Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-07-2022, 17:12   #501
FL002
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Master Caution View Post
De kan få jobben tilbake, men da som nyansatt i et annet selskap enn sist. Strengt tatt blir vel dette virksomhetsoverdragelse, hvor SAS glatt hopper over kravene om at betingelser og kompensasjon skal følge med på lasset:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...lde-uniformene
Ingen av de oppsagte har fått tilbud om å få jobben tilbake hos Connect eller Link. De har fått tilbud om å søke på ny jobb i Connect eller Link.
FL002 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 17:30   #502
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Med et nick som Beechdriver regner jeg med at du forstår at det ikke bare er å bytte jobb for en pilot, og begynne nederst på lønsskalaen igjen. Dette har vært oppe her inne ganske mange ganger. «Bare å bytte jobb» er det mest flåsete kommentarfeltargumentet som finnes.
Helt greit det; men dersom jobben i SAS er såpass elendig at man foretrekker dagpenger i stedet for å fortsette i SAS, så får det bare være slik. Jeg tenker at jobb i et annet selskap er bedre en NAV, men det er noe enhver må bestemme for seg selv.

Last edited by Beechdriver; 04-07-2022 at 17:37.
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 17:32   #503
Landkrabbe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2014
Posts: 146
Default Re: Konflikt i SAS

Uten at jeg har full oversikt, virker det jo som at pilotene rettslig sett har en god sak rettslig sett med tanke på gjeninntredelsesretten og virksomhetsoverdragelse.

Samtidig viser sagaen nok en gang at den norske modellen ikke nødvendigvis er så solidarisk og bærekraftig.

Problemet her er jo som også NSF sier (https://www.glomdalen.no/langer-ut-m...s/5-19-1077420) at SAS-piloter med ansiennitet som ble sagt opp under korona har svært gode betingelser, som de ikke vil få dersom de godtar nyansettelse på SAS' foreslåtte vilkår i link/connect.

Det er muligens et brudd på regler om virksomhetsoverdragelse og gjeninntredelse i hht eksisterende tariffavtale.

Men det ville ikke være umusikalsk om de som satt på best vilkår var villig til å reforhandle noe ned.

Personlig plages jeg av at de sterkeste virkemidlene i arbeidslivet ofte brukes til å sikre at de som har fått godt og mye skal få beholde det, heller enn de som virkelig trenger det. Fagforeningsinteressen virker å handle mye om å dra stigen opp etter seg, og det er mye en ser generelt i samfunnet, hvor yngre generasjoner blir taperne på alle måter, i arbeidslivet, i boligmarkedet og i skattetrykket. Da blir det vanskelig å høste sympati.
Landkrabbe is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 17:45   #504
Edyybru
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Location: Maastricht
Posts: 136
Default Re: Konflikt i SAS

Hvor mange flyvetimer har en pilot i sas pr år? Har en kammerat der arbejder i EasyJet og hans roster er ikke anderledes end det der remses op ovenfor. Vældig meget weekendarbejde og roster for den følgende måned publiceret den 15. Mi. Kammerat rammer stort set de tilladte 800timer hvert år.

Tænker det må være det eneste parameter sas reelt mener de kan få mere ud af deres piloter på. Lønnen er tydeligvis ikke fantastisk. Og de andre forhold kan sammenlignes med EasyJet. Spørger helt neutralt af nysgerrighed.
Edyybru is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 17:58   #505
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Konflikt i SAS

I de fleste andre deler av privat sektor er det slik at man får en stilling og en kompensasjon tilpasset den kompetansen og verdiskapningen man bidrar med. Hvis for eksempel en kompetent sivilingeniør innen konstruksjon slutter i ingeniørselskap A fordi han er misfornøyd og begynner i ingeniørselskap B i stedet, så får han i 99 av 100 tilfeller samme eller bedre stilling og kompensasjon. At pilotene ikke vil skifte jobb fordi de "må starte nederst på rangstigen" i et annet selskap, viser jo egentlig bare hvor utdaterte og dysfunksjonelle de gamle arbeidsavtalene er.

Edit: Ja, jeg er enig i at flybransjen har et begrenset antall potensielle arbeidsgivere og ikke uten videre kan sammenlignes med andre bransjer, men når det gjelder akkurat dette med "starte nederst på rangstigen"-problematikken synes jeg mitt eksempel var relevant.

Last edited by Herlov; 04-07-2022 at 18:05.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 18:00   #506
scoop69
Newcomer
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 25
Default Re: Konflikt i SAS

Foreningene har vel 5 saker meldt inn i rettsvesenet nå mot SAS om brudd på innleieavtaler, brudd på gjensansettelsesretten og virksomhetsoverdragelse. Dette har vært en SAS strategi i mange år da disse sakene tar åresvis i rettsapparatet og boten som evnt følger er så lav at det regnes som mer gunstig å ta boten når den kommer. SAS har de siste årene kun vært opptatt av fredsplikten og så snart avtaler er inngått og fredsplikten gjelder brytes avtalen eller overtreder i stor stil vel vitende om at de ansatte må vente 1-2 år på konfliktmulighet og treghet i retten.

Hvor mange timer en pilot flyr i året er helt uinteressant. Det som betyr noe for de ansatt er hvor mange timer en tilbringer på jobb borte fra hjemmet. En SAS slinge som går OSL-TRD-BOO-TOS-BOO-TRD feks generere gjerne ikke mer en 3,5t blocktid, men med SAS sin schedulering er en da gjerne på jobb 10timer med en mealstopp midt på dagen. Vi husker jo alle hvordan Lothe og NHO stod på fjernsynet og hevdet SAS pilotene bare jobbet 3-4t om dagen for en millionlønn ved forrige konflikt i 2019..
scoop69 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 18:24   #507
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,320
Default Re: Konflikt i SAS

Hvor mange timer arbeid har en SAS pilot i året?
Hvor mye kan en pilot fly (bak spakene pr. år)?
Hvordan er utnyttelsesgraden i SAS?
Hva er grunnlønnen hos SAS for piloter? Noen som har en tariff å vise til?
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 18:33   #508
scoop69
Newcomer
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 25
Default Re: Konflikt i SAS

Hvor mange timer avhenger helt av hva slags produksjon du flyr. Syden genererer mye timer mens innenriks lite flytid. De fleste ligger nok rundt 600-700t i året.
I EU er det max 900t I året, blocktid som gjelder.
Utnyttelsesgraden i SAS er elendig. Men det er ikke de ansattes sin feil. SAS schedulerer og optimerer for max duty tid og ikke max flytid/ blocktid. Typisk 3-4t mealstopp midt på dagen og 10-11t dutytid per dag. Variasjoner i begge ender så klar.
Det er ikke grunnlønn i flybransjen. Alt er styrt etter ansenitet og lønnsstigning hvert år i en gitt lønnstabell. Det er litt av problemet her. Ny jobb= starte på lønnstrinn 1 igjen. Det er vel få leger som etter 20år på riksen hadde akseptert å begynne som turnuslege igjen hvis de byttet jobb til Ahus?.. Hele lønnssystemet basert på ansenintet er totalt dysfunksjonelt og bør gjøres noe med ved første anledning. Lønnstrinn 1 i SAS og de fleste selskaper er vel nå på 400K eller deromkring.
scoop69 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 19:29   #509
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
Default Re: Konflikt i SAS

Ditt navn her… Flyr du Beech i jobb?

Hilsen en som har mange år og mye timer i Beechcraft. For betaling.

Hadde gode forhold og jobbet for kjempegreie folk, men forlot for og få mer ordnede forhold og mer kontroll på min schedule.

Og det er det store selskaper skal gi. At alle må jobbe 6 av 8 helger viser mangel på vilje på og gjøre det bedre for de ansatte.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 22:17   #510
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,783
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
«Det er likevel ingen garanti for at flyene fra SAS sine datterselskaper flyr.

Danske flymekanikere har nemlig varslet at de vil gå til sympatistreik. Dette vil blant annet kunne sette avgangene mellom Sola og den danske hovedstaden i fare.»

Når er det forventet denne sympatistreiken evt. starter?
Er det ikke City Jet's egne ansatte som holder disse flyene teknisk operative? Og er de ansatt i Sas, antar at det er de Sas ansatte mekanikere som vil gå til sympati streik, eller?

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Enig. Skrev det jeg skrev for å nevne litt om hva man allerede gir som flygende i det selskapet, og likevel blir det krevd mer. Jeg sliter bare med å finne det anstendig å be om mer fleksibilitet OG nedgang i lønn. De fleste arbeidstagere jeg har snakket med tror ikke engang på meg når jeg forteller hvor mange helger man jobber på rad. Det går ikke bare ut over en selv, men mange har jo en ektefelle og noen barn hjemme, som alle er prisgitt din roster, og de kan heller ikke planlegge neste måned før den 15. i inneværende. Hva slags liv er det? I de fleste andre bransjer med turnusarbeid blir man godt kompensert for ubekvemme arbeidstider.
Fra VG 2019 streiken, var ikke et av tilbudene fra SAS dengang livstidsgaranti, men å huske det stod i et interjuv med Knut Morten nylig?

Quote:
«Det har vært en ambisjon å tette noe av dette gapet, men det aller
viktigste har vært ansettelsestrygghet og forutsigbar arbeidstid. SAS skal fortsatt være et selskap med gode, trygge skandinaviske arbeidsplasser», skriver de i pressemeldingen.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 22:31   #511
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Ditt navn her… Flyr du Beech i jobb?

Hilsen en som har mange år og mye timer i Beechcraft. For betaling.

Hadde gode forhold og jobbet for kjempegreie folk, men forlot for og få mer ordnede forhold og mer kontroll på min schedule.

Og det er det store selskaper skal gi. At alle må jobbe 6 av 8 helger viser mangel på vilje på og gjøre det bedre for de ansatte.
Ja, jeg fløy Beech da jeg lagde profilen. Deretter turboprop og jet hos et nettverkselskap.

Ideelt sett skal store selskap gi forutsigbarhet men det er noe annet når selskapets fremtid står på spill. Og det med å jobbe i helgene: Ja, det er da kunden ønsker å fly…..Så så rart er det vel ikke?

I luftfarten finnes det ingen helger, så sånn sett er hver dag den samme…SAS er ikke lenger ‘The businessman’s airline’ som flyr hjemmefra på morgenen og retur på kvelden mellom mandag-fredag.

SAS har tatt en stor del av fritidsmarkedet som bl.a. Braathens hadde med sydenturer. Turister (kundene) stiller pris på avganger på fredag, lørdag og søndag og da skal selskapet levere. Ellers så går også den delen av markedet til Pegasus, Corendon og Ryanair. Ok for meg og kanskje også for SAS-pilotene som da får flere frie helger, så det kan bli en vinn..vinn…
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 23:47   #512
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,394
Default Re: Konflikt i SAS

Joda, fly går i helgene. I mitt selskap så går mange fly døgnet rundt. En tredjedel av flygingen er redeye flyging. Men det betyr ikke at alle må gjøre det. Vi gjør alt på annsenitet, og da får de ferskeste velge sist.
Men poenget her at SAS vil ha folk bort fra SAS og inn i utenlandske datterselskaper som ikke skal gi skandinaviske betingelser. Som alle de andre i samfunnet selvsagt vil tviholde på.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 23:48   #513
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,705
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Fra VG 2019 streiken, var ikke et av tilbudene fra SAS dengang livstidsgaranti, men å huske det stod i et interjuv med Knut Morten nylig?
«Garantiene» fra SAS kan man tørke seg bak med.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 23:48   #514
scoop69
Newcomer
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 25
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Fra VG 2019 streiken, var ikke et av tilbudene fra SAS dengang livstidsgaranti, men å huske det stod i et interjuv med Knut Morten nylig?
Jo det er riktig, men som foreningen allerede den gangen påpekte så var denne "garantien" hengt opp i SAS Skandinavia, ergo så var den like mye verdt som som den 5- årige gjenannsettelsesgarantien. Så lenge SAS bare definererer om hva som hva som gjelder for avtaler inngått er det ikke verdt mer en papiret det er skrevet på. Null tillitt og null verdt den gang som nå..
Hadde foreningenene gått med på det hadde fremdeles like mange blitt sagt opp under dekke av at den "garantien" kun var gyldig i SK og det var "force majour" klausuler så betingelsene hadde vært forringet til ingen nytte, annet en å berike ledelsen med flere bonuser.

Last edited by scoop69; 04-07-2022 at 23:57.
scoop69 is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 23:57   #515
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,546
Default Re: Konflikt i SAS

Etter alle sendinger på TV-en i dag synes jeg Espen Andersen (på BI?) oppsummerer det fint: Skal man investere i SAS, må man ha en annen intensjon enn å tjene penger.
Og han ser det slik at det kun er den danske stat som da sitter igjen som mulig investor.

Mulig det nå raskere vil tvinges frem en rettslig rekonstruksjon, men hvor store er egentlig sjansene for at selskapet i det hele tatt vil kunne komme seg igjennom en slik? Etter noen år med pandemi virker det jo som at det nærmest har vært gullbilletten for mange selskap, men er det virkelig så enkelt?
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2022, 23:58   #516
Beechdriver
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 519
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Men poenget her at SAS vil ha folk bort fra SAS og inn i utenlandske datterselskaper som ikke skal gi skandinaviske betingelser.
Det kan hende at jeg har misforstått noe, men har ikke SAS Link og SAS Connect skandinaviske betingelser som har blitt til i samarbeid med en dansk fagforening? Hva er det som er 'uskandinavisk' med danske betingelser som har blitt signert av danske fagforeninger?
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2022, 08:11   #517
matsemann
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 67
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Beechdriver View Post
Det kan hende at jeg har misforstått noe, men har ikke SAS Link og SAS Connect skandinaviske betingelser som har blitt til i samarbeid med en dansk fagforening? Hva er det som er 'uskandinavisk' med danske betingelser som har blitt signert av danske fagforeninger?
Du har jo uttalt deg en del om SAS og pilotene, så man burde legge til grunn at du kjenner til hva som foregår. Men det er det jo tydelig at du ikke gjør. Du høres mer ut som en som har kjøpt narrativet til Simon Pauck Hansen. Disse «skandinaviske» betingelsene er avtalt med FPU i Danmark, et forbund som utelukkende skaffer seg avtaler ved å underby eksisterende avtaler med andre foreninger. SAS var dessverre ikke det første selskapet de gjorde dette med, og helt sikkert ikke det siste heller.
matsemann is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2022, 10:01   #518
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by scoop69 View Post
Utnyttelsesgraden i SAS er elendig. Men det er ikke de ansattes sin feil. SAS schedulerer og optimerer for max duty tid og ikke max flytid/ blocktid. Typisk 3-4t mealstopp midt på dagen og 10-11t dutytid per dag. Variasjoner i begge ender så klar.
Skulle tro at både ansatte og ledelse har interesse av å få organisert det slik at de flygende flyr når er på jobb, og så kan ha fri? Så hvorfor klarer ikke SAS det, inkompetanse eller er det historiske årsaker?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2022, 10:28   #519
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,276
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Skulle tro at både ansatte og ledelse har interesse av å få organisert det slik at de flygende flyr når er på jobb, og så kan ha fri? Så hvorfor klarer ikke SAS det, inkompetanse eller er det historiske årsaker?
Det er ikke nødvendigvis en ensidig fasit på hva som er riktig eller mest lønnsomt her. Det handler jo litt om rutestruktur og optimalisering av inntektene. Slik at ligningen har to sider. Kort sagt, kan det som fremstår som en dårligere utnyttelse faktisk bidra til å øke inntektene mer enn kostnadene

Ett eksempel på dette er nattstopp. Det øker selsvagt kostnadene å ha folk på hotell i hver norsk by med flyplass, men det gir også en inntekstvekst ved at man både kan selge dyre billetter på morgenavgangene til forretningsresie, og feede nettverket fra hub
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2022, 10:30   #520
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,783
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
«Garantiene» fra SAS kan man tørke seg bak med.
Ser den, er selv "offer" for Lindegaards garantier i sin tid
Tenkte mer på hva som lå bak "tilbudet".
krølle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish Someone Småprat 3 10-12-2013 09:33
Konflikt i Finnair EB Flyforum 2 04-06-2008 19:44
Transwede konflikt rammer SAS scandi Flyforum 31 13-12-2007 15:23
Transport varnar för konflikt med SAS TG923 Flyforum 0 26-08-2007 17:03
Konflikt mellom BU og SK-piloter Isbamse Flyforum 5 29-09-2005 16:00


All times are GMT +2. The time now is 02:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.