Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-04-2012, 22:27   #41
Commuter
ScanFlyer Silver

Default Re: Nordlys melder Streik i Norwegian

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg har liten forutsetning for å vite hvorvidt vilkårene gir en reduksjon i sikkerheten, men registrerer vel at dette ikke er noe det er allmenn enighet om.
Kommentaren min kommer basert på vilkårene i HEL ved sykdom (oppsigelse etter x dager fravær). Det vil gjøre at medarbeiderne går på jobb selv om de ikke er fit for flight, og det kan på ingen måte være heldig.

Jeg mistenker at DY har gode nok jurister til at en slik sak ikke hadde kommet inn i kontraktene ved en feiltagelse. Greit nok at det ble fjernet, men det endrer ikke bildet på hvor DY ønsker å gå.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
At det er mulig at DYs ledelse har gjort seg fortjent til reaksjonen fra pilotene er godt mulig. Jeg oppfatter imidlertid oppslagene i Nordlys mer som et partsinnlegg enn som noe annet. Greit nok å sette søkelyset på dette, men det er muligens andre aspekter ved dette enn det som kommer frem i Nordlys' oppslag?
Nordlys-sakene er helt klart ren propaganda fra fagforeningene, og må tas med et par spadetak salt. Men totalbildet viser en uheldig trend fra DY, og jeg er glad for at saken i alle fall blir holdt aktuell.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 23:01   #42
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Over halvparten av de midlertidig ansatte i Norge er i offentlig sektor.
Mest innen helse og omsorg.
Også i anleggsbransjen begynner det å bli mere vanlig med kontraktansatte som er ansatte for ett prosjekt.
Kontraktsansatte er ikke lov i anleggsbransjen, så dette er IKKE veldig vanlig. Innleie fra bemanningsbyråer, derimot,...
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 23:41   #43
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Mitt innlegg var mer ment som et svar på et innlegg som hadde som konklusjon om manglende "medmenneskelighet", og jeg har, som de fleste samfunnsinteresserte mennesker, verken spesiell interesse, forusetninger elller tid å komme med noen bastante konklusjoner, verken i den ene eller annnen retning, om hvorvidt dagens eller kommnende DY-ansatte er i en særlig negativ elller positiv stillingl. Jeg vil tro at de fleste fortsatt tilhører den priviligerte delen av befolkningen.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-04-2012, 23:51   #44
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Mitt innlegg var mer ment som et svar på et innlegg som hadde som konklusjon om manglende "medmenneskelighet", og jeg har, som de fleste samfunnsinteresserte mennesker, verken spesiell interesse, forusetninger elller tid å komme med noen bastante konklusjoner, verken i den ene eller annnen retning, om hvorvidt dagens eller kommnende DY-ansatte er i en særlig negativ elller positiv stillingl. Jeg vil tro at de fleste fortsatt tilhører den priviligerte delen av befolkningen.
Det var slik jeg tolket ditt innlegg. At du fikk litt pepper for det kan vel mer sees på som et utrykk for engasjementet i denne saken.

Selv synes jeg det er flott at pilotene i DY nå tar affære på egne vegne og ønsker lykke til i kampen. En eventuell streik vil sannsynligvis føye seg inn i mange arbeidskonflikter i de kommende ukene og månedene i forbindelse med hovedtariffoppgjøret.

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2012, 00:01   #45
Randulfb
ScanFlyer Blue

Norwegian Re: Nordlys melder Streik i Norwegian

For å gjere ein ting klart før eg skriv noko meir:
Eg er for fagforeiningar og ordna tilhøve på alle arbeidsplasse, og trur at fast tilsette gjer den beste jobben for arbeidsgjevaren over tid.

Likevel så meiner eg at det er uproblematisk å bruke spesialselskap til å utføre tenester. Prinsipielt så meiner eg at til dømes CC godt kan vere fast tilsett i eit selskap som levere cabintenester til eit eller fleire flyselskap. Ikkje på vikar eller tidsavgensa kontrakter, men fast tilsett i det selskapet. Då vil nemleg både den tilsette og bemanningsselskapet vere opptekne av å levere topp heile tida for å sikre nye kontrakter.

Det som truar eit ordna arbeidsliv etter skandinavisk målestokk, er at verda krymper, og det som framstår som dårlege vilkår for oss her i nord, er gullkanta for dei som kjem frå andre land. Når ein då som flybransjen, konkurerer med selskap med heilt andre rammevilkår, så må både tilsette og selskap vere konstruktiv og nytenkjande. Dette er ikkje lett, men det er det einaste som nyttar.

Verksemder må konkurere i dei marknadane dei er i. Derfor er innland i Norge heilt ulikt international trafikk. Eg håper at dette kjem skinnene, slik at DY held fram å vere eit sterkt lokalt selskap, men også ein stert aktør internationalt.

