![]() |
|
![]() |
#61 | |
Newbie
Join Date: Jul 2015
Posts: 173
|
![]() Quote:
Har hatt gull eller diamant de 7 siste årene hos SAS, men nå er det BYE BYE til selskapet. Trist som faen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Newcomer
Join Date: Mar 2006
Posts: 24
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2016
Posts: 366
|
![]() Quote:
![]() At noe utgjør en sikkerhetsrisiko betyr ikke nødvendigvis at det ene og alene kan føre til en ulykke eller uønsket hendelse. Dersom noe kan utgjøre en medfaktor for en uønsket sikkerhetshendelse, er det en sikkerhetsrisiko. Når du da skriver at "isolert sett er ikke omskolering noe sikkerhetsrisiko i mine øyne" fremstår du som uklar over hva du faktisk mener. Ut fra resten av dine innlegg forstår i alle fall jeg at du mener at det faktisk utgjør en sikkerhetsrisiko, men at enkelte blir forvirret over hva du egentlig mener bør ikke fremstå som noen overraskelse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,673
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]()
"Dear Colleague...we will now kick you in your precious parts"...kunne brevet åpnet med.
Man kan si mye om O'Leary og Varadi, men de later i det minste ikke som de ikke driver fagforeningsknusing. Hykleriet til SAS-ledelsen er noe av det verste her. Hvorfor kan de ikke si rett ut at det er "take it or leave it" - for alle de ansatte? |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
De hadde 1900 og 1100 timer på type, og hadde fløyet aktuell type siste tre år. Ikke akkurat pågående omskolering, men begge hadde en ganske spesiell fortid, med overgang fra østlig til vestlig flytype.
Uansett, vi er ute på viddene nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]() Quote:
Quote:
I næringslivet er det en grei etikkregel: Ikke gjør noe du ikke vil ha på forsiden av DN. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2021
Posts: 21
|
![]()
https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-i...tt/2-1-1074785
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,636
|
![]()
oi oi, her blir det muggen stemning fremover.
__________________
Upcoming flights: JUN WAW-ARN LO E95, ARN-BRU SN 320, BRU-ATH A3 32N, ATH-CFU A3 321, CFU-ATH A3 321N, ATH-WAW A3 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,492
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2021
Posts: 21
|
![]() Quote:
For min del kan SAS gjerne dele inn selskapet i 19 datterselskaper, hvis de ønsker den berømte fleksibiliteten. Men de har ingen grunn til å holde de ansatte utenfor et felles senoritetssystem og omgå norsk arbeidsmiljø ved juridiske krumspring. Last edited by TCASRA; 29-09-2021 at 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,290
|
![]() Quote:
Hvorfor du kverner videre på det er uklart, men sier det igjen: alene oppfatter jeg det ikke som en sikkerhetsrisiko, men i en sum oppfatter jeg det slik. Litt som at en salat ikke må være en middag bestandig, men sammen med brød og tomat og agurk og ketchup og ost og hamburgerpatty så er det en middag kalt «hamburger». |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2016
Posts: 366
|
![]() Quote:
Men siden du spør etter teskjevarianten;" Dette oppfatter jeg som en aggresiv hersketeknikk, og nedlatende ovenfor vedkommende du siterer. Det bidrar til ingenting konstruktivt, men gir i stedet dårligere stemning i diskusjonstråden og du fremstiller deg selv i et dårlig lys. Spørsmålet til Dag Viking var helt legitimt, da du slik jeg skrev i forrige innlegg fremstår som uklar. Quote:
Det virker på meg som at du har misforstått hva en sikkerhetsrisiko innebærer. Antar jeg korrekt at du ikke har noe erfaring fra luftfartsbransjen eller en annen bransje med lignende systemer for sikkerhetsstyring? For å sitere mitt forrige svar: Dersom noe kan utgjøre en medfaktor for en uønsket sikkerhetshendelse, er det en sikkerhetsrisiko. Det er ikke en forutsetning for en sikkerhetsrisiko at den kan utgjøre sitt fulle potensiale på egenhånd. Å si at noe ikke er en sikkerhetsrisiko, men samtidig er det, er en selvmotsigelse. Og for å ta diskusjonen videre: hvorfor mener du at det utgjør en sikkerhetsrisiko? Jeg er genuint nyskjerrig, da det ikke samsvarer med generell oppfatning innenfor bransjen. Last edited by Field in sight; 29-09-2021 at 11:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,715
|
![]() Quote:
I avtalen står det forøvrig også at wetlease kan brukes på ulønnsomme ruter, og nå nekter selskapet å gi innsyn i hvilke ruter de mener er lønnsomme og ulønnsomme, så nå mener de det er fritt frem med SAIL og annet rask på ruter som OSL-SVG, OSL-TRD osv. Å forhandle med et selskap som holder på sånn er jo som å snakke til en vegg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]()
Da forholder saken seg ganske annerledes, ja, fordi en slik gjensansettelsesrett jo ikke blir reell dersom man må ta mer og dyr utdanning for å kunne benytte seg av den.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,715
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]()
"Planene møter voldsomme protester hos fagforeningene i morselskapet, og nå sier fire pilotforeninger samlet under én paraply at de kan ta SAS for retten om ikke planene endres."
"Leder Martin Lindgren i Svensk Pilotförening SAS, nå også leder i SPG, sier pilotene vurderer å stevne SAS om de oppsagte pilotene blir ansatt på nytt i helt nye selskaper på vei ut av pandemien. – Vi mener SAS bryter partsmodellen i arbeidslivet. De respekterer ikke inngåtte avtaler, og heller ikke normen om at de oppsagte får komme tilbake når virksomheten er tilbake. Vi mener SAS bryter både inngåtte avtaler og lovgivningen." https://www.dn.no/luftfart/sas/sas-i...en/2-1-1074785 |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | ||
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,397
|
![]() Quote:
Quote:
To i cockpit på første tur i flyet er selvsagt en threat. Derfor brukes Initial Operating Experience som er minimum 25 timer med check airman. Er du kaptein er du hi mins(minimums) til du får 100 timer i type. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Det vore välkommet med en juridisk prövning i domstol tycker jag.
Är det arbetsdomstolen i Sverige som blir rättslig instans om SPG går till domstol? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |