Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-01-2024, 14:20   #141
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Er det noe som tilsier at VS sitt rutenett vil bli tilpasset DL sitt i fremtiden mtp at de vel overlapper på enkelte ruter?

Det er det vel i praksis allerede
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2024, 14:32   #142
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Tenkte på destinasjoner som ATL, BOS, LAX og SEA, men de skal vel fortsette da får man anta?

Last edited by AndreasN; 07-01-2024 at 14:40.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2024, 14:36   #143
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Tenkte på destinasjoner som ALT, BOS, LAX og SEA, men de skal vel fortsette da får man anta?

Virgin og Delta har koordinert deres transatlantiske program i flere år alt.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2024, 14:47   #144
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Ja, SAS har fløyet OSL-VIE, men det er en stund siden. Jeg har fløyet med SAS på ruten da jeg bodde der i 2006. OS har jo redusert kraftig på ruten og flyr kun 3 x i uken mot 2 daglige pre covid. Jeg har en mistanke om at LOT har tatt over endel trafikk som tidligere gikk vis VIE. Begge har gode nettverk i Sentral og Øst-Europa, samt på Balkan.
LOT har nok forsynt seg. Det samme gjelder Air Serbia. Og ikke minst Turkish Airlines som garantert også forsyner greit av markedet på ruter til f.eks Irakisk Kurdistan, Kaukasus, Libanon, Israel, Russland etc. I tillegg er Russland for øyeblikket utilgjengelig for vestlige selskaper og Ukraina utilgjengelig for alle. Lavprisselskapenes inntog i Øst-Europa med større tilgjengelighet av billige billetter og direktefly gjør også sitt på routinger der man tidligere hadde få alternativer og var avhengig av å mellomlande. Mange faktorer som spiller inn.


Men dette blir litt på siden av tema.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2024, 15:23   #145
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Tenkte på destinasjoner som ATL, BOS, LAX og SEA, men de skal vel fortsette da får man anta?
Det er ikke en uting at selskaper i Joint-venture samarbeid flyr på de samme destinasjonene. Det gir større mulighet til vekst da fullbookede fly kan fordeles på flere avganger med samarbeids partnere og gir dessuten en operativ trygghet dersom det ved evt teknisk feil på en maskin må kanselleres.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2024, 15:36   #146
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Absolutt, jeg oppfattet det nok som at strukturen på rutenettet ikke var nevneverdig endret etter at VS ble med i SkyTeam og at det dermed kunne komme endringer.
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2024, 16:08   #147
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by AndreasN View Post
Absolutt, jeg oppfattet det nok som at strukturen på rutenettet ikke var nevneverdig endret etter at VS ble med i SkyTeam og at det dermed kunne komme endringer.

Nei, men Delta og Virgin har jo hatt et JV her, før Virgin ble med i SkyTeam. Så akkurat her var jo allianseinntredenen unødvendig.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2024, 16:24   #148
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Virgin og Delta har koordinert deres transatlantiske program i flere år alt.
De feirer vel 10 år i disse dager:-)
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2024, 17:00   #149
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by EB View Post
De feirer vel 10 år i disse dager:-)
DELTA kjøpte Singapore Airlines sine 49% eierandel i Virgin Atlantic i 2012. Salget ble formelt godkjent juni 2013, så da kom joint-venture samarbeidet omtrent på den tiden.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2024, 16:57   #150
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

SAS konsernsjef, Anko van der Werff, avslører at selskapet vil forsøke å inngå et samarbeid med China Eastern Airlines og Korean Air når SAS nå også blir medlem av SkyTeam.

China Eastern Airlines med en flåte som teller svimlende 624 fly, regnes for å være blant Kinas ""Big Three" airlines og med delvis statlig eierskap(61.64%), kan de fortsatt nyte fordelen av å kunne krysse russisk luftrom og dermed spare både reisetid og drivstoff.

Korean Air har en betydelig mindre flåte bestående av 164 fly, men ansees for å være et svært solid selskap.

NB!Betalingsmur:
https://check-in.dk/sas-har-oeje-paa...sk-flyselskab/

https://www.flightradar24.com/blog/w...sian-airspace/
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_9001.jpg
Views:	1117
Size:	60.1 KB
ID:	54275   Click image for larger version

Name:	IMG_9002.jpg
Views:	1126
Size:	345.4 KB
ID:	54276  
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2024, 00:01   #151
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Stundar en comeback för China Eastern på PVG-ARN, månne?
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2024, 14:18   #152
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 206
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Frågan är väll vad ett sådant samarbete består av. Det är ju lite diffust (och en halv gammal artikel) + den är bakom en betalvägg så jag kan inte läsa den.

För china eastern kan ju ett samarbete “enbart ” innebära ett code share. SAS flyger ju redan på Shanghai så nu får de tillgång till hela deras kinesiska nätverk. Kan ju också vara att china eastern börjar flyga på en eller fler av CPH, OSL eller ARN.

I och med att Korean air är nämnt specifikt så undrar jag vad ett sådan samarbetet betyder. Varken SAS eller Korean air flyger ju på deras respektive hubs…kommer vi se ICN på kartan? I sådana fall är oddsen bäst för CPH? Eller är OSL större sannolikhet? Går det inte mycket fisk den vägen. Korean Air har väll redan en fraktlinje?
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2024, 14:25   #153
AndreasN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Korean er vel å se på OSL hver sommer med charter? De flyr vel cargo til både OSL og ARN?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2024, 15:25   #154
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 206
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Att de har cargo på ARN var nytt för mig. Charter om sommaren på OSL har du rätt i, missade det.

Nu vet jag inte med cargo, fisk och passagerare, om det krävs speciella flyg med kylanläggning. Men fisk är väl stort på OSL - Asien som kan göra en linje lönsam.
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 07:31   #155
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ingen pressemelding ennå, men denne dukket opp i appen nå.

__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 09:19   #156
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 212
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ingen pressemelding ennå, men denne dukket opp i appen nå.

Desuden dukker der også forbindelser med Delta op i appen nu
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 09:31   #157
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
Desuden dukker der også forbindelser med Delta op i appen nu
Ja, ser det. Ennå ikke noe via ATL, men gjorde et dummy søk til henholdvis Denver og Las Vegas i sommer. Da kommer Delta opp, i tillegg til JetBlue og Alaska. Ikke et tegn til United
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	SK OSLDEN.PNG
Views:	407
Size:	29.7 KB
ID:	54294   Click image for larger version

Name:	SK OSLLAS.PNG
Views:	419
Size:	72.4 KB
ID:	54295  
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 09:51   #158
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,455
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja, ser det. Ennå ikke noe via ATL, men gjorde et dummy søk til henholdvis Denver og Las Vegas i sommer. Da kommer Delta opp, i tillegg til JetBlue og Alaska. Ikke et tegn til United
Også "Nam nam" dukker op: [IMG]http:gyazo.com/d27021fffc906bf0eb9a6f0fc58e993b[/IMG] https://gyazo.com/d27021fffc906bf0eb9a6f0fc58e993b
__________________
Upcomning flight:
Ingen indtil videre.

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 11:09   #159
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Scandinavien_Airlines View Post
Tydligvis så er jobben med å integrere SAS med SkyTeam-nettverket i gang!
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2024, 11:12   #160
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Har de ens flygplan nog nu börjar jag fundera på?
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 13:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.