Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 20-04-2012, 21:42   #281
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Ja, en malaga styrmann har 3100E brutto i mnd når DY har lagt ut for type rating. I tillegg må de som "får" dette skaffe til veie bank garanti på 200.000nok til DY før de får starte...
I tillegg får de 6-7000 nok til å dekke hus (ifølge en tråd om dette på pprune så kommer hotell på utestasjoner i tillegg). Dette må med. Da er det noe i underkant av 50k NOK (om vi holder diett utenfor). Ikke noe poeng å gjøre dette verre enn det faktisk er, selv om tallene jeg viser til ikke er utpreget god lønn når forsikringer er betalte.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 21:43   #282
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Hva med å heve diskusjonen til korrekt nivå som handler om bruk av kontraktsansatte vs. fast ansatte og ikke alle mulige slags kontraktsdetaljer. Pilotforeningen i DY har selv uttalt at de kan godta en viss bruk av kontraktsansatte. De er også enige med Kjos om at norske betingelser ikke kan eksporteres til utlandet. Slik er det allerede i dag med forskjellig lønn i henholdsvis Norge, Sverige og Danmark, tilpasset levestandarden i de forskjellige land.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 21:52   #283
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Parat krever vel ikke at et lite regionalt selskap skal ha fast ansatte verden rundt? Det gir jo ingen mening.
Kjos må skrinlegge ekspansjonsplanene hvis Parat får det som de vil.
Me andre ord vil DY forbli ett regionalt selskap og sannsynligvis forsvinne
over tid da man ikke er stor nok til å overleve. SAS vil lide samme skjebne
og bli slukt av ett større selskap.

Game over...

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 22:00   #284
Pilot1
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
over tid da man ikke er stor nok til å overleve. SAS vil lide samme skjebne
og bli slukt av ett større selskap.

Game over...

W
Et firma som ikke kan drive med overskudd noe sted, med fast ansatte på det stedet, er vel ikke liv laga da!

Det er jo akkurat det som kan gjøre at det blir streik. Hvis man ikke kan bo i Norge når man jobber i Norge, for selskapet har "ikke råd" til ansatte, så har man ingenting å tape!
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 22:09   #285
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Et firma som ikke kan drive med overskudd noe sted, med fast ansatte på det stedet, er vel ikke liv laga da!
Hvis det er holdningen til DY ansatte kan dere likegodt slå selskapet konkurs med en gang så er dere ferdig med det.

W
Old 20-04-2012, 22:18   #286
Pilot1
ScanFlyer Blue

Quote:
Hvis det er holdningen til DY ansatte kan dere likegodt slå selskapet konkurs med en gang så er dere ferdig med det.

W
Jeg er ikke ansatt der, men jeg ser poenget med at hvis det ikke er håp om en positiv løsning så kan en uthaling virke negativt for den enkelte.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 22:28   #287
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
over tid da man ikke er stor nok til å overleve.
Dette er i beste fall tabloid. DY kan fint klare seg som 'regional LCC'. De har et godt grep om et betalingsvillig marked og kan fint overleve i et slikt marked. Hva de i såfall skal gjøre med sine flyleveranser dersom de velger å bremse veksten? Skifte litt strategi og lease ut de de ikke vil operere selv. En helt kurant Plan B.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 22:52   #288
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Dette er i beste fall tabloid. DY kan fint klare seg som 'regional LCC'. De har et godt grep om et betalingsvillig marked og kan fint overleve i et slikt marked. Hva de i såfall skal gjøre med sine flyleveranser dersom de velger å bremse veksten? Skifte litt strategi og lease ut de de ikke vil operere selv. En helt kurant Plan B.
Men hva er galt med at DY beholder "regional LCC" som før, og så ekspanderer med ny strategi utenfor? Er det bedre for alle om man er stor i Skandinavia?
Old 20-04-2012, 22:54   #289
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Hva de i såfall skal gjøre med sine flyleveranser dersom de velger å bremse veksten? Skifte litt strategi og lease ut de de ikke vil operere selv. En helt kurant Plan B.
Det er vel store sjanser for at finansieringen av flyene ryker hvis ekspansjonsplanene må skrinlegges.

W
Old 20-04-2012, 23:05   #290
Wahoo
ScanFlyer Molded

Tror faktisk Kjos kan ringe Boeing og avbestille med en gang..

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2378819.ece

W
Old 20-04-2012, 23:10   #291
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:

W
Jeg syns du litt vel svartmaler dette mr wahoo... De har klart seg som helt fint som en regional aktør siste 10 årene. Som mange antyder her må man jo ikke blir verdens største flyselskap for å være velykket... Hvis Dy forening og de andre selskapene krever like vilkår i skandinavia vil de ikke gå konkurs.. det vil bare bli litt dyere å fly... og så om FR prøver seg på innenriks har jeg liten tro på at de vinner markedet fullt ut... Mange som ikke flyr med FR av prinsipp..

Ps. det er ingen menneskerett å fly fra torp til bergen for 99 kr... Det er rett og slett sinnsykt og både WF og DY taper penger... uintelligent spør du meg..
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 20-04-2012, 23:11   #292
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Tror faktisk Kjos kan ringe Boeing og avbestille med en gang..

