Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-12-2023, 23:59   #1
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,719
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Jeg noterer at du til stadighet understreker det danske eierskapet i SAS og spår en sterk oppbygging av CPH som hub.
Jeg har stor tro på OSL som fremtidig SAS hub, men kun på shorthaul. Her må vi skille longhaul og shorthaul, artiklene du refererer til omhandler shorthaul mens din kommentar var om longhaul. Jeg har liten tro på noen oppbygging av OSL på longhaul i det nye SAS, men ingenting hadde gledet meg mer om jeg tar feil her.

Mitt stalltips på longhaul i nye SAS fra OSL er kun OSL-JFK.

Last edited by view; 30-12-2023 at 00:04.
view is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2023, 00:51   #2
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by view View Post
Mitt stalltips på longhaul i nye SAS fra OSL er kun OSL-JFK.
ENIG! Trolig med en A321LR OSL-JFK og evt etter hvert en A330-300 på OSL-MSP/SEA(som er større Delta hub).

For SAS har det aldri vært aktuelt å bygge noe LH hub på OSL. Det vil neppe skje i fremtiden heller. Pr i dag har de kun 1 rute(SK 907/908) og den betjenes med en A321LR. Slik sett vil en økning med bare 1 ekstra A321LR-maskin, være en dobling av LH-tilbudet for Norge.

Når nå SAS går inn i SkyTeam, vil det naturlig nok gjøres en del endringer på rutenettet.Det er tidlig i prosessen og vi vet jo ennå svært lite hvordan dette vil bli seende ut. Men for oss utenfor flybransjen er det spennende å spekulere hvilke nye destinasjoner som vil seile opp som viktige knutepunkt.
For SAS sin del vil nok ca 80% av LH trafikken gå ut fra CPH. Jeg har likevel tror på at noen nye destinasjoner kan gå ut fra ARN og OSL(trolig noe annet enn ORD og YYZ). Det at SAS inngår en Joint-Venture-samarbeid på LH-ruter, endrer mye av premissene og kan bidra til å sikre lønnsomhet på helt nye destinasjoner. Her er det mange harde fakta som pax, reisemønstre, flyforbindelser og ledig materiell som spiller inn på vurderingen...tall som oss vanlige folk ikke så lett har tilgang på. Det må være interessante dager for de som jobber med ruteplanlegging i SAS i disse dager.
Det skal uansett bli interessant å følge med på i tiden fremover!
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 13:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.