![]() |
|
![]() |
#481 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2015
Posts: 206
|
![]() Quote:
![]() Inte helt enig i synsättet att CPH utvecklas på bekostnad av ARN. Vill helst inte göra det här till en CPH vs ARN diskussion, men har läst den förrut ett par gånger. Nu var det också jag som drog upp BRA-Bromma-ARN i den här tråden (vilket var nog fel tråd) men förstår att en del opponerar sig är att ARN är inte lika tillgänlig (tåg eller metro) + att det är en stor fysisk flygplats dvs man skall gå en del för att komma till gaten. Men enig med dig att i det stora så är det nog rätt for Stockholm att så mycket som möligt koncentreras till en flygplats. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#482 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2021
Posts: 4
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#483 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2015
Posts: 206
|
![]() Quote:
![]() ![]() Antar att om andra är eniga med dig så kommer det starta en politisk debatt i Sverige om vem som får äga vad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#484 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2015
Posts: 206
|
![]()
Från en av SAS pressreleaser idag. När allt lagt sig så var det en sak som överraskade mig lite. Bland de 15 nya destinationerna var ingen svensk, samtidigt som Luleå och Umeå är nr 2 och 5 på CPH unserved routes. Har vi inte hört allt?
” Under the terms of the wet lease agreement, BRA will operate several aircraft on behalf of SAS, providing capacity on key domestic routes in Sweden as well as feeding into the Copenhagen hub.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#485 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#486 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
|
![]() Quote:
Det at det var et par nye Norske ruter ex CPH har nok mye med den eksploderende trafikk og interessen for Nord Norge fra Europa, noe Sverige ikke opplever på samme måte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#487 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
|
![]()
Sitat fra Anko fra LinkedIn
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#488 | |
Newcomer
Join Date: Jun 2017
Posts: 22
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#489 | |
Newcomer
Join Date: Jun 2017
Posts: 22
|
![]() Quote:
Men, kanskje de kunne ha endret på EWR, siden den flyvningen ikke tilbyr mange connections nå. Uansett, så trur jeg at lang siktig mål er å få widebody over til JFK ruten og tilbake til 1 daglig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#490 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
![]() Men jag förstår att det idag handlade det om att markera SAS satsning på CPH som hub och då ser kommunikationen ut som den gör med annonseringen av alla nya linjer. Förhoppningsvis kommer det lite nytt även från ARN längre fram 🤞 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#491 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
Det finns ju gott om Sossar, MP och V kommunister som helst vill lägga ner det mesta av flyget i Sverige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#492 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2015
Posts: 206
|
![]()
Mitt fel. Jag var inte tydlig, lite för diplomatisk, för att inte starta något.
Jag förstår inte argumentet. Eftersom KLM har feed in till AMS från ARN så växer AMS orättfärdigt på ARN bekostnad också? Eller referrerar det tillbaka till när SAS grundades för 80 år sedan och man bestlutade att HQ ligger i Stocholm och hubben i CPH? Det beslutet var orättfärdigt, det borde det varit ARN och Stockholm som varit hubben. Stockholm är ju Capital of Scandinavia. Det beslutet har skapat strukturer som gjort att ARN aldrig kunnat bli den hub Stockholm har rätt till. Varken för SAS eller något annat flygbolag. Någonsin. Jag är klar över att ägarsituationen spelar roll för beslut, och garanterat även detta då Danska staten är en ägare, men att kalla det för orättfärdigt... Vill gärna tro att satsningen innehåller en del kommersiella beslut, känns lite som sista chansen för SAS. Jag har läst det tidigare om orättfärdigt, ARN och CPH så något är det som skaver. Last edited by Jccl; 19-09-2024 at 10:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#493 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
|
![]()
Jeg er heller ikke overrasket og ser årsaken bak hvorfor rutetidene er slik, men jeg mener at SAS burde ha minst 1 avgang enten fra ARN, CPH eller OSL senere på dagen (slik de hadde inntil 2022) for å fange opp et større markedet og dem som skal f.eks på langweekend.
Hadde SAS hadd en ankomst i JFK i 17-18 tiden så ville dem kunne fanget opp connections i Europa (inkl missed fra tidligere på dagen) og som sagt dem som skal på langweekend i NYC. Og det vil fremdeles være tidsnok til å nå de siste connection ut ifra JFK. Og tilsvarende med en avgang fra JFK i 21-23 tiden, men med større connection muligheter både i JFK (fra Delta) og i Skandinavia. Nå kan det jo være mulig at de endrer på en av rutene senere, men med dagens rutetider så vill alle NYC flyene gå innenfor et tidsrom på 2 timer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#494 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#495 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2014
Posts: 164
|
![]()
Den danske erhvervsavis børsen har en artikel i dag om SAS hvor Anko bliver citeret for at wet lease aftalen med BRA skulle frigøre 13-14 short haul fly fra den Svenske produktion. 9 af disse skulle overflyttes til Norsk produktion.
Så der må også være gode nyheder på vej til norske SAS rejsende. Jeg læste papirudgaven af avisen - så desværre intet link til artiklen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#496 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
|
![]()
Er de resterende 6-7 maskinene den nye CPH kapasiteten? Hva skjer i såfall på ARN? Eller skal de fortsatt tilhøre ARN? Hvor kommer i såfall CPH kapasiteten fra?
Foreløpig ligger A321 inne på både 3 x JFK + YYZ. Hvordan skal den kabalen løses? Er det virkelig rom for A330 + AC på CPH-YYZ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#497 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#498 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
Location: Oslo
Posts: 612
|
![]()
9 nye maskiner på norsk produksjon er jo uansett veldig spennende.
A330 på den ene CPH-JFK rotasjonen gir jo utvilsomt mer mening om det lar seg gjøre mtp slots og flystørrelsen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#499 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2024
Posts: 334
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#500 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2015
Location: Copenhagen
Posts: 1,455
|
![]() Quote:
__________________
Upcomning flight: Ingen indtil videre. "InsideFlyer = Dit branchesite. Fly Stolt" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus | Robbiedeluxe | Flyforum | 825 | 02-08-2013 20:56 |
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? | Utflyttet | Småprat | 8 | 15-06-2012 09:01 |
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør | FlightDeck | Flyforum | 11 | 15-02-2010 23:29 |
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige | MD90 | Flyforum | 86 | 12-08-2007 15:11 |