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2378819.ece

W
Blir verden bedre om Kjos ansetter 6000 mennesker på kontrakt med lønn utbetalt på isle of man?? er det et bidrag til samfunnet på noe vis.. jeg mister iallefall ikke nattesøvnen om kjos må kutte litt ned på flykjøpene sine...
Old 20-04-2012, 23:15   #293
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Blir verden bedre om Kjos ansetter 6000 mennesker på kontrakt med lønn utbetalt på isle of man?? er det et bidrag til samfunnet på noe vis.. jeg mister iallefall ikke nattesøvnen om kjos må kutte litt ned på flykjøpene sine...
De jeg har snakket med som er kontraktsansatte betaler skatt til Norge.

Hva er forøvrig problemet om ikke disse arbeidsplassene kommer i Norge? Er det forbudt å være ekspansiv som næringslivsleder? Jeg synes å se antydninger til en del underliggende motivasjon for kritikken som jeg overhodet ikke har sympati for...
Old 20-04-2012, 23:16   #294
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
De jeg har snakket med som er kontraktsansatte betaler skatt til Norge.

Hva er forøvrig problemet om ikke disse arbeidsplassene kommer i Norge? Er det forbudt å være ekspansiv som næringslivsleder? Jeg synes å se antydninger til en del underliggende motivasjon for kritikken som jeg overhodet ikke har sympati for...
Jeg har mer sympati for pilotene enn Kjos i denne saken...
Old 20-04-2012, 23:17   #295
Wahoo
ScanFlyer Molded

Fagforeningene tok knekken på SAS, nå tar de knekken på DY også - gratulerer!
(med mindre Kjos' plan B er en full utflagging)

W
Old 20-04-2012, 23:25   #296
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Jeg syns du litt vel svartmaler dette mr wahoo... De har klart seg som helt fint som en regional aktør siste 10 årene. Som mange antyder her må man jo ikke blir verdens største flyselskap for å være velykket... Hvis Dy forening og de andre selskapene krever like vilkår i skandinavia vil de ikke gå konkurs.. det vil bare bli litt dyere å fly... og så om FR prøver seg på innenriks har jeg liten tro på at de vinner markedet fullt ut... Mange som ikke flyr med FR av prinsipp..

Ps. det er ingen menneskerett å fly fra torp til bergen for 99 kr... Det er rett og slett sinnsykt og både WF og DY taper penger... uintelligent spør du meg..
Det er ingen menneskerett å fly, men i og med at markedet er deregulert så er det opp til aktørene å vurdere hvem som skal tilby hva, til hvilken pris, og i siste instans så er det konkurransen mellom disse som avgjør hvem som overlever . Hvem er det som skal avgjøre hva som er rimelige priser? DY tjener vel i hovedsak penger på sine operasjoner, mens andre selskaper i mindre grad gjør det. Det kommer mao an på forholdet mellom inntekt og kostnader.
Old 20-04-2012, 23:34   #297
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Jeg har mer sympati for pilotene enn Kjos i denne saken...
Poenget mitt er at det nå synes som om argumentene til enkelte her inne er styrt etter det følgende (merk: jeg sier ikke at pilotene argumenterer på dette viset, men at enkelte her inne gjør det): Så lenge vi ikke får ta del i dette til vilkår som vi ville akseptert, så får det heller være? Er dette riktig forstått?

Hvis så er tilfellet så er det jo en form for litt lei egoisme. Litt flåsete sagt så minner det meg om min da (litt trassige) 3 årige datter som heller kastet iskremen i søpla enn at moren skulle få spise restene... (hun er imidlertid blitt mye flinkere nå...)

Det er også veldig lett å forstå at DYs konkurrenter helt ser at dette ikke gjennomføres.

Poenget er altså at ekspansjonen kommer ikke (eller iallefall mer begrenset) om DY ikke lykkes med å redusere sine kostnader/bli enda mer konkurransedyktig. Da blir det mindre behov for piloter, men det er kanskje greit om man allerede er på innsiden.

For ordens skyld: Jeg har full forståelse for at man ønsker ordninger som sikrer samme sosiale rettigheter som i det landet man jobber (og som vel beslutningen i EU parlamentet uansett vil sikre fremover).

Last edited by TOS; 21-04-2012 at 00:38.
Old 20-04-2012, 23:37   #298
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Det er vel store sjanser for at finansieringen av flyene ryker hvis ekspansjonsplanene må skrinlegges.

W
Hvorfor det, så lenge de tar levering og holder cashflowen gående gjennom leasinginntekter? Enklere å selge fly enn passasjerseter så lenge ikke markedet kræsjer. Og selv i et dårlig marked kan man bli kvitt flyene hvis man går lavt nok. Passasjerinntekter kan det være verre med ..
Radar Station KGRV3
Old 20-04-2012, 23:41   #299
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Hvorfor det, så lenge de tar levering og holder cashflowen gående gjennom leasinginntekter? Enklere å selge fly enn passasjerseter så lenge ikke markedet kræsjer. Og selv i et dårlig marked kan man bli kvitt flyene hvis man går lavt nok. Passasjerinntekter kan det være verre med ..
Nå er det vel lite sannsynlig at DYs nye forretningsmodell er å skulle bli et leasingselskap, selv om de har indikert at de skal gjøre dette med noen av de flyene de har bestilt? Det blir iallefall ikke behov for mange piloter i Norge på det viset heller, men det oppfattes kanskje som uproblematisk?
Old 20-04-2012, 23:47   #300
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det var ment som en respons til post #289. jeg har imidlerting ingen tro på at det vil skje, men det kunne vært et alternativ hvis de stoppet ekspansjonen.
Radar Station KGRV3
Reply

Posting Rules