![]() |
|
![]() |
#161 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Uttalelsen fra Skånvik er da på ingen måte så drøye at man trenger å trekke frem komiske Ali. Om dette er en koordinert aksjon vet jeg ikke, men det er nærliggende å tenke den tanken. Det er imidlertid opplagt at DYs egne handlinger delvis har en skyld i dette (på samme måte som pilotenes handlinger delvis har skyld i dette), men det er vel ingen parter som vil gå ut å innrømme dette i en forhandlingssituasjon. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Nei, de er med i NFF
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Norwegian Pilotforening er med i Parat. De andre i NF.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
De andre selskapene (alle, også Ryanair og andre) vil vinne på en streik uansett;
- Blir det "bare" en streik vil dette svekke Norwegian både økonomisk og markedsmessig til fordel for alle andre selskaper på kort sikt - Blir det som Parat vil må Kjos skrinlegge de fleste av sine planer og alle andre vil tjene på det på lang sikt. - Parat sier jo selv at dette handler om å overleve for dem så de har alt å tjene på selv kun en streik (media-omtale) - Får de det som de vil ha de forhindret sin egen undergang på sikt, og det er vel en grei motivasjon.. . Så at det er meget sterke krefter her som ønsker en streik og mest mulig media-kjør og ikke ett kompromiss i megling er det ingen tvil om. Derfor tviler jeg på en løsning i meklingen. Nå er det ingenting som forbauser meg lenger i denne saken, så hvis EU foreninger er med på dette er det ingen bombe. F.eks. var pluttselig var ikke familien så viktig for DY pilotene allikevel gitt (som antatt) ![]() Quote:
VG: Quote:
hva Kjos plan B er... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Nja, det er noen piloter i SAS som er med i Parat.
På kabinsiden har Parat medlemmer i flere selskap http://www.paratluftfart.com/singleArticle.aspx?m=117 |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
...og en ting til, hva kan skje hvis det viser seg at en evt streik er ulovlig da
pilotene (antagelig) streiker for noe som er utenfor deres eget tariff-område? Kan det være at Kjos har finlest jussen her og at det er plan B? W |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Dette rammer allerede DY. Mine to jobb reiser den neste uka ble bestilt til de blå idag ,og tipper flere har tenkt som meg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]()
Jeg har en liten undring.
Det vi ser nå er et uttalt mål fra DY-ledelsen om at ingen flere skal ansettes fast med tilhørende kollektivavtale. Disse skal leies inn via kontraktsselskaper. Jeg føler at mange mer eller mindre hevder at dette er en del av globaliseringen og at vi må akseptere dette(?). I så fall, hvor skal grensen gå for hva man skal akseptere, evt sette grenser for? Synes man f.eks. at alle flygende i Norge, både cockpit og kabin, skal være ansatt i et selskap i et skattefritt/lavtskattende land? Det kan jo bli en tenkt konsekvens om også andre luftfartsselskaper blir tvunget til å tenke nytt for å møte konkurransen. Dette trenger nemlig ikke nødvendigvis bare bli gjeldende for dem som har HEL og AGP-base. Og hvorfor stoppe med luftfartsbransjen? Hva med olje/off-shore? Hvorfor ikke organisere arbeidsgiveransvaret fra et annet land også der? Hvordan går det da med skatteinngangen i Norge om stadig flere firmaer vrir seg bort fra sin skatteplikt ved å hevde at de ansatte er kontraktører/ansatte fra utlandet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
I forhold til de andre aspektene så er det nok ikke helt enkelt å avgjøre. Utfordringen for luftfarten er at produksjonen som gjøres der er basert nesten utelukkende på lett flyttbare "innsatsfaktorer" (fly og personell). Det gjør bransjen betydelig mye mer utsatt for denne utviklingen enn en del andre bransjer (offshoresektoren er på norsk territorium, så da blir utfordringen betydelig større med å skulle innføre kontraktsansettelser ordninger lokalisert til andre deler av Europa/verden). Det er vel heller ikke gitt at luftfarten er den bransjen som skal kunne være grunnlaget for stor skandinavisk "eksport" (gitt at DY ser for seg at ekspansjonen i hovedsak skal skje utenlands så er det en eksport av en tjeneste). Last edited by TOS; 18-04-2012 at 22:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]() Quote:
Desverre også vanskelig for den enkelte å gjøre alt riktig om man skulle ønske det, f.eks. for å få pensjon og andre sosiale rettigheter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Det er forøvrig ikke DY som har fortalt meg at alt er i sin skjønneste orden (skattemessig), men noen dette angår direkte. Har jeg forstått disse rett så skatter de til Norge. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2005
Location: Norge
Posts: 993
|
![]() Quote:
Vedr "innsatsfaktorer". Det burde vel også være interessant hvor produksjonen utføres? Er det greit at man sitter på kontrakt fra et selskap i Irland, får sin lønn fra Isle of Man og har base Gardermoen og produserer ut derfra? Det er faktisk realiteten i hva DY har holdt på med. I det nye oppsettet gir man piloter Malaga-base og innlosjerer dem i et eget bygg på Torp for også å foreta innenriksflyginger. Jeg personlig har selvfølgelig min oppfatning om at dette ikke er ønskelig, men hva mener folk her egentlig? Til tider synes jeg det blir for mye diskusjon i retning "dette er konsekvensen av globaliseringen". "Dette har man også sett i andre bransjer". Ja, det er greit, men er det slik vi ønsker det? Eller rettere sagt: Hvor går grensen mellom det vi aksepterer med et skuldertrekk og det vi ønsker å påvirke? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Man maa ogsaa vaere sin egen HR avdeling. Dette er kompliserte greier og som du sier, det er vanskelig aa gjoere alt rett og taperen vil alltid vaere arbeidstakeren. For mine selskaper paa si her i USA, betaler jeg over 1800 dollar i aaret for aa ha en profesjonell til aa holde orden paa det. I tillegg blir selvangivelsen min saapass komplisert at jeg maa hyre inn en kompetent person og betale mer enn 8 ganger saa mye som en arbeidstaker betaler for aa faa den levert. I min sak, er dette en ekstrainntekt, saa ekstra kroner paa toppen av en god corporate loenn under ordnede forhold, saa helt greit. Men hadde det vaert min primaerjobb som krevde dette, hadde det blitt en masse ekstrajobb og kost. Til og med her i USA er det ingen som krever noe slikt for profesjonelle (folk med utdannelse etter high school). Tenk deg selv hvordan du ville foelt det dersom du maate operere som HR avdeling, regnskapsfoerer og benefits administrator med alt det papirarbeidet det medfoerer I TILLEGG til din daglige jobb for mindre penger. Ikke akseptabelt i ett samfunn som Norge (eller i USA for den del) Saa prinsippet blir utrolig viktig. Naar dette er Norwegians strategi fremover, er det en heftig endring og ikke det pilotene skrev under paa for en del aar siden. Og Wahoo, DY har en rimelig heftig forpliktelse til Boeing som krever kraftig vekst, saa aa scrappe planene, blir en tom trusel. Jeg tviler paa at multimillionaerene i ledelsen vil se sine aksjer gaa til spille. En god ide er kanskje aa ansette hele kontorrottegjengen paa kontrakt slik at de faar smake sin egen medisin? ![]() Dersom DY ikke klarer seg igjennom denne streiken, staar det garantert andre klare for aa overta deres Boeing slot og ruter etter de velfortjent havner i skifteretten. Kynisk? Jomennsann, siden DY er saapass kyniske, right back at ya. Alle vet at de lett klarer aa drive butikk paa short haul operasjonen deres uten aa dumpe arbeidstakere og drive med skattesnyteri. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Jeg har vanskelig for å se hvordan en streik skal være ulovlig, dersom den kommer etter et brudd i forhandlingene om tariffavtale og etterfølgende mekling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
EU har visstnok vedtatt noe i dag som kan få betydning for både Ryanair og Norwegian sin praksis: http://e24.no/makro-og-politikk/lavp...elser/20194898
Skal du ha base HEL må du også ha finske rettigheter, ikke estiske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
det jeg kan forstå utenfor deres eget tariff-område og derfor NHO ikke kunne forhandle med dem om dette. Når det gjelder skattested for kontraktspilotene fant jeg denne; Quote:
Med andre ord vil en kontraktspilot som flyr mye på Norge, antakelig bli nødt til å skatte i Norge om han vil eller ikke.. W |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |