Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2021, 14:28   #121
scoop69
Newcomer
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 25
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Men et spørsmål er vel også hvor langt foreningen for de som fortsatt har jobb er villig til å gå for de som nå er på utsiden?
Hvem tror du er nestemann ut når disse sosial dumping selskapene er etablert?
scoop69 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2021, 16:49   #122
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Konflikt i SAS

Video-intervju med Konserndirektør for Airline Operations i SAS, Simon Pauck Hansen, hvor han begrunner valget og bakgrunnen for Connect og Link samt hvordan de tenker fremover.

Finansavisen: Intervju med Simon Pauck Hansen
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2021, 18:34   #123
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Konflikt i SAS

Han sier altså at de oppsagte er kvaliserte til å søke på sine gamle jobber. Og således velkommen til det. Men det er vel i hvert fall 200 norske piloter som faktisk ikke er kvalifiserte mtp at de nå krever Airbusutsjekk.

En annen ting er jo det faktium at SAS ser seg nødt til å skape en haug med flyselskaper med hver sin flytype. F.eks har Lufthansa en del «produksjonsplattformer», men de har altså en flyflåte som er 6-7 ganger større en SAS sin. Her skal man ha 130-140 fly, fordelt på 4-5 flyselskaper. Alt for å øke «accountability». Det er altså eneste måten å få det til på? Jrg synes det høres svært dyrt ut. En allerede stor administrasjon vil jo nå vokse seg større, uten at det tilføres flere fly totalt sett.
martins is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2021, 19:41   #124
erikber
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2010
Location: Stavanger
Posts: 131
Default Re: Konflikt i SAS

Det er påfallende at Mr. P. Hansen hele tiden understreker at SAS ønsker skandinaviske ansatte i et skandinavisk selskap, for å unngå "utenlandske" aktører som eks. Ryanair. Men SAS Connect er da vitterlig er et irsk foretak med irsk AOC? Eller har jeg misforstått? Skal SAS Connect flyttes til dansk/norsk/svensk AOC?
erikber is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2021, 22:11   #125
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,715
Default Re: Konflikt i SAS

Her er en interessant slide som viser hvorfor SAS aldri kommer til å spare seg til suksess gjennom å kutte i pilotenes vilkår.

Kan også minne om rekordoverskudd i årene 2015-19, til tross for disse enorme pilotkostnadene, men ifølge ledelsen var det jo de ni flyene til SAIL som fløy inn disse overskuddene..
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	7248E83A-C0E6-40EC-8826-04325566A878.jpeg
Views:	1129
Size:	74.4 KB
ID:	50315  

Last edited by semmern; 03-10-2021 at 23:04.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2021, 22:59   #126
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Konflikt i SAS

Så varsler Arbeiderpartiet at dette gjør det mindre aktuelt for staten å gå inn i SAS.

https://www.nrk.no/okonomi/arbeiderp...rep-1.15675995
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 06:29   #127
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Her er en interessant slide som viser hvorfor SAS aldri kommer til å spare seg til suksess gjennom å kutte i pilotenes vilkår.

Kan også minne om rekordoverskudd i årene 2015-19, til tross for disse enorme pilotkostnadene, men ifølge ledelsen var det jo de ni flyene til SAIL som fløy inn disse overskuddene..
I grafen din for SAS så er det vel tallene antagelig inkludert ansatte i SGH etc. De andre selskapene det sammenliknes med driver vel ikke med ground handling i samme grad.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 09:13   #128
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
I grafen din for SAS så er det vel tallene antagelig inkludert ansatte i SGH etc. De andre selskapene det sammenliknes med driver vel ikke med ground handling i samme grad.
Ja det havde været langt mere interessant at sammenligne antallet af administrativt personale. Ground staff går jo ikke at sammenligne - medmindre begge selskaber kører samme model for at gøre det inhouse eller som outsourced.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 10:18   #129
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,715
Default Re: Konflikt i SAS

Kan godt ta bort halvparten, bare for å gjøre et grovt og sikkert urealistisk overslag. SAS leder fremdeles i antall ikke-flygende pr fly.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 12:16   #130
mlindgreen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 170
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
I grafen din for SAS så er det vel tallene antagelig inkludert ansatte i SGH etc. De andre selskapene det sammenliknes med driver vel ikke med ground handling i samme grad.
Præcist - det var også min anke.

