![]() |
|
![]() |
#401 | |
Flysitter
|
![]()
Og Parat sin egen avis Nordlys
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det jeg vi frem til er at sunn fornuft kanskje av og til er bedre, enn å bli servert en advokat tolkning som dine poster av og til føles som. Personlig driter jeg fullstendig (unnskyld språket) om DY bryter noen lover eller ikke, når jeg kjenner så mange "lider" for denne utviklingen og som virkelig må stå på hodet for å få endene til å møtes på disse "lovlige" kontraktene... Det blir kanskje politisk dette?? Og er det en ting som er sikkert der, så er det at man må være enige om å være uenige for at livet skal kunne gå videre... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#405 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Og da har NHO luftfart stevnet YS, Parat og Norwegian Pilotforening for retten med påstand om at den varslede konflikten er ulovlig siden den omfatter utenlandske piloter.
http://e24.no/boers-og-finans/nho-ta...etten/20196399 Vidar |
![]() |
![]() |
![]() |
#406 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Man får iallefall gjøre rede for om det er moralen i dette man ønsker å diskutere, eller om det er problemstillinger rundt det å drive et flyselskap i et sterkt konkurransepreget marked. Hvis det er det førstnevnte så kan jeg selvsagt avsløre at jeg mener at det beste er at alle er fast ansatte, eller har et reelt valg mellom fast ansettelse og kontraktsansettelse, samt at alle får en god lønn. Når det er sagt så forventer jeg ikke at en arbeidsgiver gjør noe mer enn å følge gjeldende avtale- og lovverk (dette er minimumsløsningen), så får det være opp til potensielle arbeidstakere å vurdere om de heller ønsker å jobbe for noen som yter noe mer utover dette. Jo flere som ønsker å jobbe til eksisterende vilkår, dess mindre interessant er det nok for arbeidsgiver å betale lønn utover det man må, og så lenge det ikke resulterer i andre store problemer (annet enn dårligere vilkår) så lurer jeg på hva som skal legitimere inngrep i denne prosessen. Det er nok mange flere enn nyutdannede piloter som sliter med å få endene til å møtes, så jeg klarer liksom ikke å se at det argumentet rettferdiggjør inngrep spesifikt overfor piloter. Last edited by TOS; 23-04-2012 at 16:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#408 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette var et veiskille for DY-pilotene - og de måtte ta et valg! De har full oppbacking fra det øvrige skandinaviske pilot-korps.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
At ikke Norwegian-pilotene, med unntak av unge overambiøse og streikevillige-
pluss B787 skuffede ikke er i stand til å se at de går mot en lose-lose posisjon, er for meg en gåte. Kanskje hjulpet av fagforeningsledere med markeringsbehov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#410 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Utsagnet ditt tyder at du ikke har noe særlig innsikt i bransjen. Pådriverne her er mer de som har vært i DY en stund enn de helt nye. Det at SAMTLIGE piloter i Norge backer DY pilotene nå burde sende et signal om at nok er nok... Du burde heller spørre flykorpset i DY om hvordan ståa er enn å trekke konklusjoner om hva som er en lose-lose posisjon for dem...
Last edited by Earlybird.; 23-04-2012 at 23:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#411 |
Newcomer
|
![]()
Tror dere at pilotene har fått kalde føtter? Før helga skulle det komme plassoppsigelse til uka, det drøyes..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#412 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#413 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
![]() |
#414 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er vi på vei mot en langvarig streik med store negative konsekvenser for alle parter uten gevinster for andre enn konkurrentene?
Tipper kjos kan finne på å la denne streiken gå langt uten å gi noe som helst. Dette er en prinsippsak for han også, spesielt siden det er den første streiken i selskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#415 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
En plassoppsigelse er en kollektiv oppsigelse av fagforeningsmedlemmenes arbeidsavtaler, og er et varsel om at de ansatte er villige til å gå til streik fra en gitt dato, men tidligst fra tariffavtalens utløp.
Plassoppsigelsen betyr at arbeidsavtalene til alle medlemmer omfattet av overenskomsten sies opp, og på den måten innfris det formelle grunnlaget for senere å kunne ta hele eller deler av de samme medlemmene ut i streik. En plassoppsigelse er en formalitet, men samtidig en trussel overfor arbeidsgiveren om at visse krav må på plass for å unngå streik. Plassoppsigelse må meldes senest 14 dager før arbeidskamp kan starte, jfr. Arbeidstvistlovens bestemmelser om meklingsfrister http://no.wikipedia.org/wiki/Tariffo...lassoppsigelse
![]() |
#416 | |
Front section flyer
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#417 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jag tror en ev DY strejk kommer vara över inom max 3 dagar. Pågår en fullständig pilotstrejk i DY mer än 7 dagar tror jag DY går i konkurs.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
I Scandinavia er luftfartsansatte vant til at bare man streiker "ordner alt seg". Derav selvsikkerheten vi ser i media og her inne. Tror det er en mulighet for at dere får dere en overraskelse denne gangen. Hvis dere husker litt tilbake sa Kjos i media at investorene hans var livredde for streiker. Så den dagen den kommer er de nok meget godt forberedt på. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#419 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Askmolnet drabbade samtliga flygbolag. En DY pilot strejk kommer bara drabba DY. Konkurrenterna kommer gräva guld för varje dag DY står på backen. Om Kjos dessutom måste betala ut EU kompensation till pax, lön till samtlig personal förutom piloterna så kommer DY blöda många många miljoner NOK per dag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Streik er vel også force majeur, så er vel begrenset med kompensasjoner de eventuelt på ut med. Ellers har jeg vel aldri/knapt nok hørt om en langvarig streik innen luftfarten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |