Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-12-2023, 04:15   #1
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,893
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
Nej, ikke når JV samarbejdet starter. Jeg tror også at OSL og ARN i første omgang skal forvente nogle DL sæsonruter med 767'ere til f.eks. ATL, BOS og måske også JFK og MSP, mere end noget med SAS. 767'eren er noget nær perfekt til de ruter til en start.
Er litt forvirret her, 767-300ER som SAS erstattet med A340, og SAS har vel pensjonert sine A340 ?? Og en maskin som er 2 generasjoner tilbake er perfekt i et marked hvor hoved kunden produserer fly ??

Noen som lurer på hvorfor Delta sliter alvorlig her i Seattle ? Her har vi verdens største kunde av flyreiser - en liten flyfabrikk, som for lenge lenge lenge siden produserte 767-300ER, men som har noen mere moderne maskiner i markedet, Delta forsøkte å blokkere Air France på ruten CDG-SEA-CDG, de ville ha monopol(Delta liker Monopol), kundene var ikke solgt og i dag flyr Air France igjen CDG-SEA-CDG med 787-9, og det er kundenes valg #1 - Delta med museums 767 sliter !
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 30-12-2023, 07:32   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Noen som lurer på hvorfor Delta sliter alvorlig her i Seattle ? Her har vi verdens største kunde av flyreiser - en liten flyfabrikk, som for lenge lenge lenge siden produserte 767-300ER, men som har noen mere moderne maskiner i markedet, Delta forsøkte å blokkere Air France på ruten CDG-SEA-CDG, de ville ha monopol(Delta liker Monopol), kundene var ikke solgt og i dag flyr Air France igjen CDG-SEA-CDG med 787-9, og det er kundenes valg #1 - Delta med museums 767 sliter !
Joda, men de flyr jo i joint venture med dem på ruten, således er det jo litt hipp som happ
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 30-12-2023, 07:43   #3
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Joda, men de flyr jo i joint venture med dem på ruten, således er det jo litt hipp som happ
Det er vel også mye A330-900 på SeaTac…men det er kanskje heller ingen høydare i den byen. Var vel litt misnøye den gangen SAS byttet fra Boeing til Airbus på København-Seattle.
EB is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2023, 16:18   #4
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 212
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Er litt forvirret her, 767-300ER som SAS erstattet med A340, og SAS har vel pensjonert sine A340 ?? Og en maskin som er 2 generasjoner tilbake er perfekt i et marked hvor hoved kunden produserer fly ??

Noen som lurer på hvorfor Delta sliter alvorlig her i Seattle ? Her har vi verdens største kunde av flyreiser - en liten flyfabrikk, som for lenge lenge lenge siden produserte 767-300ER, men som har noen mere moderne maskiner i markedet, Delta forsøkte å blokkere Air France på ruten CDG-SEA-CDG, de ville ha monopol(Delta liker Monopol), kundene var ikke solgt og i dag flyr Air France igjen CDG-SEA-CDG med 787-9, og det er kundenes valg #1 - Delta med museums 767 sliter !
Du er den eneste der nævner noget med SEA, DL har ikke 767'ere der heller.
Men ellers ja, 767-300ER. Udenfor vores lille lukkede flyentusiast-verden er folk fuldstændigt ligeglade med flytypen. De færreste kender forskellen på en 737 og en A320 alligevel, de kigger kun på pris.
Problemet for ARN og særligt OSL er, at der er et stærkt begrænset longhaul marked til USA, der har fungeret derfra. De eneste med nogenlunde succes på OSL er Norse, med nogle lavfrekvente sæsonruter. SAS kommer ikke til at flytte kapacitet fra ruter der fungerer fra CPH, og Delta kommer ikke til at åbne ruter med A330-300/900, som har base i SEA og er deres tredje største fly målt på kapacitet, til et marked der har vist så lidt. OSL's store håb i første omgang er en sæsonrute til et af DL's store østkyst/midwest hubs, med et fly som 767'eren, som har en passende størrelse til at de rent faktisk også ville kunne tjene penge på den.
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2023, 18:52   #5
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,893
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
Du er den eneste der nævner noget med SEA, DL har ikke 767'ere der heller.
Kanksje ikke helt den eneste der nævner Seattle:


Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Fra de Delta hubene der flight route ligger høyt på den nordlige halvkule(eks SEA og MSP), bør det vurderes å ha OSL som knutepunkt i Skandinavia.
På disse flight route ligger OSL ca. 300 km nærmere enn CPH og flytiden vil være 35-45 minutter kortere hver vei dersom man flyr SEA-OSL/MSP-OSL i stede for til CPH. Dette korter reisetiden, selskapet sparer fuel og alle med videre flyforbindelse enn OSL(evt CPH) vil komme seg raskere på fly til sin sluttdestinasjon i Europe/evt USA.

Jeg fløy selv en del til Seattle med SAS(både deres 767-300 og A340) ved årtusenskiftet pga familie i område og husker da vi fløy over Norge, hadde vi ca 50 minutter igjen til landing i CPH. Den siste timen var alltid ekstremt SEIG!
Så man kan jo alltids håpe!
Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Ja helt enig med deg. Så det hadde vært fantastisk med OSL-SEA.

Men hvis SAS bestemmer seg får å begynne å fly til SEA (som jeg håper de gjør, men jeg tror ikke det vil skje). Så blir det vel desverre CPH-SEA (og det er bedre en ingen SEA rute).
Det var noen - tror at Seattle er nevnt av et par stykker til
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 31-12-2023, 02:07   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,893
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
Du er den eneste der nævner noget med SEA, DL har ikke 767'ere der heller.
Men ellers ja, 767-300ER. Udenfor vores lille lukkede flyentusiast-verden er folk fuldstændigt ligeglade med flytypen. De færreste kender forskellen på en 737 og en A320 alligevel, de kigger kun på pris.
Problemet for ARN og særligt OSL er, at der er et stærkt begrænset longhaul marked til USA, der har fungeret derfra. De eneste med nogenlunde succes på OSL er Norse, med nogle lavfrekvente sæsonruter. SAS kommer ikke til at flytte kapacitet fra ruter der fungerer fra CPH, og Delta kommer ikke til at åbne ruter med A330-300/900, som har base i SEA og er deres tredje største fly målt på kapacitet, til et marked der har vist så lidt. OSL's store håb i første omgang er en sæsonrute til et af DL's store østkyst/midwest hubs, med et fly som 767'eren, som har en passende størrelse til at de rent faktisk også ville kunne tjene penge på den.
Jeg kjenner jo litt til markedet her i Seattle etter 25 år, jeg bor også under en av de store innflyvning rutene til SEATAC og som du sier er en av de lukkede flyentusiatene følger jeg nøye med hva som kommer inn over hustakene her, jeg ser jo daglig 777-9, DHC-2 Beaver, 737-X Max (ja de som ennå ikke er levert) og Delta 767-300ER. Kanskje har ikke Delta 767 base her, men utvilsomt er det noe W ruter for på S Terminal er det alltid IC Delta 767. Jeg er kanksje ikke like ofte der som deg.

Seattle, som muligens andre her inne er litt interessert i, det ser ikke ut som det bare er meg som du hevder om man leser tråden, har faktisk verdens største innkjøper av flyreiser (største kunde by IATA Number) og disse er minst like interessert i fly som noen her inne !

Jeg seiler sammen og er meget gode venner med en herlig gjeng av Boeing ledelsen og vi har herlige diskusjoner om fly (jeg lærer masse, kanskje mer om fly enn seiling ) og hva jeg vet er at disse som utgjør den største og viktigteste kunde gruppen (la oss komme til virkeligheten, Palle med sin Bayer som raper og flyr annethvert år er ikke kundegruppen som Delta ønsker seg!) (Beklager !) Boeing som lar alle ansatte flyr Business Class er kanskje litt mere interessant (de kjøper 45% av ALLE BA Club Seats ut av Seattle) og de er faktisk litt opptatt av fly (merkelig!) men la Delta konsentrere seg om din venn Palle for han er den som betyr noe og han bryr seg jo ikke om 767 eller A350
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is online now   Reply With Quote
Old 02-01-2024, 02:00   #7
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Er litt forvirret her, 767-300ER som SAS erstattet med A340, og SAS har vel pensjonert sine A340 ?? Og en maskin som er 2 generasjoner tilbake er perfekt i et marked hvor hoved kunden produserer fly ??
Så, jeg sitter på følelsen av at hvis det skal bli noe mer long haul ut fra OSL (gitt at Norse sannsynligvis har tatt ut potensialet med 787), så er det A321(X)LR vi må se til. Er det slik du også tenker?

Det er jo en god del innenfor 3600nm og 4500nm: http://www.gcmap.com/mapui?R=3600nm%...L&MS=wls&DU=nm
KjetilK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 13:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.