Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-01-2024, 11:18   #161
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Har de ens flygplan nog nu börjar jag fundera på?
4 x A350 + 8 x A330 + 3 x A321 = en flåte på 15 maskiner og et slikt program? Så er det jo snakk om MSP, men det skjer vel ikke før vinterprogrammet får man anta?

CPH-HND - A350
CPH-PVG - A350

CPH-JFK - A321LR (x 2)
CPH/ARN-YYZ - A321LR
CPH-EWR - A330
CPH-ORD - A330
CPH-SFO - A330
CPH-ATL - A330
CPH-IAD - A330
CPH-BOS - A350
CPH-LAX - A350

OSL-EWR - A330

ARN-EWR - A330

Last edited by AndreasN; 16-01-2024 at 11:22.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 11:24   #162
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
4 x A350 + 8 x A330 + 3 x A321 = en flåte på 15 maskiner og et slikt program? Så er det jo snakk om MSP, men det skjer vel ikke før vinterprogrammet får man anta?

CPH-HND - A350
CPH-PVG - A350

CPH-JFK - A321LR (x 2)
CPH/ARN-YYZ - A321LR
CPH-EWR - A330
CPH-ORD - A330
CPH-SFO - A330
CPH-ATL - A330
CPH-IAD - A330
CPH-BOS - A350
CPH-LAX - A350

OSL-EWR - A330

ARN-EWR - A330
Tror det går akkurat. Husk endel her ikke er daglig, blant annet ble jo IAD og ORD litt trukket i frekvens.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 11:28   #163
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,162
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Står vel en og annet 340 rundt omkring man kan børste støvet av.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 11:33   #164
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ja vi diskuterte det tildigere i tråden og da konkluderte man vel med at det skal være en A330 i "reserve" og at CPH-EWR/SFO deler maskiner slik at det går opp tidsmessig.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 11:39   #165
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,162
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Ja vi diskuterte det tildigere i tråden og da konkluderte man vel med at det skal være en A330 i "reserve" og at CPH-EWR/SFO deler maskiner slik at det går opp tidsmessig.
Jeg synes én maskin i reserve høres litt lite ut. Dumt hvis det blir snag på reserveflyet også.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 11:41   #166
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det kan man si, det legges vel opp til at det er noe å gå på mtp at ikke alle rutene går daglig?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 11:48   #167
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,162
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Det kan man si, det legges vel opp til at det er noe å gå på mtp at ikke alle rutene går daglig?
Jeg lukter fort ugler i mosen her. Dersom det blir snag på utedestinasjon kan det fort bli krøll på kabalen. Kanskje det er mer vi ikke vet enda. Skal bli spennende å følge utviklingen.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 11:55   #168
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Jeg synes én maskin i reserve høres litt lite ut. Dumt hvis det blir snag på reserveflyet også.

Det er mer enn hva SAS normalt har hatt og ikke noe unormalt i det.

Flyselskapene har ikke råd til å ha masse kapasitet i reserve. De må fly, også får man fikse det når det skjærer seg.

Blir det sang på utestasjonen blir det krøll uansett om man har masse i reserve på hjemmebase
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 12:00   #169
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,455
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er mer enn hva SAS normalt har hatt og ikke noe unormalt i det.

Flyselskapene har ikke råd til å ha masse kapasitet i reserve. De må fly, også får man fikse det når det skjærer seg.

Blir det sang på utestasjonen blir det krøll uansett om man har masse i reserve på hjemmebase
De største luftfartsselskaber har fly på jorden altid i tilfælde af at et andet fly netop "skær" sig og må blive på jorden. Det kan eksempelvis være et fly der netop er kommet inbound et andet sted fra og først skal afsted eksempelvis 24 timer senere. Det kan så sættes ind i stedet for det fly der udgår af operationerne. Det er dog rigtigt at minimum 95-99% af en flyflåde helst skal holdes i luften ALLE steder for ellers tjenes der ikke penger!
__________________
Upcomning flight:
Ingen indtil videre.

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 18:12   #170
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 206
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det blev nämnt lite tidigare om/när SAS börjar på MSP. Jag tror inte att SAS någonsin kommer flyga på MSP. Och här är min spekulation varför. Jag spekulerar enbart om CPH.

Ser man på ”fördelningen” mellan KLM och Delta så tycker jag mig se att Delta fokuserar på sina mer renodlade hubs tex MSP, DTW och kanske SLC, medan KLM tar de med större generell point to point. JFK och ATL är allt så de kan bära båda. Tror också att Delta avvaktar, saker skall köras in, de vill se hur det fungera samt SAS måste få upp en bra feed på CPH först. SAS har nu gjort vad de kan/vill i år. Men lite senare undrar jag om inte SEA som har en större point to point och delta hub ligger i korten. Med det sagt är min gissning SAS/Delta på CPH:
2024
SAS: det vi redan sett, inget mer.
Delta: JFK helår
2025
SAS: SEA (undrar vad man gör med EWR)
Delta: ATL och MSP
2026
Delta: om inte i 2025 så MSP och DTW. Kanske t.o.m. SLC?
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2024, 00:27   #171
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Scandinavien_Airlines View Post
De største luftfartsselskaber har fly på jorden altid i tilfælde af at et andet fly netop "skær" sig og må blive på jorden.
Jeg har alltid lurt på: Er dette en risiko allianser kan finne på spre utover, slik at alliansen kan ha fly stående rundt omkring?

Det virker fornuftig å spre en slik risiko utover. Dessuten har jeg lagt merke til at alliansene har enkelte fly med alliansen livery, men det har kanskje ikke noe med det å gjøre?
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2024, 07:12   #172
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
Jeg har alltid lurt på: Er dette en risiko allianser kan finne på spre utover, slik at alliansen kan ha fly stående rundt omkring?

Det virker fornuftig å spre en slik risiko utover. Dessuten har jeg lagt merke til at alliansene har enkelte fly med alliansen livery, men det har kanskje ikke noe med det å gjøre?
Nei, det er ikke noe slik koordinering og flydrift egentlig har noe med allianser å gjøre. Hvert selskap flyr for seg selv
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2024, 07:54   #173
vadheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Hvorfor kan ikke SAS slutte å fly Oslo-NewYork og ev Stockholm-New York om de mangler fly? Det må være bedre for SAS kun å fly fra en flyplass.

Andre selskaper kan dekke interkontinentalt bedre fra Norge etter min mening.
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2024, 08:01   #174
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by vadheim View Post
Hvorfor kan ikke SAS slutte å fly Oslo-NewYork og ev Stockholm-New York om de mangler fly? Det må være bedre for SAS kun å fly fra en flyplass.

Andre selskaper kan dekke interkontinentalt bedre fra Norge etter min mening.
Det är två lönsamma linjer helt enkelt.
Under sommarhalvåret är det tre flygbolag som har daglig flygtrafik på Stockholm-New York. SAS, United Airlines & Delta Airlines
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2024, 11:29   #175
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Nå vil jo også partnere bli berørt av det nye eierforholdet her, og det er kanskje ikke tilfledig at KLM setter inn A321neo ganske tidlig til ARN og CPH?

Ellers er det innen Europa få tegn til nye partnere, ser de fortsatt der sender deg videre med f.eks Lufthansa og andre Star selskaper. Dog endel Air Europa innenriks i Spania
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2024, 12:16   #176
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Står vel en og annet 340 rundt omkring man kan børste støvet av.
Nei, de er ute for godt. Og man er vel i god gang med huggingen av disse.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2024, 17:14   #177
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,455
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nei, de er ute for godt. Og man er vel i god gang med huggingen av disse.
Ja SAS egne daværende fly. Hvis du omtolker spørgsmålet kan det tolkes til at der nok er andre der har nogle A340 fly stående med støv på som kan bankes af ;-)
__________________
Upcomning flight:
Ingen indtil videre.

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2024, 18:13   #178
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,893
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nei, det er ikke noe slik koordinering og flydrift egentlig har noe med allianser å gjøre. Hvert selskap flyr for seg selv
Ikke i dagens allianser, men tilbake til KSSU «alliansen» som var teknisk og operasjonell allianse når 747-200 og DC-10-30 ble det lagt ned mye arbeid slik at man faktisk kunne og gjennomførte koordinasjoner. Flyene hadde mer eller mindre identisk Cockpit og svært like Kabin Innredninger.

Har selv fløyet med en Swissair DC-10-30 CPH-ORD med SAS Flightdeck og SAS Kabin Besetning.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2024, 21:11   #179
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Når er det tenkelig at OSL og ARN flytter over til JFK? Slik det er nå så kommer man vel seg knapt til et sted i statene med SK(der de ikke flyr selv) uten måtte gjøre 2 stopp fra ARN og OSL og det er vel neppe særlig konkurransedyktig?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2024, 21:33   #180
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,455
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Når er det tenkelig at OSL og ARN flytter over til JFK? Slik det er nå så kommer man vel seg knapt til et sted i statene med SK(der de ikke flyr selv) uten måtte gjøre 2 stopp fra ARN og OSL og det er vel neppe særlig konkurransedyktig?
Det kan du godt regne med sker i fremtiden.
__________________
Upcomning flight:
Ingen indtil videre.

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 13:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.