![]() |
|
![]() |
#121 |
Newcomer
Join Date: Oct 2006
Posts: 25
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Video-intervju med Konserndirektør for Airline Operations i SAS, Simon Pauck Hansen, hvor han begrunner valget og bakgrunnen for Connect og Link samt hvordan de tenker fremover.
Finansavisen: Intervju med Simon Pauck Hansen
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
Han sier altså at de oppsagte er kvaliserte til å søke på sine gamle jobber. Og således velkommen til det. Men det er vel i hvert fall 200 norske piloter som faktisk ikke er kvalifiserte mtp at de nå krever Airbusutsjekk.
En annen ting er jo det faktium at SAS ser seg nødt til å skape en haug med flyselskaper med hver sin flytype. F.eks har Lufthansa en del «produksjonsplattformer», men de har altså en flyflåte som er 6-7 ganger større en SAS sin. Her skal man ha 130-140 fly, fordelt på 4-5 flyselskaper. Alt for å øke «accountability». Det er altså eneste måten å få det til på? Jrg synes det høres svært dyrt ut. En allerede stor administrasjon vil jo nå vokse seg større, uten at det tilføres flere fly totalt sett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2010
Location: Stavanger
Posts: 131
|
![]()
Det er påfallende at Mr. P. Hansen hele tiden understreker at SAS ønsker skandinaviske ansatte i et skandinavisk selskap, for å unngå "utenlandske" aktører som eks. Ryanair. Men SAS Connect er da vitterlig er et irsk foretak med irsk AOC? Eller har jeg misforstått? Skal SAS Connect flyttes til dansk/norsk/svensk AOC?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,715
|
![]()
Her er en interessant slide som viser hvorfor SAS aldri kommer til å spare seg til suksess gjennom å kutte i pilotenes vilkår.
Kan også minne om rekordoverskudd i årene 2015-19, til tross for disse enorme pilotkostnadene, men ifølge ledelsen var det jo de ni flyene til SAIL som fløy inn disse overskuddene.. Last edited by semmern; 03-10-2021 at 23:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Så varsler Arbeiderpartiet at dette gjør det mindre aktuelt for staten å gå inn i SAS.
https://www.nrk.no/okonomi/arbeiderp...rep-1.15675995 |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Ja det havde været langt mere interessant at sammenligne antallet af administrativt personale. Ground staff går jo ikke at sammenligne - medmindre begge selskaber kører samme model for at gøre det inhouse eller som outsourced.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,715
|
![]()
Kan godt ta bort halvparten, bare for å gjøre et grovt og sikkert urealistisk overslag. SAS leder fremdeles i antall ikke-flygende pr fly.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 170
|
![]() Quote:
SAS havde ved udgangen af Juli måned 5190 fuldtidsansatte. SAS opererer i følge planespotters.net 81 fly på egne AOC'er. Det giver 64 ansatte pr. fly - ikke så langt fra de 66 som Flyr oplyser. Men hvis man skal sammenligne, så skal man sammenligne ting der kan sammenlignes. SAS ground handling Denmark A/S havde i juli måned 961 ansatte (848 årsværk). Jeg formoder at der også er stort antal også på baserne i Oslo og Stockholm. Tilsvarende er der pr. 1 juli 59 fuldtidsansatte i SAS Cargo Group, som også helt eller delvis udfører opgaver der ikke findes i de selskaber Flyr sammenligner med. SAS techical service har også et større antal ansatte (selvom der udliciteret meget) - jeg forestiller mig ikke at Ryan, Wizz of Easyjet har sammenlignelige services in house. Så tallene på denne Powerpoint slide er sikkert gode som markedsføring for Flyr - men de er ikke egnede til at sammenligne SAS med de øvrige selskaber. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 170
|
![]() Quote:
At sammenligne ULCC selskaber med netværksselskab på dette område er ikke seriøst. SAS skal sammenlignes med andre netværksselskaber, og ULCC selskaber med andre ULCC selskaber |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,547
|
![]() Quote:
At SAS-ledelsen nå fortsetter å oppføre seg som de nå gjør, tror jeg vil føre til at flere og flere velger å kutte dem ut. Det finnes mange andre (og mye bedre) flyselskaper som kan fly meg rundt omkring i verden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 170
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
Det hadde vært interresant å sett de samme tallene for LH, BA og AF/KL. Noen som vet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]() Quote:
Disse tallene kan jo ikke sammenlignes uten at man regner det om til noe som er normalisert. De vil variere mye ifht flytype, lengde på legs, og de vil variere ifht hvor godt du utnytter flyet. Man kan jo ikke uten videre sammenlige en B737 som bare går t/r innlands i rushen vs en A380 som er i luften 20 timer i døgnet.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,547
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Har alt dette smittet over på humøret til kabinbesetning? Jeg kan ikke huske å ha opplevd så lite vennlige folk, som på turen fra TOS til OSL i dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Mye av problemet/kostnaden med et nettverksselskap (hub-modellen) er jo at de ofte om natten er nødt til å ha flyene og crew overnattende borte fra basen (huben) sin slik at de kan fly hjem til huben med feed trafikk igjen tidlig om morgenen.
Å ha fly og stående over natten pluss maintenance borte er dyrere enn hjemme. Det samme er det å ha personell boende på hotell med diett etc. Det går vel også av duty tiden deres vil jeg tro så utnyttelsen av dem vil vel kanskje også bli dårligere. Og hva hvis noen av crew blir syke i.l.a natten... Ett LCC med base med allokerte fly vil ideelt sett fly ut fra basen om morgenen og returnere tilbake igjen om kvelden, crewet vil bo hjemme. Kanskje er det dette siste SAS forsøker å få til med Connect og Link etterhvert..
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 04-10-2021 at 16:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
|
![]() Quote:
Det gir også høyere inntekter så er ikke noe problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |