![]() |
|
![]() |
#121 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg hører rykter om at de summene som vi opererer med her inne for lønn ikke er den hele og fulle sannheten. Ikke at tilværelsen er bare solskinn for de nyansatte pilotene, men den er kanskje noe bedre enn det man får inntrykk av når man nevner lønn på EUR 3100 per måned, indikasjoner om at man må spare EUR 1000 per måned i pensjon, betaling for helseforsikring osv., men også betydelig under det som er indikert med lønn på NOK700k...
Faktum er, så langt jeg er informert, at man i tillegg til denne lønnen har en diett og en housing allowance på tilsammen rundt 10.000 NOK/måned. Ikke ubetydelig sett i forhold til at basislønnen er EUR 3100. Legger man sammen disse, og det forhold at man kan søke om frivillig medlemskap i folketrygden med full dekning for sykelønn, pensjon og helse for noen og 20% av lønnen, så koster normal dekning som vi fleste andre i Norge har det rundt 8000 NOK/måned. Ikke gratis, akkurat, men da har man iallefall normal dekning (inkl pensjon). I tillegg kommer da vanlig inntektsskatt samt eventuelle andre pilotspesifikke forsikringer. Det betyr altså at man har noe bedre betalt enn det en del her indikerer (og dekning for helse + sykelønn + pensjon trenger ikke være så kostbar som en del indikerer, samt at utgifter til TR allerede er trukket fra før de summene jeg viser til). Men dette er også vesentlig lavere inntekt enn det som oppgis som gjennomsnittsinntekter for piloter og det som har vært trukket frem av inntekt på NOK700.000. Skulle man gjette på en utbetalt lønn basert på dette (med full dekning i Folketrygden) så snakker vi sannsynligvis om 13-14-15k per måned. Alternativt om man kun tar helseforsikringen så snakker vi vel om drøyt 17k utbetalt. Ikke veldig super lønn, men det sies også at lønnen i seg selv er akseptabel (men at det er andre forhold som ikke er det). |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Jeg tok utgangspunkt i min egen pensjonsforsikring hos TIAA-CREF en av de største organisasjonene for Akademia i USA siden dette er noe jeg har inngående kjennskap til - på godt og vondt ("tap" av USD 150.000). De har en kalkulator på sine medlems sider - har som de fleste av mine kollegaer brukt mangfoldige timer på denne. Jeg tok utgangspunkt i en som er under 30 år - benyttet 25 år i dette tilfellet (premiene går rimelig dramatisk opp med alder) la inn en ønsket pensjon på 75.000 USD +/- 50.000 EUR og pensjons alder satte jeg til 60 år (den kan settes høyere og det vil nok gi noe lavere premie - dog ikke mye). Jeg la også inn et nokså aggressivt investerings mandat inntil 45år (mye aksjer) for så og gå mot "sikrere" fond etc. etter fyllte 45 år. Vel verdt å merke dette er en løsning hvor man ender opp med en sum med penger og den kan ta slutt om man lever lengre enn forutsatt (ref Wal-Mart det er ikke en avansert "trim for eldre" en ser - de 80+ åringene som jobber der gjør det fordi de må)
![]() |
![]() |
#124 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Handler ikke denne konflikten først og fremt om arbeidsvilkår og ansettelsesorganisering, og ikke om lønn, selv om noen her fokuserer veldig på det siste i diskusjonen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Joda, men lønn har vært diskutert veldig mye, så det kan vel være greit å belyse det. Disse tingene er vel heller neppe helt separate heller, for om lønnen er god nok så aksepterer nok veldig mange kontraktsansettelser. Med den lønnen som indikeres her så er det vel ikke helt i kategorien "veldig god lønn". I forhold til ansettelsesvilkår kan jo også slike forhold som pensjon, sykelønn og helseforsikring ligge.
Last edited by TOS; 17-04-2012 at 13:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ungefär hur många procent av DY kontraktpiloter är norrmänn?
För DY kontraktpiloter som inte är normänn kanske det inte är så aktuellt med en norsk pensionsförsäkrng. Jag har "hört" att många av DYs kontraktpiloter är svenskar, iaf på HEL basen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det finnes ganske sikkert liknende ordninger i andre land (iallefall i EØS-området).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#130 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det Kjos snakker om i forhold til baser de tenker å sette opp utenlands er at om pilotene skal være fast ansatte på disse basene så nødvendiggjør det en HR-administrasjon (om jeg husker rett så var uttalelsen i videoen "loven krever det"). Hvis dette er nødvendig så har jeg noe mer forståelse for at man ikke ønsker å sette opp en administrasjon for hver base, men jeg vet ikke hva som egentlig ligger i den formuleringen som Kjos hadde (og i og med at det var ment for internt bruk så er det neppe å betrakte som en juridisk betenkning heller...). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Husk også at med lønninger i 600-900k klassen i Norge nærmer man seg
seg 50% skatt hvis man ikke har noe særlig fradrag. Regner med at Isle of Man (eller hvor det er) ikke har skattersattser i nærheten av dette. Altså har man "mer til overs" man kan kjøpe forsikringer og pensjonssparing for. W |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#133 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvorfor skal dere absolutt forsvare sosial dumping?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Isle Of Man;
Quote:
Altså MAX 20% innetekts-skatt! For å holde dc-8-63 fornøyd, la oss si at man i Norge betaler 40% skatt i snitt på 700k og 20% i I.o.M. Altså 20% forskjell. Med andre ord, skatter man på Isle of Man vil man sitte igjen med MINST 140.000 kr MER enn en som skatter i Norge. Kan kjøpe mye sabla mye forsikringer for den summen... ![]() W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Men wtf , |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() Vi er nødt til å kjøpe helse og pensjonsforsikring for min kone - da hun ikke blir dekket i Norge og 140.000 gir deg ikke sabla mye. Har du familie i tillegg - det er ikke uvanlig at piloter har sånne ting - blir 140.000 fort spist opp (og du glemmer at 140.000 også inkluderer skoler og universiteter) har ikke hørt at isle of Man University er et fremragende alternativ.
![]() |
![]() |
#137 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
...og som nevnt noen ganger tidligere: Man kan kjøpe syke- + helse- + pensjonsforsikring for rundt 23% av bruttoinntekten (hvis man kvalifiserer til frivillig medlemskap i folketrygden), og siden man ganske sikkert er dekket av et trygdesystem på Isle of Man når man skatter dit så er det nok ikke behov for hele pakken med forsikringer heller. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Ja vi er på en skikkelig forum tur med OffTopic Airlines - men vi har vært der før - 23% av bruttoinntekten er en god deal - men den utgjør vel omtrent de 20% som Wahoo sparte for oss
![]() ![]() Fra en som lever midt oppe i hva som blir fremstillt som "attraktivt" vil jeg si at det ikke nødvendigvis er så mye grønnere på den andre siden
![]() |
#139 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
600-900k, la oss ta utgangspunkt i 750k pr år. Et normalt boliglån med normal rente (folk må tross alt bo et sted, og ikke alle arver hus fra foreldrene) og et normalt studielån (normalt for å være pilot) uten andre fradrag gir en skatteprosent på 28%. Velger man å leie bolig ender man på 32%. Det er selvsagt mer tabloid å skrive 50% i skatt, men dette tallet er ikke reelt. Jeg ser at en del trekker frem diett og housing. Dette er normalt i flybransjen, men er ikke en del av inntekten. Jeg har en mistanke om at gode ordninger når det gjelder uniformstillegg, diett, housing ol. og har blitt forhandlet frem som en vinn vinn situasjon for arbeidsgiver og arbeidstaker. Ingen skatt og ingen arbeidsgiveravgift, og dermed en gunstig form for lønn (evt organisert skatteunndragelse hvis man vil se på det på den måten.) Man kan vel ikke dra til banken og legge frem dette når man søker om boliglån? TOS, hvilken pensjon får man ved å bruke nevnte trekk til folketrygden? Får man en pensjon som står i forhold til inntekt, eller er dette tilsvarende minstepensjon? Last edited by Dag Viking; 17-04-2012 at 17:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |