Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-11-2022, 20:29   #841
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Default Re: Konflikt i SAS

For og være ærlig så ville jeg aldri fortsatt med dette om det ikke var for penger. Jobbet for luselønn i de første par år. Så fikk jeg en lønn som var leve med, men jeg hadde et lån og betale. Det tok 12 år, betalte det samme som jeg betalte for mitt første huslån, var det dobbelte av leie før det. Jobbet i mange år for private.
Så kom jobb i «airline». Gikk ned i lønn i et par år, men ingen pendling og mer lønn på horisonten. Som hadde 9/11. Da ble det pendling og mer usikkerhet. Hadde nettopp kjøpt hus nummer to. Etter noen år tjente jeg mer enn før, hadde 7-8000 timer nå, bra schedule.
Så kom finans krisen, mistet jobben. Pensjonsalderen var akkurat øket, ingen sluttet og ingen ble ansatt. Ble gal av arbeidsledighet, varte vel 4-5 måneder. Tok en jobb som betalte dobbelt av arbeidsledighets «trygd», men det var 1/3 av det jeg tjente før. Og jeg drev selskapet. Var Base Manager og Chief Pilot, dispatcher og reserve pilot. De visste de kunne utnytte de dårlige tider. Kona mente det var på tide og skifte yrke, men jeg trodde det ville bli bedre i fremtiden og det ville ta år før jeg kunne tjene anstendig. Så vi investerte i en Master for henne, som hadde jobbet 3 jobber mens jeg var arbeidsledig,Gulrota foran nesen var der for meg. Mange andre sluttet og fly i relativt ung alder, de gav opp. Vi var heldige som hadde barn ute av bleier, mye værre for de som fikk barn samtidig som de mistet jobb.
Den jobbe som blir gjort i kabin er ikke lett, og kundene våre er hmm, litt vanskelige…
Jeg fortsatte fremover pga tro på bedre tider og betaling. Jeg ville aldri giddet og gjort dette uten den troen.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2022, 01:53   #842
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Ja det e faktisk helt åpenbart. Dyr utdanning har ingenting å si. En nyutdannet pilot har en lang karriere foran seg og muligheten til å bygge opp lønnsposen ganske kraftig, men det må nå være i selskapets interesse å betale slik at pursere med erfaring blir i selskapet. Men ser jo at dette slepte noen piloter ut av hulene sine med skylapper på…
Quote:
Dette e forøvrig en ganske interessant rapport. Piloter kan sjekke grafen på siden 11 og så slutte og sutre: https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bit...pdf?sequence=2

Det må faktisk være mulig å betale de som jobber i kabinen bedre enn de i kategorien innsjekkere. For meg e d i alle fall ett fett om selskapet etter SAS eller Ryanair, for betale kabinansatte skikkelig det klarer ikke luftfarten uansett..
Quote:
Vanskelig å argumentere mot en gruppe som kommer med argumenter som "ja men de har bare 5 ukers kursing". Tviler på at dere klarer å heve diskusjonen et annet sted. Dere jobber i en bransje som betaler en viktig arbeidsgruppe utrolig dårlig, og det må man nesten tåle å få høre.
Saa hva tjener du ? La oss snakke om din og min loenn - slutt med aa snakke om andres loenn ! Hvorfor fortjener du din loenn ? Selv mener jeg (og mitt firma at jeg fortjener 3 x Wahoo nivaa hvor Wahoo mener jeg burde skamme meg !! Jeg mener at Wahomene er helt paa feil spor, om et firma med 75K ansatte mener at Wahoo tar feil - er det kanskje noe feil med Wahoo ?) du er villig til aa kritisere enhver pilot /kabin ansatt - men selv er du 100 % beskyttet ! Hvorfor fortjener du aa vaere utenfor diskusjonen ? Ok jeg tjener 3x Wahoo og jeg fortjener det og jeg mener enhver pilot fortjener betydelig mer enn hva de tjener i dag (om du er uenig legg frem hva du tjener (x Wahoo) og hvorfor en pilot ikke skal tjene det samme ???????
Old 14-11-2022, 08:17   #843
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Saa hva tjener du ? La oss snakke om din og min loenn - slutt med aa snakke om andres loenn ! Hvorfor fortjener du din loenn ? Selv mener jeg (og mitt firma at jeg fortjener 3 x Wahoo nivaa hvor Wahoo mener jeg burde skamme meg !! Jeg mener at Wahomene er helt paa feil spor, om et firma med 75K ansatte mener at Wahoo tar feil - er det kanskje noe feil med Wahoo ?) du er villig til aa kritisere enhver pilot /kabin ansatt - men selv er du 100 % beskyttet ! Hvorfor fortjener du aa vaere utenfor diskusjonen ? Ok jeg tjener 3x Wahoo og jeg fortjener det og jeg mener enhver pilot fortjener betydelig mer enn hva de tjener i dag (om du er uenig legg frem hva du tjener (x Wahoo) og hvorfor en pilot ikke skal tjene det samme ???????
Hoi det var tidenes whataboutism. Hvis du sliter med å ta del i en diskusjon hvor en arbeidsgruppe har så lav lønn at det er vanskelig å fungere i samfunnet, samtidig som de har stått helt stille i lønnsutviklingen de siste 10 årene så tenker jeg at du heller bør telle til ti og holde deg for god for slike innlegg. Hvis du leser innleggene mine som et angrep på en arbeidsguppe så legger du virkelig ondviljen til.

Last edited by OttoL; 14-11-2022 at 08:24.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2022, 08:22   #844
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Hvorfor skal dette være en diskusjon om kabin vs flyger?

Dette er 2 forskjellige yrker, dog med samme arbeidsplass. Det er ikke en konkurranse.

Yrket kabinansatt/flyvertinne/flyvert er et yrke uavhengig om det er 5 ukers kurs eller 5 års utdannelse. Ja, flygere har tatt større risiko, brukt mer penger og tid på utdannelsen, og det er mer teknisk og teoretisk krevende. Det betyr ikke at det er uproblematisk og lett å jobbe i kabinen. Det er et svært tøft yrke.

Diskusjonen bør ikke, og skal ikke, handle om hvem som skal ha mest i lønn. Men at det skal være en lønn en kan leve av, og som gir en ok kompensasjon for turnusarbeid, innsats og bortetid fra familie.
Godt innlegg. Poenget mitt var at hvis pursere hadde hatt den samme lønnsutviklingen som piloter, hadde de med mest erfaring tjent mer enn en nyutdannet pilot. Ikke for å sette opp yrke mot yrke i risiko/kostnad/innsats/ansvar, men som en sammenligning for at utviklingen har gått feil vei for ett yrke og riktig vei for ett yrke.
Old 14-11-2022, 11:14   #845
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by BackCountry View Post
Nå ble jeg påminnet om hvorfor jeg og andre piloter ikke orker å diskutere her inne noe mer. Jeg tror jeg drar et annet sted for å heve diskusjonen, takk!
Nesten som jeg vil sammenligne det med når dere flyr, noen snur nesa og diverter ved minste tegn til dårlig vær, mens andre avventer og ser om det letter.

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
De av oss som har jobbet i denne bransjen i flere tiår jobber tett med de andre ansatte og vi respekter hverandre, stort sett. .
Flott du har den holdningen, antar ditt spørsmål til meg for en stund siden hva jeg hadde å gjøre i cockpit hvis jeg ikke fløy, var, hva kaller dere det der borte; A slip of the tongue?

Konflikter har der vært, og kommer garantert til å bli igjen, også ulike syn.
Tenker tilbake til '80 tallet, BU's piloter jobbet helt etter boka. Så kommer kapteinen på radio, vi er klar til boarding, hvorpå vaktleder responderte; beklager, men nå har VI spisepause. Kom aldri noe svar, men var nesten som en kunne høre kapteinen tenkte; går det an.

Sorry, litt o/t, men håper inderlig kabinen i SK får spiselige vilkår, de har som de fleste i bransjen blitt dratt bakover inn i fremtiden
krølle is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2022, 14:09   #846
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Godt innlegg. Poenget mitt var at hvis pursere hadde hatt den samme lønnsutviklingen som piloter, hadde de med mest erfaring tjent mer enn en nyutdannet pilot. Ikke for å sette opp yrke mot yrke i risiko/kostnad/innsats/ansvar, men som en sammenligning for at utviklingen har gått feil vei for ett yrke og riktig vei for ett yrke.
Hvis du mener utviklingen har gått feil vei for kabin, men riktig vei for cockpit tar du helt feil. Den har gått feil vei for begge i 20 år.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2022, 14:38   #847
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Dette e forøvrig en ganske interessant rapport. Piloter kan sjekke grafen på siden 11 og så slutte og sutre: https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bit...pdf?sequence=2

Det må faktisk være mulig å betale de som jobber i kabinen bedre enn de i kategorien innsjekkere. For meg e d i alle fall ett fett om selskapet etter SAS eller Ryanair, for betale kabinansatte skikkelig det klarer ikke luftfarten uansett..
Syns du jeg skal slutte å sutre, som akkurat har mistet ca én månedslønn i året, fordi jeg har så bra lønnsutvikling? Rimelig fjernt å påstå at den er så veldig bra den utviklingen. For noen år siden fløy jeg med en kollega som tjente det samme beløpet i kroner, innenfor noen tusenlapper, i 2017-18 som i 2001. Bra utvikling?
semmern is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2022, 14:57   #848
Midtiblinken
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Nesten som jeg vil sammenligne det med når dere flyr, noen snur nesa og diverter ved minste tegn til dårlig vær, mens andre avventer og ser om det letter.

