Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-10-2024, 18:18   #521
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS vinterprogram 24/25

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
Läste precis på check-in att en ny linje förväntas annonseras snart. Kapaciteten har de ju nu….

https://check-in.dk/sas-lukker-shanghai-rute/
Kunne snildt være tale om Seoul der vil åbne ;-)
https://insideflyer.dk/sas-lukker-shanghai-ruten/

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is online now   Reply With Quote
Old 10-10-2024, 07:41   #522
Jccl
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Scandinavien_Airlines View Post
Kunne snildt være tale om Seoul der vil åbne ;-)
https://insideflyer.dk/sas-lukker-shanghai-ruten/
Det är mycket som talar för det, även om min förhopning alltid varit att det blir Korean Air som tar den :-)
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2024, 08:15   #523
EBGflyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
Det är mycket som talar för det, även om min förhopning alltid varit att det blir Korean Air som tar den :-)
I forhold til manglende mulighed for at overflyve Rusland, tror jeg næppe det. Ruten til ICN er i så fald det samme eller længere, idet ICN ligger øst for Shanghai.

Tror mere på de udvider BKK og så kanske starter noget sommer seasonal vestpå.

Last edited by EBGflyer; 10-10-2024 at 08:21.
EBGflyer is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2024, 10:07   #524
Jccl
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Enig det löser inte Ryssland, men jag antar att nedskaleringen är också en konsekvens av att Kina upplever ekonomiska problem.

På Kina så konkurrerar man också med Kinesiska bolag som inte har problem med Ryssland. Jag vet det gäller inte SAS och PVG, men för den generella trenden och det gäller inte Seoul. Air Korea måste också ta en omväg. Antar att behovet av att resa till Seoul är där oavsett hur lång tid det tar.

Last edited by Jccl; 10-10-2024 at 10:12.
Old 10-10-2024, 10:46   #525
FBI2012
ScanFlyer Silver

FBI2012's Avatar

Quote:
Originally Posted by EBGflyer View Post
I forhold til manglende mulighed for at overflyve Rusland, tror jeg næppe det
ENIG! Slik som den geopolitiske situasjonen er for tiden, vil det innebære en for stor økonomisk risiko for europeiske selskaper å starte opp nye ruter i nord-Asia.

Det vil være langt mer trygt og lettere få en rute opp å gå for SAS om de starter opp ruter til ytterlig en DELTA hub. Selv tror jeg Minneapolis(MSP) ligger langt opp på SAS sin ønskeliste.

Ser DELTAs egen CEO avslører hvor keen SAS er på å starte opp:
"SAS itself has already suggested that they'll put Minneapolis on their map, swapping their current flights to the United hub of Washington, D.C.-Dulles (IAD) to Delta's Midwestern stronghold instead."

https://thriftytraveler.com/news/air...n-minneapolis/
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2024, 10:52   #526
magtje
ScanFlyer Blue

Kina har ikke noen andre økonomiske problem enn vesten og er bedre rustet til å komme seg enn det vi er.
Problemet med Kina er mer at vesten og østen (Asia) sepereres og isoleres stadig mer av ulike interesser og hendelser (mye pga endrete geopolitiske prioriteringer og pågående kriger/ konflikter). Kina har vendt seg mer mot østen og den såkalte syd-axen (Asia og Afrika) og der har dem et godt samarbeid og store økonomiske interesser. Vesten har stagnert og derfor ikke av samme interesse for dem, og dette får betydning for europeisk næringsliv og reisebehov.

Dette kombinert med at europeerne ikke kan fly over Russland og at vi som samfunn har en mye høyere kostnadsnivå (pga vi ikke produsere ting lengre og importere det meste fra Asia) gjør at europeiske flyselskaper ikke kan konkurrere lengre mot kineserne.

Som andre nevner hvis ikke disse forholdene endrer seg så tror jeg vi kan se lenge til at europeiske flyselskaper vil åpne noen nye ruter til Øst Asia (Japan, Korea og Kina). Sjansen er større for at man trekker seg ut av disse landene.

Last edited by magtje; 10-10-2024 at 10:57.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2024, 10:57   #527
magtje
ScanFlyer Blue

Ang omplassering av PVG flyet og fremtidige ruter, så ser jeg mer Nord Amerika rute som aktuell. MSP har jo blitt fremhevet som en aktuell rute av SAS selv. Sør Central USA er jo også et tomrom så muligens DFW eller IAH kunne vært noe.
Utenom det kan jo GRU/ GIG, NBO, DEL, AUH, SGN være aktuelle imo.

Last edited by magtje; 10-10-2024 at 11:01.
Old 10-10-2024, 10:58   #528
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Ang omplassering av PVG flyet, så ser jeg mer Nord Amerika rute som aktuell. MSP har jo blitt fremhevet som en aktuell rute av SAS selv. Sør Central USA er jo også et tomrom så muligens DFW eller IAH kunne vært noe.

Hmmm, trengs ikke det flyet allerede for å få sommerprogrammet ‘25 til å gå opp?
Old 10-10-2024, 11:02   #529
magtje
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hmmm, trengs ikke det flyet allerede for å få sommerprogrammet ‘25 til å gå opp?
Det kan være, men det har andre bedre oversikt enn meg.
Old 10-10-2024, 11:05   #530
KHANSEN
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Ang omplassering av PVG flyet, så ser jeg mer Nord Amerika rute som aktuell. MSP har jo blitt fremhevet som en aktuell rute av SAS selv. Sør Central USA er jo også et tomrom så muligens DFW eller IAH kunne vært noe.
Der har tidligere været snak om 2 ugentlige til San José (SJO). Ved ikke om det stadig er aktuelt samt om SAS får den ekstra A330 ind i flåden. Nedlæggelsen af PVG kan jo hænge sammen med, at SAS ikke får den tiltrængte flådeudvidelse.
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2024, 13:28   #531
jufix
ScanFlyer Blue

https://www.adressa.no/okonomi/i/Eyz...fra-koebenhavn

Økning på TRD-CPH fra neste sommer iflg adressa. Det nevnes styrking av CPH som knutepunkt ute i verden. Virker å være på linje med det som har vært kommunisert tidligere mht strategi
jufix is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2024, 13:36   #532
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Re: SAS forlader Star Alliance 31 august - Info om overgang til Skyteam

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Så spørs det hvor lang tid det tar før det er mulig å bestille til noen av disse destinasjonene. Foreløbig er det ikke mulig til noen av dem.
Jeg har forsøkt flere datoer, og svaret som kommer opp uansett dato er "Det finnes ingen tilgjengelige avganger for valgt antall passasjerer på denne datoen. Velg nye datoer".
Begynt å dukke opp nå ser jeg.

Er jo ikke slikt alt er på plass i det pressemeldingen går ut.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	SKVSBGI.PNG
Views:	1154
Size:	22.6 KB
ID:	55192  
Old 10-10-2024, 14:33   #533
Flyr
ScanFlyer Blue

Vet ikke om det passer å poste dette her

Delta planlegger rute fra Minneapolis til København.

https://check-in.dk/delta-planlaegge...il-koebenhavn/
Flyr is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2024, 14:43   #534
TLS at OSL
Flyer

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Begynt å dukke opp nå ser jeg.

Er jo ikke slikt alt er på plass i det pressemeldingen går ut.
Jeg så det, men hos Virgin går det ikke.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2024, 18:25   #535
Jccl
ScanFlyer Blue

Många åsikter om INC och många stämmer säkert. Med det finns en efterfrågan och jag antar att den blev inte mindre när SAS gick med i sky. Ryssland eller ej. Jag tror det blir något, snart eller sommar nästa år, och det blir antingen SAS eller air Korea, inget kinesiskt . Min gissning, och förhoppning är Air Korea, men det finns argument för SAS också

Hoppas SAS går all in på N Amerika istället. DTW eller IAH vore trevligt om inte det så en plan B med Indien…? Indien ligger lite fel med feed från tex Tyskland, med det är ett land som växer samt har 3-4 rimliga destinationer.

Glad om Delta satsar på MSP så slipper SAS bränna kapacitet på att flyga Delta kunder över Atlanten.

Edit: läser en del spekulationer om ökning på tex BKK. Kanske riktigt men om man skall tro på check-in.dk så kommer SAS att lansera en ny linje snart. Antar att nedläggningen av PVG frigör kapacitet till den.

Last edited by Jccl; 10-10-2024 at 19:51.
Old 11-10-2024, 12:55   #536
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Jeg så det, men hos Virgin går det ikke.
Nå kan man da. Ting tar tid, ikke vær så utålmodig.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	SKVSJFK.PNG
Views:	887
Size:	58.8 KB
ID:	55200  
Old 20-10-2024, 08:18   #537
Jccl
ScanFlyer Blue

Till min stora glädje testar Air Korea INC-CPH och Delta MSP-CPH nästa år. Därmed antar jag att de två linjerna kommer inte på SAS program snart. Med kapacitet från PVG samt mer kapacitet i pipeline så kan man ju inte låta bli att tänka, vad nu? Säkert en del korrigeringar på frekvenser men vad blir nästa nya linje? Allt är öppet så det hade vore otroligt spännande att vara en fluga på väggen. Vad som gör det extra spännande nu är att i min värld så kan nästa linje avslöja en del. Vill de:
1. utnyttja sitt geografiska läge med feed från tex Tyskland och Polen och få en bra produkt på N Amerika. Konkurrera med Lufthansa, LOT och Islandair. Bättre att vara riktigt stark på en marknad än lite stark på fler marknader. Trafik från Skandinavien får de oavsett vad. Om detta är målet så gissar jag på (i prioriterad ordning) MCO, IAH (tänk med bra feed från Stavanger) eller AUS. Kanske kanske DFW men då Finnair redan har den så…
2. Flyga lojala skandinaviska kunder. Trots allt vad deras strategi säger. I sådana fall så undrar jag om inte (i prioriterad ordning) DEL, HKG, JNB, BOM eller SIN diskuteras. Med tanke på herr Werffs bakgrund kanske tom MEX.
3. maximera vinsten kortsiktigt. Tex lägg ny kapacitet på att flyga turister. Stora kontrakt med turoperatörer och flyg deras kunder.

Min förhoppning är nr 1, jag anser det mest sannolikt med nr 2 och nr 3 fruktar jag.

MCO ligger i USA och är top 3 unserved route från CPH. Så den är lite i båda kategorierna men jag undrar hur mycket SAS lojala kunder kommer flyga den och hur mycket ”vanligt” folk som skall till Florida på semester.

Last edited by Jccl; 20-10-2024 at 08:23.
Old 22-10-2024, 19:51   #538
Scandinavien_Airlines
ScanFlyer Gold

Ny(e) rute(r) offentligøres i morgen. Kan meget vel være en af følgende:

Nuuk.
Seoul(I samarbejde med Korean)
San José.

Hvilke gæt har i til at smide i rygtebørsen?

"InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt"
Scandinavien_Airlines is online now   Reply With Quote
Old 22-10-2024, 20:03   #539
Jccl
ScanFlyer Blue

Dont get me started

Skämt åsido. Vart har du läst det?

Gäller det även SH eller är det LH nya linjer?

Edit: nu såg jag det på Instagram

Last edited by Jccl; 22-10-2024 at 20:05.
Old 22-10-2024, 20:16   #540
magtje
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Scandinavien_Airlines View Post
Ny(e) rute(r) offentligøres i morgen. Kan meget vel være en af følgende:

Nuuk.
Seoul(I samarbejde med Korean)
San José.

Hvilke gæt har i til at smide i rygtebørsen?
Nuuk ble vel sluppet (ved et uhell?) sammen med Seattle under SKY lunsjen i September, og var med i pressemeldingen sammen med resten av rutene dagen etterpå.

Det hadde vært fint om det var en longhaul rute østover, men er litt i tvil om det blir Seoul pga den lange ruten rundt Russland.
San Jose (antar det er Costa Rica) greier jeg heller ikke helt se for meg, hvis ikke SAS velger å slippe en enda større bombe enn Nuuk. I så fall blir det vel kun 2-3 ukentlige, så da er det vel rom for en enda en (fritids) rute med tilsvarende frekvens.
Reply

Posting Rules