Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-04-2012, 10:30   #121
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Ja en god pensjonsforsikring for de yngste vil ta omtrent EUR 1000 i måneden basert på null dekning fra folketrygden
Hva er basisen for denne summen? Hvilken utbetaling ser du for deg, og hvor lang opptjeningstid er det snakk om?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 12:48   #122
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Jeg hører rykter om at de summene som vi opererer med her inne for lønn ikke er den hele og fulle sannheten. Ikke at tilværelsen er bare solskinn for de nyansatte pilotene, men den er kanskje noe bedre enn det man får inntrykk av når man nevner lønn på EUR 3100 per måned, indikasjoner om at man må spare EUR 1000 per måned i pensjon, betaling for helseforsikring osv., men også betydelig under det som er indikert med lønn på NOK700k...

Faktum er, så langt jeg er informert, at man i tillegg til denne lønnen har en diett og en housing allowance på tilsammen rundt 10.000 NOK/måned. Ikke ubetydelig sett i forhold til at basislønnen er EUR 3100. Legger man sammen disse, og det forhold at man kan søke om frivillig medlemskap i folketrygden med full dekning for sykelønn, pensjon og helse for noen og 20% av lønnen, så koster normal dekning som vi fleste andre i Norge har det rundt 8000 NOK/måned. Ikke gratis, akkurat, men da har man iallefall normal dekning (inkl pensjon). I tillegg kommer da vanlig inntektsskatt samt eventuelle andre pilotspesifikke forsikringer.

Det betyr altså at man har noe bedre betalt enn det en del her indikerer (og dekning for helse + sykelønn + pensjon trenger ikke være så kostbar som en del indikerer, samt at utgifter til TR allerede er trukket fra før de summene jeg viser til). Men dette er også vesentlig lavere inntekt enn det som oppgis som gjennomsnittsinntekter for piloter og det som har vært trukket frem av inntekt på NOK700.000. Skulle man gjette på en utbetalt lønn basert på dette (med full dekning i Folketrygden) så snakker vi sannsynligvis om 13-14-15k per måned. Alternativt om man kun tar helseforsikringen så snakker vi vel om drøyt 17k utbetalt. Ikke veldig super lønn, men det sies også at lønnen i seg selv er akseptabel (men at det er andre forhold som ikke er det).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 12:54   #123
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Hva er basisen for denne summen? Hvilken utbetaling ser du for deg, og hvor lang opptjeningstid er det snakk om?
Dottore !

Jeg tok utgangspunkt i min egen pensjonsforsikring hos TIAA-CREF en av de største organisasjonene for Akademia i USA siden dette er noe jeg har inngående kjennskap til - på godt og vondt ("tap" av USD 150.000). De har en kalkulator på sine medlems sider - har som de fleste av mine kollegaer brukt mangfoldige timer på denne.

Jeg tok utgangspunkt i en som er under 30 år - benyttet 25 år i dette tilfellet (premiene går rimelig dramatisk opp med alder) la inn en ønsket pensjon på 75.000 USD +/- 50.000 EUR og pensjons alder satte jeg til 60 år (den kan settes høyere og det vil nok gi noe lavere premie - dog ikke mye). Jeg la også inn et nokså aggressivt investerings mandat inntil 45år (mye aksjer) for så og gå mot "sikrere" fond etc. etter fyllte 45 år.

Vel verdt å merke dette er en løsning hvor man ender opp med en sum med penger og den kan ta slutt om man lever lengre enn forutsatt (ref Wal-Mart det er ikke en avansert "trim for eldre" en ser - de 80+ åringene som jobber der gjør det fordi de må)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 12:55   #124
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,267
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Handler ikke denne konflikten først og fremt om arbeidsvilkår og ansettelsesorganisering, og ikke om lønn, selv om noen her fokuserer veldig på det siste i diskusjonen?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 12:59   #125
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Handler ikke denne konflikten først og fremt om arbeidsvilkår og ansettelsesorganisering, og ikke om lønn, selv om noen her fokuserer veldig på det siste i diskusjonen?
Joda, men lønn har vært diskutert veldig mye, så det kan vel være greit å belyse det. Disse tingene er vel heller neppe helt separate heller, for om lønnen er god nok så aksepterer nok veldig mange kontraktsansettelser. Med den lønnen som indikeres her så er det vel ikke helt i kategorien "veldig god lønn". I forhold til ansettelsesvilkår kan jo også slike forhold som pensjon, sykelønn og helseforsikring ligge.

Last edited by TOS; 17-04-2012 at 13:03.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 13:01   #126
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Dottore !

Jeg tok utgangspunkt i min egen pensjonsforsikring hos TIAA-CREF en av de største organisasjonene for Akademia i USA siden dette er noe jeg har inngående kjennskap til - på godt og vondt ("tap" av USD 150.000). De har en kalkulator på sine medlems sider - har som de fleste av mine kollegaer brukt mangfoldige timer på denne.
Den er grei. Nå er det imidlertid mye som tyder på at disse pilotene kan kjøpe seg normal dekning gjennom frivillig medlemskap i folketrygden for en betydelig lavere sum enn det du indikerer for en helt privat pensjonssparing (vilkårene for slikt medlemskap kjenner jeg ikke, men jeg forstår at dette er en opsjon for disse); eller rundt EUR1000 per måned som da dekker hele spekteret fra helse + syke + pensjon.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 13:38   #127
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Ungefär hur många procent av DY kontraktpiloter är norrmänn?
För DY kontraktpiloter som inte är normänn kanske det inte är så aktuellt med en norsk pensionsförsäkrng.
Jag har "hört" att många av DYs kontraktpiloter är svenskar, iaf på HEL basen.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 13:41   #128
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Ungefär hur många procent av DY kontraktpiloter är norrmänn?
För DY kontraktpiloter som inte är normänn kanske det inte är så aktuellt med en norsk pensionsförsäkrng.
Jag har "hört" att många av DYs kontraktpiloter är svenskar, iaf på HEL basen.
Det finnes ganske sikkert liknende ordninger i andre land (iallefall i EØS-området).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 13:47   #129
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Den er grei. Nå er det imidlertid mye som tyder på at disse pilotene kan kjøpe seg normal dekning gjennom frivillig medlemskap i folketrygden for en betydelig lavere sum enn det du indikerer for en helt privat pensjonssparing (vilkårene for slikt medlemskap kjenner jeg ikke, men jeg forstår at dette er en opsjon for disse); eller rundt EUR1000 per måned som da dekker hele spekteret fra helse + syke + pensjon.
Ja det høres ut som en "good deal" - en jeg faktisk kommer til å se nøyere på selv. Men ikke noe av dette fjerner de alvorlige problemene med ansettelsesforholdene og når man ser utlysningsskjemaet for 787 produksjonen - kan en vel fastslå at Norwegian ikke alltid velger de mest professonelle aktørene (det finnes jo et annet område hvor DY har valgt virkelig feil)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 13:57   #130
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Men ikke noe av dette fjerner de alvorlige problemene med ansettelsesforholdene og når man ser utlysningsskjemaet for 787 produksjonen - kan en vel fastslå at Norwegian ikke alltid velger de mest professonelle aktørene (det finnes jo et annet område hvor DY har valgt virkelig feil)
Nei, i forhold til de mer overordnede spørsmålene om kontrakt vs "fast" løser ikke dette noe, men det betyr at iallefall de norske pilotene har en mulighet i forhold til både helse og pensjon (og sannsynligvis finnes det tilsvarende ordninger i andre land i EØS-området).