SAS havde ved udgangen af Juli måned 5190 fuldtidsansatte. SAS opererer i følge planespotters.net 81 fly på egne AOC'er. Det giver 64 ansatte pr. fly - ikke så langt fra de 66 som Flyr oplyser.

Men hvis man skal sammenligne, så skal man sammenligne ting der kan sammenlignes.

SAS ground handling Denmark A/S havde i juli måned 961 ansatte (848 årsværk). Jeg formoder at der også er stort antal også på baserne i Oslo og Stockholm.


Tilsvarende er der pr. 1 juli 59 fuldtidsansatte i SAS Cargo Group, som også helt eller delvis udfører opgaver der ikke findes i de selskaber Flyr sammenligner med.

SAS techical service har også et større antal ansatte (selvom der udliciteret meget) - jeg forestiller mig ikke at Ryan, Wizz of Easyjet har sammenlignelige services in house.

Så tallene på denne Powerpoint slide er sikkert gode som markedsføring for Flyr - men de er ikke egnede til at sammenligne SAS med de øvrige selskaber.
mlindgreen is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 12:21   #131
mlindgreen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 170
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Kan godt ta bort halvparten, bare for å gjøre et grovt og sikkert urealistisk overslag. SAS leder fremdeles i antall ikke-flygende pr fly.
Det ville også være mærkeligt hvis ikke SAS havde flest administrativt ansatte af de selskaber der sammenlignes.

At sammenligne ULCC selskaber med netværksselskab på dette område er ikke seriøst. SAS skal sammenlignes med andre netværksselskaber, og ULCC selskaber med andre ULCC selskaber
mlindgreen is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 12:41   #132
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,547
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by mlindgreen View Post
Det ville også være mærkeligt hvis ikke SAS havde flest administrativt ansatte af de selskaber der sammenlignes.

At sammenligne ULCC selskaber med netværksselskab på dette område er ikke seriøst. SAS skal sammenlignes med andre netværksselskaber, og ULCC selskaber med andre ULCC selskaber
Jeg er ikke sikker på om SAS kan eller bør sammenlignes med andre nettverksselskaper. SAS har ikke på langt nær samme service ombord som f.eks. KL, LH, AF, BA, for å nevne noen. (Etter min mening er det bare IC Business class hvor SAS er like bra som andre.)

At SAS-ledelsen nå fortsetter å oppføre seg som de nå gjør, tror jeg vil føre til at flere og flere velger å kutte dem ut. Det finnes mange andre (og mye bedre) flyselskaper som kan fly meg rundt omkring i verden.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 13:18   #133
mlindgreen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 170
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Jeg er ikke sikker på om SAS kan eller bør sammenlignes med andre nettverksselskaper. SAS har ikke på langt nær samme service ombord som f.eks. KL, LH, AF, BA, for å nevne noen. (Etter min mening er det bare IC Business class hvor SAS er like bra som andre.)

At SAS-ledelsen nå fortsetter å oppføre seg som de nå gjør, tror jeg vil føre til at flere og flere velger å kutte dem ut. Det finnes mange andre (og mye bedre) flyselskaper som kan fly meg rundt omkring i verden.
Min kommentar handlede ikke om servicen om bord. Den handlede om den operationelle model for SAS som netværksselskab. Det er administrativt tungere at drive et netværksselskab end et ULCC. Et eksempel kunne være IRR OPS.
mlindgreen is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 13:53   #134
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Konflikt i SAS

Det hadde vært interresant å sett de samme tallene for LH, BA og AF/KL. Noen som vet?
martins is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 14:13   #135
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Det hadde vært interresant å sett de samme tallene for LH, BA og AF/KL. Noen som vet?

Disse tallene kan jo ikke sammenlignes uten at man regner det om til noe som er normalisert. De vil variere mye ifht flytype, lengde på legs, og de vil variere ifht hvor godt du utnytter flyet. Man kan jo ikke uten videre sammenlige en B737 som bare går t/r innlands i rushen vs en A380 som er i luften 20 timer i døgnet.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 14:13   #136
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,547
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by mlindgreen View Post
Min kommentar handlede ikke om servicen om bord. Den handlede om den operationelle model for SAS som netværksselskab. Det er administrativt tungere at drive et netværksselskab end et ULCC. Et eksempel kunne være IRR OPS.
Jeg skjønte hva du mente, men for meg virker det som om SAS forsøker å konkurrere med de såkalte nettverksselskapene samtidig som de vil operere som et LCC (ikke ULCC), noe som jeg tror er en av årsakene til de problemene SAS nå har.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 15:32   #137
martins
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Disse tallene kan jo ikke sammenlignes uten at man regner det om til noe som er normalisert. De vil variere mye ifht flytype, lengde på legs, og de vil variere ifht hvor godt du utnytter flyet. Man kan jo ikke uten videre sammenlige en B737 som bare går t/r innlands i rushen vs en A380 som er i luften 20 timer i døgnet.
Absolutt, men tenker spesielt på antall ikke flyvende. Crew pr fly er jeg helt enig i at er for komplisert å sammenlikne lett.
martins is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 15:58   #138
IL-2
ScanFlyer Gold
 
IL-2's Avatar
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
Default Re: Konflikt i SAS

Har alt dette smittet over på humøret til kabinbesetning? Jeg kan ikke huske å ha opplevd så lite vennlige folk, som på turen fra TOS til OSL i dag.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 16:32   #139
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Konflikt i SAS

Mye av problemet/kostnaden med et nettverksselskap (hub-modellen) er jo at de ofte om natten er nødt til å ha flyene og crew overnattende borte fra basen (huben) sin slik at de kan fly hjem til huben med feed trafikk igjen tidlig om morgenen.
Å ha fly og stående over natten pluss maintenance borte er dyrere enn hjemme. Det samme er det å ha personell boende på hotell med diett etc.
Det går vel også av duty tiden deres vil jeg tro så utnyttelsen av dem vil vel kanskje også bli dårligere. Og hva hvis noen av crew blir syke i.l.a natten...

Ett LCC med base med allokerte fly vil ideelt sett fly ut fra basen om morgenen og returnere tilbake igjen om kvelden, crewet vil bo hjemme.

Kanskje er det dette siste SAS forsøker å få til med Connect og Link etterhvert..
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him.

Last edited by Wahoo; 04-10-2021 at 16:37.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2021, 16:47   #140
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,485
Default Re: Konflikt i SAS

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Mye av problemet/kostnaden med et nettverksselskap (hub-modellen) er jo at de ofte om natten er nødt til å ha flyene og crew overnattende borte fra basen (huben) sin slik at de kan fly hjem til huben med feed trafikk igjen tidlig om morgenen.
Å ha fly og stående over natten pluss maintenance borte er dyrere enn hjemme. Det samme er det å ha personell boende på hotell med diett etc.
Det går vel også av duty tiden deres vil jeg tro så utnyttelsen av dem vil vel kanskje også bli dårligere. Og hva hvis noen av crew blir syke i.l.a natten...

Ett LCC med base med allokerte fly vil ideelt sett fly ut fra basen om morgenen og returnere tilbake igjen om kvelden, crewet vil bo hjemme.

Kanskje er det dette siste SAS forsøker å få til med Connect og Link etterhvert..

Det gir også høyere inntekter så er ikke noe problem
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish Someone Småprat 3 10-12-2013 09:33
Konflikt i Finnair EB Flyforum 2 04-06-2008 19:44
Transwede konflikt rammer SAS scandi Flyforum 31 13-12-2007 15:23
Transport varnar för konflikt med SAS TG923 Flyforum 0 26-08-2007 17:03
Konflikt mellom BU og SK-piloter Isbamse Flyforum 5 29-09-2005 16:00


All times are GMT +2. The time now is 00:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.