![]() |
|
![]() |
#841 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
For og være ærlig så ville jeg aldri fortsatt med dette om det ikke var for penger. Jobbet for luselønn i de første par år. Så fikk jeg en lønn som var leve med, men jeg hadde et lån og betale. Det tok 12 år, betalte det samme som jeg betalte for mitt første huslån, var det dobbelte av leie før det. Jobbet i mange år for private.
Så kom jobb i «airline». Gikk ned i lønn i et par år, men ingen pendling og mer lønn på horisonten. Som hadde 9/11. Da ble det pendling og mer usikkerhet. Hadde nettopp kjøpt hus nummer to. Etter noen år tjente jeg mer enn før, hadde 7-8000 timer nå, bra schedule. Så kom finans krisen, mistet jobben. Pensjonsalderen var akkurat øket, ingen sluttet og ingen ble ansatt. Ble gal av arbeidsledighet, varte vel 4-5 måneder. Tok en jobb som betalte dobbelt av arbeidsledighets «trygd», men det var 1/3 av det jeg tjente før. Og jeg drev selskapet. Var Base Manager og Chief Pilot, dispatcher og reserve pilot. De visste de kunne utnytte de dårlige tider. Kona mente det var på tide og skifte yrke, men jeg trodde det ville bli bedre i fremtiden og det ville ta år før jeg kunne tjene anstendig. Så vi investerte i en Master for henne, som hadde jobbet 3 jobber mens jeg var arbeidsledig,Gulrota foran nesen var der for meg. Mange andre sluttet og fly i relativt ung alder, de gav opp. Vi var heldige som hadde barn ute av bleier, mye værre for de som fikk barn samtidig som de mistet jobb. Den jobbe som blir gjort i kabin er ikke lett, og kundene våre er hmm, litt vanskelige… Jeg fortsatte fremover pga tro på bedre tider og betaling. Jeg ville aldri giddet og gjort dette uten den troen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#842 | |||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#843 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
|
![]() Quote:
Last edited by OttoL; 14-11-2022 at 08:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#844 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#845 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Quote:
Konflikter har der vært, og kommer garantert til å bli igjen, også ulike syn. Tenker tilbake til '80 tallet, BU's piloter jobbet helt etter boka. Så kommer kapteinen på radio, vi er klar til boarding, hvorpå vaktleder responderte; beklager, men nå har VI spisepause. Kom aldri noe svar, men var nesten som en kunne høre kapteinen tenkte; går det an. Sorry, litt o/t, men håper inderlig kabinen i SK får spiselige vilkår, de har som de fleste i bransjen blitt dratt bakover inn i fremtiden |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#846 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#847 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#848 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Men om du tror at flygerne i SAS har hatt så god lønnsutvikling i de siste 20 år, så tror jeg du tar feil. Jeg er overrasket over hva som har skjedd med de jeg kjenner i SAS, ser ikke ut som norske regler skal gjelde for de. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#849 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Piloter har hatt en prosentvis lønnsvekst i 2018 i forhold til 2007 på 35%, kabinansatte 10%. Industri ligger litt over 40% så en kan sikkert si at piloter har sakket av de også, men der er i det minste etterslepet ganske kraftig hentet inn for pilotene om en ser på årene 09-11 som var helt krise i hele luftfarten. Det samme kan ikke sies om kabinansatte/pursere. Som igjen er poenget mitt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#850 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
SAS? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#851 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Selv om statistikkene kan vise noe lønnsvekst for flygere så er det ikke helt realistisk for alle, siden mange har mistet jobbene etter konkurser og andre kriser som 9/11, pandemier, osv. Har man vært arbeidsledig i flere år og lagt seg opp gjeld for å overleve er det hverken velstand eller vekst ![]() Har selv vært med på den seilasen, ikke bare gøy i denne bransjen..
![]() |
![]() |
#852 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Dette er aggregerte tall for alle som har yrkesstatus som pilot i Norge basert på NHO sin lønnsstatistikk. Og når det er aggregert på den måten tviler jeg sterkt på at et selskap som SAS trekker i motsatt retning rent utviklingsmessig.
Kapittel 4: https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bit...pdf?sequence=2 fra side 8 i dokumentet, eller side 19 i pdfen. Edit: Er forøvrig spennende å se om samme skjer med lønningene til pilotene nå etter covid som etter finanskrisen. Alt skal spares på og alt det der.. Og så går det noen år før det blir en ok utvikling igjen Last edited by OttoL; 14-11-2022 at 16:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#853 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Det er vel noen selskaper her som kanskje trekker opp, mens andre ned? Og dårlige vilkår er kanskje mer selskapsproblem enn bransjeproblem? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#854 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Det er også som Midtiblinken har vært inne på mere fluktuasjon i kabinen, som fører til at en større andel av yrkesgruppen til enhver tid befinner seg på et lavere lønnstrinn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#855 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#856 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Med snittlønn som er så nærme topplønn sier det vel mest om gjennomsnittsalderen blandt pilotene som er med i statistikken.
Hvor er de yngste? Ikke fått jobb enda? Funnet gresset grønnere på andre siden? Jobber i selskap, eller selskapstruktur, som ikke fanges opp i statistikken? Hvis det faktisk er snittlønnen er jeg definitivt på feil sted! -eggs |
![]() |
![]() |
![]() |
#857 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#858 | |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#859 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Var ikke så stor forskjell på snitt og medianlønn. Minst forskjell hos kapteiner der medianlønn er høyere enn snitt, og motsatt og litt større forskjell for styrmenn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#860 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Men jeg setter ogsaa pris paa alle innleggene fra pilotene, jeg tror at forumet blir mye bedre naar vi er saa heldige at vi har deltagere som kan gi oss innsikt, statistikk fra NHO er sikkert helt greit og ikke feil, men kan lett skape et skjevt bilde. Jeg synes fremdeles at terskelen her inne for aa «diskutere andres loenn og vilkaar» er for lav - ser ingen fordel av aa «vinne» en diskusjon over pilot loenninger for saa aa miste gode bidragsytere fra en viktig gruppe innen luftfarten. ![]()
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 14-11-2022 at 22:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |