Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-09-2024, 11:13   #1
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 217
Default Re: SAS sommerprogram 2025

Tror inte svenskarna är överdrivet positiva. Speciellt efter nyheten om att efter BRAs samarbete med SAS så slutar inrikes i Sverige att trafikera Bromma. All inrikes går över ARN framöver.
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2024, 12:21   #2
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: SAS sommerprogram 2025

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
Tror inte svenskarna är överdrivet positiva. Speciellt efter nyheten om att efter BRAs samarbete med SAS så slutar inrikes i Sverige att trafikera Bromma. All inrikes går över ARN framöver.
Beror väl på vilken svensk du frågar, för du är ju svensk verkar gladast av alla? 🙂

Frågar du mig som bor i Sthlm är det ju känslan att CPH utvecklas på bekostad av ARN men det finns såklart en logik i att det satsas på ett nav istället för flera. Att långlinjerna hamnar i CPH kan jag leva med men om de direkta förbindelserna ut i Europa blir sämre från ARN pga den nya strategin vore det rätt sorgligt. Stockholm som region tjänar ju knappast på att bli än mer en avkrok än vad det är idag och för mig personligen är det segt att behöva flyga via CPH om jag ska till Paris eller en nån annan större stad i Europa.

Förövrigt är de som beklagar sig över att slutet verkar vara nära för Bromma de som bor på Gotland eller företagsledare som gillar att en flygplats nära stan. För Sverige och Stockholms del tror jag det är bra att flyget koncentreras till ARN. Makes sense att ha all inrikes och utrikes samlat på en flygplats och kommer bara stärka ARN. Såklart trist att bli av med en city-nära flygplats men marknaden har liksom talat.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2024, 13:14   #3
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 217
Default Re: SAS sommerprogram 2025

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Beror väl på vilken svensk du frågar, för du är ju svensk verkar gladast av alla? 🙂

Frågar du mig som bor i Sthlm är det ju känslan att CPH utvecklas på bekostad av ARN men det finns såklart en logik i att det satsas på ett nav istället för flera. Att långlinjerna hamnar i CPH kan jag leva med men om de direkta förbindelserna ut i Europa blir sämre från ARN pga den nya strategin vore det rätt sorgligt. Stockholm som region tjänar ju knappast på att bli än mer en avkrok än vad det är idag och för mig personligen är det segt att behöva flyga via CPH om jag ska till Paris eller en nån annan större stad i Europa.

Förövrigt är de som beklagar sig över att slutet verkar vara nära för Bromma de som bor på Gotland eller företagsledare som gillar att en flygplats nära stan. För Sverige och Stockholms del tror jag det är bra att flyget koncentreras till ARN. Makes sense att ha all inrikes och utrikes samlat på en flygplats och kommer bara stärka ARN. Såklart trist att bli av med en city-nära flygplats men marknaden har liksom talat.
Jo jag är nog gladast svensk av alla

Inte helt enig i synsättet att CPH utvecklas på bekostnad av ARN. Vill helst inte göra det här till en CPH vs ARN diskussion, men har läst den förrut ett par gånger.

Nu var det också jag som drog upp BRA-Bromma-ARN i den här tråden (vilket var nog fel tråd) men förstår att en del opponerar sig är att ARN är inte lika tillgänlig (tåg eller metro) + att det är en stor fysisk flygplats dvs man skall gå en del för att komma till gaten. Men enig med dig att i det stora så är det nog rätt for Stockholm att så mycket som möligt koncentreras till en flygplats.
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2024, 13:57   #4
RetFL
Newcomer
 
Join Date: Sep 2021
Posts: 4
Default Re: SAS sommerprogram 2025

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
Jo jag är nog gladast svensk av alla

Inte helt enig i synsättet att CPH utvecklas på bekostnad av ARN. Vill helst inte göra det här till en CPH vs ARN diskussion, men har läst den förrut ett par gånger.

Nu var det också jag som drog upp BRA-Bromma-ARN i den här tråden (vilket var nog fel tråd) men förstår att en del opponerar sig är att ARN är inte lika tillgänlig (tåg eller metro) + att det är en stor fysisk flygplats dvs man skall gå en del för att komma till gaten. Men enig med dig att i det stora så är det nog rätt for Stockholm att så mycket som möligt koncentreras till en flygplats.
Att direktlinjer trafikeras av andra än SAS förlorar bara SAS på. Att som boende i mälardalen byta flyg på ett rörigt Kastrup, efter en kort flygning är inget som lockar. Byte i MUC eller AMS föredrar jag och många med mig alla dagar i veckan. Ett bekymmer på riktigt är att ett dansk flygbolag köper ett norskt för att flyga en begränsad inrikestrafik, varför finns det inga svenska aktörer? Inte mint ur beredskaps synpunkt är detta ett dilemma.
RetFL is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2024, 14:14   #5
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 217
Default Re: SAS sommerprogram 2025

Quote:
Originally Posted by RetFL View Post
…Att som boende i mälardalen byta flyg på ett rörigt Kastrup, efter en kort flygning är inget som lockar. Byte i MUC eller AMS föredrar jag och många med mig alla dagar i veckan.
Det är fair och de är det som är så fina med marknadsekonomi. Man får välja själv. Själv tycker jag CPH är en utmärkt flygplats, lite rörig nu med stora ombyggnationer, men när det är klart. Tycker om single terminal Airports. Oavsett vad så tänker SAS uppenbarligen att några kan tänka sig att göra det. Den som lever får se

Quote:
Originally Posted by RetFL View Post
Ett bekymmer på riktigt är att ett dansk flygbolag köper ett norskt för att flyga en begränsad inrikestrafik, varför finns det inga svenska aktörer? Inte mint ur beredskaps synpunkt är detta ett dilemma.
Antar att om andra är eniga med dig så kommer det starta en politisk debatt i Sverige om vem som får äga vad.
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2024, 23:06   #6
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: SAS sommerprogram 2025

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
Inte helt enig i synsättet att CPH utvecklas på bekostnad av ARN. Vill helst inte göra det här till en CPH vs ARN diskussion, men har läst den förrut ett par gånger.
Inte helt enig men i princip enig? Men jag håller med om att vi inte ska ha en diskussion som drar iväg och blir ett ARN vs CPH, så låt oss stanna där.

Men jag förstår att det idag handlade det om att markera SAS satsning på CPH som hub och då ser kommunikationen ut som den gör med annonseringen av alla nya linjer. Förhoppningsvis kommer det lite nytt även från ARN längre fram 🤞
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2024, 08:17   #7
Jccl
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 217
Default Re: SAS sommerprogram 2025

Quote:
Originally Posted by jikswoboB View Post
Inte helt enig men i princip enig?
Mitt fel. Jag var inte tydlig, lite för diplomatisk, för att inte starta något.

Jag förstår inte argumentet. Eftersom KLM har feed in till AMS från ARN så växer AMS orättfärdigt på ARN bekostnad också? Eller referrerar det tillbaka till när SAS grundades för 80 år sedan och man bestlutade att HQ ligger i Stocholm och hubben i CPH? Det beslutet var orättfärdigt, det borde det varit ARN och Stockholm som varit hubben. Stockholm är ju Capital of Scandinavia. Det beslutet har skapat strukturer som gjort att ARN aldrig kunnat bli den hub Stockholm har rätt till. Varken för SAS eller något annat flygbolag. Någonsin.

Jag är klar över att ägarsituationen spelar roll för beslut, och garanterat även detta då Danska staten är en ägare, men att kalla det för orättfärdigt... Vill gärna tro att satsningen innehåller en del kommersiella beslut, känns lite som sista chansen för SAS.

Jag har läst det tidigare om orättfärdigt, ARN och CPH så något är det som skaver.

Last edited by Jccl; 19-09-2024 at 10:19.
Jccl is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2024, 17:24   #8
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
Default Re: SAS sommerprogram 2025

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
Mitt fel. Jag var inte tydlig, lite för diplomatisk, för att inte starta något.

Jag förstår inte argumentet. Eftersom KLM har feed in till AMS från ARN så växer AMS orättfärdigt på ARN bekostnad också? Eller referrerar det tillbaka till när SAS grundades ju för 80 år sedan och man bestlutade att HQ ligger i Stocholm och hubben i CPH? Det beslutet var orättfärdigt, det borde det varit ARN och Stockholm som varit hubben. Stockholm är ju Capital of Scandinavia. Det beslutet har skapat strukturer som gjort att ARN aldrig kunnat bli den hub Stockholm har rätt till. Varken för SAS eller något annat flygbolag. Någonsin.

Jag är klar över att ägarsituationen spelar roll för beslut, och garanterat även detta då Danska staten är en ägare, men att kalla det för orättfärdigt... Vill gärna tro att satsningen innehåller en del kommersiella beslut, känns lite som sista chansen för SAS.

Jag har läst det tidigare om orättfärdigt, ARN och CPH så något är det som skaver.
Jag vet inte om det var riktat till mig men att CPH orättfärdigt växer på ARNs bekostnad är inte hur jag har uttryckt mig i alla fall. Bara konstaterat att när det satsas på CPH betyder det att ARN prioriteras längre ned. Och det är väl inte konstigt att vi här i norr beklagar oss lite. Vill vi se fler direktlinjer från Stockholm har vi inte så många att sätta vårt hopp till: det är i stort sett SAS och i mindre grad Norwegian.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2024, 02:26   #9
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: SAS sommerprogram 2025

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
Tror inte svenskarna är överdrivet positiva. Speciellt efter nyheten om att efter BRAs samarbete med SAS så slutar inrikes i Sverige att trafikera Bromma. All inrikes går över ARN framöver.
Det finns ju gott om Sossar, MP och V kommunister som helst vill lägga ner det mesta av flyget i Sverige.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 19:09.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.