Det Kjos snakker om i forhold til baser de tenker å sette opp utenlands er at om pilotene skal være fast ansatte på disse basene så nødvendiggjør det en HR-administrasjon (om jeg husker rett så var uttalelsen i videoen "loven krever det"). Hvis dette er nødvendig så har jeg noe mer forståelse for at man ikke ønsker å sette opp en administrasjon for hver base, men jeg vet ikke hva som egentlig ligger i den formuleringen som Kjos hadde (og i og med at det var ment for internt bruk så er det neppe å betrakte som en juridisk betenkning heller...).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 14:32   #131
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Husk også at med lønninger i 600-900k klassen i Norge nærmer man seg
seg 50% skatt hvis man ikke har noe særlig fradrag. Regner med at Isle of Man
(eller hvor det er) ikke har skattersattser i nærheten av dette. Altså har man "mer til
overs" man kan kjøpe forsikringer og pensjonssparing for.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 14:55   #132
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Husk også at med lønninger i 600-900k klassen i Norge nærmer man seg
seg 50% skatt hvis man ikke har noe særlig fradrag. Regner med at Isle of Man
(eller hvor det er) ikke har skattersattser i nærheten av dette. Altså har man "mer til
overs" man kan kjøpe forsikringer og pensjonssparing for.

W
Tror nok du må regne litt på den skatteprognosen igjen.....det stemmer ikke med hva jeg opplever med høyere lønn og minimum fradrag....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 14:55   #133
CFI86
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Norge
Posts: 69
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Hvorfor skal dere absolutt forsvare sosial dumping?
CFI86 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 15:53   #134
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Isle Of Man;

Quote:
The Isle of Man is a low-tax economy with no capital gains tax, wealth tax, stamp duty, or inheritance taxand a top rate of income tax of 20%.
http://en.wikipedia.org/wiki/Isle_of_Man

Altså MAX 20% innetekts-skatt!

For å holde dc-8-63 fornøyd, la oss si at man i Norge betaler 40% skatt i snitt
på 700k og 20% i I.o.M. Altså 20% forskjell.

Med andre ord, skatter man på Isle of Man vil man sitte igjen med MINST 140.000 kr MER enn en som skatter i Norge.
Kan kjøpe mye sabla mye forsikringer for den summen...

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 16:09   #135
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Isle Of Man;



http://en.wikipedia.org/wiki/Isle_of_Man

Altså MAX 20% innetekts-skatt!

For å holde dc-8-63 fornøyd, la oss si at man i Norge betaler 40% skatt i snitt
på 700k og 20% i I.o.M. Altså 20% forskjell.

Med andre ord, skatter man på Isle of Man vil man sitte igjen med MINST 140.000 kr MER enn en som skatter i Norge.
Kan kjøpe mye sabla mye forsikringer for den summen...

W
Og det er jo veldig sosialt i/mot det landet man bor i ?
Men wtf ,
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 16:11   #136
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Isle Of Man;



http://en.wikipedia.org/wiki/Isle_of_Man

Altså MAX 20% innetekts-skatt!

For å holde dc-8-63 fornøyd, la oss si at man i Norge betaler 40% skatt i snitt
på 700k og 20% i I.o.M. Altså 20% forskjell.

Med andre ord, skatter man på Isle of Man vil man sitte igjen med MINST 140.000 kr MER enn en som skatter i Norge.
Kan kjøpe mye sabla mye forsikringer for den summen...

W
40% er langt mere korrekt - men 140.000 kjøper deg ikke "sabla mye forsikringer" det er tydelig at du ikke har kjøpt mye forsikringer utenfor Norge

Vi er nødt til å kjøpe helse og pensjonsforsikring for min kone - da hun ikke blir dekket i Norge og 140.000 gir deg ikke sabla mye. Har du familie i tillegg - det er ikke uvanlig at piloter har sånne ting - blir 140.000 fort spist opp (og du glemmer at 140.000 også inkluderer skoler og universiteter) har ikke hørt at isle of Man University er et fremragende alternativ.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 16:19   #137
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Har du familie i tillegg - det er ikke uvanlig at piloter har sånne ting - blir 140.000 fort spist opp (og du glemmer at 140.000 også inkluderer skoler og universiteter) har ikke hørt at isle of Man University er et fremragende alternativ.
Nå går dette langt utenfor topic her, men vi er vel såpass på siden uansett, men skoler i Storbritannia er i all hovedsak gratis (det er kun public schools som har skolepenger), og bor man i 3+ år i Storbritannia så er man i kategorien "home student" for universitetsformål (nå er det riktignok ikke så billig uansett, men man betaler da like mye som alle andre i UK). I tillegg er det fortsatt muligheten for et "voksent" avkom av piloten å reise tilbake til Norge (eller andre europeiske land) for å studere, og da er det gratis.

...og som nevnt noen ganger tidligere: Man kan kjøpe syke- + helse- + pensjonsforsikring for rundt 23% av bruttoinntekten (hvis man kvalifiserer til frivillig medlemskap i folketrygden), og siden man ganske sikkert er dekket av et trygdesystem på Isle of Man når man skatter dit så er det nok ikke behov for hele pakken med forsikringer heller.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 16:33   #138
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Ja vi er på en skikkelig forum tur med OffTopic Airlines - men vi har vært der før - 23% av bruttoinntekten er en god deal - men den utgjør vel omtrent de 20% som Wahoo sparte for oss av og til er frem og tilbake like langt (spesiellt med OffTopic Airlines.

Fra en som lever midt oppe i hva som blir fremstillt som "attraktivt" vil jeg si at det ikke nødvendigvis er så mye grønnere på den andre siden
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 17:00   #139
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Ja vi er på en skikkelig forum tur med OffTopic Airlines - men vi har vært der før - 23% av bruttoinntekten er en god deal - men den utgjør vel omtrent de 20% som Wahoo sparte for oss av og til er frem og tilbake like langt (spesiellt med OffTopic Airlines.

Fra en som lever midt oppe i hva som blir fremstillt som "attraktivt" vil jeg si at det ikke nødvendigvis er så mye grønnere på den andre siden
Joda, men man trenger sannsynligvis ikke hele pakken, så en kostnad på rundt 10% av bruttoinntekten er kanskje rimeligere å regne med. Da har man fortsatt 10%-poeng forskjell I "skattebyrde"...
TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2012, 17:13   #140
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Husk også at med lønninger i 600-900k klassen i Norge nærmer man seg
seg 50% skatt hvis man ikke har noe særlig fradrag. Regner med at Isle of Man
(eller hvor det er) ikke har skattersattser i nærheten av dette. Altså har man "mer til
overs" man kan kjøpe forsikringer og pensjonssparing for.

W
Bom når det gjelder skatt gitt.
600-900k, la oss ta utgangspunkt i 750k pr år. Et normalt boliglån med normal rente (folk må tross alt bo et sted, og ikke alle arver hus fra foreldrene) og et normalt studielån (normalt for å være pilot) uten andre fradrag gir en skatteprosent på 28%. Velger man å leie bolig ender man på 32%.
Det er selvsagt mer tabloid å skrive 50% i skatt, men dette tallet er ikke reelt.

Jeg ser at en del trekker frem diett og housing. Dette er normalt i flybransjen, men er ikke en del av inntekten.

Jeg har en mistanke om at gode ordninger når det gjelder uniformstillegg, diett, housing ol. og har blitt forhandlet frem som en vinn vinn situasjon for arbeidsgiver og arbeidstaker. Ingen skatt og ingen arbeidsgiveravgift, og dermed en gunstig form for lønn (evt organisert skatteunndragelse hvis man vil se på det på den måten.)

Man kan vel ikke dra til banken og legge frem dette når man søker om boliglån?

TOS, hvilken pensjon får man ved å bruke nevnte trekk til folketrygden? Får man en pensjon som står i forhold til inntekt, eller er dette tilsvarende minstepensjon?
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 17-04-2012 at 17:15.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TK9 på vei mot OSL AMSKIX Småprat 11 10-11-2016 21:49
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik RIBRO Flyforum 103 09-09-2012 13:19
Ariana på vei mot stupet CK Flyforum 5 11-04-2007 12:16
det går mot streik i BA CK Flyforum 1 16-01-2007 13:49
Northwest mot streik? LN-MOW Flyforum 0 19-08-2005 16:20


All times are GMT +2. The time now is 00:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.