Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-07-2024, 12:46   #361
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
Men det gør de jo også til CPH, OSL, ARN, HEL, BGO, TOS året rundt, og sæsonruter til EVE og KRN, som også får.
Samtidig får SAS deres kode på AF's BLL-CDG, men ikke GOT-CDG.
Det er lidt opsigtsvækkende at Sveriges næststørste, og nordens femtestørste, by ikke er med, når de fleste sekundære markeder i Skandinavien ellers er

Ja, med tanke på alt annet var det nesten rart både AFs CDG-GOT og SKs ARN-GOT og CPH-GOT mangler.

Skulle tro det var en viktigere marked enn Kiruna.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2024, 17:02   #362
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

SAS melder også det er skrevet codeshareavtale med KLM, men er ikke lagt ut hvilke ruter det gjelder. Så antar det kanskje ikke er lastet opp i systemene ennå?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2024, 17:08   #363
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,892
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Dukker opp mye KLM med SK flightnummer når jeg søker på sas.no
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2024, 17:21   #364
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 334
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Dukker opp mye KLM med SK flightnummer når jeg søker på sas.no
Er det meningen at det skal være umulig å bestille OSL-AMS med KLM gjennom SAS, men at hvis man feks bestiller OSL-AMS-BIO er OSL-AMS med KLM tilgjengelig? merkelig isåfall, for hvis man søker på feks OSL-ZRH i dag kommer jo både SAS og Swiss opp
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2024, 19:07   #365
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 212
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

SAS skifter desuden fra terminal 1 til 2B i CDG fra 16. juli
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2024, 20:03   #366
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
SAS skifter desuden fra terminal 1 til 2B i CDG fra 16. juli

Er det midlertidig? Da 2B vel ikke er en terminal som brukes mye av Skyteam. Dog henger den jo sammen med resten av terminal 2 på et vis.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2024, 21:09   #367
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Er det meningen at det skal være umulig å bestille OSL-AMS med KLM gjennom SAS, men at hvis man feks bestiller OSL-AMS-BIO er OSL-AMS med KLM tilgjengelig? merkelig isåfall, for hvis man søker på feks OSL-ZRH i dag kommer jo både SAS og Swiss opp

Tja, ikke helt unormalt heller. De har codeshare til AMS som du sier, men virker kun være for connections. Husk at de strengt tatt faktisk vil fortsatt være pliktige til å konkurrere her også etter 1/9. Husk også at codeshare primært brukes for å øke nettverket og skaffe mer feed, begge veier, da bidrar de ikke så mye med å ha codeshare på nonstopruter som er eksisterende.

Ser forresten ut som Plus mappes til Business hos AF og KL?

__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 11-07-2024 at 21:11.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2024, 22:56   #368
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 212
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Er det midlertidig? Da 2B vel ikke er en terminal som brukes mye av Skyteam. Dog henger den jo sammen med resten av terminal 2 på et vis.
Det formoder jeg. Jeg tænker der eventuelt er pladsmangel i 2E/F eller der er noget computersystem ting der skal på plads, inden de kan rykke helt sammen med AF.
Jeg tænker at SAS på sigt skal dele check in faciliteter med AF og KL i både CDG og AMS. Det er næppe usandsynligt at vi ser KL, AF og evt. DL i Terminal 3 i CPH og 5 i ARN heller
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 11-07-2024, 23:06   #369
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Morsomt å se slike kombinasjoner:

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_7430.jpg
Views:	1808
Size:	60.8 KB
ID:	54840  
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2024, 00:02   #370
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 334
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Tja, ikke helt unormalt heller. De har codeshare til AMS som du sier, men virker kun være for connections. Husk at de strengt tatt faktisk vil fortsatt være pliktige til å konkurrere her også etter 1/9. Husk også at codeshare primært brukes for å øke nettverket og skaffe mer feed, begge veier, da bidrar de ikke så mye med å ha codeshare på nonstopruter som er eksisterende.

Ser forresten ut som Plus mappes til Business hos AF og KL?

Jepp, klar over at codeshare i hovedsak brukes for feed. Dog hadde det jo gitt mening for AF/KL-SK å selge billetter på kun OSL-CDG/AMS også på alle plattformer de kan for å forsøke å utkonkurrere Norwegian. Om man kan gå inn på sas.no og velge i 6 avganger på en dag kontra 2 hos Norwegian (vet ikke hva tallene faktisk er), skulle man jo tro at man over tid ville kunne ta markedsandeler.

Etter min mening bør SAS nå som de er på vei inn i et bedre samarbeidsklima enn de har vært i benytte muligheten til å prøve å virkelig dra nytte av samarbeid for å ta andeler fra Norwegian. Norwegian er populære blant nordmenn som ikke anerkjenner forskjell på komforten i 737 kontra 320neo, så her bør SAS prøve å gå offensivt til verks (også benytte nyhetens interesse).
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2024, 09:23   #371
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
Det formoder jeg. Jeg tænker der eventuelt er pladsmangel i 2E/F eller der er noget computersystem ting der skal på plads, inden de kan rykke helt sammen med AF.
Jeg tænker at SAS på sigt skal dele check in faciliteter med AF og KL i både CDG og AMS. Det er næppe usandsynligt at vi ser KL, AF og evt. DL i Terminal 3 i CPH og 5 i ARN heller
Delta är redan på T5 på ARN så den flytten blir kort KL/AF är däremot på T2.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2024, 10:02   #372
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,616
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
Det formoder jeg. Jeg tænker der eventuelt er pladsmangel i 2E/F eller der er noget computersystem ting der skal på plads, inden de kan rykke helt sammen med AF.
Jeg tænker at SAS på sigt skal dele check in faciliteter med AF og KL i både CDG og AMS. Det er næppe usandsynligt at vi ser KL, AF og evt. DL i Terminal 3 i CPH og 5 i ARN heller
Enig i det. SAs flytter nok etterhvert til 2F, da alle SAS' flyvninger fra CDG er intra-Schengen. Etter det jeg ser er det p.t. kun OK som benytter 2D av Skyteamselskapene, og det selskapet er det ikke saa mye igjen av. Saudia benytter T1 av uvisse grunner. Man faar proeve SAS til Paris igjen etter byttet da. Jeg tror jeg har vaert paa alle terminaler paa CDG unntatt 2A og B. Det skal vel gaa greit med 2B. Sist jeg var der gikk transfer fra 2F til 2G med buss lettere enn foer, og 2B kan naas uten buss, men litt trasking blir det ved transfer. Jeg skulle bare oenske de kunne fikse litt lounger med adgang for Priority Pass og slikt.

Ifoelge denne oversikten benytter DY Terminal 2B. Stemmer det?
https://www.bonjour-ratp.fr/aeroport...te-compagnies/
__________________
Upcoming flights:
MAI WAW-NYO W6 321, ARN-WAW LO E90, WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N

Last edited by jb1; 12-07-2024 at 10:13.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2024, 14:33   #373
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Delta är redan på T5 på ARN så den flytten blir kort KL/AF är däremot på T2.
Priority Pass loungen på T2 har større potensial enn Norsken på T5, så kanskje det motiverer Lufthanasa til et bytte.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2024, 11:51   #374
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

https://www.aeroroutes.com/eng/240715-klskcodeshare

Da var også codeshare rutene med KLM offentlig.
Det ser ut til å være mye kopi av det de har med Air France.

Jeg skulle ha ønsket at det hadde vært mer codeshare på rutene mellom AMS/CDG og Skandinavia, slik at at også dem som bor utenfor ARN/CPH/OSL får et større utbytte av samarbeidet og SkyTeam.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2024, 11:59   #375
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
https://www.aeroroutes.com/eng/240715-klskcodeshare

Da var også codeshare rutene med KLM offentlig.
Det ser ut til å være mye kopi av det de har med Air France.

Jeg skulle ha ønsket at det hadde vært mer codeshare på rutene mellom AMS/CDG og Skandinavia, slik at at også dem som bor utenfor ARN/CPH/OSL får et større utbytte av samarbeidet og SkyTeam.

Også her var GOT utelatt, bortsett fra GOT-LLA

Tja, codeshare er ikke nødvendigvis avhengig for å innbytte av allianse. Det kommer helt an på typen interline og ikke minst: om det er gjennomgående priset. Selv om det i blant/ofte/typisk innebærer f.eks at SAS ikke selv selger det via egne kanaler (les: hjemmeside/app)
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2024, 12:09   #376
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Utenom BLL så er det vel kun ARN/CPH/OSL som er inne for AF.

Ja nå vet jeg at codeshare ikke har noe direkte med alliansebytte eller interline, men tror det ville vært bra for markedsføringen (codeshare kommer vel ofte opp foran i søk) og dermed billettsalget om man også hadde inkludert flere ruter mellom:
Alle innenriksruter i Frankrike (ex CDG), Danmark, Norge og Sverige.
AMS-England, Ireland, Tyskland og Øst- Europa.
CDG-Frankrike, Tyskland, Sveits, Spania, Portugal og Italia.
AMS/CDG - Distrikt Skandinavia (BLL/GOT/SVG/TRD).
magtje is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2024, 13:23   #377
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ser ut til at codeshare med Thai slutter 27. oktober. Samtidig beholdes både interline og SPA-avtaler for gjennomprising.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2024, 16:10   #378
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Lurer på om SAS vil fortsette å fly til AMS og CDG fremover eller om de overlater den trafikken til KLM/ AF?
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2024, 16:17   #379
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Lurer på om SAS vil fortsette å fly til AMS og CDG fremover eller om de overlater den trafikken til KLM/ AF?
Da vil det være en sterk mistanke om marked- og rutekoordinasjon, og de kan vente seg en milliardbot fra ymse konkurransemyndigheter hvis det stemmer.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2024, 16:21   #380
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Da vil det være en sterk mistanke om marked- og rutekoordinasjon, og de kan vente seg en milliardbot fra ymse konkurransemyndigheter hvis det stemmer.
Ja det har du nok rett i. Hvis det blir noen endringer på forholdet mellom SAS og KLM/AF mellom Skandinavia og CDG/AMS så kommer de neppe fra første øyeblikk i så fall. Men jeg blir ikke forundret om det blir noen endringer.

Forøvrig vet vi jo at ruten AMS-CPH blir en av de første som KLM setter inn sin A321 på, så de forventer tydeligvis mer trafikk på den ruten. Det kan jo også være at etterspørselen øker som følge av at SAS går til SkyTeam noe som krever flere avganger og/eller flere fly mellom Skandi og CDG/AMS.
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 14:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.