Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-04-2012, 08:48   #81
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Hvorfor er det kun 2 alternativer ? Har konkuranse situasjonen endret seg så dramatisk på så kort tid at man kun har valget mellom "Hyllevare ansatte" som kastes etter bruk eller legge ned ? Man har tross allt bygget opp et solid selskap med norsk Arbeidskraft og norske lønninger i meget sterk konkuranse.

Og hvor vil disse besparelsene ende opp - det er jo ikke uvanlig at slike flyter oppover i systemet og fører til bedre betingelser for ledelsen - det ville ikke være første gang og slik ledelsen nå ikke bryr seg om sine ansatte er det ikke utenkelig.
Jeg har spurt om andre alternativer tidligere, og det er klart at det finnes alternativer. Men at andre selskaper i andre markeder har lykkes med en annen strategi betyr ikke at dette er noe DY vil lykkes med fremover. DY er iallefall delvis bygget opp i et marked der den største konkurrenten lenge var SAS, og kanskje enda er det, og man har da konkurrert mot et selskap som har hatt svært høye kostnader.

I videoen til Kjos kommer det nokså klart frem hva som er vurderingen til Kjos, så på hvilken måte kan man kompensere for en høyere kostnad ved ansettelse på andre vis slik at man ikke mister konkurranseevnen for DY? Man kan nok sikkert endre litt på vilkårene for de kontraktsansatte, men jeg er litt usikker på hva du mener er konsekvensen av å ikke kjøre et "hyllevare"-opplegg.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 08:49   #82
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Et spørsmål på siden: de Polske som ble ansatt på basen i WAW, hva skjedde med de? Vet at iallefall endel flyr i NO, har de gått over til Norsk Kontrakt?
Det vi har hørt tidligere er at disse nå flyr som fast ansatt i NO.
Old 16-04-2012, 09:24   #83
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg har spurt om andre alternativer tidligere, og det er klart at det finnes alternativer. Men at andre selskaper i andre markeder har lykkes med en annen strategi betyr ikke at dette er noe DY vil lykkes med fremover. DY er iallefall delvis bygget opp i et marked der den største konkurrenten lenge var SAS, og kanskje enda er det, og man har da konkurrert mot et selskap som har hatt svært høye kostnader.

I videoen til Kjos kommer det nokså klart frem hva som er vurderingen til Kjos, så på hvilken måte kan man kompensere for en høyere kostnad ved ansettelse på andre vis slik at man ikke mister konkurranseevnen for DY? Man kan nok sikkert endre litt på vilkårene for de kontraktsansatte, men jeg er litt usikker på hva du mener er konsekvensen av å ikke kjøre et "hyllevare"-opplegg.
Jeg ser ikke at dette konkursanse bildet har endret seg eller er i fred med å endre seg, det har da vært andre konkurenter enn SAS hele tiden:
- Ryanair (lavere kostnader)
- Wizz Air (Lavere kostnader)
- KLM (Høyere kostnader)
- Lufthansa (Høyere Kostnader)
- Swiss (Høyere Kostander)
- BA (Høeyere Kostnader)

Alle disse har vært tilstede mesteparten av DY`s første 10 år. I 2012 er det ingen nye i tillegg til de som er nevnt over på vei inn i markedene til DY - så jeg ser ikke at det er dramatisk endring som rettferdoigjør at man går fra best til værst.....En må kunne drive business med et minimum av nmenneskelig hensyn
Old 16-04-2012, 09:33   #84
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Uten å ha sett på regnskapene til noen av disse selskapene så er vel mitt inntrykk at alle selskapene du nevner med høyere kostnader er kjente for å ha godt med folk i premiumkabinene sine. I motsetning til disse er nok DYs (og tilsvarende selskaper) konkurransefortrinn kostnadsfordelen og dermed mulighet til å levere lave priser. I tillegg så er det nok slik at DY ikke primært har konkurrert med så mange av disse i og med at man i hovedsak har fløyet ut fra Skandinavia, selv om de har vært konkurrenter på enkelte destinasjoner og i enkelte segmenter. Dersom DY skal gjøre som Kjos indikerer, nemlig å etablere baser mange steder (jeg antar at han snakker om baser utenlands), så vil muligens verden se anderledes ut fra Fornebu enn den har gjort det til nå.

Det er forøvrig klart at det bør være mulig å drive business med et minimum av menneskelige hensyn. Spørsmålet er om Kjos sin vurdering av hva dette innebærer er det samme som det du og andre her inne mener. Jeg ville nok ansatt flere av pilotene fast enn det Kjos har signalisert klart, men så sitter ikke jeg på detaljert informasjon å basere mine vurderinger på.

Last edited by TOS; 16-04-2012 at 09:37.
Old 16-04-2012, 09:58   #85
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Det finnes mange måter å konkurrere på. Det finnes også mange muligheter å posisjonere seg til å være blant de 20% av selskapene som klarer seg i fremtiden (husk at dette er Kjos sine antakelser om fremtiden, ikke noe annet). Men for Kjos finnes det selvfølgelig bare én vei til målet fordi hele planen til DY er bygget opp rundt kraftig ekspansjon og store flykjøp. Kjos har gjort valg og forpliktelser som han vanskelig kan gå tilbake på uten å måtte legge en helt ny plan. Som noen sa, så har han allerede passert V1. Men dessverre så kan han ha passert V1 på feil beregningsgrunnlag ved å gå frem som han gjør nå og ikke har de ansatte med seg - snarere mot seg. Videoen som er lagt ut er vel så mye propaganda med spill på følelser, som en faktabasert beskrivelse av virkeligheten og fremtiden. Den kan også sees på som et utspill i forhandlingene som går i dag og i morgen, et forsøk på å påvirke i sin retning. Sånn sett inneholder videoen ikke så veldig mye overraskende materiale. Whaoo mener at videoen bør få folk til å åpne øynene, for min del er den vel så mye et stort gjesp. Ingen hadde vel forventet at en administrerende direktør ville sagt noe særlig annet enn det Kjos sier, midt i en forhandlingssituasjon? Kommer det til konflikt og streik vil det sette hele Norwegian på bakken med over 600 fast ansatte piloter. De kontraktsansatte er i et mindretall og vil ikke klare å få hjulene til å gå rundt. Man kan også anta at andre ansattgrupper organiserte i Parat Luftfart også kan bli involvert i en evt. streik. Men det er fortsatt et stykke igjen og de må vel først også innom Riksmeklingskvinnen.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 10:38   #86
HS-TGA
ScanFlyer Blue

HS-TGA's Avatar

Jeg var på et foredrag med Kjos noen år tilbake der han snakket så fint om at han i sin tid ville redde pilotenes arbeid etter at SAS sa opp kontrakten DY hadde med BU, og man etablerte det DY som skulle ta opp konkurransen med storebror. Han gjorde stort poeng hele tiden at han ville redde arbeidsplasser. Dette kom fra hans egen munn. Det sagt, så har vel det vist seg å stemme, men man kan vel trygt at det er ikke de verdiene han styrer etter nå lengre!

Må si at den utviklingen man nå ser i DY er skremmende og lite og se opp til. Med Kjos sin argumentasjon og de med han, så burde vel alle bedriftseiere i Norge se til å kutte ut fast ansatte og heller leie inn arbeidskraft på kontrakt fra foretak som svarer til lover i land der arbeidstakers rettigheter står svakt? Så kan man si opp folk som åpner kjeften, som får en sykdom som gir lengre fravær eller som strengt tatt bare ikke liker.....

Å skylde på at dette må man gjøre pga den stadige globaliseringen er bare svar i mangel på bedre argument. Det er mange bedrifter som har et verdigrunnlag som langt overgår DY sitt, men allikevel har suksess og tjener gode penger uten at man må prøve å kvele arbeidstaker.

Hadde Kjos hatt noen grunnverdier, så burde han i det minste sørge for at alle kontraktspiloter har sykelønnsordninger, rett til sykedager uten å frykte for å miste jobben ect.

