![]() |
|
![]() |
#461 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Sikkert ikke rart at der stort sett har vært stillstan lønnsmesig de bortimot siste 10 årene, og at en start lønn ligger å vipper rundt 150.- kr. timen for en nyansatt bakkeansatt. Prøv å få en håndverker, uansett ansienitet til å jobbe for det, inkludert Jul/Påske/Helger |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#462 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
For det at Norwegian følger spillets regler er helt nødvendig for å sikre seg en plass på spillebrettet, de som har laget reglene er EU/EØS. Det er ikke Norwegian, Norwegian er en spiller på brettet, sammen med alle de andre selskapene. At Ryanair har strukket seg langt i å utnytte regelene, kan sikkert mange synes er synd, og spessielt de som er berørt. Og man kan like det eller ikke, men skal Norwegian klare seg på brettet må de nødvendigvis tilpasse seg. Blir det en streik er jeg redd Norwegian flytter ut av Norge med selskapet, Kan ikke tenke meg at man har råd til og ikke utnytte de mulighetene som konkurentene har gjort. For man vil ikke sitte og la selskapet blø sakte men sikkert mot konkurs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#463 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#464 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hur kommer det påverka Norwegians framtid i Norge tror ni OM Kjos efter en lång strejk väljer att flytta bolaget till ex Lettland, Slovakien, Polen etc?
Kommer DY mista marknadsandelar? På DYs facebook sida verkar många kritiska till att DY har hyrt in Smartlynx, Jet2, Transavia etc. Det kritiseras framförallt att kabinpersonalen inte kan norska. Om Kjos flaggar ut lär norsktalande kabinpersonal bli ovanligt i framtiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#465 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#466 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Samtidigt verkar många DY resenärer vilja ha norsk personal ombord.
Det framgår tydligt på DYs facebook sida. Frågan är om de DY resenärer som vill ha norsk crew whatsoever samtidigt är villiga att betala för norsk crew? Vill inte norska "white trash joey" betala för vad norsk crew verkligen kostar bör han inte heller snyftande i VG klaga på om det är lettisk crew på hans nästa DY flight OSL-TRD. |
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Nå er det i denne omgangen ikke snakk om å flytte ut norske arbeidsplasser (iallefall om man skal tro på uttalelsene om at dette er reelle baser - selv om ting enn så lenge viser litt tvetydighet rundt dette; HEL/TLL er en reell base, mens Malaga kanskje ikke enda er det). Det er derfor snakk om opprettelse av arbeidsplasser i utlandet gjort av et norsk selskap. Det skjer stadig vekk i andre bransjer. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#469 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Av og til når jeg leser innlegg i denne debatten så får jeg en snikende følelse av at enkelte synes å ha den oppfatning at selskapene er til for de ansatte, og ikke for kundene... Last edited by TOS; 25-04-2012 at 09:47. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Poenget med min uttalelse var basert på en rekke utsagn i tråden som kunne tolkes som at det er viktigere at de ansatte får sine vilkår enn at kundene får det de vil ha. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() Er helt enig i at det ikke er en opinions-kamp, det bare virker slik. Det er bare at fra enkelte kanter her inne virker det som om det er en plikt å synes synd på flygerne som blir behandlet så urettferdig og har det så forferdelig. Det er jo frivillig å bli flyger. Flygerne har full rett til å kjempe for sine rettigheter som alle andre, og ingenting av det de foreslår eller prøver å oppnå er jo ulovlig, ei heller metodene. At de vil prøve og skape forståelse for at de føler de må gå til dette skrittet er da naturlig, så kan en synes hva en vil om retorikken og metodene. På den annen side må flygerne derfor også tåle at folket er grundig uenige med dem og synes det de gjør er forkastelig, for det er jo "folkets rett". Vi lever jo visstnok i en fri verden! Sånn vil det jo være uansett hvem som måtte gå så langt som en streik, de streikende vil alltid være egoistiske og kun tenke på sine særinteresser. Det er jo bare å se på sjåførene som kjører for oljeselskapene her i UK som truer med streik p.g.a. arbeidsforhold/hviletid/lønn etc. Det resulterte i panikkfylling o.s.v. og heller liten forståelse for deres sak. Hvis jeg ikke får diesel er jo det flott for det betyr en gyldig unnskyldning til å få ekstra fri ![]() For passasjerene tror jeg nok det vil bli masse støy hvis folket ikke kommer på ferie etc. men der var jo mange som "aldri skulle fly med SAS igjen" når ting skjedde der siste gang og slik blir det nok med de som "aldri vil fly med Norwegian igjen" også. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg vet ikke hva den grunnleggende motivasjonen til Kjos er for å gjøre dette - jeg vet f.eks. ikke om Kjos er blitt grådig, men registrerer at Kjos & styret i DY legger denne nye strategien frem som en nødvendighet for å overleve i konkurransen. Jeg har ikke god nok innsikt til å vite om dette argumentet fra Kjos & co holder mål eller ikke. Tror dere at denne utviklingen stopper opp dersom DY nå går tilbake på sin strategi om kontraktsansettelser? Last edited by TOS; 25-04-2012 at 12:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#475 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
I alt det her med både DY og FR, hvor selskaberne lejer piloter hos diverse vikar bureauer, eller det er piloterne, som er selskabet, ja så er det mit spørgsmål er:
I en situation hvor flyet kommer ud for en ulykke, hvem har så ansvaret.. 1) er det flyselskabet 2) er det bureauet hvor piloten er lejet fra 3) eller er pilotens eget selskab,,hvor han er ansat af sig selv.... Det kan være at dette har været nævnt i en af den andre 460 tråde, men jeg har ikke orket at læse samtlige tråde Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#476 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Derimot har han nok meget kynisk fulgt en sleip plan med å start et selskap sånn som det trengs for å få en "halleluja-stemning" internt, fylle et hull i markedet og folks oppfatning som "nye Braathens", mens han hele tiden jobbet for å få "ryanair"-drift i selskapet som utad skal være så norsk og hyggelig. Arbeidslivet og samfunnet i Skandinavia har kommet dit vi er i dag med fagforeninger som har stått på sine krav, og om nødvendig streiket for rettigheter de har ment var viktige. Arbeidsgivere gir sjelden noen anstendige betingelser frivillig. Det er alltid trusler mot våre betingelser. Nå er det "internasjonalisering". Det er ikke en naturlov, og at ting kan bli værre betyr bare at det er ekstra viktig å være med på å styre betingelsene som skal gjelde i fremtiden. Jeg har alltid respekt for andre gruppers krav, og streiker, også de jeg ikke forstår. I dette tilfellet forstår jeg Norwegian-pilotene veldig godt, stå på krava! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#477 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Utgangspunktet vil uansett være en tolkning av kontrakten mellom Norwegian og utleibyrået/pilotes eget selskap og øvrige forsikringsavtaler. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#478 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Selv synes jeg man kan sammenligne det å ansette flygere på kontrakt som å bruke doping som ikke står på dopinglista og derved ikke er ulovlig men i idrett, blant noen utøvere som følger etiske spilleregler ville bli karakterisert som juks. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#480 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Jeg gjentar spørsmålet mitt fra et tidligere innlegg: Tror dere at denne utviklingen vi ser i luftfarten kommer til å stoppe opp om Kjos gir seg i dette spørsmålet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |