Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 28-05-2024, 11:00   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS Vinterprogram 2024/2025

Quote:
Originally Posted by Jccl View Post
Jag tror vi kommer se Lufthansa och SWISS, kanske till och med Austrian och Brussels, öka sina aktiviteter i hela Norden så inget är omöjligt där… och så länge SAS kontrar med att flyga norrskensturister till Rovaniemi, soltörstande nordbor till Las Palmas och flyger för Apollo till Gambia, tänker jag att de kommer att få agera relativt ostört.

En rant… men det skall ut. Ursäkta. Jag är extremt besviken på det som kom. I min naiva tro trodde jag att det var det politiska landskapet som gjorde att SAS saknade en enhetlig strategi. Med mer än en statlig ägare så var det svårt att tillfredsställa alla. Därmed, under pretexten att SAS flyger skandinavier överallt, så blev det plockepinn. SAS flyger lite hit och dit. Fler hubs, en hub, Point to Point, lite charter samt konkurrera med norwegian. Det var en strategi som inte fungerade och det är inte något jag säger, det är något som talen säger. SAS har inte tjänat pengar på den ”strategin”. De har överlevt för att de haft statliga ägare som kastat pengar efter dem. En vanlig investerare hade dragit ur kontakten för länge sedan. När nu Danmark blev ensam ägare så trodde jag att en liten revolution skulle komma. SAS skulle samla trupperna, ta efter sina ägare och gå hårt ut för en enhetlig strategi. En som de kunde tjäna pengar på. Visst de skruvar lite på det, samlar LH lite mer och styr över till Deltas hubs, men ingen omläggning av feeds och man använder tom en 321LR till Apollo/Gambia. Det hela blir…mellanmjölk (en kompromiss, inget stort, inget sticker ut). För att använda TLL som exempel så hade jag räknat med att istället för att lägga ner linjen så hade man startat med en tidig avgång. Men man fortsätter i stort sett i samma hjulspår och man kommer fortsätta med att blöda pengar. Det var inte bara ett problem med fler ägare, det är något annat som sitter i väggarna.

Nå mener jeg SAS i stor grad har slitt mer med gjennomføring, enn strategien. Å fly folk til, fra og innen Skandinavia, er jo vanskelig å komme bort i fra for et flyselskap som opererer her.

Jeg tror du nok her både er for utålmodig og kanskje overdriver hva oppkjøpet nå betyr. Spesielt på shorthaul, tror jeg det heller er snakk om justeringer enn akkurat de helt store endringene. Uansett er dett ting som kommer til å ta tid, og sikkert også gjennomføres litt etter litt.

Jeg sliter litt med å se at man kutter CPH-TLL på vinteren som kanarifuglen i kullgruven. Dette er jo både en destinasjon med ganske store sesongvariasjoner og mye av næringslivet her er jo rettet mot Finland og Sverige.

Gambia mener jeg er fornuftig. Det er jo heller ikke en SAS rute, men de får leid ut kapasitet til Apollo, på en tid av året hvor de typisj har for stor kapasittet på longhaul. Og det uten kommersiell risiko.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 13:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.