Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-04-2012, 20:10   #161
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
"Komiske Ali" vælger offerrollen kombineret med skjulte trusler. Ufatteligt var lavt hun (DY) vil synke. I bedste Ryanair-stil er det altid "de andres" skyld og de gør intet forkert selv.

Sørgeligt at være vidne til hvor lavt niveau dette selskab er sunket til. Øv....

Jeg håber piloterne virkeligt står på og kører denne sag helt til ende. De har intet at tabe og alt at vinde. Og det er en både vigtig og nødvendig sag.

Jeg håber ligeledes at - i det mindste nogle - pax stemmer med fødderne og køber flybilletter hos selskaber, der skaber arbejdspladser (og skatteydere) i Skandinavien. Det har samfundet brug for...
Pilotene i DY skatter så vidt meg bekjent til Norge, også de som er ansatte på kontrakt gjennom PARC. Det er iallefall informasjonen jeg har fått. Arbeidsplasser skapes jo også selv om det er ansatte på kontrakt, så vi får håpe at kundene stemmer med føttene i forhold til både skatt og arbeidsplasser.

Uttalelsen fra Skånvik er da på ingen måte så drøye at man trenger å trekke frem komiske Ali.

Om dette er en koordinert aksjon vet jeg ikke, men det er nærliggende å tenke den tanken. Det er imidlertid opplagt at DYs egne handlinger delvis har en skyld i dette (på samme måte som pilotenes handlinger delvis har skyld i dette), men det er vel ingen parter som vil gå ut å innrømme dette i en forhandlingssituasjon.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 20:13   #162
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Wahoo, det er ikke et ønske fra DY-pilotene å forby kontraktspiloter. Det er et krav å regulerere bruken slik at de kan benyttes en periode før de må fast ansettes.

Hvorfor mener du forresten at Parat, SAS og Widerøe har alt å vinne på en streik?
Det er jo opplagt en fordel for SAS og Widerøe hvis DY ikke lykkes med å redusere sine kostnader ytterligere (SAS mer enn Widerøe, vil jeg tro) gjennom kontraktsansettelser. Om det er en fordel for Parat vet jeg ikke, men de organiserer kanskje en del av pilotene i disse selskapene.
Old 18-04-2012, 20:26   #163
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Om det er en fordel for Parat vet jeg ikke, men de organiserer kanskje en del av pilotene i disse selskapene.
Nei, de er med i NFF
Old 18-04-2012, 20:31   #164
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Norwegian Pilotforening er med i Parat. De andre i NF.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 20:38   #165
Wahoo
ScanFlyer Molded

De andre selskapene (alle, også Ryanair og andre) vil vinne på en streik uansett;
- Blir det "bare" en streik vil dette svekke Norwegian både økonomisk og markedsmessig til fordel for alle andre selskaper på kort sikt
- Blir det som Parat vil må Kjos skrinlegge de fleste av sine planer og alle andre vil tjene på det på lang sikt.
- Parat sier jo selv at dette handler om å overleve for dem så de har alt å tjene på selv kun en streik (media-omtale)
- Får de det som de vil ha de forhindret sin egen undergang på sikt, og det er vel en grei motivasjon.. .

Så at det er meget sterke krefter her som ønsker en streik og mest mulig media-kjør og ikke ett kompromiss i megling er det ingen tvil om.
Derfor tviler jeg på en løsning i meklingen.
Nå er det ingenting som forbauser meg lenger i denne saken, så hvis EU foreninger er med på dette er det ingen bombe.

F.eks. var pluttselig var ikke familien så viktig for DY pilotene allikevel gitt (som antatt)

Quote:
Tirsdag gjenopptok pilotene fridagkjøpsavtalen med Norwegian som ga selskapet fleksibilitet og pilotene ekstrabetaling
I tillegg har vi fått bekreftet det jeg nevnte at DY har en plan B hvis det blir streik.

VG:
Quote:
- Vil dere kunne sette inn fly fra andre flyselskap slik dere gjør nå om dagen?

- Vi kommer til å gjøre vårt ytterste for våre passasjerer og vi har en plan, sier Larsson.

- Er planen å sette inn fly fra andre flyselskap?

- Vi har en plan og vi skal gjøre vårt ytterste ved en streik, gjentar Larsson, men ønsker ikke røpe hva planen består i.
Da har vel de fleste brikkene falt på plass omtrent som forventet så langt. Det eneste vi vel ikke vet nå er
hva Kjos plan B er...
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 20:42   #166
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Norwegian Pilotforening er med i Parat. De andre i NF.
Nja, det er noen piloter i SAS som er med i Parat.
På kabinsiden har Parat medlemmer i flere selskap

http://www.paratluftfart.com/singleArticle.aspx?m=117
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 20:50   #167
Wahoo
ScanFlyer Molded

...og en ting til, hva kan skje hvis det viser seg at en evt streik er ulovlig da
pilotene (antagelig) streiker for noe som er utenfor deres eget tariff-område?
Kan det være at Kjos har finlest jussen her og at det er plan B?

W
Old 18-04-2012, 20:55   #168
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Dette rammer allerede DY. Mine to jobb reiser den neste uka ble bestilt til de blå idag ,og tipper flere har tenkt som meg.
Old 18-04-2012, 21:11   #169
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Dette rammer allerede DY. Mine to jobb reiser den neste uka ble bestilt til de blå idag ,og tipper flere har tenkt som meg.
Det er jo ikke akkurat umiddelbar streikefare, så om man skal reise i neste uke er det jo uproblematisk.
Old 18-04-2012, 21:12   #170
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Nja, det er noen piloter i SAS som er med i Parat.
På kabinsiden har Parat medlemmer i flere selskap

http://www.paratluftfart.com/singleArticle.aspx?m=117
Er det ex-BU piloter...?
Old 18-04-2012, 21:35   #171
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Er det ex-BU piloter...?
Ja, x-BU-pilotene er organisert i Parat.
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 21:45   #172
Cloudius
ScanFlyer Silver

Jeg har en liten undring.

Det vi ser nå er et uttalt mål fra DY-ledelsen om at ingen flere skal ansettes fast med tilhørende kollektivavtale. Disse skal leies inn via kontraktsselskaper.

Jeg føler at mange mer eller mindre hevder at dette er en del av globaliseringen og at vi må akseptere dette(?).

I så fall, hvor skal grensen gå for hva man skal akseptere, evt sette grenser for?

Synes man f.eks. at alle flygende i Norge, både cockpit og kabin, skal være ansatt i et selskap i et skattefritt/lavtskattende land?
Det kan jo bli en tenkt konsekvens om også andre luftfartsselskaper blir tvunget til å tenke nytt for å møte konkurransen.
Dette trenger nemlig ikke nødvendigvis bare bli gjeldende for dem som har HEL og AGP-base.

Og hvorfor stoppe med luftfartsbransjen? Hva med olje/off-shore? Hvorfor ikke organisere arbeidsgiveransvaret fra et annet land også der?

Hvordan går det da med skatteinngangen i Norge om stadig flere firmaer vrir seg bort fra sin skatteplikt ved å hevde at de ansatte er kontraktører/ansatte fra utlandet?
Old 18-04-2012, 21:54   #173
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cloudius View Post
Hvordan går det da med skatteinngangen i Norge om stadig flere firmaer vrir seg bort fra sin skatteplikt ved å hevde at de ansatte er kontraktører/ansatte fra utlandet?
Som nevnt så er det i dette eksempelet slik at pilotene skatter til Norge (det har jeg fått høre), og generelt sett så er det vel slik at bosted og hvor ofte man er i Norge som dels avgjør hvor man skal skatte (spesielt om man er norsk pilot). Det har vel også vært noen saker hvor man har argumentert med at skatteplikten bør ligge der basen er (jeg tror det var vist til en sak med SAS piloter bosatt i Frankrike, hvor man mente at de likevel måtte skatte til Danmark - dette har jeg imidlertid som annenhåndsinformasjon, så jeg vet ikke om det stemmer helt).

I forhold til de andre aspektene så er det nok ikke helt enkelt å avgjøre. Utfordringen for luftfarten er at produksjonen som gjøres der er basert nesten utelukkende på lett flyttbare "innsatsfaktorer" (fly og personell). Det gjør bransjen betydelig mye mer utsatt for denne utviklingen enn en del andre bransjer (offshoresektoren er på norsk territorium, så da blir utfordringen betydelig større med å skulle innføre kontraktsansettelser ordninger lokalisert til andre deler av Europa/verden).

Det er vel heller ikke gitt at luftfarten er den bransjen som skal kunne være grunnlaget for stor skandinavisk "eksport" (gitt at DY ser for seg at ekspansjonen i hovedsak skal skje utenlands så er det en eksport av en tjeneste).

Last edited by TOS; 18-04-2012 at 22:08.
Old 18-04-2012, 22:18   #174
Pilot1
ScanFlyer Blue

Quote:
Pilotene i DY skatter så vidt meg bekjent til Norge, også de som er ansatte på kontrakt gjennom PARC.
De som er leaset inn får sin betaling skattefri på den kontoen de oppgir, hvor i verden den nå måtte befinne seg. Skatt er noe et leasing-selskap ikke vil befatte seg med. Det er en sak mellom den enkelte og myndighetene der man jobber og/eller bor. Ingen vet hva de som er leaset inn betaler i skatt, eller hvor, og PARC, ARPI og Norwegian er de siste som vil ha noe med det å gjøre. Om de gir inntrykk av at alt er i orden så har de intet grunnlag for det. Hvorfor tror dere svenskene (f.eks.) hos Norwegian i Helsinki er leid inn fra Baltikum?

Desverre også vanskelig for den enkelte å gjøre alt riktig om man skulle ønske det, f.eks. for å få pensjon og andre sosiale rettigheter.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 22:24   #175
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
De som er leaset inn får sin betaling skattefri på den kontoen de oppgir, hvor i verden den nå måtte befinne seg. Skatt er noe et leasing-selskap ikke vil befatte seg med. Det er en sak mellom den enkelte og myndighetene der man jobber og/eller bor. Ingen vet hva de som er leaset inn betaler i skatt, eller hvor, og PARC, ARPI og Norwegian er de siste som vil ha noe med det å gjøre. Om de gir inntrykk av at alt er i orden så har de intet grunnlag for det. Hvorfor tror dere svenskene (f.eks.) hos Norwegian i Helsinki er leid inn fra Baltikum?

Desverre også vanskelig for den enkelte å gjøre alt riktig om man skulle ønske det, f.eks. for å få pensjon og andre sosiale rettigheter.
Nei, det er ikke så vanskelig. NAV utland og Skatteetaten kan fortelle deg om hva du må gjøre og hvor du skal skatte. Jeg har selv snakket med skattemyndighetene angående egen skattesituasjon, og det iallefall enkelt å komme i kontakt med rett etat/avdeling.

Det er forøvrig ikke DY som har fortalt meg at alt er i sin skjønneste orden (skattemessig), men noen dette angår direkte. Har jeg forstått disse rett så skatter de til Norge.
Old 18-04-2012, 22:27   #176
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
I forhold til de andre aspektene så er det nok ikke helt enkelt å avgjøre. Utfordringen for luftfarten er at produksjonen som gjøres der er basert nesten utelukkende på lett flyttbare "innsatsfaktorer" (fly og personell). Det gjør bransjen betydelig mye mer utsatt for denne utviklingen enn en del andre bransjer (offshoresektoren er på norsk territorium, så da blir utfordringen betydelig større med å skulle innføre kontraktsansettelser ordninger lokalisert til andre deler av Europa/verden).

Det er vel heller ikke gitt at luftfarten er den bransjen som skal kunne være grunnlaget for stor skandinavisk "eksport" (gitt at DY ser for seg at ekspansjonen i hovedsak skal skje utenlands så er det en eksport av en tjeneste).
Ja, personbeskatningen er i og for seg grei nok ettersom det blir en sak mellom den enkelte og Skatteetaten og som det vel er relativt klare retningslinjer for.

Vedr "innsatsfaktorer". Det burde vel også være interessant hvor produksjonen utføres?

Er det greit at man sitter på kontrakt fra et selskap i Irland, får sin lønn fra Isle of Man og har base Gardermoen og produserer ut derfra?
Det er faktisk realiteten i hva DY har holdt på med. I det nye oppsettet gir man piloter Malaga-base og innlosjerer dem i et eget bygg på Torp for også å foreta innenriksflyginger.

Jeg personlig har selvfølgelig min oppfatning om at dette ikke er ønskelig, men hva mener folk her egentlig?
Til tider synes jeg det blir for mye diskusjon i retning "dette er konsekvensen av globaliseringen". "Dette har man også sett i andre bransjer".

Ja, det er greit, men er det slik vi ønsker det? Eller rettere sagt: Hvor går grensen mellom det vi aksepterer med et skuldertrekk og det vi ønsker å påvirke?
Old 18-04-2012, 22:32   #177
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post

Saa da blir man selvstendig naeringsdrivende (med de kostnadene det medfoerer) og kan skatte til uansett land man vil, noe som garantert foerer til tapte skattekroner for Norge.

Man maa ogsaa vaere sin egen HR avdeling. Dette er kompliserte greier og som du sier, det er vanskelig aa gjoere alt rett og taperen vil alltid vaere arbeidstakeren. For mine selskaper paa si her i USA, betaler jeg over 1800 dollar i aaret for aa ha en profesjonell til aa holde orden paa det. I tillegg blir selvangivelsen min saapass komplisert at jeg maa hyre inn en kompetent person og betale mer enn 8 ganger saa mye som en arbeidstaker betaler for aa faa den levert. I min sak, er dette en ekstrainntekt, saa ekstra kroner paa toppen av en god corporate loenn under ordnede forhold, saa helt greit. Men hadde det vaert min primaerjobb som krevde dette, hadde det blitt en masse ekstrajobb og kost. Til og med her i USA er det ingen som krever noe slikt for profesjonelle (folk med utdannelse etter high school). Tenk deg selv hvordan du ville foelt det dersom du maate operere som HR avdeling, regnskapsfoerer og benefits administrator med alt det papirarbeidet det medfoerer I TILLEGG til din daglige jobb for mindre penger. Ikke akseptabelt i ett samfunn som Norge (eller i USA for den del)

Saa prinsippet blir utrolig viktig. Naar dette er Norwegians strategi fremover, er det en heftig endring og ikke det pilotene skrev under paa for en del aar siden.

Og Wahoo, DY har en rimelig heftig forpliktelse til Boeing som krever kraftig vekst, saa aa scrappe planene, blir en tom trusel. Jeg tviler paa at multimillionaerene i ledelsen vil se sine aksjer gaa til spille. En god ide er kanskje aa ansette hele kontorrottegjengen paa kontrakt slik at de faar smake sin egen medisin?

Dersom DY ikke klarer seg igjennom denne streiken, staar det garantert andre klare for aa overta deres Boeing slot og ruter etter de velfortjent havner i skifteretten. Kynisk? Jomennsann, siden DY er saapass kyniske, right back at ya. Alle vet at de lett klarer aa drive butikk paa short haul operasjonen deres uten aa dumpe arbeidstakere og drive med skattesnyteri.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 22:34   #178
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
...og en ting til, hva kan skje hvis det viser seg at en evt streik er ulovlig da
pilotene (antagelig) streiker for noe som er utenfor deres eget tariff-område?
Jeg har vanskelig for å se hvordan en streik skal være ulovlig, dersom den kommer etter et brudd i forhandlingene om tariffavtale og etterfølgende mekling.
Old 18-04-2012, 22:39   #179
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

EU har visstnok vedtatt noe i dag som kan få betydning for både Ryanair og Norwegian sin praksis: http://e24.no/makro-og-politikk/lavp...elser/20194898

Skal du ha base HEL må du også ha finske rettigheter, ikke estiske.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 18-04-2012, 22:43   #180
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg har vanskelig for å se hvordan en streik skal være ulovlig, dersom den kommer etter et brudd i forhandlingene om tariffavtale og etterfølgende mekling.
Pilotene vil forhandle om vilkårene til kontraktspilotene som er ansatt i utlandet i ett annet firma. Det er etter
det jeg kan forstå utenfor deres eget tariff-område og derfor NHO ikke kunne forhandle med dem om dette.

Når det gjelder skattested for kontraktspilotene fant jeg denne;

Quote:
En person kan oppholde seg i gjennomsnitt 90 dager per år i Norge uten å bli skattemessig bosatt i Norge.
http://www.skatteetaten.no/no/Rettle...115850#x115850

Med andre ord vil en kontraktspilot som flyr mye på Norge, antakelig bli nødt til å skatte i Norge om han vil eller ikke..

W
Reply

Posting Rules