![]() |
|
![]() |
#41 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
|
![]() Quote:
Jeg mistenker at DY har gode nok jurister til at en slik sak ikke hadde kommet inn i kontraktene ved en feiltagelse. Greit nok at det ble fjernet, men det endrer ikke bildet på hvor DY ønsker å gå. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Kontraktsansatte er ikke lov i anleggsbransjen, så dette er IKKE veldig vanlig. Innleie fra bemanningsbyråer, derimot,...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Mitt innlegg var mer ment som et svar på et innlegg som hadde som konklusjon om manglende "medmenneskelighet", og jeg har, som de fleste samfunnsinteresserte mennesker, verken spesiell interesse, forusetninger elller tid å komme med noen bastante konklusjoner, verken i den ene eller annnen retning, om hvorvidt dagens eller kommnende DY-ansatte er i en særlig negativ elller positiv stillingl. Jeg vil tro at de fleste fortsatt tilhører den priviligerte delen av befolkningen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]() Quote:
Selv synes jeg det er flott at pilotene i DY nå tar affære på egne vegne og ønsker lykke til i kampen. En eventuell streik vil sannsynligvis føye seg inn i mange arbeidskonflikter i de kommende ukene og månedene i forbindelse med hovedtariffoppgjøret. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2011
Location: Sunnmøre
Posts: 189
|
![]()
For å gjere ein ting klart før eg skriv noko meir:
Eg er for fagforeiningar og ordna tilhøve på alle arbeidsplasse, og trur at fast tilsette gjer den beste jobben for arbeidsgjevaren over tid. Likevel så meiner eg at det er uproblematisk å bruke spesialselskap til å utføre tenester. Prinsipielt så meiner eg at til dømes CC godt kan vere fast tilsett i eit selskap som levere cabintenester til eit eller fleire flyselskap. Ikkje på vikar eller tidsavgensa kontrakter, men fast tilsett i det selskapet. Då vil nemleg både den tilsette og bemanningsselskapet vere opptekne av å levere topp heile tida for å sikre nye kontrakter. Det som truar eit ordna arbeidsliv etter skandinavisk målestokk, er at verda krymper, og det som framstår som dårlege vilkår for oss her i nord, er gullkanta for dei som kjem frå andre land. Når ein då som flybransjen, konkurerer med selskap med heilt andre rammevilkår, så må både tilsette og selskap vere konstruktiv og nytenkjande. Dette er ikkje lett, men det er det einaste som nyttar. Verksemder må konkurere i dei marknadane dei er i. Derfor er innland i Norge heilt ulikt international trafikk. Eg håper at dette kjem skinnene, slik at DY held fram å vere eit sterkt lokalt selskap, men også ein stert aktør internationalt. Lykke til! |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,783
|
![]() Quote:
Det som overrasker meg en smule er at KJOS "tør" dette, de er på vei til å bli en RYR light versjon. Synes det er rart at nyutdannede piloter vegrer seg for å søke DY da arbeidsvilkårene er dårligere enn vårt utskjelte RYR. En annen ting er den interne oversikten ( kulturen ), eks., en pilot fikk beskjed at vedkommende var satt opp på kurs, når han spurte om han ikke skulle på intervjuv først var svaret; eh, eh, nei det er ikke nødvendig, bare still på kurset du. Går veksten for raskt, selv for en eks. jagerflyger mon tro |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Godt sagt Randulfb!
Det som gjør denne konfikten spesiell er at dersom NPF får det som de vil, så vil det slå bena under hele den store master-planen til Kjos. Man kan mene hva man vil om planen, men den er rett og slett ikke gjennomførbar med de vilkår NPF ønsker. Jeg vet at det er noen her inne som fortsatt tror det, men det er totalt urealistisk. Planen er allerede langt på vei satt ut i livet med flere baser, 200+ fly i bestilling, ansettelses prosesser er i gang etc. Man har rett og slett passert V1.. Kjos kommer ALDRI i verden til å snu i punktet om faste ansettelser. Denne konflikten er jo nettopp ett lysende eksempel på hvorfor han er nødt til å gjøre dette skal planen hans lykkes. I tillegg kommer alle de økonomiske realiteter og argumenter vi har diskutert før. Vi snakker enorme ekstra kostnader og redusert konkurransekraft. Dessuten har han måttet gi investorene garantier for å selge inn planen sin. Antagelig mister han mange av de fremtidige lånene sine hvis han godtar dette punktet fra NPF og dermed vil ikke planen være mulig å gjennomføre selv om han skulle ville. Når det gjelder generelle vilkår i tidsbegrensede kontrakter tror jeg nok Kjos er villig til å diskutere, det har han vist før. Kontraktene som Nordlys presenterte er jo slett ikke så ille som NPF prøver å fremstille dem. Litt justeringer her og der koster ikke all verden. Litt usikker på hva som menes med "Konsern-ansiennitetsliste", men antagelig vil vel NPF at Norske ansatte skal være høyest på rangstigen i hele konsernet da de ble først ansatt. Javel, men godt at det ikke finnes ett NPF i Bangkok - da hadde det vel blitt internt bråk ![]() Når det gjelder uttalelsene i media om å bli kvitt fagforeningene var vel ikke det veldig lurt. Så jeg forstår at NPF føler seg kraftig provosert av dette. Dersom pilotene går til streik på det første punktet tror jeg denne konflikten blir serdeles stygg og langvarig og jeg tror det er en stor tabbe. Tror Kjos har forutsett dette for lenge siden og har en plan B.. W Last edited by Wahoo; 14-04-2012 at 10:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Et annet problem er kanskje lønnsutbetalinger for de kontraktsansatte. Så vidt jeg har fått med meg, har januarkullet enda ikke fått lønn. En smule vanskelig å planlegge en økonomisk hverdag når bemanningsbyrået ikke utbetaler lønn som forventet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Sandefjord
Posts: 138
|
![]()
Wahoo, har du noen forslag til en potensiell plan B? Såvidt meg bekjent er det allerede store kapasitetsproblemer. Innleie av fly ien periode vil kunne dekke opp noe av rutene, men det vil uansett få økonomiske konsekvenser.
Er det noen tall om hvor mange piloter som er med i fagforeningen? Skal man vurdere konsekvensene er jo det nødvendig informasjon. Jeg undrer meg litt over den harde mediadekningen om saken. Fagforeningen har jo vært på saken lenge, og ser ikke ut til å ha ønsket fokus på det før nå. At allmennheten får vite om en potensiell streik er jo et pressmiddel, men å få sympati fra allmennheten vil pilotene få vanskelig med. Det krever en snuoperasjon av gamle synspunkter og vrangforestillinger om bransjen. Skal man endre den uten tvil negative trenden tror jeg man må jobbe hardt for regelverksendringer, og få myndighetene på riktig spor. Det bør bli enighet om å sette en klar stopper for brudd på arbeidsmiljøloven for crew i det landet flyselskapene har base. Forhåpentligvis revurderer EASA å utvide arbeidstilsbestemmelsene etter stor respons på høringene. Man bør stå sammen som personell, og forstå at det etterhvert forhåpentligvis vil være mulig å stille krav til arbeidsbetingelser, så man slutter å selge seg billig. Eller betale seg dyrt? Å få sympati fra allmennheten med den intensjonen at de velger selskaper hvor ansatte har trygge arbeidsforhold tror jeg er en lost cause. Folk flest sliter med å tenke lengre enn sin egen lommebok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Her er det bare å gi full back up til de det gjelder i DY. Mye er i ferd med å gå galt her...
Kollegial hilsen herfra! |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
I 2006 sa Kjos at det gjelder å holde pilotene fat and happy.. fra å være en bra arbeidsgiver er han blitt en dårlig.
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Herfra skal lyde fuld sympati og opbakning til piloterne, der tager denne yderst vigtige kamp. Når Kjos uanset planlægger at udflage Norwegian (måske et navneskifte var passende i den sammenhæng) så er det meget lidt de risikerer at miste ved at tage kampen. At piloterne nu går i medierne er kun forståeligt og en sund modvægt til Kjos spin og parts-indlæg i medierne. Hvis arbejdsgiver starter med at forhandle via medierne, så må man også forvente at modparten gør det. Desuden synes jeg at piloterne udtaler sig meget sagligt og afdæmpet i denne sag. Stå på....
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Mycket bra sagt HiFly.
Jag tror DY hamnat i ett strategiskt vägskäl. Kjos kan sätta sig ner & förhandla med piloterna. Han kan flagga ut DY, flytta rubbet till ex Irland och fortsätta därifrån. Då bör han även byta namn på flygbolaget. Kjos kan även välja att gå i pension och lämna över till en ny CEO som får utveckla framtidens DY. Last edited by L-1011; 14-04-2012 at 18:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]() Quote:
__________________
none.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Nordlys med ny DY-sak, denne gangen med intern DY-video hvor Kjos ber pilotene holde kjeft: http://www.nordlys.no/nyheter/article6013487.ece
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
Last edited by jameson82; 15-04-2012 at 22:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Det er uansett et stort hull i Kjos sin plan. Få med de ansatte i dag med på den utviklingen. Det skjer ikke! For en gjeng hyklere der på fornebu.. skulle likt å sett de som jobber på DYs HK gå på kontrakter... Kjos vi aldri klare å bli RYR... De ansatte stopper han i morgen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
|
![]() Quote:
Kjos prøver også, etter min mening å si at hvis de ansatte ikke finner seg i at han effektiviserer alt som har med "b-laget" å gjøre, vil de hvertfall stå uten jobb om ikke lenge. En gjemt trussel. Han er jo selv med på denne globaliseringen, enten han liker det eller ikke, ved å drive som han gjør. Men spennende med spådommen ang. de 80% som vil forsvinne ila. 10 år. Vil det samme gjelde for DY mon tro?
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006 -Fredrik Propell- Last edited by Fredrik Propell; 15-04-2012 at 23:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |