Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-11-2022, 23:59   #861
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Default Re: Konflikt i SAS

Eneste måte og få opp lønn på er om folk forlater. Hvis selskaper går tom for folk blir betaling bedre. Enkelt som det.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2022, 06:36   #862
anders320
ScanFlyer Silver

SAS Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Og når det er aggregert på den måten tviler jeg sterkt på at et selskap som SAS trekker i motsatt retning rent utviklingsmessig.

Edit: Er forøvrig spennende å se om samme skjer med lønningene til pilotene nå etter covid som etter finanskrisen. Alt skal spares på og alt det der.. Og så går det noen år før det blir en ok utvikling igjen
For det første er det ingenting spennende med pilotlønningene etter Covid - vi fikk allerede svaret etter SAS-streiken, og den presser lønnen enda nærmere bunnen. En styrmann i SAS med fem års ansiennitet får nå 584 000 kr i året, mot 603 000 kr pre-covid. Slenger du på inflasjonen, er det åpenbart at kjøpekraften er ganske greit ned.

For det andre, så vil enhver statistikk påstå at SAS sine pilot-utgifter gikk til himmels i 2021. Hva annet kan man forvente av et selskap som sparket 500 av de billigste pilotene?

For det tredje, sett i et europeisk perspektiv, så er de norske pilotlønningene lave. Man vil slite med å rekruttere piloter i utlandet på norske vilkår - lykke til med å rekruttere noen for 454 000 kr/året. Og spør SAS Link hvordan rekrutteringen til Bergen har gått.....

Rent oppsummert, så ser jeg ingen tegn på at dette er et steg i riktig retning. En person med interesse for arbeidsmarkedsøkonomi kan nok enkelt se dette.
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2022, 07:43   #863
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Tror nok du misforstaar min kanksje kloenete innlegg, jeg reagerte paa hvordan du angrep en pilot - jeg setter selv veldig stor pris paa piloter som flyr (har ennaa ikke sett noe alternativ) og jeg er soenn av en flyvertinne, gift med en tidligere flyvertinne og setter paa ingen maate de 2 arbeidsgruppene opp hverandre - etter med skrekk aa lest avtalen pilotene i SAS maatte inngaa - ser jeg ikke at det er en gruppe som har faatt bedre vilkaar og jeg overholdet ingen grunn til aa trekke hva de legger frem, temmelig personlig, i tvil. Begge gruppene fortjener mye bedre vilkaar. (Og NHO Statistikk er mye kjedeligere enn saftige historier fra Alaska Bush Flying (Selv min kone har gode historier fra Alaska som ung vertinne inn til Prudhoe Bay)

Men jeg setter ogsaa pris paa alle innleggene fra pilotene, jeg tror at forumet blir mye bedre naar vi er saa heldige at vi har deltagere som kan gi oss innsikt, statistikk fra NHO er sikkert helt greit og ikke feil, men kan lett skape et skjevt bilde.

Jeg synes fremdeles at terskelen her inne for aa «diskutere andres loenn og vilkaar» er for lav - ser ingen fordel av aa «vinne» en diskusjon over pilot loenninger for saa aa miste gode bidragsytere fra en viktig gruppe innen luftfarten.
Du leste innlegget mitt som et angrep på en yrkesgruppe, og da tolker du innlegget i verste vilje. Jeg angrep det som jeg mente var nesten et nedsettende svar på utdanningen til en kabinansatt, og det får vedkommende tåle å høre. For å oppsummere:
a) Lønnen til kabinbesetningen er ræva
b) Hadde kabinbesetningen hatt samme lønnsutvikling (i snitt) som piloter hadde en nyansatt pilot tjent mindre enn en i kabinen med lang erfaring. Og det var hele poenget med innlegget mitt. Slutt å tillegge meg meninger jeg ikke har.

Last edited by OttoL; 15-11-2022 at 07:45.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 15-11-2022, 07:51   #864
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
For det første er det ingenting spennende med pilotlønningene etter Covid - vi fikk allerede svaret etter SAS-streiken, og den presser lønnen enda nærmere bunnen. En styrmann i SAS med fem års ansiennitet får nå 584 000 kr i året, mot 603 000 kr pre-covid. Slenger du på inflasjonen, er det åpenbart at kjøpekraften er ganske greit ned.

For det andre, så vil enhver statistikk påstå at SAS sine pilot-utgifter gikk til himmels i 2021. Hva annet kan man forvente av et selskap som sparket 500 av de billigste pilotene?

For det tredje, sett i et europeisk perspektiv, så er de norske pilotlønningene lave. Man vil slite med å rekruttere piloter i utlandet på norske vilkår - lykke til med å rekruttere noen for 454 000 kr/året. Og spør SAS Link hvordan rekrutteringen til Bergen har gått.....

Rent oppsummert, så ser jeg ingen tegn på at dette er et steg i riktig retning. En person med interesse for arbeidsmarkedsøkonomi kan nok enkelt se dette.
Mulig mulig, men nå diskuterer du to forskjellige ting. Poenget mitt med innlegget hele veien var å vise til en statistikk som viser ubrukelig utvikling for kabinansatte og utvikling nær industrien for piloter i den perioden jeg har belegg for å gi en kommentar. Ta en kabinansatt som startet i 2007 og gi vedkommende samme utvikling i lønn fra 2007 til 2018 som pilotene. Da hadde denne kabinansatte nærmet seg en nyansatt pilot i 2018 i lønninger. Dette er ikke urimelig eller veldig kontroversielt.. Hva som har skjedd fra 2018 til i dag har jeg ikke tall på, og kan heller ikke slenge ut påstander basert på ting jeg tror.
Old 15-11-2022, 17:42   #865
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Du kan spørre de piloter som var ansatt 10 år før deg…..
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2022, 11:46   #866
OttoL
ScanFlyer Crusty

https://frifagbevegelse.no/nyheter/p...049.596c77e69a

Synes det lukter streik når jeg leser det her, jeg gjør jo det. Om det får fatale konsekvenser for SAS får det heller være når eksistensen til selskapet blant annet e betinget på å betale noen som har ræva betalt enda dårligere
Old 28-11-2022, 11:59   #867
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
https://frifagbevegelse.no/nyheter/p...049.596c77e69a

Synes det lukter streik når jeg leser det her, jeg gjør jo det. Om det får fatale konsekvenser for SAS får det heller være når eksistensen til selskapet blant annet e betinget på å betale noen som har ræva betalt enda dårligere
Enig, dette ser ikke veldig lyst ut.
Men håper de blir enige og da med noe bedre vilkår en før.
Jeg sluttet selv for 5 år siden, og trives der jeg er i dag med helt andre vilkår, men også en helt annen jobb.
Men det er utrolig trist å hvordan vilkårene er så sinnsykt forringet gjennom årene. På tide det snart begynner å rette veien også der.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2022, 12:55   #868
DY_ENZV
ScanFlyer Blue

Er det noen som vet om når en slik streik eventuelt hadde gått i gang. Det er ikke lenge igjen til jul og familien er de heldige innehaverne av SAS billetter 21 desember. Ser at flyvningene forøvrig driftes av City Jet og SAS Link. Disse rammes vel ikke da de ikke er en del av disse forhandlingne?

Last edited by DY_ENZV; 28-11-2022 at 12:57.
DY_ENZV is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2022, 13:33   #869
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by DY_ENZV View Post
Ser at flyvningene forøvrig driftes av City Jet og SAS Link. Disse rammes vel ikke da de ikke er en del av disse forhandlingne?
Du skulle være trygg, som du også var under pilotstreiken.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2022, 20:49   #870
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Du skulle være trygg, som du også var under pilotstreiken.
Forstår jeg det rett med at det også bare er norsk fagforening som forhandler nå? Svensk og dansk fagforening har avtale til mars?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2022, 22:05   #871
Oluf Air
ScanFlyer Blue

Var det noe håp i det møtet de hadde den 28?

Når eventuelt vil det bli streik?
Oluf Air is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2022, 22:20   #872
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det veg vi ikke før tvungen melding er gjennomført.

Edit: Streikefare over.
Radar Station KGRV3

Last edited by LN-MOW; 29-11-2022 at 22:33.
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2022, 22:24   #873
OY-CIR
ScanFlyer Silver

Og da var de enige
Quote:
Avtalen innebærer en lønnsøkning på 3,7 prosent for alle kabinansatte fra nyttår.
https://www.nrk.no/nyheter/enighet-m...tte-1.16200572
OY-CIR is offline   Reply With Quote
Old 29-11-2022, 22:59   #874
Beechdriver
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by OY-CIR View Post

Gode nyheter. Gratulerer

Sent from my iPhone using Tapatalk
Beechdriver is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2022, 03:40   #875
fjasebase
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by OY-CIR View Post

Med inflasjon er det vel lønnsnedgang
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 30-11-2022, 03:45   #876
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Med inflasjon er det vel lønnsnedgang
Ja, men det var samme nivået som de fleste andre endte på i Norge i år, og som ble satt gjennom frontfagsmodellen

Det sagt, fint det ikke ble streik, men de vil fortsatt ha det man kan kalle dårlige vilkår og kan ikke helt skjønne hvordan de skal kunne rekruttere fulltidsansatte fremover
Old 20-12-2022, 09:36   #877
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Da forlater COO SAS. Det er vel mellom han og de ansatte det kanskje har vært størst gnisninger?

https://www.sasgroup.net/newsroom/pr...en-leaves-sas/

Quote:
SAS AB (publ) (SAS) announces today that Simon Pauck Hansen, Executive Vice President and Chief Operating Officer has decided to leave SAS
Old 20-12-2022, 10:16   #878
view
ScanFlyer Gold

Han blir vel ikke savnet? Ja kanskje bortsett fra hos Anko da kan det høres ut som..
view is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2022, 10:40   #879
Solguden
ScanFlyer Blue

SAS Re: Konflikt i SAS

Sikkert hyggelig lesning blant de ansatte at Simon går av, til de leser at "VP SAS Link and External Production" tar over. Det er en endeløs rekke ledere i det selskapet som kun leker med selskapet som et fiktivt selskap på en finanslinje på BI. Tror ikke Mikael vil bidra til å dempe konfliktnivået i det selskapet da hele selskapet og driften virker som en casestudie på mange studier innen HR, Ledelse og finans. Og mens konfliktene blomstrer internt, seiler konkurrentene videre. Det er dessverre blitt et selskap hvor man starter sin karriere, enten rett fra flyskolen eller rett fra BI
Solguden is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2022, 11:31   #880
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Solguden View Post
Sikkert hyggelig lesning blant de ansatte at Simon går av, til de leser at "VP SAS Link and External Production" tar over. Det er en endeløs rekke ledere i det selskapet som kun leker med selskapet som et fiktivt selskap på en finanslinje på BI. Tror ikke Mikael vil bidra til å dempe konfliktnivået i det selskapet da hele selskapet og driften virker som en casestudie på mange studier innen HR, Ledelse og finans. Og mens konfliktene blomstrer internt, seiler konkurrentene videre. Det er dessverre blitt et selskap hvor man starter sin karriere, enten rett fra flyskolen eller rett fra BI
Står at han tar over midlertidig, man får håpe det stemmer.
semmern is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules