Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-08-2024, 15:59   #401
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,468
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Jeg er spent på om tilstedeværelsen på den iberiske halvøy generelt øker. Lisboa også glimrer jo med sitt fravær nå som TAP-muligheten forsvinner fra 1.september. Skulle tro det er mulig å fylle noen LIS-kjerrer i uka, i det minste med Embraer fra CPH
Lett å fylle ... ikke så lett tjene penger....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2024, 17:40   #402
B747-8
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Aug 2017
Location: RYG/OSL
Posts: 3,195
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Lett å fylle ... ikke så lett tjene penger....
Hva?!? Hvis flyet er fult, så tjener de vel penger?
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2024, 17:48   #403
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by B747-8 View Post
Hva?!? Hvis flyet er fult, så tjener de vel penger?

Ikke hvis billettene må selge ms billig, for å fylle det.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2024, 19:55   #404
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 334
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ikke hvis billettene må selge ms billig, for å fylle det.
Nå koster jo OSL-LIS ofte opptil 5k en vei per pers da, så det er vel kanskje noe betalingsvillighet i markedet? Om tilbudet reduseres bør jo ikke det presse prisene ned heller, hvertfall i teorien.


Vet jo selvsagt ikke jeg, men når TAP regelmessig hadde meget bra fyllingsgrad på 321 midtvinters i ukedager, burde det vel være muligheter?

Edit: sikkert mer sannsynlig om TAP kommer over i Sky, mye connection blant de som reiser til LIS med TAP

Last edited by regnerden; 02-08-2024 at 20:51.
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2024, 20:52   #405
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,468
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

TAP har gode forbindelser til Sør-Amerika og Afrika, og SAS vil ikke dra nytte av dette. Excel-gjengen har nok god kontroll på tallene ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2024, 22:06   #406
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 334
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
TAP har gode forbindelser til Sør-Amerika og Afrika, og SAS vil ikke dra nytte av dette. Excel-gjengen har nok god kontroll på tallene ...
Nettopp, derfor jeg skrev det etter Edit:
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2024, 08:21   #407
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Lett å fylle ... ikke så lett tjene penger....
Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
TAP har gode forbindelser til Sør-Amerika og Afrika, og SAS vil ikke dra nytte av dette. Excel-gjengen har nok god kontroll på tallene ...
Norwegian flyr året rundt CPH-LIS og i høysesong OSL-LIS og ARN-LIS. Så det er tydeligvis ikke helt umulig uten feed til/fra Sør-Amerika.

Hovedproblemet til SAS er jo at de har hatt problemer med å tjene penger på en del ruter hvor konkurrentene har tjent penger. Hvis de skal overleve på sikt, så må de bli konkurransedyktige og klare å tjene penger på de fleste rutene som Norwegian tjener penger på.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2024, 08:54   #408
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Norwegian flyr året rundt CPH-LIS og i høysesong OSL-LIS og ARN-LIS. Så det er tydeligvis ikke helt umulig uten feed til/fra Sør-Amerika.

Hovedproblemet til SAS er jo at de har hatt problemer med å tjene penger på en del ruter hvor konkurrentene har tjent penger. Hvis de skal overleve på sikt, så må de bli konkurransedyktige og klare å tjene penger på de fleste rutene som Norwegian tjener penger på.
Jeg er i utgangspunktet enig i det du skriver, men det handler vel litt her om prioriteringer, eller utnyttelse av kapasitet.

Det gjelder i grunn både Norwegian og SAS her, men min teori her er at de har beregnet de får høyere inntekter ved å bruke tilgjenglig kapasitet andre steder, enn å forsøke komme inn som #3 på Skandinavia-LIS. En effekt av det kan jo bli en såpass kraftig nedgang i pris, at plutselig ingen tjener penger. Dessuten er det vel endel slotbegrensninger på LIS.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2024, 14:38   #409
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
TAP har gode forbindelser til Sør-Amerika og Afrika, og SAS vil ikke dra nytte av dette. Excel-gjengen har nok god kontroll på tallene ...
Var der ikke rygter om, at AFKL også er ved at købe TAP? Og TAP derfor er på vej over i SkyTeam sammen med sas

Last edited by KHANSEN; 03-08-2024 at 15:08.
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2024, 14:44   #410
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
Var der ikke rygter om, at AFKL også er ved at løbe TAP? Og TAP derfor er på vej over i SkyTeam sammen med sas

De har sagt de er interessert i TAP, men det er også IAG og Lufthansa
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2024, 16:40   #411
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
De har sagt de er interessert i TAP, men det er også IAG og Lufthansa
IAG har allerede en ganske dominerende posisjon på den Iberike halvøya. De eier Iberia, Level og Vueling. Vil vel kanskje tro det blir utfordringer med å få lov til å kjøpe TAP også, ref. argumentasjon som ble brukt av EU på oppkjøpforsøket på Air Europa.
haakonks is online now   Reply With Quote
Old 03-08-2024, 17:23   #412
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by haakonks View Post
IAG har allerede en ganske dominerende posisjon på den Iberike halvøya. De eier Iberia, Level og Vueling. Vil vel kanskje tro det blir utfordringer med å få lov til å kjøpe TAP også, ref. argumentasjon som ble brukt av EU på oppkjøpforsøket på Air Europa.

Enig, men de har for det flagget interesse. Om ikke annet enn for å drive opp prisen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2024, 18:02   #413
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 778
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by haakonks View Post
IAG har allerede en ganske dominerende posisjon på den Iberike halvøya. De eier Iberia, Level og Vueling. Vil vel kanskje tro det blir utfordringer med å få lov til å kjøpe TAP også, ref. argumentasjon som ble brukt av EU på oppkjøpforsøket på Air Europa.
Tror også det kan bli vanskelig for Lufthansa-Group å få grønt lys fra EU-kommissionen til å kjøpe TAP når det nå etter mye "om og men" har fått igjennom oppkjøp av ITA.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 03-08-2024, 21:43   #414
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Tror også det kan bli vanskelig for Lufthansa-Group å få grønt lys fra EU-kommissionen til å kjøpe TAP når det nå etter mye "om og men" har fått igjennom oppkjøp av ITA.
Tja, kommisjonen ser oftest på markedsandeler i delmarkeder, og jeg mener å huske at LHG er 3dje størst på EUR-Sør Amerika, bak Air France KLM og IAG, så tror de har en sjanse.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2024, 11:42   #415
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ellers har jo SAS tidligere forsøkt seg på OSL-LIS, uten at det den gang tydeligvis var en alt for stor suksess.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2024, 07:16   #416
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,358
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ellers har jo SAS tidligere forsøkt seg på OSL-LIS, uten at det den gang tydeligvis var en alt for stor suksess.
Fløy de i 2005 med en 737-400 - lurer på om det var en rute som kanskje Braathens prøvde seg på først?
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2024, 07:17   #417
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,080
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by EB View Post
Fløy de i 2005 med en 737-400 - lurer på om det var en rute som kanskje Braathens prøvde seg på først?

De prøvde igjen i 2013, eller deromkring.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2024, 11:30   #418
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 334
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Tja, kommisjonen ser oftest på markedsandeler i delmarkeder, og jeg mener å huske at LHG er 3dje størst på EUR-Sør Amerika, bak Air France KLM og IAG, så tror de har en sjanse.
Nå er det sikkert jeg som ikke har fulgt med, så beklager på forhånd om spørsmålet er dumt. Slike prosesser mtp EU og alt mulig som vi ser med mulige kjøp av alskens flyselskaper på kontinentet, var det noe slikt med SAS-kjøpet til AF/KL, eller var grunnen til å kjøpe 19,9% at man slapp alt det? Det var jo aldri noe snakk om å få lov til noe eller ikke, rett og slett bare at LH ikke var interessert nok og at AF/KL så sitt snitt til å gi Lufthansa et skikkelig slag for en billig penge
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2024, 13:38   #419
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 457
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Nå er det sikkert jeg som ikke har fulgt med, så beklager på forhånd om spørsmålet er dumt. Slike prosesser mtp EU og alt mulig som vi ser med mulige kjøp av alskens flyselskaper på kontinentet, var det noe slikt med SAS-kjøpet til AF/KL, eller var grunnen til å kjøpe 19,9% at man slapp alt det? Det var jo aldri noe snakk om å få lov til noe eller ikke, rett og slett bare at LH ikke var interessert nok og at AF/KL så sitt snitt til å gi Lufthansa et skikkelig slag for en billig penge
Det at AFKL ikke kjøpte mer av SAS tipper jeg hadde mer med deres egen økonomi og usikkerheten rundt SAS. At dem kunne få SAS på "billigsalg" og at dem allerede er så store her spilte sikkert også inn i at dem valgte å slå til.
Når AFKL vil øke til å bli majoritetseier (+50%) så vil nok EU og konkurransemyndighetene ta en nærmere titt på det enn idag.

LH har jo de samme problemene som AFKL og har hatt nok med å få ITA avtalen igjennom. LH vil nok ikke få lov til å vokse mer igjennom oppkjøp.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 22-08-2024, 10:33   #420
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,540
Default Re: SAS og eierskiftet - rutetråden

Ikke akkurat knyttet til eierskiftet kanskje, men SK reduserer visst på EVE, uten at jeg har tilgang til detaljene pga betalingsartikkel. Er visst snakk om at det ikke blir fly med nattstopp. Fra november ser det dermed ut som at SK er nede i 2 daglige avganger, og DY har fortsatt 4.

https://www.fremover.no/sas-kutter-i...s/5-17-1271140

At DY har kjøpt WF drar kanskje noen pax mot WF fra maskinene som kommer fra ANX, men det er vel heller få.
__________________
Upcoming: Feb: TOS-OSL (DY), Mar: OSL-TOS (DY), Apr: TOS-TRD-OSL (WF/DY), OSL-ALF-TOS (DY/WF)
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus Robbiedeluxe Flyforum 825 02-08-2013 20:56
SAS IT: sas.no, sas.se, sas.dk, flysas.com, og nå snart sas.sas? Utflyttet Småprat 8 15-06-2012 09:01
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør FlightDeck Flyforum 11 15-02-2010 23:29
Mats Jansson vill overföre SAS Danmark-ruter til SAS Norge og SAS Sverige MD90 Flyforum 86 12-08-2007 15:11


All times are GMT +2. The time now is 13:40.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.