Lykke til!
Old 14-04-2012, 09:52   #46
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Commuter View Post
Nordlys-sakene er helt klart ren propaganda fra fagforeningene, og må tas med et par spadetak salt. Men totalbildet viser en uheldig trend fra DY, og jeg er glad for at saken i alle fall blir holdt aktuell.
Nå er det vel ikke uvanlig at en "bruker" media for å få frontet sine saker?

Det som overrasker meg en smule er at KJOS "tør" dette, de er på vei til å bli en RYR light versjon. Synes det er rart at nyutdannede piloter vegrer seg for å søke DY da arbeidsvilkårene er dårligere enn vårt utskjelte RYR.

En annen ting er den interne oversikten ( kulturen ), eks., en pilot fikk beskjed at vedkommende var satt opp på kurs, når han spurte om han ikke skulle på intervjuv først var svaret; eh, eh, nei det er ikke nødvendig, bare still på kurset du.
Går veksten for raskt, selv for en eks. jagerflyger mon tro
krølle is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2012, 10:24   #47
Wahoo
ScanFlyer Molded

Godt sagt Randulfb!

Det som gjør denne konfikten spesiell er at dersom NPF får det som de vil, så vil det slå
bena under hele den store master-planen til Kjos. Man kan mene hva man vil om planen, men den er rett og slett ikke
gjennomførbar med de vilkår NPF ønsker. Jeg vet at det er noen her inne som fortsatt tror det, men det er totalt urealistisk.

Planen er allerede langt på vei satt ut i livet med flere baser, 200+ fly i bestilling, ansettelses prosesser
er i gang etc. Man har rett og slett passert V1..

Kjos kommer ALDRI i verden til å snu i punktet om faste ansettelser. Denne konflikten er jo nettopp
ett lysende eksempel på hvorfor han er nødt til å gjøre dette skal planen hans lykkes. I tillegg kommer alle de
økonomiske realiteter og argumenter vi har diskutert før. Vi snakker enorme ekstra kostnader og redusert konkurransekraft.
Dessuten har han måttet gi investorene garantier for å selge inn planen sin. Antagelig mister han mange av
de fremtidige lånene sine hvis han godtar dette punktet fra NPF og dermed vil ikke planen være mulig å gjennomføre
selv om han skulle ville.

Når det gjelder generelle vilkår i tidsbegrensede kontrakter tror jeg nok Kjos er villig til å diskutere, det har han vist før.
Kontraktene som Nordlys presenterte er jo slett ikke så ille som NPF prøver å fremstille dem. Litt justeringer
her og der koster ikke all verden.

Litt usikker på hva som menes med "Konsern-ansiennitetsliste", men antagelig vil vel NPF at Norske ansatte
skal være høyest på rangstigen i hele konsernet da de ble først ansatt. Javel, men godt at det ikke finnes
ett NPF i Bangkok - da hadde det vel blitt internt bråk

Når det gjelder uttalelsene i media om å bli kvitt fagforeningene var vel ikke det veldig lurt.
Så jeg forstår at NPF føler seg kraftig provosert av dette.

Dersom pilotene går til streik på det første punktet tror jeg denne konflikten blir serdeles stygg
og langvarig og jeg tror det er en stor tabbe. Tror Kjos har forutsett dette for lenge siden og har en plan B..

W

Last edited by Wahoo; 14-04-2012 at 10:50.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2012, 12:03   #48
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Et annet problem er kanskje lønnsutbetalinger for de kontraktsansatte. Så vidt jeg har fått med meg, har januarkullet enda ikke fått lønn. En smule vanskelig å planlegge en økonomisk hverdag når bemanningsbyrået ikke utbetaler lønn som forventet.
Old 14-04-2012, 14:07   #49
BoeingOnFinal
ScanFlyer Blue

Wahoo, har du noen forslag til en potensiell plan B? Såvidt meg bekjent er det allerede store kapasitetsproblemer. Innleie av fly ien periode vil kunne dekke opp noe av rutene, men det vil uansett få økonomiske konsekvenser.
Er det noen tall om hvor mange piloter som er med i fagforeningen? Skal man vurdere konsekvensene er jo det nødvendig informasjon.

Jeg undrer meg litt over den harde mediadekningen om saken. Fagforeningen har jo vært på saken lenge, og ser ikke ut til å ha ønsket fokus på det før nå. At allmennheten får vite om en potensiell streik er jo et pressmiddel, men å få sympati fra allmennheten vil pilotene få vanskelig med. Det krever en snuoperasjon av gamle synspunkter og vrangforestillinger om bransjen.

Skal man endre den uten tvil negative trenden tror jeg man må jobbe hardt for regelverksendringer, og få myndighetene på riktig spor. Det bør bli enighet om å sette en klar stopper for brudd på arbeidsmiljøloven for crew i det landet flyselskapene har base. Forhåpentligvis revurderer EASA å utvide arbeidstilsbestemmelsene etter stor respons på høringene.
Man bør stå sammen som personell, og forstå at det etterhvert forhåpentligvis vil være mulig å stille krav til arbeidsbetingelser, så man slutter å selge seg billig. Eller betale seg dyrt?

Å få sympati fra allmennheten med den intensjonen at de velger selskaper hvor ansatte har trygge arbeidsforhold tror jeg er en lost cause. Folk flest sliter med å tenke lengre enn sin egen lommebok.
BoeingOnFinal is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2012, 14:36   #50
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Her er det bare å gi full back up til de det gjelder i DY. Mye er i ferd med å gå galt her...
Kollegial hilsen herfra!
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2012, 15:18   #51
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

I 2006 sa Kjos at det gjelder å holde pilotene fat and happy.. fra å være en bra arbeidsgiver er han blitt en dårlig.

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2012, 16:14   #52
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
I 2006 sa Kjos at det gjelder å holde pilotene fat and happy.. fra å være en bra arbeidsgiver er han blitt en dårlig.
Det gjaldt vel kun da de skulle være med til at opbygge selskabet og han kunne lukrere på denne holdning . Nu har de bidraget med deres del og er åbenbart blevet overflødige i Kjos øjne. Ikke meget loyalitet fra arbejdsgiveren her.

Herfra skal lyde fuld sympati og opbakning til piloterne, der tager denne yderst vigtige kamp. Når Kjos uanset planlægger at udflage Norwegian (måske et navneskifte var passende i den sammenhæng) så er det meget lidt de risikerer at miste ved at tage kampen.

At piloterne nu går i medierne er kun forståeligt og en sund modvægt til Kjos spin og parts-indlæg i medierne. Hvis arbejdsgiver starter med at forhandle via medierne, så må man også forvente at modparten gør det. Desuden synes jeg at piloterne udtaler sig meget sagligt og afdæmpet i denne sag.

Stå på....
Old 14-04-2012, 18:23   #53
L-1011
ScanFlyer Molded

Mycket bra sagt HiFly.

Jag tror DY hamnat i ett strategiskt vägskäl.
Kjos kan sätta sig ner & förhandla med piloterna.
Han kan flagga ut DY, flytta rubbet till ex Irland och fortsätta därifrån. Då bör han även byta namn på flygbolaget.
Kjos kan även välja att gå i pension och lämna över till en ny CEO som får utveckla framtidens DY.

Last edited by L-1011; 14-04-2012 at 18:26.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2012, 18:40   #54
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Kjos kan sätta sig ner & förhandla med piloterna.
.
http://www.boarding.no/art.asp?id=49592
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 14-04-2012, 20:21   #55
roger
Rakettforskar

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Håpar dei vert einige. Eit Norsk Norwegian i framtida er bra. Om det skulle bli som det står i linken at til dømes FR kjem på innanriks blir det kjedeleg å vere passasjer. Dei er ikkje så mykje billegare berre mykje meir styrete. Lykke til, til begge partar!
Old 15-04-2012, 22:29   #56
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Nordlys med ny DY-sak, denne gangen med intern DY-video hvor Kjos ber pilotene holde kjeft: http://www.nordlys.no/nyheter/article6013487.ece
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2012, 22:40   #57
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Nordlys med ny DY-sak, denne gangen med intern DY-video hvor Kjos ber pilotene holde kjeft: http://www.nordlys.no/nyheter/article6013487.ece
Skremmende spådom av Kjos om at 80% av dagens selskap kommer til å gå under i løpet av 10 år.

Last edited by jameson82; 15-04-2012 at 22:52.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2012, 22:56   #58
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Jeg synes nå budskapet Kjos kommer med i denne videoen virker å være nokså edruelig og "to the point". Selvsagt litt generell BS som man alltid har i slike kommunikasjoner, men poenget er nok at konkurransesituasjonen nødvendiggjør endel grep i forhold til organisering av bedriften.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2012, 23:06   #59
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Det er uansett et stort hull i Kjos sin plan. Få med de ansatte i dag med på den utviklingen. Det skjer ikke! For en gjeng hyklere der på fornebu.. skulle likt å sett de som jobber på DYs HK gå på kontrakter... Kjos vi aldri klare å bli RYR... De ansatte stopper han i morgen...
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2012, 23:11   #60
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Quote:
Kjos sier mange ganger at "b-laget" er minst like mye verdt som "a-laget. Det forteller meg at det internt er en følelse av å bli plassert i bås av ledelsen. Aner vi litt splitt og hersk metode her?
Kjos prøver også, etter min mening å si at hvis de ansatte ikke finner seg i at han effektiviserer alt som har med "b-laget" å gjøre, vil de hvertfall stå uten jobb om ikke lenge. En gjemt trussel.

Han er jo selv med på denne globaliseringen, enten han liker det eller ikke, ved å drive som han gjør.

Men spennende med spådommen ang. de 80% som vil forsvinne ila. 10 år. Vil det samme gjelde for DY mon tro?

-Fredrik Propell-

Last edited by Fredrik Propell; 15-04-2012 at 23:14.
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules