Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-10-2021, 16:19   #161
anders320
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
En fin bieffekt for SAS er at de får flyttet en god del piloterstillinger en god del lønnstrinn ned, som som sparer en god del millioner hvert år framover.
Det komiske her, er at de flytter de billigste pilotene på lønnstrinn 2 til 7 ned på lønnstrinn 1. I mellomtiden fortsetter 1 000 piloter på lønnstrinn 20 til 30 på samme lønn. Det er altså de dårligst betalte pilotene som må betale, kontra å gi sluttpakker for å bli kvitt de dyreste som ligger på 1.2-1.3mnok. (Når det er sagt, er ikke toppklubbs i SAS spesielt høy i internasjonalt nivå. Den ligger under snittet)
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2021, 16:33   #162
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,267
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
Det komiske her, er at de flytter de billigste pilotene på lønnstrinn 2 til 7 ned på lønnstrinn 1. I mellomtiden fortsetter 1 000 piloter på lønnstrinn 20 til 30 på samme lønn. Det er altså de dårligst betalte pilotene som må betale, kontra å gi sluttpakker for å bli kvitt de dyreste som ligger på 1.2-1.3mnok. (Når det er sagt, er ikke toppklubbs i SAS spesielt høy i internasjonalt nivå. Den ligger under snittet)

Herregud så utrolig ufint. De unge/lavtlønnede skulle bare sagt adios og latt SAS stå i bemanningsproblemene, men skjønner hvorfor det ikke skjer.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2021, 17:09   #163
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,198
Default Re: Konflikt i SAS

Meg når jeg leser denne tråden



OttoL is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2021, 17:27   #164
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by anders320 View Post
Det komiske her, er at de flytter de billigste pilotene på lønnstrinn 2 til 7 ned på lønnstrinn 1. I mellomtiden fortsetter 1 000 piloter på lønnstrinn 20 til 30 på samme lønn. Det er altså de dårligst betalte pilotene som må betale, kontra å gi sluttpakker for å bli kvitt de dyreste som ligger på 1.2-1.3mnok. (Når det er sagt, er ikke toppklubbs i SAS spesielt høy i internasjonalt nivå. Den ligger under snittet)
Spørsmålet er vel hvor mye man sparer på å gi sluttpakker kontra å la de fly. Jeg antar at for de fleste i gruppen må en pakke være ganske nært (+70%) aktuell lønn frem til pensjonsalder for at man skal takke ja.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2021, 18:52   #165
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Konflikt i SAS

Mange kvalifiserer til AFP, og her kunne SAS spede på denne med noen kroner for at totalpakken deres hadde blitt veldig attraktiv. De samme personene midten opptil halvparten av sin opptjente pensjon i 2012, derfor ønsker de å jobbe så lenge som mulig for å bøte på tapet.

I stedende velger altså SAS å skole de om til Airbus (en kost på rundt 200.000kr pr pilot for SAS) bare 1-2 år før de skal gå av med pensjon.

- SAS sparket 40% av pilotene, men senker lønnskostnadene med ca 20%.
- SAS bruker 60-80 milioner kroner på å sjekke ut piloter på Airbus, som straks går av med pensjon.

Alt dette istedenfor å bruke disse 60-80 millionene til et insentiv for tidlig pensjon hos de eldre, og heller skole om de yngre. Noe som ville være en langsiktig investering, og som allerede lå i budsjettene mtp byttet fra Boeing til Airbus. Dessuten ville SAS spart vesentlig mer i lønnskostnader i årene som kommer, ja, de hadde vel da hatt noen av de billigste pilotene i hele Europa(!)
martins is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2021, 20:05   #166
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Mange kvalifiserer til AFP, og her kunne SAS spede på denne med noen kroner for at totalpakken deres hadde blitt veldig attraktiv. De samme personene midten opptil halvparten av sin opptjente pensjon i 2012, derfor ønsker de å jobbe så lenge som mulig for å bøte på tapet.

I stedende velger altså SAS å skole de om til Airbus (en kost på rundt 200.000kr pr pilot for SAS) bare 1-2 år før de skal gå av med pensjon.

- SAS sparket 40% av pilotene, men senker lønnskostnadene med ca 20%.
- SAS bruker 60-80 milioner kroner på å sjekke ut piloter på Airbus, som straks går av med pensjon.

Alt dette istedenfor å bruke disse 60-80 millionene til et insentiv for tidlig pensjon hos de eldre, og heller skole om de yngre. Noe som ville være en langsiktig investering, og som allerede lå i budsjettene mtp byttet fra Boeing til Airbus. Dessuten ville SAS spart vesentlig mer i lønnskostnader i årene som kommer, ja, de hadde vel da hatt noen av de billigste pilotene i hele Europa(!)
Rimelig sikker på at de 60-80 millionene rekker ganske kort. Tidlig pensjonering av 500 piloter (som visstnok er tallet oppsagte?) ville garantert kreve betydelig mer. Hadde jeg vært 63 og fått tilbud om en pakke, måtte arbeidsgiver lagt tilsvarende på bordet så jeg satt igjen med 80% av ordinær lønn. Da snakker vi vel fort om 500k pr hode.
Beregninger for hva man taper ved å pensjonere seg tidlig med innskuddspensjon er ganske kompliserte, og msn kommer dårligere ut enn man tror.
500k pr hode pr år gir en halv milliard hvis snittalder på tidligpensjonister er 63 år.
Jeg tror sas dropper dette fordi det blir mye dyrere totalt sett. Selv om man ikke tror det, så er sjansen stor for at de har regnet på det.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2021, 21:46   #167
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Rimelig sikker på at de 60-80 millionene rekker ganske kort. Tidlig pensjonering av 500 piloter (som visstnok er tallet oppsagte?) ville garantert kreve betydelig mer. Hadde jeg vært 63 og fått tilbud om en pakke, måtte arbeidsgiver lagt tilsvarende på bordet så jeg satt igjen med 80% av ordinær lønn. Da snakker vi vel fort om 500k pr hode.
Beregninger for hva man taper ved å pensjonere seg tidlig med innskuddspensjon er ganske kompliserte, og msn kommer dårligere ut enn man tror.
500k pr hode pr år gir en halv milliard hvis snittalder på tidligpensjonister er 63 år.
Jeg tror sas dropper dette fordi det blir mye dyrere totalt sett. Selv om man ikke tror det, så er sjansen stor for at de har regnet på det.
Jeg tenkte som sagt at den summen kunne inngå som en del av en pakke for å sukre en allerede eksisterende berettigelse for AFP.


Dessuten hadde ikke SAS trengt å si opp 560 piloter. De kunne ha brukt permitteringer, noe resten av bransjen gjorde (WF, DY i Norge, Sunclass m.m). La oss si de hadde behøvd å si opp 2-300 piloter. 60-80 mill. blir ikke rare summen. Men dobler du dette begynner det å hjelpe. Husk at SAS da hadde «spart» utgiften til typekurs for de eldre, penger de kunne brukt her i steden for.

Ja, SAS hadde måttet betale typekurs for de yngre. Det hadde de måttet uavhengig av korona. De må det nå når de skal ansette igjen (de påstår i hvert fall at tidligere ansatte kan søke, og at de vil dekke typekurs for disse, uten at det er bekreftet).

Jeg vet ikke helt om jeg klarer å få frem budskapet her, men det er altså en annen utvei her, men en utvei SAS bevisst ikke valgte. Fordi dette ikke handler om økonomi, det handler om makt, og å redusere fagforeningenes forhandlingsgrunnlag og streikerett.
martins is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2021, 21:57   #168
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
Default Konflikt i SAS

Det viktigste her er vel uansett at SAS faktisk forholder seg en gjenansettelsesavtalen og de sparkede faktisk får et tilbud og ikke må søke? Også blir jo selvsagt forhandlinger om vilkår en kamp man må ta på både kort og lang sikt

Det er ikke nødvendigvis pent eller «rent trav» men veldig mye bedre enn stuntet de drar nå
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 20-10-2021 at 22:00.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-10-2021, 23:32   #169
TCASRA
Newcomer
 
Join Date: Sep 2021
Posts: 21
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det viktigste her er vel uansett at SAS faktisk forholder seg en gjenansettelsesavtalen og de sparkede faktisk får et tilbud og ikke må søke? Også blir jo selvsagt forhandlinger om vilkår en kamp man må ta på både kort og lang sikt

Det er ikke nødvendigvis pent eller «rent trav» men veldig mye bedre enn stuntet de drar nå
Det er helt riktig. Det viktigste her er at SAS respekterer avtaler. Og innlegget mitt ovenfor var ikke kritikk mot de eldste som står ut i jobben. Jeg hadde gjort det samme som de. Men jeg vet at mange av de hadde takket ja til en sluttavtale dersom SAS hadde lagt noen kroner på bordet. I lengden er nok det et lurt valg for selskapet.

SAS sier de må omstille seg for å fly når kunden vil..... Men slik har det alltid vært. Jeg har kun jobbet variabel gruppe i SAS, og jeg har konstant ligget stort sett på maks av hva de greier å skvise ut av kroppen min. Hans Jørgen Elnæs må gjerne argumentere for at piloter i andre selskaper flyr 20-30% mer blokktid i året enn SAS-piloter, men det er en helt usaklig sammenligning. Årsaken til dette er fordi SAS sitt rutenett består av utrolig mange korte strekninger. BGO-SVG OSL-KRS OSL-TRD/BGO/SVG/HAU/MOL. Man kan ha en 12 timers arbeidsdag (duty) med fem flighter, men iflg Elnæs har vi kun jobbet 4 timer (blokktid).

Kort oppsummert flyr man færre blokktimer i SAS enn andre selskaper, men man har til gjengjeld flere dutytimer - som er den faktiske arbeidstiden. SAS og Elnæs må kalle det akkurat hva de vil. Men dette vet de utmerket.
TCASRA is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2021, 21:12   #170
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Konflikt i SAS

van der Werff kaller inn fagforeningene:

https://finans.dk/erhverv/ECE1339546...ctxref=forside
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2021, 21:27   #171
mlindgreen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 164
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by IL-2 View Post
van der Werff kaller inn fagforeningene:

https://finans.dk/erhverv/ECE1339546...ctxref=forside
Både Van der Werf og Luftfartsanalytiker i danske Sydbank Jacob Pedersen siger at det er tvingende nødvendigt at spare.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/erhv...-spare/8925917

Last edited by mlindgreen; 24-10-2021 at 21:38.
mlindgreen is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2021, 21:31   #172
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
Default Re: Konflikt i SAS

Ja, de trenger ta en «chapter 11», kutte over 30 mrd i gjeld og tvinge gjennom reforhandling av leasingavtaler. Bare det vil spare flere milliarder i året
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2021, 21:32   #173
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Konflikt i SAS

Fungerende lenke

https://ekstrabladet.dk/nyheder/erhv...-spare/8925917
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2021, 22:10   #174
mlindgreen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 164
Default Re: Konflikt i SAS

Citat fra artiklen i post 170:
»Det kan godt blive brutalt, for der skal gives store indrømmelser, og det
virker ikke, som om fagforeningerne har forstået, hvor alvorlig situationen
er for SAS,« siger Jacob Pedersen

Begynder vi ikke at se på en situation hvor SAS ender i en Alitalia. Det nuværende SAS går konkurs og den sunde del af forretningen flyttes over i et nyt selskab?
mlindgreen is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2021, 22:56   #175
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by mlindgreen View Post
Begynder vi ikke at se på en situation hvor SAS ender i en Alitalia. Det nuværende SAS går konkurs og den sunde del af forretningen flyttes over i et nyt selskab?
Hva er egentlig alternativene?

-At de ansatte går med på voldsomme kutt? Tviler
-At noen (som i "land") går inn med kapital? Nja?

-Eller er det et element av taktikk her, for å presse fagforeningene? Det er jo en klassisk fremgangsmåte å male fanden på veggen.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 24-10-2021, 22:57   #176
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by mlindgreen View Post
Citat fra artiklen i post 170:
»Det kan godt blive brutalt, for der skal gives store indrømmelser, og det
virker ikke, som om fagforeningerne har forstået, hvor alvorlig situationen
er for SAS,« siger Jacob Pedersen

Begynder vi ikke at se på en situation hvor SAS ender i en Alitalia. Det nuværende SAS går konkurs og den sunde del af forretningen flyttes over i et nyt selskab?
Jeg tror fagforeningene utmerket godt vet hvordan tilstanden er, men SAS-ledelsen synes å ha kjørt på med en strategi som er mest orientert mot å skape konflikt heller enn å skape et godt samarbeidsklima hvor alle parter (inkl. fagforeningene) er interesserte i å bidra for å finne gode løsninger. Mitt klare inntrykk er at SAS-ledelsen er mest opptatt av å vise at det er de som bestemmer (og "glemmer" å hente tilbake folk fordi det visstnok ikke er behov for dem - og med den andre hånden kansellerer en rekke avganger pga mangel på crew).

Jeg kan jo minne om at SAS faktisk gikk med brukbare overskudd i årene før korona, og godeste Pauck-Hansen begynte med stort innslag av wet lease lenge før koronaen slo til. SAS Link og Connect er nok hans våte drøm. Det er derfor kanskje et aldri så lite innslag av alternativ historiefortelling ute og går.

Det er ganske spesielt å se at et selskap omorganiserer seg bort fra tidligere forpliktelser, og det så rett frem og åpenbart for å omgå tidligere avtaler. Dersom dette faktisk er innenfor loven vil jo det i ytterste konsekvens innebære at alle kan sies opp (også i andre bransjer), jobbene settes ut i et annet, heleid selskap med dårligere betingelser, og Bob's yer uncle... Da er all jobbsikkerhet ut av vinduet.

En SAS-pilot tegner og forklarer dette på en utmerket og pedagogisk måte i en video som er spredt på Facebook (som nok mange her inne har sett).

Og alt dette i et selskap som hadde som mål å bli en av skandinavias beste arbeidsgivere for kun kort tid siden...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2021, 09:39   #177
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Konflikt i SAS

Regjeringen vil på banen for et internasjonalt samarbeid
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-vil-rydde-opp
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2021, 11:01   #178
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
Default Re: Konflikt i SAS

Tror ikke vi skal legge for stor vekt på at SAS gikk med Overskudd i perioder rett før Covid-19. Nå har det blitt færre flyselskaper, og de som er igjen har stort sett fått ryddet opp i gjeld og utgifter. Så konkurasnebildet vil være mye tøffere.
storg is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2021, 11:45   #179
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Tror ikke vi skal legge for stor vekt på at SAS gikk med Overskudd i perioder rett før Covid-19. Nå har det blitt færre flyselskaper, og de som er igjen har stort sett fått ryddet opp i gjeld og utgifter. Så konkurasnebildet vil være mye tøffere.
Det er forsåvidt greit, men mitt poeng var at den endringen som vi ser nå begrunnet i konkurransesituasjonen (både SAS Ireland og annen wet lease), allerede var godt i gang lenge før covid-19.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2021, 13:01   #180
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,198
Default Re: Konflikt i SAS

https://e24.no/naeringsliv/i/mr3dXE/...flere-flytyper

Quote:
SAS nærmer seg slutten av en prøveperiode for noe som kalles «mixed fleet flying» (MFF), som innebærer at én pilot kan arbeide på flere typer fly samtidig, for eksempel Airbus-typene 320 og 350.

I flere brev E24 har fått innsyn i, løfter Norsk Flygerforbund (NF) en rekke bekymringer knyttet til konseptet. Samtidig er Norske SAS-flygeres forening (NSF) kritisk.

SAS gjør alle mulige krumspring for å omgå avtalene våre, og dette er nok et bevis på det, sier nestleder Roger Klokset i pilotforeningen om hvordan SAS nå innfører programmet.
OttoL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish Someone Småprat 3 10-12-2013 09:33
Konflikt i Finnair EB Flyforum 2 04-06-2008 19:44
Transwede konflikt rammer SAS scandi Flyforum 31 13-12-2007 15:23
Transport varnar för konflikt med SAS TG923 Flyforum 0 26-08-2007 17:03
Konflikt mellom BU og SK-piloter Isbamse Flyforum 5 29-09-2005 16:00


All times are GMT +2. The time now is 10:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.