Nei, Kjos har nok blitt grådig han også. Han har nok ett mål, og ett mål alene. Det er mest mulig profitt. Det er selvsagt lov det, men da kan man vel bare være 100% ærlig om det. Si det rett ut at arbeidstaker regnes som en utgift som må holdes laves mulig, og ikke regnes som en ressurs som bidrar til suksessen.
HS-TGA is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 10:56   #87
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det vi har hørt tidligere er at disse nå flyr som fast ansatt i NO.
Og også i Sverige og Danmark. Alle fikk vel tilbud om å bli overført, men med bare et basefly i Polen til slutt, var det jo ikke så mange det var snakk om.
Old 16-04-2012, 11:06   #88
RIBRO
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by HS-TGA View Post
Jeg var på et foredrag med Kjos noen år tilbake der han snakket så fint om at han i sin tid ville redde pilotenes arbeid etter at SAS sa opp kontrakten DY hadde med BU, og man etablerte det DY som skulle ta opp konkurransen med storebror. Han gjorde stort poeng hele tiden at han ville redde arbeidsplasser. Dette kom fra hans egen munn. Det sagt, så har vel det vist seg å stemme, men man kan vel trygt at det er ikke de verdiene han styrer etter nå lengre!

Må si at den utviklingen man nå ser i DY er skremmende og lite og se opp til. Med Kjos sin argumentasjon og de med han, så burde vel alle bedriftseiere i Norge se til å kutte ut fast ansatte og heller leie inn arbeidskraft på kontrakt fra foretak som svarer til lover i land der arbeidstakers rettigheter står svakt? Så kan man si opp folk som åpner kjeften, som får en sykdom som gir lengre fravær eller som strengt tatt bare ikke liker.....

Å skylde på at dette må man gjøre pga den stadige globaliseringen er bare svar i mangel på bedre argument. Det er mange bedrifter som har et verdigrunnlag som langt overgår DY sitt, men allikevel har suksess og tjener gode penger uten at man må prøve å kvele arbeidstaker.

Hadde Kjos hatt noen grunnverdier, så burde han i det minste sørge for at alle kontraktspiloter har sykelønnsordninger, rett til sykedager uten å frykte for å miste jobben ect.

Nei, Kjos har nok blitt grådig han også. Han har nok ett mål, og ett mål alene. Det er mest mulig profitt. Det er selvsagt lov det, men da kan man vel bare være 100% ærlig om det. Si det rett ut at arbeidstaker regnes som en utgift som må holdes laves mulig, og ikke regnes som en ressurs som bidrar til suksessen.
Ola Dunk som skal ut og fly bryr seg vel lite om hvor de som jobber ombord er ansatt, bare det er billig å fly? Det er vel også det som er DY sin slogan; "alle skal ha råd å fly"?
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 11:35   #89
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Det finnes mange måter å konkurrere på. Det finnes også mange muligheter å posisjonere seg til å være blant de 20% av selskapene som klarer seg i fremtiden (husk at dette er Kjos sine antakelser om fremtiden, ikke noe annet). Men for Kjos finnes det selvfølgelig bare én vei til målet fordi hele planen til DY er bygget opp rundt kraftig ekspansjon og store flykjøp. Kjos har gjort valg og forpliktelser som han vanskelig kan gå tilbake på uten å måtte legge en helt ny plan.
Det er klart at det finnes mange måter å konkurrere på. Nokså forenklet kan man si at dette faller inn i to kategorier: 1. Strategier for å øke inntektene, og 2. Strategier for å redusere kostnadene. For et selskap som har som visjon at "alle skal ha råd til å fly" er det opplagt at det ikke er på premiumkundesiden DY har sitt hovedfokus, og selv om det nok helt sikkert er rom for mer på ancillary revenue siden så har vel DY gjort en del der allerede. Skal man så konkurrere så er det strategiske fortrinnet man kan etablere i all hovedsak gjennom aspekter knyttet til kostnadssiden slik jeg ser det, om nå ikke andre kan overbevise meg om noe annet.

Man kan operere med høyere kostnader enn konkurrentene dersom man kompenserer for dette med høyere enhetspris. Spørsmålet er hvorvidt man ser for seg at Dy har rom for å øke denne i særlig grad. Det er nok av folk her inne som signaliserer at de kun flyr DY dersom de er tilstrekkelig mye billigere enn f.eks. SAS. Det er de muligens ikke alene om, og jeg er usikker på hva DY leverer av merverdi ut over det konkurrentene leverer som gir DY mulighet til å ta ut høyere pris.

Hva angår moral i forhold til de ansatte så registrerer jeg at få synes å være opptatte og bekymret for sweatshop arbeiderne til Nike, Adidas, Telenor (de har vel ryddet opp, kanskje?) osv.. Disse bedriftenes suksess en indikator på at kundene nok i liten grad lar seg påvirke av slike forhold.

Jeg ser også at enkelte mener at det å bruke globaliseringen er bare i mangel på gode argumenter. Det tror jeg blir for enkelt. DY har tidligere vist at de evner å tilpasse/etablere seg og vokse i det skandinaviske markedet, samt at de i hovedsak tjener penger på dette. De har også vært kreative i forhold til hvordan de etablerte seg, og har funnet nye markeder. Disse begynner å bli uttømt ut fra Skandinavia, så da er spørsmålet hva man så skal gjøre. Man kan sikkert si at "la oss forbli som vi er i dag". Det virker som dette har vært med i vurderingene til DY, og de har konkludert med at det er behov for å vokse. Så kan vi her sikkert konkludere med at dette er fordi Kjos har blitt grådig. Jeg kjenner ikke Kjos, så jeg vet ikke om han er grådig. Mange pleier å trekke frem at vi sofa-CEO'er ikke vet hva vi snakker om i mange andre tilfeller når man stiller spørsmål ved ulike selskaps strategier. Kan det være at DYs ledelse har gått både en og to ganger gjennom dette, og likevel kommet til at det er nødvendig?

Når det er sagt så skulle jeg gjerne ønske at man hadde gode ordninger i forhold til sykdom.

Last edited by TOS; 16-04-2012 at 11:58.
Old 16-04-2012, 12:34   #90
jager34
ScanFlyer Blue

Videoen sier ikke noe om kostnader ved konsekvenser som kostnadsbesparelsen kan føre til.
I tillegg til mindre goodwill fra egne ansatte som han mener er veldig viktig så er et annet eksempel her. http://www.norsktollerforbund.no/ind...nair&Itemid=28
Ellers er vel oljeprisen snart så høy at Norwegian får råd til å gi pilotene gode betingelser. (iom. at de sparer så mye ift. konkurrentene når oljeprisen stiger)
jager34 is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 13:03   #91
L-1011
ScanFlyer Molded

Samtidigt framkommer det på DYs facebook sida att mååååånnnga norska "Ola Dunk" kan bli både upprörda och tom rädda när Smartlynx, Transavia, Jet2 etc flyger åt DY och "Ola Dunk" inte kan kommunicera med crew på norska.
Frågan är om "Ola Dunk" förblir lika DY lojal när han i framtiden allt mindre utsträckning kan snacka norsk med NORWEGIANs crew?

Jag stöder DYs flygande personal till 100%
Här i Norden ska vi även i framtiden ha schyssta regler vid sjukdom. Ingen ska riskera sparken efter en veckas sjukfrånvaro och inte heller vid allvarliga sjukdomar som tex cancer. Kan inte Kjos acceptera detta har inte DY något på den Skandinaviska arbetsmarknaden att göra längre.

Last edited by L-1011; 16-04-2012 at 13:06.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 15:50   #92
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
For en gjeng hyklere der på fornebu.. skulle likt å sett de som jobber på DYs HK gå på kontrakter...
Det er ganske mange som har sin arbeidsplass i "diamanten" som ikke er ansatt der, men som jobber på en eller annen kontraktsform. Foreslår at du sjekker fakta før du uttaler deg bastant

Old 16-04-2012, 15:53   #93
Wahoo
ScanFlyer Molded

Kanskje den reelle agendan her er at NPF vet at de sakte men sikkert vil bli utslettet
etterhvert som de norske DY pilotene går av med pensjon og gjør hva som helst i desperasjon for å overleve?

Kanskje Parat og de andre foreningene også vet at de OGSÅ blir utslettet dersom SAS går på ryggen og derfor også gjør
alt for å stoppe Kjos' ekspansjons-planer slik at SAS overlever?

Det var dagens konspirasjonsteorier....

W

Last edited by Wahoo; 16-04-2012 at 15:56.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 16:59   #94
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Det er ganske mange som har sin arbeidsplass i "diamanten" som ikke er ansatt der, men som jobber på en eller annen kontraktsform. Foreslår at du sjekker fakta før du uttaler deg bastant
Jeg regner da med at permanent inventar i diamanten er på fast ansettelse, og nødvendige konsulenter kanskje går på kontrakter... Du vet uansett hva jeg sikter til...
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 17:31   #95
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Jeg regner da med at permanent inventar i diamanten er på fast ansettelse, og nødvendige konsulenter kanskje går på kontrakter...
Du skriver "Jeg regner da med at...". Jeg kjenner til flere selskaper der deler av ledelsen og "Hovedkontoret" er "management for hire", "konsulenter" eller enkeltmannsforetak (kjært barn mange navn). Skulle ikke overraske meg om SAS også har det. Det er ikke uvanlig med en sammensetting av innleide og fast ansette i en del firmaer, men pilotene (pilotforeningene) har jo tradisjonelt orgnisert seg for fast ansettelse og senioritetslister som fasit og konkurrerer i en global verden som endres raskt.

Slik debatten her utvikler seg blir jo argumenter fremført som fakta når det egentlig er basert på "jeg regner med", "jeg tror at", "jeg har hørt rykter i kantina/cockpit/kabinen" osv.

Old 16-04-2012, 18:25   #96
TL
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Kanskje den reelle agendan her er at NPF vet at de sakte men sikkert vil bli utslettet
etterhvert som de norske DY pilotene går av med pensjon og gjør hva som helst i desperasjon for å overleve?

Kanskje Parat og de andre foreningene også vet at de OGSÅ blir utslettet dersom SAS går på ryggen og derfor også gjør
alt for å stoppe Kjos' ekspansjons-planer slik at SAS overlever?

Det var dagens konspirasjonsteorier....

W

Det var dagens lavmål.
TL is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 18:52   #97
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Jeg regner da med at permanent inventar i diamanten er på fast ansettelse, og nødvendige konsulenter kanskje går på kontrakter... Du vet uansett hva jeg sikter til...
Ikke unormalt at de kloke hodene i en ledelse er selvstendig næringsdrivende som leier ut seg selv. Men da snakker vi om helt andre betingelser enn pilotene utsettes for. Og heller ikke unormalt at mange funksjoner i en administrasjon leies inn fra vikarbyråer. Men da snakker vi om norske vikarbyråer med norske vilkår og sosiale rettigheter.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 19:00   #98
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by TL View Post

Det var dagens lavmål.
Den var ironisk ment, men det var kanskje ikke så mange som tok den

Lavmålet kom nok lenge før denne i form av hvilke motiver og beskyldninger enkelte tillegger
Kjos og Norwegian.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 19:50   #99
GinTonic
ScanFlyer Silver

GinTonic's Avatar

Er det slik at man burde unngå å bestille billetter med DY i mai?
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2012, 20:29   #100
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally Posted by GinTonic View Post
Er det slik at man burde unngå å bestille billetter med DY i mai?
Vi får virkelig håpe at de finner en løsning på dette slik at det ikke blir noen streik. Dessverre er det jo alltid slik at så snart det kommer oppslag som dette i media, så er det mange som tenker som deg, og enten avventer med å booke, eller velger andre selskap om disse finnes på aktuell strekning. Så bare det å ha en slik sak rullende i media er krevende for økonomien.

Også dette med at det leies inn fly mens egne står på bakken må jo merkes på bunnlinjen vil jeg tro.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules