Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-04-2012, 21:53   #1
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by PAFB View Post
Har stort sett tatt dine innlegg på dette forumet som underholdning så langt, men denslags provoserer meg. Kan du underbygge din påstand om at "kontraktspilotene til DY har det helt utmerket?"
Herske-teknikker og latterliggjøring fungerer dårlig på ett forum - og vi har vel alle blitt provosert her inne
Skulle gjerne ha postet noen av de tilbakemeldingene jeg har fått direkte fra DY kontraktspiloter som stort
sett er positive og tallene de oppgir bekrefter bildet som DY kommer med.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:00   #2
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Herske-teknikker og latterliggjøring fungerer dårlig på ett forum - og vi har vel alle blitt provosert her inne
Skulle gjerne ha postet noen av de tilbakemeldingene jeg har fått direkte fra DY kontraktspiloter som stort
sett er positive og tallene de oppgir bekrefter bildet som DY kommer med.
Nå tror jeg faktisk ikke et sekund på hva du skriver.... Jeg kjenner ingen kontraktspiloter som hadde noe positivt å si om siste kontrakten. Ei heller Hel kontrakten. Og tallene til DY avkreftes jo av fast ansatte DY piloter... Wahoo.. jeg tror du skrøner her... Slik jeg har fotstått det er du ikke flyger, og av den grunn at du skulle ha kontakt med flere kontraktspiloter i DY tror jeg svært lite på...
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:10   #3
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Nå tror jeg faktisk ikke et sekund på hva du skriver.... Jeg kjenner ingen kontraktspiloter som hadde noe positivt å si om siste kontrakten. Ei heller Hel kontrakten. Og tallene til DY avkreftes jo av fast ansatte DY piloter... Wahoo.. jeg tror du skrøner her... Slik jeg har fotstått det er du ikke flyger, og av den grunn at du skulle ha kontakt med flere kontraktspiloter i DY tror jeg svært lite på...
Til deres info er det flere kontraktspiloter som følger forumet her som ikke ønsker å poste
offentlig av naturlige årsaker.

Quote:
Post i vei. Er meget interessert i å høre hvor de tjener 1,5 mill.
Jeg har aldri nevnt det beløpet, og man trenger ikke 1,5 mill for å ha det "OK".

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:18   #4
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Til deres info er det flere kontraktspiloter som følger forumet her som ikke ønsker å poste
offentlig av naturlige årsaker.



Jeg har aldri nevnt det beløpet, og man trenger ikke 1,5 mill for å ha det "OK".

W
Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
...tallene de oppgir bekrefter bildet som DY kommer med.

Jeg ba deg ikke om å få kontraktspilotene til å poste offentlig, jeg ba deg om å dele de positive tilbakemeldingene og de tallene som bekrefter DYs bilde. Dette er ikke noe problem å anonymisere, og kan jo umulig medføre risiko for dine kilder - siden det bare er positive tilbakemeldinger.

Jeg har heller ikke påstått at man trenger 1,5 mill for å ha det ok, jeg ønsker å høre hvor dine venner blant kontraktspilotene tjener 900k-1.500k - som er "bildet som DY kommer med".
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:21   #5
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Til deres info er det flere kontraktspiloter som følger forumet her som ikke ønsker å poste
offentlig av naturlige årsaker.



Jeg har aldri nevnt det beløpet, og man trenger ikke 1,5 mill for å ha det "OK".

W
Så du mener vi skal tro at disse kontraktspilotene som følger forumet men ikke ønsker poste av naturlige årsaker sender deg PM i egeninteresse??
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:01   #6
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Skulle gjerne ha postet noen av de tilbakemeldingene jeg har fått direkte fra DY kontraktspiloter som stort
sett er positive og tallene de oppgir bekrefter bildet som DY kommer med.
Post i vei. Er meget interessert i å høre hvor de tjener 1,5 mill.
PAFB is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:13   #7
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by PAFB View Post
Post i vei. Er meget interessert i å høre hvor de tjener 1,5 mill.
---
Tiltredes!
Bare tull, ingen DY-piloter ligger i nærheten av slike lønninger!
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:31   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
---
Tiltredes!
Bare tull, ingen DY-piloter ligger i nærheten av slike lønninger!
Dette vet jeg ingenting om, men det Skånvik sa var vel at det var folk som tjente dette i DY (men da ikke blant kontraktpilotene, men blant de i Norge). Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke, og hvis det gjør det så er det ganske sikkert med diverse tillegg.

Det hun også sa var at kontraktskapteinene ble tilbudt en lønn på rundt 900k. Jeg forstod det slik at dette var for Thailand basen, og for Malagabasen er det vel snakk om knappe 800k for en kaptein, og 350-360k for en fersk FO. Skal man da gjette på rundt 400k for en FO i Thailand?


Det er forøvrig pussig at man nekter å akseptere andres informasjoner fra insidere, men tror at man selv sitter med den hele og fulle sannheten (og det var ikke myntet på deg, Tally-Ho...). Man hører vel det man vil høre.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:34   #9
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Dette vet jeg ingenting om, men det Skånvik sa var vel at det var folk som tjente dette i DY (men da ikke blant kontraktpilotene, men blant de i Norge). Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke, og hvis det gjør det så er det ganske sikkert med diverse tillegg.

Det hun også sa var at kontraktskapteinene ble tilbudt en lønn på rundt 900k. Jeg forstod det slik at dette var for Thailand basen, og for Malagabasen er det vel snakk om knappe 800k for en kaptein, og 350-360k for en fersk FO. Skal man da gjette på rundt 400k for en FO i Thailand?


Det er forøvrig pussig at man nekter å akseptere andres informasjoner fra insidere, men tror at man selv sitter med den hele og fulle sannheten (og det var ikke myntet på deg, Tally-Ho...). Man hører vel det man vil høre.

En kontrakts FO i AGP tjener 3100 e mnd eller 282.335kr med dagen kurs...

Det er nå 3 piloter på nakken til Wahoo som ikke i nærheten kjenner seg igjen i det han sier. Etter all sansynlighet vet vi mer om forholdene i bransjen enn Wahoo...

Legger til at når ca 30 av 80 kandidater har trukket seg (Tall fra Bjørn Hansen i DY) når de så kontrakten er ikke dette en kontrakt man har det helt topp på...

Last edited by Earlybird.; 26-04-2012 at 22:38.
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:38   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
En kontrakts FO i AGP tjener 3100 e mnd eller 282.335kr med dagen kurs...

Det er nå 3 piloter på nakken til Wahoo som ikke i nærheten kjenner seg igjen i det han sier. Etter all sansynlighet vet vi mer om forholdene i bransjen enn Wahoo...
La oss ta dette en gang til: De tjener 3100 per måned. I tillegg får de 7-800 euro i bostøtte (som opplagt må regnes med - dette er, så langt jeg har sett av diskusjon rundt dette, en ren utbetaling for å dekke bolig på hjemmebasen). Diett har jeg ikke tatt med, men 3900 euro/måned skulle bli et sted mellom 350k og 360k på årsbasis. Dette er etter nedbetaling av TR (som nevnt utallige ganger før).

Et en kontrakt ikke er helt topp og at folk trekker seg er ikke det samme som at vi snakker om sosial dumping eller annen elendighet. Hvis kontraktstilbudet er for dårlig så får ikke DY folk. Får ikke DY folk så må de justere betingelsene.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:41   #11
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
La oss ta dette en gang til: De tjener 3100 per måned. I tillegg får de 7-800 euro i bostøtte (som opplagt må regnes med - dette er, så langt jeg har sett av diskusjon rundt dette, en ren utbetaling for å dekke bolig på hjemmebasen). Diett har jeg ikke tatt med, men 3900 euro/måned skulle bli et sted mellom 350k og 360k på årsbasis. Dette er etter nedbetaling av TR (som nevnt utallige ganger før).

Et en kontrakt ikke er helt topp og at folk trekker seg er ikke det samme som at vi snakker om sosial dumping eller annen elendighet. Hvis kontraktstilbudet er for dårlig så får ikke DY folk. Får ikke DY folk så må de justere betingelsene.
Bostøtte regnes vel ikke som lønn for nordmenn som blir sendt til utlandet av et norsk selskap for å jobbe... Er "bostøtten" til Norad folkene lønn??
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:39   #12
Tally-Ho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Dette vet jeg ingenting om, men det Skånvik sa var vel at det var folk som tjente dette i DY (men da ikke blant kontraktpilotene, men blant de i Norge). Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke, og hvis det gjør det så er det ganske sikkert med diverse tillegg.

Det hun også sa var at kontraktskapteinene ble tilbudt en lønn på rundt 900k. Jeg forstod det slik at dette var for Thailand basen, og for Malagabasen er det vel snakk om knappe 800k for en kaptein, og 350-360k for en fersk FO. Skal man da gjette på rundt 400k for en FO i Thailand?


Det er forøvrig pussig at man nekter å akseptere andres informasjoner fra insidere, men tror at man selv sitter med den hele og fulle sannheten (og det var ikke myntet på deg, Tally-Ho...). Man hører vel det man vil høre.
---
Det er da besynderlig at ledelsen i DY skal blåse opp vilkårene for opinionen! Jeg har et brukbart bilde av betingelsene i DY gjennom de som sitter der, eller som kommer fra selskapet, og de rimer ikke alltid med hva som sies til media. Men det kan jo tenkes at selskapet legger inn i tallet pensjoner, loss of Licence-utgifter, dietter, salg av fridager etc...og det vil jo pynte litt på alt...En HEL basert Commander har en grunnlønn på drøye halvparten av det du oppgir her!
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 22:53   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
---
Det er da besynderlig at ledelsen i DY skal blåse opp vilkårene for opinionen! Jeg har et brukbart bilde av betingelsene i DY gjennom de som sitter der, eller som kommer fra selskapet, og de rimer ikke alltid med hva som sies til media. Men det kan jo tenkes at selskapet legger inn i tallet pensjoner, loss of Licence-utgifter, dietter, salg av fridager etc...og det vil jo pynte litt på alt...En HEL basert Commander har en grunnlønn på drøye halvparten av det du oppgir her!
Det er jo like besyndelig at andre skal fremstille ting som verre enn de faktisk er (selv om det nok primært gjelder her inne, men sosial dumping nevnes jo hyppig og det jeg har sett av vilkår er nok et stykke unna sosial dumping, selv om vilkårene ikke er spesielt gode). Det er opplagt at DY ønsker å få frem at pilotene i Norge (som jo er de som truer med å streike) i hovedsak er godt betalte. At det ikke er deres vilkår det dreier seg om er sikkert mindre interessant for DY å få frem - det betviler jeg ikke. Jeg mener forøvrig bestemt at Skånvik sa at noen piloter tjente 1.5 mill. (ikke at det kostet selskapet 1.5 million - noe som er en helt annen sak).

Nå er det vel slik at de som ansettes nå ikke ansettes på HEL-vilkår. Kapteinslønnen fikk jeg fra en debatt på pprune, så jeg kan ikke gå god for korrektheten (men basert på det vi har sett tidligere så pleier kapteinslønnen å ligge noe i overkant av 2x FO-lønn). De tallene jeg viser til inkluderer imidlertid en housing allowance på ca 6500 NOK per måned, men ingenting annet.

Last edited by TOS; 26-04-2012 at 23:08.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2012, 23:10   #14
PAFB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 131
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er jo like besyndelig at andre skal fremstille ting som verre enn de faktisk er (selv om det nok primært gjelder her inne, men sosial dumping nevnes jo hyppig og det jeg har sett av vilkår er nok et stykke unna sosial dumping, selv om vilkårene ikke er spesielt gode). Det er opplagt at DY ønsker å få frem at pilotene i Norge (som jo er de som truer med å streike) i hovedsak er godt betalte.
"Social dumping is a practice involving the export of goods from a country with weak or poorly enforced labour standards, where the exporter’s costs are artificially lower than its competitors in countries with higher standards, hence representing an unfair advantage in international trade. It results from differences in direct and indirect labour costs, which constitute a significant competitive advantage for enterprises in one country, with possible negative consequences for social and labour standards in other countries."

(http://www.eurofound.europa.eu/areas...IALDUMPING.htm)

Om ikke dette opplegget oppfyller definisjonen av sosial dumping til punkt og prikke, så vet ikke jeg.
PAFB is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TK9 på vei mot OSL AMSKIX Småprat 11 10-11-2016 21:49
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik RIBRO Flyforum 103 09-09-2012 13:19
Ariana på vei mot stupet CK Flyforum 5 11-04-2007 12:16
det går mot streik i BA CK Flyforum 1 16-01-2007 13:49
Northwest mot streik? LN-MOW Flyforum 0 19-08-2005 16:20


All times are GMT +2. The time now is 13:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.