Flott du har den holdningen, antar ditt spørsmål til meg for en stund siden hva jeg hadde å gjøre i cockpit hvis jeg ikke fløy, var, hva kaller dere det der borte; A slip of the tongue?

Konflikter har der vært, og kommer garantert til å bli igjen, også ulike syn.
Tenker tilbake til '80 tallet, BU's piloter jobbet helt etter boka. Så kommer kapteinen på radio, vi er klar til boarding, hvorpå vaktleder responderte; beklager, men nå har VI spisepause. Kom aldri noe svar, men var nesten som en kunne høre kapteinen tenkte; går det an.

Sorry, litt o/t, men håper inderlig kabinen i SK får spiselige vilkår, de har som de fleste i bransjen blitt dratt bakover inn i fremtiden
Vet ikke hva jeg du mener jeg har sagt før og i hvilken sammenheng. Om du vil ha samme vilkår som de i cockpit så kan du hive deg i flytrening. Fløy et legg med ei i går i kabin som akkurat var klar til og begynne flytrening.
Men om du tror at flygerne i SAS har hatt så god lønnsutvikling i de siste 20 år, så tror jeg du tar feil. Jeg er overrasket over hva som har skjedd med de jeg kjenner i SAS, ser ikke ut som norske regler skal gjelde for de.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2022, 16:03   #849
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Hvis du mener utviklingen har gått feil vei for kabin, men riktig vei for cockpit tar du helt feil. Den har gått feil vei for begge i 20 år.
Piloter har hatt en prosentvis lønnsvekst i 2018 i forhold til 2007 på 35%, kabinansatte 10%. Industri ligger litt over 40% så en kan sikkert si at piloter har sakket av de også, men der er i det minste etterslepet ganske kraftig hentet inn for pilotene om en ser på årene 09-11 som var helt krise i hele luftfarten. Det samme kan ikke sies om kabinansatte/pursere. Som igjen er poenget mitt...
Old 14-11-2022, 16:27   #850
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Piloter har hatt en prosentvis lønnsvekst i 2018 i forhold til 2007 på 35%, kabinansatte 10%. Industri ligger litt over 40% så en kan sikkert si at piloter har sakket av de også, men der er i det minste etterslepet ganske kraftig hentet inn for pilotene om en ser på årene 09-11 som var helt krise i hele luftfarten. Det samme kan ikke sies om kabinansatte/pursere. Som igjen er poenget mitt...
Hvilke piloter? Hvilket selskap?
SAS?
Old 14-11-2022, 16:40   #851
LN-RTP
Aviator Extraordinaire

LN-RTP's Avatar

Quote:
Trodde SAS flygerne tok et kutt på 10% etter siste streiken for å få tilbake de pilotene som ble sparket?
Selv om statistikkene kan vise noe lønnsvekst for flygere så er det ikke helt realistisk for alle, siden mange har mistet jobbene etter konkurser og andre kriser som 9/11, pandemier, osv.
Har man vært arbeidsledig i flere år og lagt seg opp gjeld for å overleve er det hverken velstand eller vekst
Har selv vært med på den seilasen, ikke bare gøy i denne bransjen..

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2022, 16:46   #852
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Hvilke piloter? Hvilket selskap?
SAS?
Dette er aggregerte tall for alle som har yrkesstatus som pilot i Norge basert på NHO sin lønnsstatistikk. Og når det er aggregert på den måten tviler jeg sterkt på at et selskap som SAS trekker i motsatt retning rent utviklingsmessig.

Kapittel 4: https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bit...pdf?sequence=2 fra side 8 i dokumentet, eller side 19 i pdfen.

Edit: Er forøvrig spennende å se om samme skjer med lønningene til pilotene nå etter covid som etter finanskrisen. Alt skal spares på og alt det der.. Og så går det noen år før det blir en ok utvikling igjen

Last edited by OttoL; 14-11-2022 at 16:54.
Old 14-11-2022, 17:08   #853
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:

Det er vel noen selskaper her som kanskje trekker opp, mens andre ned? Og dårlige vilkår er kanskje mer selskapsproblem enn bransjeproblem?
Old 14-11-2022, 17:24   #854
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Dette er aggregerte tall for alle som har yrkesstatus som pilot i Norge basert på NHO sin lønnsstatistikk. Og når det er aggregert på den måten tviler jeg sterkt på at et selskap som SAS trekker i motsatt retning rent utviklingsmessig.
Jo, jeg tror faktisk utviklingen hos f.eks. Widerøe, Norwegian m.m. har vært bedre.
Det er også som Midtiblinken har vært inne på mere fluktuasjon i kabinen, som fører til at en større andel av yrkesgruppen til enhver tid befinner seg på et lavere lønnstrinn.
Old 14-11-2022, 18:19   #855
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Og når det er aggregert på den måten tviler jeg sterkt på at et selskap som SAS trekker i motsatt retning rent utviklingsmessig.
Du kan tvile så mye du vil, men én månedslønn mindre i året for 12,5 timer mer jobb i uken er ikke strålende utvikling.
Old 14-11-2022, 18:31   #856
eggs
ScanFlyer Blue

Med snittlønn som er så nærme topplønn sier det vel mest om gjennomsnittsalderen blandt pilotene som er med i statistikken.

Hvor er de yngste? Ikke fått jobb enda? Funnet gresset grønnere på andre siden? Jobber i selskap, eller selskapstruktur, som ikke fanges opp i statistikken?

Hvis det faktisk er snittlønnen er jeg definitivt på feil sted!

-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2022, 18:45   #857
semmern
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by eggs View Post
Med snittlønn som er så nærme topplønn sier det vel mest om gjennomsnittsalderen blandt pilotene som er med i statistikken.

Hvor er de yngste? Ikke fått jobb enda? Funnet gresset grønnere på andre siden? Jobber i selskap, eller selskapstruktur, som ikke fanges opp i statistikken?

-eggs
Snittalder er 60, pensjonsalder er 65, så snittlønnen er definitivt over medianlønnen ja. En voldsom og villedende skjevfordeling, om 3-5 år er bildet helt annerledes.
Old 14-11-2022, 18:51   #858
fluxie
Flyprat fusentast

Quote:
Originally Posted by eggs View Post

-eggs
Svar per aldersfordeling ligger også i statistikken. Fra side 25 og utover.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2022, 18:52   #859
fluxie
Flyprat fusentast

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Snittalder er 60, pensjonsalder er 65, så snittlønnen er definitivt over medianlønnen ja. En voldsom og villedende skjevfordeling, om 3-5 år er bildet helt annerledes.
Var ikke så stor forskjell på snitt og medianlønn. Minst forskjell hos kapteiner der medianlønn er høyere enn snitt, og motsatt og litt større forskjell for styrmenn.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 14-11-2022, 22:47   #860
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Hoi det var tidenes whataboutism. Hvis du sliter med å ta del i en diskusjon hvor en arbeidsgruppe har så lav lønn at det er vanskelig å fungere i samfunnet, samtidig som de har stått helt stille i lønnsutviklingen de siste 10 årene så tenker jeg at du heller bør telle til ti og holde deg for god for slike innlegg. Hvis du leser innleggene mine som et angrep på en arbeidsguppe så legger du virkelig ondviljen til.
Tror nok du misforstaar min kanksje kloenete innlegg, jeg reagerte paa hvordan du angrep en pilot - jeg setter selv veldig stor pris paa piloter som flyr (har ennaa ikke sett noe alternativ) og jeg er soenn av en flyvertinne, gift med en tidligere flyvertinne og setter paa ingen maate de 2 arbeidsgruppene opp hverandre - etter med skrekk aa lest avtalen pilotene i SAS maatte inngaa - ser jeg ikke at det er en gruppe som har faatt bedre vilkaar og jeg overholdet ingen grunn til aa trekke hva de legger frem, temmelig personlig, i tvil. Begge gruppene fortjener mye bedre vilkaar. (Og NHO Statistikk er mye kjedeligere enn saftige historier fra Alaska Bush Flying (Selv min kone har gode historier fra Alaska som ung vertinne inn til Prudhoe Bay)

Men jeg setter ogsaa pris paa alle innleggene fra pilotene, jeg tror at forumet blir mye bedre naar vi er saa heldige at vi har deltagere som kan gi oss innsikt, statistikk fra NHO er sikkert helt greit og ikke feil, men kan lett skape et skjevt bilde.

Jeg synes fremdeles at terskelen her inne for aa «diskutere andres loenn og vilkaar» er for lav - ser ingen fordel av aa «vinne» en diskusjon over pilot loenninger for saa aa miste gode bidragsytere fra en viktig gruppe innen luftfarten.

Last edited by dc-8-63; 14-11-2022 at 22:49.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules