvor mye kan en pilot fly (bak spakene pr. år)? Hvordan er utnyttelsesgraden i SAS? Hva er grunnlønnen hos SAS for piloter? Noen som har en tariff å vise til? |
![]() |
![]() |
![]() |
#508 |
Newcomer
Join Date: Oct 2006
Posts: 25
|
![]()
Hvor mange timer avhenger helt av hva slags produksjon du flyr. Syden genererer mye timer mens innenriks lite flytid. De fleste ligger nok rundt 600-700t i året.
I EU er det max 900t I året, blocktid som gjelder. Utnyttelsesgraden i SAS er elendig. Men det er ikke de ansattes sin feil. SAS schedulerer og optimerer for max duty tid og ikke max flytid/ blocktid. Typisk 3-4t mealstopp midt på dagen og 10-11t dutytid per dag. Variasjoner i begge ender så klar. Det er ikke grunnlønn i flybransjen. Alt er styrt etter ansenitet og lønnsstigning hvert år i en gitt lønnstabell. Det er litt av problemet her. Ny jobb= starte på lønnstrinn 1 igjen. Det er vel få leger som etter 20år på riksen hadde akseptert å begynne som turnuslege igjen hvis de byttet jobb til Ahus?.. Hele lønnssystemet basert på ansenintet er totalt dysfunksjonelt og bør gjøres noe med ved første anledning. Lønnstrinn 1 i SAS og de fleste selskaper er vel nå på 400K eller deromkring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#509 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
|
![]()
Ditt navn her… Flyr du Beech i jobb?
Hilsen en som har mange år og mye timer i Beechcraft. For betaling. Hadde gode forhold og jobbet for kjempegreie folk, men forlot for og få mer ordnede forhold og mer kontroll på min schedule. Og det er det store selskaper skal gi. At alle må jobbe 6 av 8 helger viser mangel på vilje på og gjøre det bedre for de ansatte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#510 | |||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,783
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#511 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
Ideelt sett skal store selskap gi forutsigbarhet men det er noe annet når selskapets fremtid står på spill. Og det med å jobbe i helgene: Ja, det er da kunden ønsker å fly…..Så så rart er det vel ikke? I luftfarten finnes det ingen helger, så sånn sett er hver dag den samme…SAS er ikke lenger ‘The businessman’s airline’ som flyr hjemmefra på morgenen og retur på kvelden mellom mandag-fredag. SAS har tatt en stor del av fritidsmarkedet som bl.a. Braathens hadde med sydenturer. Turister (kundene) stiller pris på avganger på fredag, lørdag og søndag og da skal selskapet levere. Ellers så går også den delen av markedet til Pegasus, Corendon og Ryanair. Ok for meg og kanskje også for SAS-pilotene som da får flere frie helger, så det kan bli en vinn..vinn… |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#512 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
|
![]()
Joda, fly går i helgene. I mitt selskap så går mange fly døgnet rundt. En tredjedel av flygingen er redeye flyging. Men det betyr ikke at alle må gjøre det. Vi gjør alt på annsenitet, og da får de ferskeste velge sist.
Men poenget her at SAS vil ha folk bort fra SAS og inn i utenlandske datterselskaper som ikke skal gi skandinaviske betingelser. Som alle de andre i samfunnet selvsagt vil tviholde på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#513 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,705
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#514 | |
Newcomer
Join Date: Oct 2006
Posts: 25
|
![]() Quote:
Hadde foreningenene gått med på det hadde fremdeles like mange blitt sagt opp under dekke av at den "garantien" kun var gyldig i SK og det var "force majour" klausuler så betingelsene hadde vært forringet til ingen nytte, annet en å berike ledelsen med flere bonuser. Last edited by scoop69; 04-07-2022 at 23:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#515 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,546
|
![]()
Etter alle sendinger på TV-en i dag synes jeg Espen Andersen (på BI?) oppsummerer det fint: Skal man investere i SAS, må man ha en annen intensjon enn å tjene penger.
Og han ser det slik at det kun er den danske stat som da sitter igjen som mulig investor. Mulig det nå raskere vil tvinges frem en rettslig rekonstruksjon, men hvor store er egentlig sjansene for at selskapet i det hele tatt vil kunne komme seg igjennom en slik? Etter noen år med pandemi virker det jo som at det nærmest har vært gullbilletten for mange selskap, men er det virkelig så enkelt?
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF) |
![]() |
![]() |
![]() |
#516 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#517 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#518 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#519 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,276
|
![]() Quote:
Ett eksempel på dette er nattstopp. Det øker selsvagt kostnadene å ha folk på hotell i hver norsk by med flyplass, men det gir også en inntekstvekst ved at man både kan selge dyre billetter på morgenavgangene til forretningsresie, og feede nettverket fra hub |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#520 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,783
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |