Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2024, 10:42   #241
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Skulle det åpnes flere ruter østover så vil det vel melde seg et behov for flere større maskiner(A350)? Eller kan A330 gjøre jobben?

Nye ruter avhenger vel av flere maskiner uansett.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2024, 11:42   #242
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,093
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Skulle det åpnes flere ruter østover så vil det vel melde seg et behov for flere større maskiner(A350)? Eller kan A330 gjøre jobben?

Nye ruter avhenger vel av flere maskiner uansett.
Da sas fikk nye a330 kunne de iallfall fly arn-hkg og de brukes jo også cph-sfo som også er et stykke. Selvfølgelig mulig at Ukraina krigen gjør det vanskeligere.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2024, 11:51   #243
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Flere destinasjoner kan jo løses uten flere maskiner men med færre frekvenser i uken på eksisterende ruter…
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2024, 11:57   #244
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

De fleste av destinasjonene SK flyr i dag er vel nokså "tunge"? Enkelte av dem kunne vel i utgangspunktet trenge en frekvensøkning dersom man skal holde seg konkuransedyktige?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2024, 12:33   #245
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 206
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Personligen tycker jag det vore olyckligt om man drog ner på frekvensen på existerande linjer ”bara” för att kunna öppna upp en till destination. Det är inte en tävling i att ha mest destinationer, det är en tävling i att servicera dem man har bäst så man kan erbjuda en konkurrensaktig produkt. Det är så man tjänar pengar antar jag.
Min gissning på nästa är
1. CPH-SEA (för att knyta ihop JV N Amerika/Delta samarbetet och servicera det man vill, även på lite längre sikt.)
2. CPH eller kanske OSL -INC (de har uttalat sig om ett tätare samarbete med Korean air. INC är också stort i sig själv)
3. Istället för SIN drar jag till med ett litet wildcard: CPH-HKG (gammal favorit)
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2024, 12:50   #246
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Frem til det eventuelt annonseres en flåteutdvidelse hos SAS er det vel nesten like spennende å spekulere i hva de nye alliansepartnerne kan komme med av skandinaviske ruter?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2024, 13:00   #247
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 206
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Helt klart! But don’t get me started

Tror största ”risken” är att man fort glömmer realistiska förutsättningar och springer iväg med drömmar själv som har CPH som min hemmaflygplats vill gärna drömma om INC, MEX, SEA, MSP, DTW, TPE…till och med HAN, men utan en riktig riktigt bra feed till CPH så förblir nog en del av dem som bara drömmar.

Last edited by Jccl; 25-01-2024 at 14:10.
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2024, 01:58   #248
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
3. Istället för SIN drar jag till med ett litet wildcard: CPH-HKG (gammal favorit)
Det som er litt interessant er at nå er avstandsforskjellen mellom HKG og SIN ganske marginal...

Jeg tror at det er mer sannsynlig at selskaper fra land som fortsatt flyr over Russland kommer til å ta dette markedet nå.
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2024, 06:43   #249
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

HKG er ikke lenger hva det var, så ser ikke det som veldig sannsynlig.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2024, 11:33   #250
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
HKG er ikke lenger hva det var, så ser ikke det som veldig sannsynlig.
Enig, Kinas stadig strammere grep har endret mye.
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2024, 12:41   #251
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,455
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
HKG er ikke lenger hva det var, så ser ikke det som veldig sannsynlig.
Beijing er jo heller ikke blevet genoptaget efter cov-19 m.m. Shanghai kan man nok godt se blive styrket da China Eastern jo holder til der. HKG er udelukket i nær fremtid.
__________________
Upcomning flight:
Ingen indtil videre.

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2024, 12:47   #252
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 206
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Enig i alla kommentarer om HKG, men det var också ett wildcard . Enig också om att jag tror att SIA kommer fortsätta att flyga på SIN och samarbeta så den kommer inte på min topp tre (men nära )Men jag var ju tvungen att ha en topp tre. Kunde inte komma på en bättre kandidat helt enkelt. Skulle kanske vara ARN-ATL, eller något helt crazy som CPH-HOU eller CPH-DEL (om AI slutar i och med med byte av allians)… men jag håller fast i HKG som wildcard som NY destination. Tror också att man stärker nog befintliga som PVG (och t.o.m. HND) innan man utökar i Asien.

Last edited by Jccl; 27-01-2024 at 12:52.
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2024, 13:02   #253
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Jeg tviler på at HKG kommer tilbake. Kommunistpartiet har strammet til skruen der de siste årene, slik at byen er mindre attraktiv som business-destinasjon. Flere internasjonale selskaper reduserer/flytter virksomhet til andre steder i regionen, for eksempel Singapore. Utviklingen hjelper jo heller ikke på turismen.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2024, 15:35   #254
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 206
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

CPH-ATL fanns det kapacitet genom att tex lägga ner ARN-ORD och minska frekvensen på andra ruter? Anledningen varför jag frågar är för att om den kapaciteten kunde trollas fram genom ändringar så undrar jag vad de tänkt sig att använda den här maskinen på? Ser ut som om att de får tillgång till den mycket snart.
https://www.flightglobal.com/airline...156844.article
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2024, 15:45   #255
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
CPH-ATL fanns det kapacitet genom att tex lägga ner ARN-ORD och minska frekvensen på andra ruter? Anledningen varför jag frågar är för att om den kapaciteten kunde trollas fram genom ändringar så undrar jag vad de tänkt sig att använda den här maskinen på? Ser ut som om att de får tillgång till den mycket snart.
https://www.flightglobal.com/airline...156844.article

Den maskinen trengs for å fly det oppsatte programmet. Så uten den hadde de ikke klart det.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2024, 16:58   #256
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 206
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Så när de lanserade ATL så visste de att de skulle få den här maskinen alternativt om inte det skulle lyckas skulle de bli tvingade att lease en? Det är en kall beräkning
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2024, 17:09   #257
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
Så när de lanserade ATL så visste de att de skulle få den här maskinen alternativt om inte det skulle lyckas skulle de bli tvingade att lease en? Det är en kall beräkning

Jeg tror det har vært nesten klart ganske lenge
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2024, 22:13   #258
KalleSus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2013
Location: Lidingö
Posts: 286
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
Så när de lanserade ATL så visste de att de skulle få den här maskinen alternativt om inte det skulle lyckas skulle de bli tvingade att lease en? Det är en kall beräkning
Det ryktades om att den skulle komma tillbaka redan i höstas.
KalleSus is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2024, 00:09   #259
barca
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 584
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

SVG-ARN har blitt fjernet vekk fra rutetabellen direkte for S24. Merkelig at de fjerner direkte ruten mellom disse to byene noen ganger i uken

Ellers må man si at den lokale Avinor ledelsen i SVG burde ha blitt fjernet da de ikke er dyktige nk til å få inn nye ruter eller klare å beholde eller øke frekvensen på mange av nåværende ruter (utenom KLM).

Last edited by barca; 16-02-2024 at 00:14.
barca is offline   Reply With Quote
Old 16-02-2024, 07:51   #260
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

TRD-ARN flyes heller ikke i sommer, mens BGO-ARN øker til 3 daglige de fleste dager.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 14:07.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.