Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-05-2022, 13:45   #321
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
SAS: “Uden fly kan vi ikke flyve”
Fra juni til august vil SAS fjerne 4.000 afgange fra trafikprogrammet. Det vil påvirke rejseplanerne for omkring 100.000 passagerer, og Ifølge koncerndirektør Simon Pauck Hansen er det primært mangel på fly, der er årsagen.

Fra Check-id.dk; Det er ikke mangel på piloter, men fly

Merkelig utsagn da, når deres egne ansatte til stadighet sier til oss at den og den flighten blir forsinket, fordi de har fly, men ingen til å fly dem
__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2022, 14:13   #322
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
SAS: “Uden fly kan vi ikke flyve”
Fra juni til august vil SAS fjerne 4.000 afgange fra trafikprogrammet. Det vil påvirke rejseplanerne for omkring 100.000 passagerer, og Ifølge koncerndirektør Simon Pauck Hansen er det primært mangel på fly, der er årsagen.

Fra Check-id.dk; Det er ikke mangel på piloter, men fly
Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Merkelig utsagn da, når deres egne ansatte til stadighet sier til oss at den og den flighten blir forsinket, fordi de har fly, men ingen til å fly dem
Jeg tror dessverre ikke vi skal feste nevneverdig lit til hva Pauck Hansen sier. Det er mulig de mangler fly i SAIL og Link, men så vidt meg bekjent er ikke det egentlige problemet der - men at SAS velger å ikke reansette tidligere ansatte i "real SAS" fordi de skal bygge opp noe som er "noe helt annet". Ergo, en konsekvens av SAS-ledelsens bevisste strategivalg.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2022, 16:52   #323
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Konflikt i SAS

Det er vel en mye nå som tyder på at de styrer *bevisst* mot en chapter 11, og at planen er at gamle SAS skal forsvinne i den prosessen...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2022, 16:54   #324
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,285
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Det er vel en mye nå som tyder på at de styrer *bevisst* mot en chapter 11, og at planen er at gamle SAS skal forsvinne i den prosessen...
Der er jeg helt enig. Det fremstår mer og mer som plan A og B er lagt til side, og når kjører man på plan C. Spørsmålet er da hvor villige blir kreditorene til å ettergi gjeld i en slik prosess.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2022, 17:07   #325
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Det er vel en mye nå som tyder på at de styrer *bevisst* mot en chapter 11, og at planen er at gamle SAS skal forsvinne i den prosessen...

Det er ikke helt slik det fungerer, og i en «ch.11» eller annen finansiell rekonstruksjonsprosess er det ikke slik at arbeidsavtaler og andre avtaler med ansatte automatisk kanselleres. Litt av poenget er at man i en eller annen form viderefører driften og selskapet, mens man rydder opp i balansen og finansene

Og skal SAS eksistere videre i en eller annen form er det bortimot umulig uten å vesentlig basere seg på dagens ansatte. Som noen har merket så er det ikke lenger bare å plukke opp folk «fra gaten» lenger

SAS gjør det rett i å styre mot en form for rekonstruksjon enten «frivillig» eller tvunget, men det skyltes jo at selskapet per nå er mer eller mindre i praksis konkurs, ved at det ikke har mulighet til å betale tilbake gjelden

Og SAS er uansett nødt til å betale markedspris for ansatte på sikt
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2022, 17:09   #326
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by fluxie View Post
Der er jeg helt enig. Det fremstår mer og mer som plan A og B er lagt til side, og når kjører man på plan C. Spørsmålet er da hvor villige blir kreditorene til å ettergi gjeld i en slik prosess.

Neppe veldig villige, så derfor må de tvinges, gjennom en «chapter 11». Så lager man en case hvor de får mer igjen enn ved en likvidasjon
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2022, 18:05   #327
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,704
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by SBT View Post
SAS: “Uden fly kan vi ikke flyve”
Fra juni til august vil SAS fjerne 4.000 afgange fra trafikprogrammet. Det vil påvirke rejseplanerne for omkring 100.000 passagerer, og Ifølge koncerndirektør Simon Pauck Hansen er det primært mangel på fly, der er årsagen.

Fra Check-id.dk; Det er ikke mangel på piloter, men fly
Har de bare tenkt å ha 25 passasjerer pr fly i sommer?
semmern is offline   Reply With Quote
Old 11-05-2022, 18:29   #328
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Har de bare tenkt å ha 25 passasjerer pr fly i sommer?
25 pax i snitt booket per fly to-tre måneder frem i tid er nok i nærheten. De fleste booker ikke så tidlig, og i tillegg booker folk senere enn før.
De rutene de trolig planlegger å kansellere er sikkert også allerede 'poor performers'. Og bedre å kansellere nå enn senere, når de begynner å fylles opp. Da er det også lettere å finne alternativer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2022, 06:39   #329
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Og skal SAS eksistere videre i en eller annen form er det bortimot umulig uten å vesentlig basere seg på dagens ansatte. Som noen har merket så er det ikke lenger bare å plukke opp folk «fra gaten» lenger

Det er nok riktig, men planen er vel i såfall at de ansatte i gamle SAS ved en CH11 overføres til SAS Connect. Den totale størrelsen av SAS idag er vel omtrent der de ønsker å være også etter en CH11. Så SAS Connect blir nye SAS "main". Blir spennende å følge.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2022, 14:47   #330
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
Default Re: Konflikt i SAS

Fy f så langt SAS har sunket.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2022, 20:22   #331
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Konflikt i SAS

Cashet inn Eurobonuspoengene mine på Eurobonus shop da jeg ser tegnene på at de snart forsvinner i en konkurs.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2022, 21:51   #332
EspenLia
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2017
Posts: 154
SAS Re: Konflikt i SAS

Kjær er ikke fornøyd..
https://www.nrk.no/norge/sas-avlyste...ise-1.15966386
EspenLia is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2022, 06:55   #333
Henshaw
ScanFlyer Dusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 4,238
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by EspenLia View Post

For en gangs skyld så er jeg overraskende enig med noen som står frem i media og klager.
Til neste gang vil jeg riktignok anbefale han fleksible bookinger på hotell og slikt fremfor å vente til halvannet døgn i forveien
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2022, 10:01   #334
Oluf Air
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Location: BGO
Posts: 272
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by EspenLia View Post

SAS er jo ikke til å stole på lengre, sitter med hjertet i halsen dagen før jeg skal fly det og bare håper i det hele tatt går
Oluf Air is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2022, 10:08   #335
FL002
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by EspenLia View Post
Noen som vet om dette var en "real SAS" eller "Connect"?
FL002 is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2022, 11:09   #336
KalleSus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2013
Location: Lidingö
Posts: 286
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by FL002 View Post
Noen som vet om dette var en "real SAS" eller "Connect"?
Oslo - Nice tycks trafikeras med SK4703 och SK4705. Ungefärligen samma avgångstider, men olika flightnummer olika dagar.

Om man tittar några månader tillbaka i statistiken tycks samtliga avgångar som har ägt rum ha skett med SAS Main (real SAS).
Man kan nog utgå ifrån att den inställda turen skulle ha utförts av SAS Main.

En annan sak som slår en är att SAS har ställt in ovanligt många turer till Nice just perioden 5:e till 13:e maj. Av planerade sju flygningar, utfördes bara tre.

Finns det något speciellt skäl till att just den perioden har haft mycket inställda turer till Nice?
KalleSus is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2022, 16:31   #337
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,564
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by EspenLia View Post
For noe jøys! Ja - kjipt, men sånn er det. Fint å ha crew som er friske å kan gjøre jobben på sikkert vis.
Slik har alltid kanselleringer blitt håndtert i lange tider,
han kan skylde seg selv for å ikke komme fram til Nice på samme dag.
I tillegg til reruting via FRA får han jo kompensasjon fra SAS for ulempen.

OT i grunn dette.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2022, 17:53   #338
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by EspenLia View Post
Noterer meg at han har jekket seg ned sammenlignet med artikkelen i nettavisen

https://www.nettavisen.no/okonomi/fl.../s/5-95-487227

Quote:
- Først ville de sette oss på et fly til Frankfurt med lang mellomlanding, men dette kansellerte de også før vi våknet. Nå har vi fått nye flybilletter senere på dagen på lørdag. Vi taper nesten to feriedager og rundt 6000-7000 kroner.

- Bare det at SAS prøvde å sende oss til Frankfurt for så å fly til Nice, det er så skammelig at de sikkert skjønte det selv. Da hadde jeg saksøkt.
Ellers er det ikke veldig respektløst at en pilot blir syk, og samtidig må han bestemme seg om de ble booket om via Zürich eller Frankfurt..


Last edited by OttoL; 14-05-2022 at 17:59.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2022, 11:43   #339
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: Konflikt i SAS

SAS hevder at de får økt fleksibilitet ved å skape to ulike selskaper med samme flytype. Dersom en SAS Connect-pilot blir syk i OSL, kan ikke en SAS Main-pilot steppe inn og vica versa. Samme gjelder sykt fly. Man skaper antakelig flere restriksjoner og problemer ved å gjøre det slik SAS har gjort.

Og så kan man spørre seg selv hvorfor Norwegian har gått fullstendig vekk fra den modellen og returnert til en plattform som gir interoperability på tvers av landegrensene...........
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 15-05-2022, 12:43   #340
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
Og så kan man spørre seg selv hvorfor Norwegian har gått fullstendig vekk fra den modellen og returnert til en plattform som gir interoperability på tvers av landegrensene...........
SAS selv har også prøvd dette før, og lagt det helt dødt, så dette burde ikke være ukjent terreng.

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish Someone Småprat 3 10-12-2013 09:33
Konflikt i Finnair EB Flyforum 2 04-06-2008 19:44
Transwede konflikt rammer SAS scandi Flyforum 31 13-12-2007 15:23
Transport varnar för konflikt med SAS TG923 Flyforum 0 26-08-2007 17:03
Konflikt mellom BU og SK-piloter Isbamse Flyforum 5 29-09-2005 16:00


All times are GMT +2. The time now is 02:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.