![]() |
|
![]() |
#581 |
Newcomer
Join Date: Dec 2017
Posts: 42
|
![]()
Jeg får vurdere det samme... har en flight innland i Norge på mandag som jeg antar at ryker. Frister bare lite å binde opp masse cash i en billett hos noen andre når det fremdeles er håp. Får jo ikke disse pengene tilbake om de plutselig flyr igjen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Vi har vel diskutert de tallene før. SAS driver med ground handling, eget vedlikehold av fly etc. som har mange ansatte med i disse tallene. De fleste andre selskapene i sammenlikningen din outsourcer vel det meste av dette. Disse genererer også en del inntekt. Så det er ikke sammenliknbart. Spørsmålet er vel heller om dette er ting SAS egentlig bør drive med?
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#583 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Nettopp. Jeg jobbet i et selskap som hadde mer mekanikere enn flygere. En utrolig kvalitet på vedlikehold, inhouse C og D checks, men ikke bærekraftig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]() Quote:
2-årige avtaler er normen i Norge. 3 år i Sverige/Danmark. SAS ville ha 10 år, pilotene kunne strekke seg til 6 år. Det står en del om det her Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#585 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
10 år er lenge, selskapene vil alltid ha lengst mulig, men mye kan forandre seg over den tid. Som at lønn er på tur oppover fort…
Men ingen er tjent med streik, og om en lengre kontrakt vil bringe fred og tillit fra kunder, så er det verdt det. Kommer ikke langt uten de. |
![]() |
![]() |
![]() |
#586 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2014
Posts: 132
|
![]() Quote:
De andre ansattegruppene har ikke fått til dette enda, og SAS ledelsen utnytter dette maksimalt. Når ledelsen står foran kamera og beklager seg over 137 fagforeninger, så er det altså rent skuespill. RENT SKUESPILL. Jo flere foreninger, desto enklere blir splitt og hersk. SAS ledelsen elsker det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#587 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]() Quote:
SGH, Aviator & Menzies Aviation har samma fackliga avtal på både rampside & check-in/transit Dvs grundlönen är densamma, det som skiljer är schema och dylikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#588 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Og når pilotforeningen forhandler samlet så kan det jo for alle praktiske forhold regnes som 1 forening. At de består av 4 separate foreninger blir det en rent internt anliggende
Og så lenge SAS operer i 3 forskjellige land vil man jo uansett få minst 3 foreninger. Og det finnes jo ikke noen piloter som ønsker dele foreninger med ground crew, kabinansatte etc |
![]() |
![]() |
![]() |
#589 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Nei, men det burde være mulighet for en for piloter, en for kabin osv. Samme som andre selskaper som dekker fra 100 setere til 380 f eks.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#590 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#591 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo/Dubai
Posts: 393
|
![]() Quote:
Vi her inne kan vel, om jeg skal være litt mild, sies å være litt mer interessert i fly relaterte spm enn folk flest og vi drar innimellom med oss resten av befolkningen i våre betraktninger. Jeg tar meg ofte i å gjøre det selv:-)
__________________
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#592 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]()
Et meget godt innspill fra en pilot det staar meget respekt av:
https://www.facebook.com/rolf.liland...VDQcVi1EyrFG1l
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#593 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Veldig bra. Den ‘stemningen’ opplever man på tvers av både stillinger og flyselskaper. Trust me. Jeg har prøvd 7 stk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#594 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Posts: 498
|
![]()
Virker helt fastlåst denne konflikten. Ingen tegn til kontakt og kun "skittkasting" mellom partene. Hjelper vel ikke med konkursbeskyttelse visst pilotene opprettholder sine krav?
Skifteretten neste? Vurderer seriøst å benytte poengene på eurobonus shop før de er null verdt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#595 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
I en sak i DN i går sier Anko et par ting som jeg reagerer litt på.
1. På svar fra pilotenes påstand om at SAS kom med nye krav i siste øyeblikk i forhandlingene sier Anko følgende: "Målet har vært helt klart siden februar, og det har aldri endret seg. Hvis vi hadde endret noe, måtte vi ha gått offentlig ut med det, fordi det er børssensitivt. Alt har vært kjent, og enda flere detaljer om denne prosessen vil bli kjent gjennom domstolene, sier SAS-sjefen." Det kan umulig være riktig at man ikke skal kunne gi og ta i en forhandling med sine arbeidstakere, fordi man ville måtte gått ut offentlig med informasjonen først. Da snakker man ikke om reelle forhandlinger i alle fall. Man forhandler bak lukkende dører, blir enige, og så orienterer aksjemarkedet. Jeg har aldri sett eksempler på at selskaper notert på børsen må legge frem forhandlingsresultatet ift arbeidstakerne for aksjemarkedet før de faktisk setter seg ned og forhandler med arbeidstakerne. 2. I forhold til dette med nye datterselskaper så viser Anko til at det er helt vanlig i Europa, og nevner AF/KLM med Transavia, BA/IAG med Vueling, og Lufthansa med Eurowings. Forskjellen til SAS i forhold til alle disse eksemplene er vel en nokså viktig ting - alle disse tre konstellasjonene er betydelig større enn SAS, og en sammenlikning mot hvordan de gjør ting er kanskje ikke helt på sin plass. Her står vel Anko i fare for å vanne ut mye av de stordriftsfordelene som ligger i å samle ting på en AOC, men ideen er kanskje at man kan sette selskap opp mot hverandre internt slik Lindegaard snakket om i sin tid. (dessverre bak betalingsmur: https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-p...me/2-1-1253046) |
![]() |
![]() |
![]() |
#596 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Jeg tror pilotene må innse at skal SAS overleve så må det være to ulike tariffavtaler (arbeidstid/turnus) i SAS Connect (fokus fritidsmarkedet) og SAS Scandinavia (fokus bedriftsmarkedet). Å fortsette med kun én tariffavtale som hovedsakelig er tilpasset et bedriftsmarked i fritt fall er ikke bærekraftig.
Piloter her inne forteller selv om lange dager og "lunsjpauser" på 3-4 timer i SAS Scandinavia fordi bedriftsmarkedet primært foregår på morgenen og ettermiddag i ukedagene. Fritidsmarkedet er jo helt ulikt (helger, ferier og høytider) og trenger dermed en annen avtale for å få til effektiv drift. Samtidig må ledelsen ta sitt moralske (og kanskje juridiske) ansvar å ansette oppsagte piloter i SAS Connect (det er vel neppe særlig behov i SAS Scandinavia slik bedriftsmarkedet er nå). For å sette restaurant analogien vi har hørt om i det siste litt på spissen, de fleste forstår at McDonald's og en Gourmet restaurant trenger ulike arbeidstid/skiftordninger...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 08-07-2022 at 11:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#597 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: OSL
Posts: 150
|
![]()
Aksel Fridstrøm, nyhetsredaktør i Minerva, har skrevet en kommentar som hinter om at det kanskje kan være vikarierende motiver hos de streikende.
Handler streiken om den skandinaviske modellen eller om penger i lomma? Bak betalingsmur, men kort-ish oppsummert så mener han at det er merkelig at pilotene i SAS Connect er "fagorganisert, jobber på skandinaviske vilkår, og er fornøyd med sine avtaler", og at deres fagforening er mot streiken. Særlig setter han fokus på at pilotene i SAS Connect visstnok har andre betingelser rundt arbeidstid, og at dette antageligvis gjør dem mer fleksible og at det er i tråd med hva SAS trenger for å kunne konkurrere i et marked med færre forretningsreisende (digital møter, etc.) og flere fritidsreisende. Sett i lys av disse tingene er teorien hans at kanskje dette også handler om økonomi - med å ha en mer fleksibel pilotgruppe i SAS Connect så vil det være mindre behov for fridagskjøp hos den ordinære pilotgruppen (en, etter sigende, veldig lukrativ ordning) - og at kanskje det å kunne få tilbake disse potensielt veldig høyt kompenserte arbeidsdagene også er en del av ønsket om en "skandinavisk modell". Basert på innleggene her så antar jeg at dette ikke er et vikarierende motiv noen kjenner seg igjen i - og jeg har heller ingen formening om han bare gjetter vilt, eller har noen bakgrunn / informasjon som understøtter denne teorien. |
![]() |
![]() |
![]() |
#598 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
I følge en kompis i SAS, så er kostnaden for pilotene 5% av totale kostnader. Du kan sanere de kostnaden til null, og selskapet er fortsatt i Ch.11. Som var planlagt.
SAS vil helst drive flyselskap uten piloter, de som er vanskeligst og erstatte. Top heavy administrasjon og en elendig flåteplan i flere tiår kan ikke forandres ved og effektivisere pilotene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#599 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#600 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,639
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |