![]() |
|
![]() |
#301 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
|
![]()
New York, uten å nevne flyplass, kommer til å fortsette fra OSL og ARN. Dog ingen overraskelse i den uttalelsen.
Bak betalingsmur: https://check-in.dk/sas-stadig-langd...kholm-og-oslo/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#302 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
|
![]()
Tror vi skal lese den uttalelsen litt i mellom linjene, for med et JV (som er ønsket) vil det bety ingen ting om det er et SAS eller Delta fly som flyr ARN/OSL-USA pga goder/ fortjenester og risikoer/ kostnader deles imellom JV-partnerne.
Personlig ser jeg mer at Delta (med SK nr) vil ta over ARN og OSL rutene, mens SAS tar seg av CPH rutene med mindre enn om SAS får økt sin langdistanseflåte. Hovedsaklig pga AFKL og SkyTeams mer tydelig strategi på HUB operasjoner og dermed sannsynlig ønske om å sentralisere SAS mer på CPH for å få opp feeden og bedre SAS økonomi, men også fordi Delta har mer/ flere fly av riktig størrelse Ift ARN og OSL ruter. Men at direkterutene mellom ARN/OSL-NYC vil nok garantert bestå slik Anko meddeler, selv nå etter eierskiftet, bytte av allianse og alt annet som fulgte med. Last edited by magtje; 23-04-2024 at 18:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#303 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,093
|
![]()
Hvor vanskelig er det for sas å få slots på jfk for osl og arn også? Er det enklere å få slit for A321lr enn f.eks A350?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#304 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
|
![]()
I USA handler det vel mer om tilgang til gate enn slot (selv om New York flyplassene har en viss begrensing på antall flybevegelser).
For SAS og for andre selskaper er hovedproblemet at dem alle vil fly samtidig (innenfor et par timer) pga tidsforskjellen og slik at dem når Europa til morgenbølgen i deres/ partneren HUB. Men hvis SAS vil flytte flere avganger til sen ettermiddag fra ARN/ OSL (og evt CPH) og kveld fra JFK så burde det være åpning for det ved JFK, da Terminal 1 (som dem bruker) er vel mest full fra morgen (Asia bølgen) til tidlig kveld (når Europa bølgen er over). Da er det vel ledig plass inntil en mindre midtnattsbølge (både til Asia og Europa). Men alt dette vil bedre seg trolig når nye Ter 6 og utvidelsen av Ter 1 står ferdig om noen år. I tillegg skal jo Lufthansa gruppen (sammen med et par andre Ter 1 selskaper) flytte over til Ter 6 når den står ferdig, så da frigis det nok noen "gate slot" Btw: En sen ettermiddags LH bølge fra CPH kunne sikkert ikke være så dumt, da man gir flere et senere alternativ enn idag og større muligheter for rerouting hvis AF/ KL og DL får forstyrrelser i CDG/AMS. I tillegg så kan Delta ta seg av tidlig morgen/ formiddag fra Skandinavia og tidlig ettermiddag fra USA. Dermed større mulighet for 2x daglige på flere ruter. Last edited by magtje; 23-04-2024 at 20:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#305 | ||||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
SK901/902 har vel tidvis virket litt som oppsammlingsfly, og har hørt eksempler den på morgenen kunne ha masse ledig, men som ble fylt opp i løpet av dagen gjennom ymse kanselleringer eller missed connections hos både SAS og partnere gjennom dagen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#306 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,344
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#307 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
|
![]() Quote:
Connections videre i USA håndteres ifg mitt forslag hovedsaklig av den tidligere Delta avgangen som med et fremtidig JV blir også en defacto SAS flygning. Det ble kanskje litt feil å skrive sen ettermiddag, men en ettermiddagsbølge fra CPH med SAS i 16-18 tiden kunne kanskje være ideelt. Da kan man nå de siste flyene videre i USA og man kan få med seg eventuelle reroutinger fra kansellerte morgen/ formiddags flyene fra CDG/AMS (de første Delta flyene går i 8- tiden) samt andre som ønsker et senere alternativ til USA enn det mange selskaper idag tilbyr. Andre veien med retur fra USA, senere på kvelden (22-midnatt) vil gjøre SAS enda mer attraktiv både Ift rerouting, connections (på begge sider av Atlanteren) eller av den reisende eget ønske. Men igjen i et JV betyr det ingen ting. Det som betyr noe er logistikken og utnyttelsen av ressursene. Da er det bedre at Delta tar tidlig avgangen og SAS den sene avgangen pga tidssonene og muligheten for rask retur uten å måtte stå på bakken hvs Skandinavia og USA i flere timer. Last edited by magtje; 24-04-2024 at 10:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#308 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
|
![]()
Litt OT, men alikevel relevant til SAS og JFK;
T1 skal stå ferdig med utvidelsen i 2025 (virker imo litt tidlig) og skal etterhvert bli koplet sammen airside med T4 hvor Delta i dag er. Planen her er nok at T1 skal huse SkyTeam og ikke allierte flyselskaper. T4 skal også få en utvidelse med pir A og vil huse Delta og SkyTeam T5 skal fortsette å huse JetBlue. Nye T6 skal huse Lufthansa Gruppen og JetBlue i 1. fase og skal være ferdig i 2026 (imo tidlig). I fase 2 vil dem mest sannsynlig få følge av resten av STAR. T6 skal kobles sammen med T5 airside. T8 huser slik som idag American og Oneworld. JFK vil da ha 3 terminalområder (T1/T4, T5-T6 og T8). T7 som huset British Airways og idag vel Norse og en del andre ikke allierte selskaper skal rives til fordel for fase 2 av nye T6. Inntil T6, fase 1 står ferdig i 2025 så kan nok SAS ikke flytte flere avganger til JFK fra EWR https://www.anewjfk.com/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#309 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
|
![]()
Det kan i såfall kanskje bli spennende å se om det blir 2 x CPH-JFK i vinterprogrammet eller om den ene flyttes over til ARN? En forutsetning må iallfall være å fly A330 og ikke A321 på disse avgangene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#310 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
|
![]() Quote:
Så får man heller bære over at SAS hevder JFK ligger i New Jersey ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#311 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
|
![]()
Riktig, tenkte på dette med flystørrelse i forhold til tilgjengelige slots/gate. Men da er tilsynelatende denne andre sloten/gaten kun tilgjengelig for SAS i sommerprogrammet?
Last edited by AndreasN; 08-05-2024 at 13:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#312 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
|
![]()
Bak betalingsmur, så ser ikke mer enn ingressen, men SAS og Singapore Airlines er i samtaler om å videreføre samarbeidet også etter alliansebyttet.
https://check-in.dk/nordisk-sia-chef...-om-fremtiden/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#313 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2015
Posts: 206
|
![]()
Jag tror vi kommer se Lufthansa och SWISS, kanske till och med Austrian och Brussels, öka sina aktiviteter i hela Norden så inget är omöjligt där… och så länge SAS kontrar med att flyga norrskensturister till Rovaniemi, soltörstande nordbor till Las Palmas och flyger för Apollo till Gambia, tänker jag att de kommer att få agera relativt ostört.
