![]() |
|
![]() |
#161 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,267
|
![]() Quote:
Herregud så utrolig ufint. De unge/lavtlønnede skulle bare sagt adios og latt SAS stå i bemanningsproblemene, men skjønner hvorfor det ikke skjer.
__________________
Spoiler mixer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,198
|
![]()
Meg når jeg leser denne tråden
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
Mange kvalifiserer til AFP, og her kunne SAS spede på denne med noen kroner for at totalpakken deres hadde blitt veldig attraktiv. De samme personene midten opptil halvparten av sin opptjente pensjon i 2012, derfor ønsker de å jobbe så lenge som mulig for å bøte på tapet.
I stedende velger altså SAS å skole de om til Airbus (en kost på rundt 200.000kr pr pilot for SAS) bare 1-2 år før de skal gå av med pensjon. - SAS sparket 40% av pilotene, men senker lønnskostnadene med ca 20%. - SAS bruker 60-80 milioner kroner på å sjekke ut piloter på Airbus, som straks går av med pensjon. Alt dette istedenfor å bruke disse 60-80 millionene til et insentiv for tidlig pensjon hos de eldre, og heller skole om de yngre. Noe som ville være en langsiktig investering, og som allerede lå i budsjettene mtp byttet fra Boeing til Airbus. Dessuten ville SAS spart vesentlig mer i lønnskostnader i årene som kommer, ja, de hadde vel da hatt noen av de billigste pilotene i hele Europa(!) |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
Beregninger for hva man taper ved å pensjonere seg tidlig med innskuddspensjon er ganske kompliserte, og msn kommer dårligere ut enn man tror. 500k pr hode pr år gir en halv milliard hvis snittalder på tidligpensjonister er 63 år. Jeg tror sas dropper dette fordi det blir mye dyrere totalt sett. Selv om man ikke tror det, så er sjansen stor for at de har regnet på det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]() Quote:
Dessuten hadde ikke SAS trengt å si opp 560 piloter. De kunne ha brukt permitteringer, noe resten av bransjen gjorde (WF, DY i Norge, Sunclass m.m). La oss si de hadde behøvd å si opp 2-300 piloter. 60-80 mill. blir ikke rare summen. Men dobler du dette begynner det å hjelpe. Husk at SAS da hadde «spart» utgiften til typekurs for de eldre, penger de kunne brukt her i steden for. Ja, SAS hadde måttet betale typekurs for de yngre. Det hadde de måttet uavhengig av korona. De må det nå når de skal ansette igjen (de påstår i hvert fall at tidligere ansatte kan søke, og at de vil dekke typekurs for disse, uten at det er bekreftet). Jeg vet ikke helt om jeg klarer å få frem budskapet her, men det er altså en annen utvei her, men en utvei SAS bevisst ikke valgte. Fordi dette ikke handler om økonomi, det handler om makt, og å redusere fagforeningenes forhandlingsgrunnlag og streikerett. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
|
![]()
Det viktigste her er vel uansett at SAS faktisk forholder seg en gjenansettelsesavtalen og de sparkede faktisk får et tilbud og ikke må søke? Også blir jo selvsagt forhandlinger om vilkår en kamp man må ta på både kort og lang sikt
Det er ikke nødvendigvis pent eller «rent trav» men veldig mye bedre enn stuntet de drar nå Last edited by Someone; 20-10-2021 at 22:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2021
Posts: 21
|
![]() Quote:
SAS sier de må omstille seg for å fly når kunden vil..... Men slik har det alltid vært. Jeg har kun jobbet variabel gruppe i SAS, og jeg har konstant ligget stort sett på maks av hva de greier å skvise ut av kroppen min. Hans Jørgen Elnæs må gjerne argumentere for at piloter i andre selskaper flyr 20-30% mer blokktid i året enn SAS-piloter, men det er en helt usaklig sammenligning. Årsaken til dette er fordi SAS sitt rutenett består av utrolig mange korte strekninger. BGO-SVG OSL-KRS OSL-TRD/BGO/SVG/HAU/MOL. Man kan ha en 12 timers arbeidsdag (duty) med fem flighter, men iflg Elnæs har vi kun jobbet 4 timer (blokktid). Kort oppsummert flyr man færre blokktimer i SAS enn andre selskaper, men man har til gjengjeld flere dutytimer - som er den faktiske arbeidstiden. SAS og Elnæs må kalle det akkurat hva de vil. Men dette vet de utmerket. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 164
|
![]() Quote:
https://ekstrabladet.dk/nyheder/erhv...-spare/8925917 Last edited by mlindgreen; 24-10-2021 at 21:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
|
![]()
Ja, de trenger ta en «chapter 11», kutte over 30 mrd i gjeld og tvinge gjennom reforhandling av leasingavtaler. Bare det vil spare flere milliarder i året
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 164
|
![]()
Citat fra artiklen i post 170:
»Det kan godt blive brutalt, for der skal gives store indrømmelser, og det virker ikke, som om fagforeningerne har forstået, hvor alvorlig situationen er for SAS,« siger Jacob Pedersen Begynder vi ikke at se på en situation hvor SAS ender i en Alitalia. Det nuværende SAS går konkurs og den sunde del af forretningen flyttes over i et nyt selskab? |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() Quote:
-At de ansatte går med på voldsomme kutt? Tviler -At noen (som i "land") går inn med kapital? Nja? -Eller er det et element av taktikk her, for å presse fagforeningene? Det er jo en klassisk fremgangsmåte å male fanden på veggen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg kan jo minne om at SAS faktisk gikk med brukbare overskudd i årene før korona, og godeste Pauck-Hansen begynte med stort innslag av wet lease lenge før koronaen slo til. SAS Link og Connect er nok hans våte drøm. Det er derfor kanskje et aldri så lite innslag av alternativ historiefortelling ute og går. Det er ganske spesielt å se at et selskap omorganiserer seg bort fra tidligere forpliktelser, og det så rett frem og åpenbart for å omgå tidligere avtaler. Dersom dette faktisk er innenfor loven vil jo det i ytterste konsekvens innebære at alle kan sies opp (også i andre bransjer), jobbene settes ut i et annet, heleid selskap med dårligere betingelser, og Bob's yer uncle... Da er all jobbsikkerhet ut av vinduet. En SAS-pilot tegner og forklarer dette på en utmerket og pedagogisk måte i en video som er spredt på Facebook (som nok mange her inne har sett). Og alt dette i et selskap som hadde som mål å bli en av skandinavias beste arbeidsgivere for kun kort tid siden... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Regjeringen vil på banen for et internasjonalt samarbeid
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-vil-rydde-opp |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]()
Tror ikke vi skal legge for stor vekt på at SAS gikk med Overskudd i perioder rett før Covid-19. Nå har det blitt færre flyselskaper, og de som er igjen har stort sett fått ryddet opp i gjeld og utgifter. Så konkurasnebildet vil være mye tøffere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,198
|
![]()
https://e24.no/naeringsliv/i/mr3dXE/...flere-flytyper
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |