![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2015
Posts: 217
|
![]()
Tror inte svenskarna är överdrivet positiva. Speciellt efter nyheten om att efter BRAs samarbete med SAS så slutar inrikes i Sverige att trafikera Bromma. All inrikes går över ARN framöver.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
Frågar du mig som bor i Sthlm är det ju känslan att CPH utvecklas på bekostad av ARN men det finns såklart en logik i att det satsas på ett nav istället för flera. Att långlinjerna hamnar i CPH kan jag leva med men om de direkta förbindelserna ut i Europa blir sämre från ARN pga den nya strategin vore det rätt sorgligt. Stockholm som region tjänar ju knappast på att bli än mer en avkrok än vad det är idag och för mig personligen är det segt att behöva flyga via CPH om jag ska till Paris eller en nån annan större stad i Europa. Förövrigt är de som beklagar sig över att slutet verkar vara nära för Bromma de som bor på Gotland eller företagsledare som gillar att en flygplats nära stan. För Sverige och Stockholms del tror jag det är bra att flyget koncentreras till ARN. Makes sense att ha all inrikes och utrikes samlat på en flygplats och kommer bara stärka ARN. Såklart trist att bli av med en city-nära flygplats men marknaden har liksom talat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2015
Posts: 217
|
![]() Quote:
![]() Inte helt enig i synsättet att CPH utvecklas på bekostnad av ARN. Vill helst inte göra det här till en CPH vs ARN diskussion, men har läst den förrut ett par gånger. Nu var det också jag som drog upp BRA-Bromma-ARN i den här tråden (vilket var nog fel tråd) men förstår att en del opponerar sig är att ARN är inte lika tillgänlig (tåg eller metro) + att det är en stor fysisk flygplats dvs man skall gå en del för att komma till gaten. Men enig med dig att i det stora så är det nog rätt for Stockholm att så mycket som möligt koncentreras till en flygplats. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Newcomer
Join Date: Sep 2021
Posts: 4
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2015
Posts: 217
|
![]() Quote:
![]() ![]() Antar att om andra är eniga med dig så kommer det starta en politisk debatt i Sverige om vem som får äga vad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
![]() Men jag förstår att det idag handlade det om att markera SAS satsning på CPH som hub och då ser kommunikationen ut som den gör med annonseringen av alla nya linjer. Förhoppningsvis kommer det lite nytt även från ARN längre fram 🤞 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2015
Posts: 217
|
![]()
Mitt fel. Jag var inte tydlig, lite för diplomatisk, för att inte starta något.
Jag förstår inte argumentet. Eftersom KLM har feed in till AMS från ARN så växer AMS orättfärdigt på ARN bekostnad också? Eller referrerar det tillbaka till när SAS grundades för 80 år sedan och man bestlutade att HQ ligger i Stocholm och hubben i CPH? Det beslutet var orättfärdigt, det borde det varit ARN och Stockholm som varit hubben. Stockholm är ju Capital of Scandinavia. Det beslutet har skapat strukturer som gjort att ARN aldrig kunnat bli den hub Stockholm har rätt till. Varken för SAS eller något annat flygbolag. Någonsin. Jag är klar över att ägarsituationen spelar roll för beslut, och garanterat även detta då Danska staten är en ägare, men att kalla det för orättfärdigt... Vill gärna tro att satsningen innehåller en del kommersiella beslut, känns lite som sista chansen för SAS. Jag har läst det tidigare om orättfärdigt, ARN och CPH så något är det som skaver. Last edited by Jccl; 19-09-2024 at 10:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Qwerty
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,486
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Det finns ju gott om Sossar, MP och V kommunister som helst vill lägga ner det mesta av flyget i Sverige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus | Robbiedeluxe | Flyforum | 825 | 02-08-2013 20:56 |
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? | Utflyttet | Småprat | 8 | 15-06-2012 09:01 |
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør | FlightDeck | Flyforum | 11 | 15-02-2010 23:29 |
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige | MD90 | Flyforum | 86 | 12-08-2007 15:11 |