Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-08-2024, 21:43   #1
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,195
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Tror også det kan bli vanskelig for Lufthansa-Group å få grønt lys fra EU-kommissionen til å kjøpe TAP når det nå etter mye "om og men" har fått igjennom oppkjøp av ITA.
Tja, kommisjonen ser oftest på markedsandeler i delmarkeder, og jeg mener å huske at LHG er 3dje størst på EUR-Sør Amerika, bak Air France KLM og IAG, så tror de har en sjanse.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2024, 11:30   #2
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 367
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Tja, kommisjonen ser oftest på markedsandeler i delmarkeder, og jeg mener å huske at LHG er 3dje størst på EUR-Sør Amerika, bak Air France KLM og IAG, så tror de har en sjanse.
Nå er det sikkert jeg som ikke har fulgt med, så beklager på forhånd om spørsmålet er dumt. Slike prosesser mtp EU og alt mulig som vi ser med mulige kjøp av alskens flyselskaper på kontinentet, var det noe slikt med SAS-kjøpet til AF/KL, eller var grunnen til å kjøpe 19,9% at man slapp alt det? Det var jo aldri noe snakk om å få lov til noe eller ikke, rett og slett bare at LH ikke var interessert nok og at AF/KL så sitt snitt til å gi Lufthansa et skikkelig slag for en billig penge
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2024, 13:38   #3
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 462
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Nå er det sikkert jeg som ikke har fulgt med, så beklager på forhånd om spørsmålet er dumt. Slike prosesser mtp EU og alt mulig som vi ser med mulige kjøp av alskens flyselskaper på kontinentet, var det noe slikt med SAS-kjøpet til AF/KL, eller var grunnen til å kjøpe 19,9% at man slapp alt det? Det var jo aldri noe snakk om å få lov til noe eller ikke, rett og slett bare at LH ikke var interessert nok og at AF/KL så sitt snitt til å gi Lufthansa et skikkelig slag for en billig penge
Det at AFKL ikke kjøpte mer av SAS tipper jeg hadde mer med deres egen økonomi og usikkerheten rundt SAS. At dem kunne få SAS på "billigsalg" og at dem allerede er så store her spilte sikkert også inn i at dem valgte å slå til.
Når AFKL vil øke til å bli majoritetseier (+50%) så vil nok EU og konkurransemyndighetene ta en nærmere titt på det enn idag.

LH har jo de samme problemene som AFKL og har hatt nok med å få ITA avtalen igjennom. LH vil nok ikke få lov til å vokse mer igjennom oppkjøp.
magtje is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 14:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.