Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-12-2023, 11:41   #41
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 599
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Upplever det som märkligt att IAD skulle bytas ut, den är ju rätt full med politiska tjänstemän?
Man skulle jo nesten tro at det har mer for seg å fly den A321 maskinen til IAD enn å konkurrere med AC til YYZ uten noe feed ut derfra?

IAD-Skandinavia seiler vel kanskje opp som en potensiell UA rute med A321 dersom SK kaster inn håndkle permanent?

YYZ maskinen skal vel inn på OSL-JFK i vinterprogrammet med mindre det blir 1 x A330 og 1 x A321 på CPH-JFK? Men de må vel frigjøre en A330 til MIA? Og A330 maskinen som flyr OSL-EWR i sommerprogrammet skal vel da gjerne inn på CPH-BOS slik at det frigjøres en A350 til CPH-BKK? Eventuelt A321 på CPH-BOS og A330 på CPH-JFK. Men hvordan skal man eventuelt få til SEA om det skulle være hold i de ryktene?

Last edited by AndreasN; 16-12-2023 at 11:44.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 11:48   #42
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Upplever det som märkligt att IAD skulle bytas ut, den är ju rätt full med politiska tjänstemän?
American åbner CPH-PHL næste år. Kun 2 timers kørsel væk fra DC. Måske det har en betydning?
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 11:54   #43
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 599
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Diplomatene tar nok heller en transfer? AA flyr vel ikke Europa ut fra DCA?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 12:21   #44
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 776
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det er tydelig at SAS nå tenker helt nytt i måten de sluser USA-trafikken sin på. Ut i fra DELTA sitt nettverk, tror jeg det er stor sannsynlighet for at det etterhvert blir direkteruter fra OSL-ATL og ARN-ATL.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8617.jpg
Views:	920
Size:	247.5 KB
ID:	54203  
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 12:34   #45
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 599
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Det er tydelig at SAS nå tenker helt nytt i måten de sluser USA-trafikken sin på. Ut i fra DELTA sitt nettverk, tror jeg det er stor sannsynlighet for at det etterhvert blir direkteruter fra OSL-ATL og ARN-ATL.
Det er vel ikke usannsynlig at Delta etterhvert også vil fly flere ruter til Skandinavia? De har vel ikke A321LR/XLR i bestilling, men de har jo fremdeles en del 757 som til og med kan passe til tynnere skandinaviske destinasjoner i sesong?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 12:50   #46
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 211
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Upplever det som märkligt att IAD skulle bytas ut, den är ju rätt full med politiska tjänstemän?
Det er også kun spekulationer pt. I første omgang opgraderes CPH-BOS, CPH-JFK justeres og CPH-ATL åbnes. Østkysten har prioritet. Fordelen ved IAD er også at SAS kan bruge A321LR om nødvendigt, MSP kræver en widebody.
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 13:53   #47
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 776
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
...ikke usannsynlig at Delta etterhvert også vil fly flere ruter til Skandinavia?
Absolutt! Ser man på avganger mellom de viktige hub´ne i USA og Europa, så flyr både DELTA og Air-France/KLM jevnt utover dagen(eks AMS-ATL og CDG-ATL). Tror dette også kunne forekomme med noen av hub´ne i Skandinavia. DELTA har stor flåte av både B767 og 757 som de fint kan bruke på mer tynne ruter til/fra Skandinavia, der SAS sin A330 og A350 blir for stor.

Mye tyder på at trafikken på EWR etterhvert blir flyttet over til JFK samt at BOS styrkes. IAD og ORD blir nok mindre viktige, men amerikanske storbyer som f. eks IAD kan nok være viktige destinasjoner for SAS til tross for at de ikke utgjør noen knutepunkt for DELTA, så derfor fint å kunne sette inn A321LR.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 14:05   #48
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,387
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Tidligere har man jo flydd 4 x A330 til EWR så økningen til 3 x A330 + 2 x A321 er jo ikke akkurat så veldig stor. I praksis flytter man jo bare kapasitet fra GOT/AAL til CPH.

De har vel solgt nok UA conections via EWR som det er så å kutte ned der er vel usannsynlig, særlig dersom IAH og ARN-ORD begge forsvinner.
Uavhengig av hva kapasiteten har vært tidligere, virker det jo mest rasjonelt for SAS å flytte så mye trafikk som mulig fra EWR over til JFK for å dra nytte av Deltas hub der. For de som skal til NYC spiller det jo liten rolle om det er EWR eller JFK som benyttes. Men det avhenger jo naturligvis at de får de slot'ene de trenger på JFK.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 14:10   #49
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 599
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Uavhengig av hva kapasiteten har vært tidligere, virker det jo mest rasjonelt for SAS å flytte så mye trafikk som mulig fra EWR over til JFK for å dra nytte av Deltas hub der. For de som skal til NYC spiller det jo liten rolle om det er EWR eller JFK som benyttes. Men det avhenger jo naturligvis at de får de slot'ene de trenger på JFK.
Absolutt og det kommer nok, men enn så lenge har man vel solgt såpass mange connection billetter med UA at man må gjerne sende 3 x A330 dit kommende sommer? Når man kutter til de andre UA hubene i tillegg så kan man vel ikke gå ytterligere ned på EWR.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 14:12   #50
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 599
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Absolutt! Ser man på avganger mellom de viktige hub´ne i USA og Europa, så flyr både DELTA og Air-France/KLM jevnt utover dagen(eks AMS-ATL og CDG-ATL). Tror dette også kunne forekomme med noen av hub´ne i Skandinavia. DELTA har stor flåte av både B767 og 757 som de fint kan bruke på mer tynne ruter til/fra Skandinavia, der SAS sin A330 og A350 blir for stor.

Mye tyder på at trafikken på EWR etterhvert blir flyttet over til JFK samt at BOS styrkes. IAD og ORD blir nok mindre viktige, men amerikanske storbyer som f. eks IAD kan nok være viktige destinasjoner for SAS til tross for at de ikke utgjør noen knutepunkt for DELTA, så derfor fint å kunne sette inn A321LR.
Definitivt og det er vel derfor man kunne tenke seg at den tredje A321 maskinen vil gjøre mer nytte for seg på IAD enn YYZ? Men det er kanskje ikke så mye trafikk til IAD midtsommers? Noe UA feed må det jo være naturligvis.

Så er jo YYZ er sommerrute som passer bra med bruken av denne maskinen på vinteren.

Last edited by AndreasN; 16-12-2023 at 14:14.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 18:42   #51
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 776
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
...MSP kræver en widebody.
Ut i fra oversikt over antall reisende med DELTA 2022, så er Minneapolis(MSP), den nest største HUB´n til DELTA og derfor betydelig viktigere rute å sette inn større materiell.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_8938.jpg
Views:	782
Size:	166.7 KB
ID:	54205  
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 19:56   #52
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 211
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Ut i fra oversikt over antall reisende med DELTA 2022, så er Minneapolis(MSP), den nest største HUB´n til DELTA og derfor betydelig viktigere rute å sette inn større materiell.
Pointen var mest flyenes rækkevidde. SAS kunne snildt overflytte A330'eren fra IAD til de fleste andre destinationer, men de kan ikke overflytte en A321LR til de fleste andre destinationer. Hvis de skal have en widebody mere til en ny rute som f.eks. MSP, ville det kræve en lukning af en anden eller en udvidelse af flåden. Derimod kunne de bytte A330'eren fra IAD med en A321LR fra f.eks. JFK og bibeholde begge ruter
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 20:17   #53
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ser it som SAS bytter fra Terminal 7 til Terminal 1 på JFK neste sommer også
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 20:40   #54
B747-8
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,184
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
... MSP kræver en widebody.
CPH-MSP er for langt for en A321LR.
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 20:51   #55
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,152
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

CPH - MSP er 3720 nautiske mil.
Range på 321LR er ca. 4000 så det er i drøyeste laget ja.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2023, 21:58   #56
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 204
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Hur är beläggningen på BKK? Ny linje som man konkurrerar på. Antar att man går igenom alla möjligheter att hitta kapacitet. Nu med nya spelregler på N Amerika antar jag att man vill gärna vara med från starten.
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2023, 09:35   #57
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det betyr vel at det alt skjer og vil skje endel på bakrommet, hvis disse endringene kommer alt i sommer. Skal det funke kommersielt så trengs det vel fort litt mer enn bare en helt basic interline med Delta her?
Hvor langt kan man anta samtalene med Delta kan ha kommet her? De bytter vel neppe fra T7 til T1 på JFK og legger til 2x daglig (strengt tatt 13x ukentlig) uten at noen har tatt en Teams-samtale til Atlanta først?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2023, 10:27   #58
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 599
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Det er ikke mye å velge i av UA conections på SAS sine nettsider om dagen så noe må jo nesten være på gang?

På samme måte som at terminal bytte og økt frekvens må komme av en årsak så er det vel grunnet allerede solgte billetter at de må opprettholde kapasitet til EWR gjennom sommerprogrammet?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2023, 10:37   #59
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,948
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Det er ikke mye å velge i av UA conections på SAS sine nettsider om dagen så noe må jo nesten være på gang?

På samme måte som at terminal bytte og økt frekvens må komme av en årsak så er det vel grunnet allerede solgte billetter at de må opprettholde kapasitet til EWR gjennom sommerprogrammet?
Ja, men samtidig booket noen en bonusbillett med LH/UA OSL-LAS, via FRA og DEN neste høst, for meg og flere.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-12-2023, 10:49   #60
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 599
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ser at det er en del som har fått slettet sine bookinger, typisk UA fra EWR. Så det er vel typiske bookinger der det er SK/UA kombinert. Bookinger der SK er utelukket går vel da gjerne fortsatt igjennom?

Ser også at noen påstar at Berg Hansen feks hevder at United har sluttet å samarbeide med SAS.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 10:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.