![]() |
|
![]() |
#821 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#822 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#823 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
Har vel litt med pris å gjøre også, kan være at SAS har solgt seg billig etter streiken for å få hjulene raskt i gang igjen...
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#824 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
På'n igjen ....
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#825 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Lønnen er skremmende lav i kabinen. Tipper de må gjøre noe, ellers blir det masseflukt. Inflasjon, økte levekostnader, og pr nå god gang i arbeidsmarkedet gjør at det blir fristende å dra fra sas
https://www.nrk.no/norge/ingrid-nans...rer-1.16137713 |
![]() |
![]() |
![]() |
#826 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
Og i kabinen tjente de mer enn en nyansatt i høyresete foran, i alle fall for noen år siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#827 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#828 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
|
![]()
Nyansatt i kabinen tjente mer enn en nyansatt i høyresetet? Eller hva er det du sammenligner her? Det skulle bare mangle at en purser med lang erfaring tjente mer enn en nyansatt pilot.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#829 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2007
Posts: 53
|
![]()
Skulle det virkelig det? En nyansatt styrmann har lengre og dyrere utdanning, samt har mer ansvar som nestkommanderende ombord.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#830 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Ser på en skala for pilotene fra noen år siden, da var første år godt over 320k. Hadde FA mer tidligere ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#831 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]()
Tre ukers utdanning vs. tre år og 1 000 000 kr i studiegjeld. Dårlig risk/reward ratio her.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#832 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]() Quote:
Men noen FA har kurset i 5 hele uker….. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#833 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#834 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
|
![]()
Dette e forøvrig en ganske interessant rapport. Piloter kan sjekke grafen på siden 11 og så slutte og sutre: https://oda.oslomet.no/oda-xmlui/bit...pdf?sequence=2
Det må faktisk være mulig å betale de som jobber i kabinen bedre enn de i kategorien innsjekkere. For meg e d i alle fall ett fett om selskapet etter SAS eller Ryanair, for betale kabinansatte skikkelig det klarer ikke luftfarten uansett.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#835 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Den frivillige meklingen fortsetter
Fra TV2: Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#836 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2007
Posts: 53
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#837 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,202
|
![]()
Vanskelig å argumentere mot en gruppe som kommer med argumenter som "ja men de har bare 5 ukers kursing". Tviler på at dere klarer å heve diskusjonen et annet sted. Dere jobber i en bransje som betaler en viktig arbeidsgruppe utrolig dårlig, og det må man nesten tåle å få høre.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#838 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 212
|
![]()
Hvorfor skal dette være en diskusjon om kabin vs flyger?
Dette er 2 forskjellige yrker, dog med samme arbeidsplass. Det er ikke en konkurranse. Yrket kabinansatt/flyvertinne/flyvert er et yrke uavhengig om det er 5 ukers kurs eller 5 års utdannelse. Ja, flygere har tatt større risiko, brukt mer penger og tid på utdannelsen, og det er mer teknisk og teoretisk krevende. Det betyr ikke at det er uproblematisk og lett å jobbe i kabinen. Det er et svært tøft yrke. Diskusjonen bør ikke, og skal ikke, handle om hvem som skal ha mest i lønn. Men at det skal være en lønn en kan leve av, og som gir en ok kompensasjon for turnusarbeid, innsats og bortetid fra familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#839 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
|
![]()
Kanskje greit å få med at det ikke nødvendigvis tar 3 år å bli flyger. Det er vel fremdeles mulig å få det unnagjort på ett år, det er ett valg man tar!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#840 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,387
|
![]()
De av oss som har jobbet i denne bransjen i flere tiår jobber tett med de andre ansatte og vi respekter hverandre, stort sett. Jeg er selvsagt enig i at alle burde få en anstendig lønn. Realiteten er, som alle vet her, at en pilot er vanskelig og erstatte, Du kan få en utdannelse på et år etter og bruke 1M, men du er fortsatt ubrukelig uten mer erfaring. Jobben kan ryke hver gang du går i simulator, og hver gang du går til lege.
Tilbud og etterspørsel har alt og si her, piloter har vært sin værste fiende i alle år. Det var i mange tiår for mange, og om en jobb hadde utrolig dårlig betaling så fikk de alltid folk. I dag har dette snudd i USA, og resten av verden kommer etter. Norge er nok eneste land i verden der kabin tjente mer enn i cockpit. Hatten av til de som fikk det til, fagforeningen gjorde en god jobb der. Men igjen, realiteten er at de i kabin blir sett på som lett og erstatte fra selskapet. De trenger ikke noen tidligere erfaring i yrket. Treningen deres er ikke lett, og koster selskapet penger, men ikke de hundretusener det koster og trene en pilot. Spiller ingen rolle om denne har 1000 eller 10000 timer, må gjennom det samme. Om du er i kabin og mener du burde ha bedre lønn enn en i cockpit, så tror jeg du blir skuffet. Noen av de i kabin jeg jobber med tar flyutdannelse, og de får all støtte fra oss i cockpit. Noen liker dette livet og blir en hel karriere, men det er lettere og bli om du er høyt på ansiennitets lista. De fleste i kabin kommer dit med en kort horisont, «noe jeg alltid ville gjøre», «hørtes gøy ut» og «»siden barna er voksne nå så vil jeg reise litt». Ingenting galt med noe av disse, forskjellen er at om du er pilot med 1M i lån så blir det ikke mye gøy på en stund. Jeg pendlet gjennom en stor by med base for et av de største selskap på onsdag. Delte exit row med en relativt ung kvinne, nyansatt i kabin. Kjempegrei, mastergrad og erfaring fra annen bransje hun kunne gå tilbake til. Hørtes gøy ut for henne, og om hun ikke liker livet i lufta så har hun noe og gå tilbake til, noe de færreste av oss i cockpit har. Selskapene har titusenvis av folk og velge mellom, og de vil nok helst ikke at de vil være lenge nok til og tjene bra. En realitet som de fleste skjønner. Vi har fagforeninger til og ivareta våre interesser, et nødvendig onde. Siden tilbudet er mye mindre enn etterspørsel nå, er det gode tider for piloter. Ingen ser en ende på det, men alle vi som har gjort dette en stund forventer at det blir slutt i morgen. To forskjellige jobber, to forskjellige betalinger. Ta flyutdannelse og kom og bli med i cockpit. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Konflikt mellom Lufthansa og Turkish | Someone | Småprat | 3 | 10-12-2013 09:33 |
Konflikt i Finnair | EB | Flyforum | 2 | 04-06-2008 19:44 |
Transwede konflikt rammer SAS | scandi | Flyforum | 31 | 13-12-2007 15:23 |
Transport varnar för konflikt med SAS | TG923 | Flyforum | 0 | 26-08-2007 17:03 |
Konflikt mellom BU og SK-piloter | Isbamse | Flyforum | 5 | 29-09-2005 16:00 |