Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-08-2024, 21:43   #1
chrisljo
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Tror også det kan bli vanskelig for Lufthansa-Group å få grønt lys fra EU-kommissionen til å kjøpe TAP når det nå etter mye "om og men" har fått igjennom oppkjøp av ITA.
Tja, kommisjonen ser oftest på markedsandeler i delmarkeder, og jeg mener å huske at LHG er 3dje størst på EUR-Sør Amerika, bak Air France KLM og IAG, så tror de har en sjanse.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2024, 11:30   #2
regnerden
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Tja, kommisjonen ser oftest på markedsandeler i delmarkeder, og jeg mener å huske at LHG er 3dje størst på EUR-Sør Amerika, bak Air France KLM og IAG, så tror de har en sjanse.
Nå er det sikkert jeg som ikke har fulgt med, så beklager på forhånd om spørsmålet er dumt. Slike prosesser mtp EU og alt mulig som vi ser med mulige kjøp av alskens flyselskaper på kontinentet, var det noe slikt med SAS-kjøpet til AF/KL, eller var grunnen til å kjøpe 19,9% at man slapp alt det? Det var jo aldri noe snakk om å få lov til noe eller ikke, rett og slett bare at LH ikke var interessert nok og at AF/KL så sitt snitt til å gi Lufthansa et skikkelig slag for en billig penge
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2024, 13:38   #3
magtje
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Nå er det sikkert jeg som ikke har fulgt med, så beklager på forhånd om spørsmålet er dumt. Slike prosesser mtp EU og alt mulig som vi ser med mulige kjøp av alskens flyselskaper på kontinentet, var det noe slikt med SAS-kjøpet til AF/KL, eller var grunnen til å kjøpe 19,9% at man slapp alt det? Det var jo aldri noe snakk om å få lov til noe eller ikke, rett og slett bare at LH ikke var interessert nok og at AF/KL så sitt snitt til å gi Lufthansa et skikkelig slag for en billig penge
Det at AFKL ikke kjøpte mer av SAS tipper jeg hadde mer med deres egen økonomi og usikkerheten rundt SAS. At dem kunne få SAS på "billigsalg" og at dem allerede er så store her spilte sikkert også inn i at dem valgte å slå til.
Når AFKL vil øke til å bli majoritetseier (+50%) så vil nok EU og konkurransemyndighetene ta en nærmere titt på det enn idag.

LH har jo de samme problemene som AFKL og har hatt nok med å få ITA avtalen igjennom. LH vil nok ikke få lov til å vokse mer igjennom oppkjøp.
magtje is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules