![]() |
|
![]() |
#461 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Men den vil jo i hvertfall ikke svekke eksisterende nattstopp, som for å ta eksempelvis i dag har SAS flighter inn til CPH med 60 min MCT fra: PVG (350) VNO (32N) AAL (32N) GOT (32N) PLQ (195) AAR (ATR) SVG (195) ARN (32N) OSL (32N) HAM (CR9) BGO (195) DUS (CR9) TRD (CR9) HEL (32N) AAL (32N) I tillegg kommer BT fra TLL og RIX i tidsrommet. Last edited by Someone; 03-09-2024 at 21:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
1 SK1713 C 16SEP 1 HELCPH HK1 1610 1655 1735 32N E 0 M OPERATED BY SAS CONNECT PLS ADD PAX MOBILE CTC FOR IRREG COMMUNICATION OPERATED BY SUBSIDIARY/FRANCHISE SEE RTSVC 2 SK1635 C 16SEP 1 CPHFRA HK1 1735 3 1815 1945 32N E 0 M PLS ADD PAX MOBILE CTC FOR IRREG COMMUNICATION SEE RTSVC DM1 CPH-CPH FROM - TO CC FLTN-FLTR ORGN EQP TM CS-CC FLTN-FLTR DEST EQP TM CS HHMM SK SC -SK SC I/I:0040 ACTUAL CONNECTING TIME IS 0040 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det er vel 1 time når det er non-schengen inne i bildet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ser ikke sånn ut:
1 SK1421 C 18SEP 3 ARNCPH HK1 1015 5 1055 1205 32N E 0 R PLS ADD PAX MOBILE CTC FOR IRREG COMMUNICATION SEE RTSVC 2 SK 913 C 18SEP 3 CPHJFK HK1 1150 3 1250 1540 32Q E 0 M DOCS MANDATORY FOR PSGRS TRVL TO FROM AND WITHIN USA PLS ADD PAX MOBILE CTC FOR IRREG COMMUNICATION SEE RTSVC DM1 CPH-CPH FROM - TO CC FLTN-FLTR ORGN EQP TM CS-CC FLTN-FLTR DEST EQP TM CS HHMM SK SC -SK 0900-0999 I/I:0045 ACTUAL CONNECTING TIME IS 0045 |
![]() |
![]() |
![]() |
#466 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Jul 2011
|
![]()
Da har USA godkjent codesharen mellom SAS og Delta, tiltross for de "barnslige" protestene fra JetBlue.
https://paxex.aero/delta-sas-transatlantic-codeshare/ Så får vi se om det går like raskt med en fremtidig JV søknad og ytterligere codeshare avtale som omfatter mer enn intra Europa og intra USA ruter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#467 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Med SEA och JFK (OSL och ARN) på plats är min teori att SAS är nöjd med sina anpassningar till Delta. Nu vill de se hur det går, vänta på JV och sedan ta nästa steg. Därmed är min teori att när ny kapacitet kommer, så kommer hela världen (inkl icke Delta i USA) vara på listan över möjliga destinationer. Jag tror inte det blir någon mer Delta hub snart. Så från CPH tänker jag istället på tex BOM, DEL, SIN, HKG, DXB, INC (om inte korean air tar den snart), kanske PVG eller JNB. Till och med MCO innan MSP. Jag vet att man gått ut med MSP inom en framtid, men men...
Jag menar om man vill se på hur SAS kommer samarbeta med Delta i framtiden så skall man se på Delta - AFKLM idag, men i en mindre skala. Det samarbete har man trots allt haft lite tid att öva sig på och de vet vad de gör. Delar in samarbetet i USA i 3 kategorier. 1. Delta hub- stor P2P: Delta 1-3 dagligen, AFKLM 1-3 dagligen. 2. Delta hub - liten P2P: Delta 1-3 dagligen, AFKLM 0 - 1 dagligen 3. Inte Delta hub - stor P2P: Delta inget, AFKLM 1-2 dagligen. -kategori 1 är JFK, LAX, BOS, ATL och SEA. -kategori 2 är DTW, MSP och SLC. -kategori 3 är tex MCO (När SEA och Nuuk är på plats så är MCO 4e största unserved route från CPH) Med tanke på att SAS/CPH är betydligt mindre än AFKLM + en del av SAS LH kapaciteten används också på OSL och ARN så menar jag att samma principer för SAS/CPH gäller, men i mindre skala oh det ger: 1. Delta hub- stor P2P: Delta 0 - 1 dagligen, SAS 1-2 dagligen. 2. Delta hub - liten P2P: Delta 1 dagligen, SAS inget. 3. Inte Delta hub - stor P2P: Delta inget, SAS 1 dagligen. Eftersom SAS nu mer eller mindre uppfyllt kategori 1 så faller ny kapacitet i kategori 3 eller andra destinationer i världen. Jag tror inte heller att SAS kommer använda ny kapacitet på tex ARN/OSL - ATL. De vill först se hur CPH-ATL utvecklas och ta feed från ARN och OSL till den först. Och ja. Jag vet att det är idiotisk att sticka ut hakan och verka klok, speciellt innan SAS annonserat alla nya linjer. Men men… Last edited by Jccl; 18-09-2024 at 07:26. Reason: skruvade ner frekvenserna lite på SAS-delta samarbetet |
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
En haug nye/"nye" ruter annonsert fra CPH
https://www.sasgroup.net/newsroom/pr...n-scandinavia/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#469 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ny kan man verkligen börja se SAS nya strategi. Som boende i Danmark med CPH som ”min” flygplats så är det här en stor dag. Nu är jag så klart biased men jag och hoppas och tror att det är det riktiga för SAS om det fina bolaget skall överleva.
Edit: många av de ny linjerna till CPH tolkar jag som om att det är att skapa feed till CPH. Speciellt de nordiska. Undrar mig då över varför man tex inte tagit Luleå i Sverige som är nr 2 på unserved SH linjer, eller Umeå som är nr 5. Last edited by Jccl; 18-09-2024 at 06:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#470 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Veldig kjekt å se en retur til SEA. Billetter dit har vært i overkant dyre, i alle fall når jeg har reist dit, så det kan jo kanskje tyde på at de tapper inn i et underforsynt marked.
Det ble nevnt økning i eksisterende ruter. Er det noen måte å finne ut av det på annet enn å sjekke bookingsidene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Nå de skulle ha gitt ut en god gammeldag rutebok ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
De aller fleste av SAS' "nye" ruter fra CPH har eksistert paa et eller annet tidspunkt tidligere. Men hvorfor har de én av gang i uken til Linate (som OSL ogsaa har). Noen slot som maa beholdes e.l.?
Naa var det kun en ny, og ganske overraskende rute, fra OSL til JFK som er annonsert. Mange av destinasjonene som er annonsert fra CPH har direkteruter fra OSL og ARN, saa det spoers om mange vil fly direkte heller enn via CPH, men for andre norske og svenske destinasjoner er det jo bra.
![]() |
#473 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
OSL-JFK SK923 13:25-15:40 321LR
JFK-OSL SK924 17:10-07:00+1 321LR Ingen endinger på SK907/908 per nå, men antar det snart endres til A321LR der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]() Quote:
Tippe at SK913 kuttes? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det kommer endringer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det var mye CPH her og kan vel tydes på en omdreining av nettverket mot CPH, slik flere av oss så for oss etter restruktureringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Det vil jo bety at alle SAS's NYC (JFK og EWR) vil gå omtrent samtidig istedenfor en morgen+ sen ettermiddag (til NYC) og sen ettermiddag + midnatt (fra NYC). Last edited by magtje; 18-09-2024 at 09:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Oct 2011
|
![]()
Så det blir altså kun en langrute på ARN? Hvordan reagerer svenskene på det? OSL blir vel forståelig nok prioritert ettersom Delta flyr til JFK fra ARN.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tror inte svenskarna är överdrivet positiva. Speciellt efter nyheten om att efter BRAs samarbete med SAS så slutar inrikes i Sverige att trafikera Bromma. All inrikes går över ARN framöver.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | |
Qwerty
|
![]() Quote:
Frågar du mig som bor i Sthlm är det ju känslan att CPH utvecklas på bekostad av ARN men det finns såklart en logik i att det satsas på ett nav istället för flera. Att långlinjerna hamnar i CPH kan jag leva med men om de direkta förbindelserna ut i Europa blir sämre från ARN pga den nya strategin vore det rätt sorgligt. Stockholm som region tjänar ju knappast på att bli än mer en avkrok än vad det är idag och för mig personligen är det segt att behöva flyga via CPH om jag ska till Paris eller en nån annan större stad i Europa. Förövrigt är de som beklagar sig över att slutet verkar vara nära för Bromma de som bor på Gotland eller företagsledare som gillar att en flygplats nära stan. För Sverige och Stockholms del tror jag det är bra att flyget koncentreras till ARN. Makes sense att ha all inrikes och utrikes samlat på en flygplats och kommer bara stärka ARN. Såklart trist att bli av med en city-nära flygplats men marknaden har liksom talat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus | Robbiedeluxe | Flyforum | 825 | 02-08-2013 20:56 |
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? | Utflyttet | Småprat | 8 | 15-06-2012 09:01 |
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør | FlightDeck | Flyforum | 11 | 15-02-2010 23:29 |
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige | MD90 | Flyforum | 86 | 12-08-2007 15:11 |