En rant… men det skall ut. Ursäkta. Jag är extremt besviken på det som kom. I min naiva tro trodde jag att det var det politiska landskapet som gjorde att SAS saknade en enhetlig strategi. Med mer än en statlig ägare så var det svårt att tillfredsställa alla. Därmed, under pretexten att SAS flyger skandinavier överallt, så blev det plockepinn. SAS flyger lite hit och dit. Fler hubs, en hub, Point to Point, lite charter samt konkurrera med norwegian. Det var en strategi som inte fungerade och det är inte något jag säger, det är något som talen säger. SAS har inte tjänat pengar på den ”strategin”. De har överlevt för att de haft statliga ägare som kastat pengar efter dem. En vanlig investerare hade dragit ur kontakten för länge sedan. När nu Danmark blev ensam ägare så trodde jag att en liten revolution skulle komma. SAS skulle samla trupperna, ta efter sina ägare och gå hårt ut för en enhetlig strategi. En som de kunde tjäna pengar på. Visst de skruvar lite på det, samlar LH lite mer och styr över till Deltas hubs, men ingen omläggning av feeds och man använder tom en 321LR till Apollo/Gambia. Det hela blir…mellanmjölk (en kompromiss, inget stort, inget sticker ut). För att använda TLL som exempel så hade jag räknat med att istället för att lägga ner linjen så hade man startat med en tidig avgång. Men man fortsätter i stort sett i samma hjulspår och man kommer fortsätta med att blöda pengar. Det var inte bara ett problem med fler ägare, det är något annat som sitter i väggarna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#314 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
|
![]()
Hva er status på samarbeidet mellom Swiss og SAS? Skal det fortsette selv etter Star-gate?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#315 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
|
![]()
Ser ut som codeshare her forsvinner, såvidt jeg klarer se.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#316 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,455
|
![]()
Alt forsvinder med LH gruppen
__________________
Upcomning flight: Ingen indtil videre. "InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt" |
![]() |
![]() |
![]() |
#317 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
|
![]()
Er det noen som vet når vi ser en større integrering av SAS i SkyTeam?
Tenker da på terminalbytter for SAS på f.eks CDG, LHR, FRA osv.... Og vil man se tilsvarende på ARN og CPH at SkyTeam blir flyttet til T5 på ARN og T3 på CPH, mens STAR Alliance blir flyttet motsatt vei? På OSL betyr det vel ikke så mye annet enn hvor innsjekk foregår. Rute messig er det vel ikke trolig vel at vi ser større endringer før S25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#318 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
|
![]() Quote:
Nå mener jeg SAS i stor grad har slitt mer med gjennomføring, enn strategien. Å fly folk til, fra og innen Skandinavia, er jo vanskelig å komme bort i fra for et flyselskap som opererer her. Jeg tror du nok her både er for utålmodig og kanskje overdriver hva oppkjøpet nå betyr. Spesielt på shorthaul, tror jeg det heller er snakk om justeringer enn akkurat de helt store endringene. Uansett er dett ting som kommer til å ta tid, og sikkert også gjennomføres litt etter litt. Jeg sliter litt med å se at man kutter CPH-TLL på vinteren som kanarifuglen i kullgruven. Dette er jo både en destinasjon med ganske store sesongvariasjoner og mye av næringslivet her er jo rettet mot Finland og Sverige. Gambia mener jeg er fornuftig. Det er jo heller ikke en SAS rute, men de får leid ut kapasitet til Apollo, på en tid av året hvor de typisj har for stor kapasittet på longhaul. Og det uten kommersiell risiko. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#319 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
|
![]() Quote:
Ellers er jo CPH litt som OSL. Ja det kaller det T2 og T3, men er jo bare innsjekk som befinenr seg noen hundre meter fra hverandre. Så ikke ulikt OSL ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#320 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
|
![]() Quote:
Søkte i går på billetter i Europa (til flere byer fra SVG) for Oktober og fikk enda ikke opp AF/KL codeshare, kun SK egne fly. Det burde vel komme snart imo. CPH ligner jo litt på OSL, så ser poenget ditt, men det det føles alikevel som 2 mer separate innsjekk områder (terminaler før security) enn på OSL. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus | Robbiedeluxe | Flyforum | 825 | 02-08-2013 20:56 |
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? | Utflyttet | Småprat | 8 | 15-06-2012 09:01 |
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør | FlightDeck | Flyforum | 11 | 15-02-2010 23:29 |
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige | MD90 | Flyforum | 86 | 12-08-2007 15:11 |