Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-04-2012, 14:23   #401
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Og Parat sin egen avis Nordlys har nok en artikkel om hvordan DY omgår Norske lover med crew base i Malaga.
Quote:
-Sånn som Málaga-basen opereres nå, er det en fiktiv base som er til for å omgå norske lover og regler, sier Vatnar.
http://www.nordlys.no/nyheter/article6024316.ece
Old 23-04-2012, 14:31   #402
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by jameson82 View Post
Og Parat sin egen avis Nordlys har nok en artikkel om hvordan DY omgår Norske lover med crew base i Malaga. http://www.nordlys.no/nyheter/article6024316.ece
Hmm.. syns jeg nevnte dette i en post tidligere til sterk skepsis... Blir man virkelig overrasket over DY gjør slikt!? Jeg lurer på om Åsa Larsson faktisk tror på de tingene hun sier der hun sitter trygt og godt på sin faste arbeidsplass...?
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 14:43   #403
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå synes jeg kanskje utgangspunktet ditt er litt uheldig, med uttalelsen "...regelverk som begrenser lavkostselskapenes utvikling." Fra ståstedet til en mer tradisjonell operatør så er kanskje dette utgangspunktet forståelig, men sett ut fra et overordnet perspektiv så er dette ikke et godt utgangspunkt. Det er ikke lavkostselskapene som er problemet. Problemet, hvis det er et problem, er at regelverket er uoversiktlig og ikke tar inn over seg eventuelle sikkerhetsmessige problemer med ansettelsesvilkårene. Hva angår arbeidsmiljølov så trodde jeg at de flygende var unntatt denne, men du tenker kanskje på noe annet.

Det er ikke noe problem per se, sett fra samfunnets side, at de ansatte i luftfarten får dårligere vilkår så lenge dette ikke har andre effekter enn bare dårligere vilkår. Hvis det er slik at man kan legitimere at kontraktsansettelser har en uheldig sikkerhetsmessig side, så bør dette adresseres. Hvis det er uheldige sosiale og trygdemessige sider, så bør dette adresseres separat. Jeg oppfatter at det er nettopp dette EU parlamentet nå har gjort. Hvis det er problemstillinger rundt skattebetaling så må dette adresseres separat (og siden vi hører om flere eksempler på at disse kontraktspilotene faktisk betaler skatt så er det mulig at problemet med dette er mer av et tilbakelagt stadium).

Jeg forutsetter at aktuelle lover og regler etterfølges, og hvis de ikke gjør det så regner jeg det som svært sannsynlig at noen følger dette opp. Hvis det så ikke blir saker ut av det, så er vel en mulig tolkning at det ikke er et problem i forhold til lovverket. Så da er spørsmålet igjen: Hvorfor er det lavkostselskapene som er problemet? Er det fordi de "forstyrrer" en fredelig konkurransesituasjon mellom operatørene som har vært lenge i markedet? Hvis man sørger for at alle lover og regler følges (det betyr ikke at man må operere slik det "alltid" har vært gjort) så bør det være opp til selskapene og kundene å avgjøre hvilke selskaper som har livets rett. Hvis dette ikke er ønskelig så får man se på konsesjonsordningen på nytt...

Og gjør man ting som øker profittmarginene så vil dette tiltrekke seg flere aktører. Spørsmålet er vel igjen: Hvilke aktører er det som har behov for å øke profittmarginene? Noen tjener jo penger slik det er.
Spør du meg handler mye av dette om holdninger generelt. Dette med å finne alle mulige smutthull viser jo en holdning. Selskap som er opptatt av tilfredshet og ser på sine ansatte som ressurser er en annen holdning. Håper du skjønner hvor jeg vil. Vi er alle forskjellige og har forskjellige meninger. En ting som har preget menneskeheten i all historie er grådighet og maktbehov. Dette er de koplingene jeg trekker mot en driftsførsel som FR og DY nå beveger seg mot. Det er godt mulig de ikke bryter noen mennekseskapte lover, men spør du meg stryker de blankt på det jeg mener er uskrevne lover om medmenneskelighet. Det er ingen positiv utvikling i samfunnet vi ser med sosial dumping, uavhengig av om disse lovene vi skal rettslig forholde oss til blir brutt eller ikke...

Det jeg vi frem til er at sunn fornuft kanskje av og til er bedre, enn å bli servert en advokat tolkning som dine poster av og til føles som. Personlig driter jeg fullstendig (unnskyld språket) om DY bryter noen lover eller ikke, når jeg kjenner så mange "lider" for denne utviklingen og som virkelig må stå på hodet for å få endene til å møtes på disse "lovlige" kontraktene...

Det blir kanskje politisk dette?? Og er det en ting som er sikkert der, så er det at man må være enige om å være uenige for at livet skal kunne gå videre...
Old 23-04-2012, 15:04   #404
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Hmm.. syns jeg nevnte dette i en post tidligere til sterk skepsis... Blir man virkelig overrasket over DY gjør slikt!? Jeg lurer på om Åsa Larsson faktisk tror på de tingene hun sier der hun sitter trygt og godt på sin faste arbeidsplass...?
Nå er vel HEL-basen den som er mest "satt", og de som jobber der flys vel i veldig liten grad inn til Norge for å betjene ruter. Jeg trodde virkelig at de andre basene man skulle opprette hadde som intensjon å operere på samme vis (dvs. som en reell base). Malaga-basen er vel, basert på litt informasjon plukket opp her og der, ikke helt komplett i forhold til operasjonelle forhold. Kanskje vil ting se litt anderledes ut når alt er på plass, og hvis ikke så er det opplagt at noe må gjøres.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 15:23   #405
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Og da har NHO luftfart stevnet YS, Parat og Norwegian Pilotforening for retten med påstand om at den varslede konflikten er ulovlig siden den omfatter utenlandske piloter.

http://e24.no/boers-og-finans/nho-ta...etten/20196399

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 15:49   #406
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Det er godt mulig de ikke bryter noen mennekseskapte lover, men spør du meg stryker de blankt på det jeg mener er uskrevne lover om medmenneskelighet. Det er ingen positiv utvikling i samfunnet vi ser med sosial dumping, uavhengig av om disse lovene vi skal rettslig forholde oss til blir brutt eller ikke...

Det jeg vi frem til er at sunn fornuft kanskje av og til er bedre, enn å bli servert en advokat tolkning som dine poster av og til føles som. Personlig driter jeg fullstendig (unnskyld språket) om DY bryter noen lover eller ikke, når jeg kjenner så mange "lider" for denne utviklingen og som virkelig må stå på hodet for å få endene til å møtes på disse "lovlige" kontraktene...
.
Nå har det vært antydet med nokså stor styrke at både DY (og FR i diverse saker/tråder) bryter loven i mange dimensjoner, men om utgangspunktet for diskusjonen skal være hva som er "moralsk" riktig eller hva "sunn fornuft" innebærer, så blir det naturligvis veldig stort rom for å mene det ene eller det andre. Hvis det er moral man snakker om så blir det meningsløst å f.eks. skulle trekke inn "konkurranse på like vilkår" som en del gjør, for da er fundamentet for vurderingen av konkurransevilkårene like lite objektiv som den enkeltes syn på hvordan ting burde være.

Man får iallefall gjøre rede for om det er moralen i dette man ønsker å diskutere, eller om det er problemstillinger rundt det å drive et flyselskap i et sterkt konkurransepreget marked. Hvis det er det førstnevnte så kan jeg selvsagt avsløre at jeg mener at det beste er at alle er fast ansatte, eller har et reelt valg mellom fast ansettelse og kontraktsansettelse, samt at alle får en god lønn. Når det er sagt så forventer jeg ikke at en arbeidsgiver gjør noe mer enn å følge gjeldende avtale- og lovverk (dette er minimumsløsningen), så får det være opp til potensielle arbeidstakere å vurdere om de heller ønsker å jobbe for noen som yter noe mer utover dette.

Jo flere som ønsker å jobbe til eksisterende vilkår, dess mindre interessant er det nok for arbeidsgiver å betale lønn utover det man må, og så lenge det ikke resulterer i andre store problemer (annet enn dårligere vilkår) så lurer jeg på hva som skal legitimere inngrep i denne prosessen. Det er nok mange flere enn nyutdannede piloter som sliter med å få endene til å møtes, så jeg klarer liksom ikke å se at det argumentet rettferdiggjør inngrep spesifikt overfor piloter.

Last edited by TOS; 23-04-2012 at 16:48.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 21:36   #407
lerik
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Og da har NHO luftfart stevnet YS, Parat og Norwegian Pilotforening for retten med påstand om at den varslede konflikten er ulovlig siden den omfatter utenlandske piloter.

http://e24.no/boers-og-finans/nho-ta...etten/20196399

Vidar
Hva er konsekvensen om NHO vinner fram her? Kjos er jo advokat, så han vet hva han driver med.
lerik is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 22:02   #408
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Dette var et veiskille for DY-pilotene - og de måtte ta et valg! De har full oppbacking fra det øvrige skandinaviske pilot-korps.
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 22:53   #409
1944vintage
ScanFlyer Gold

At ikke Norwegian-pilotene, med unntak av unge overambiøse og streikevillige-
pluss B787 skuffede ikke er i stand til å se at de går mot en lose-lose posisjon,
er for meg en gåte.

Kanskje hjulpet av fagforeningsledere med markeringsbehov.
1944vintage is offline   Reply With Quote
Old 23-04-2012, 23:45   #410
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by 1944vintage View Post
At ikke Norwegian-pilotene, med unntak av unge overambiøse og streikevillige-
pluss B787 skuffede ikke er i stand til å se at de går mot en lose-lose posisjon,
er for meg en gåte.

Kanskje hjulpet av fagforeningsledere med markeringsbehov.
Utsagnet ditt tyder at du ikke har noe særlig innsikt i bransjen. Pådriverne her er mer de som har vært i DY en stund enn de helt nye. Det at SAMTLIGE piloter i Norge backer DY pilotene nå burde sende et signal om at nok er nok... Du burde heller spørre flykorpset i DY om hvordan ståa er enn å trekke konklusjoner om hva som er en lose-lose posisjon for dem...

Last edited by Earlybird.; 23-04-2012 at 23:47.
Old 24-04-2012, 00:13   #411
ticker
Newcomer

Tror dere at pilotene har fått kalde føtter? Før helga skulle det komme plassoppsigelse til uka, det drøyes..
ticker is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 00:24   #412
Earlybird.
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by ticker View Post
Tror dere at pilotene har fått kalde føtter? Før helga skulle det komme plassoppsigelse til uka, det drøyes..
det kommer...
Old 24-04-2012, 00:28   #413
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Quote:
Originally Posted by ticker View Post
...plassoppsigelse...
Hva betyr det i denne sammenhengen?

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 00:54   #414
lerik
ScanFlyer Blue

Er vi på vei mot en langvarig streik med store negative konsekvenser for alle parter uten gevinster for andre enn konkurrentene?

Tipper kjos kan finne på å la denne streiken gå langt uten å gi noe som helst. Dette er en prinsippsak for han også, spesielt siden det er den første streiken i selskapet.
lerik is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 02:35   #415
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Hva betyr det i denne sammenhengen?
En plassoppsigelse er en kollektiv oppsigelse av fagforeningsmedlemmenes arbeidsavtaler, og er et varsel om at de ansatte er villige til å gå til streik fra en gitt dato, men tidligst fra tariffavtalens utløp.

Plassoppsigelsen betyr at arbeidsavtalene til alle medlemmer omfattet av overenskomsten sies opp, og på den måten innfris det formelle grunnlaget for senere å kunne ta hele eller deler av de samme medlemmene ut i streik.

En plassoppsigelse er en formalitet, men samtidig en trussel overfor arbeidsgiveren om at visse krav må på plass for å unngå streik.

Plassoppsigelse må meldes senest 14 dager før arbeidskamp kan starte, jfr. Arbeidstvistlovens bestemmelser om meklingsfrister

http://no.wikipedia.org/wiki/Tariffo...lassoppsigelse
Old 24-04-2012, 02:47   #416
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by lerik View Post
Er vi på vei mot en langvarig streik med store negative konsekvenser for alle parter uten gevinster for andre enn konkurrentene?

Tipper kjos kan finne på å la denne streiken gå langt uten å gi noe som helst. Dette er en prinsippsak for han også, spesielt siden det er den første streiken i selskapet.
Hvor langt tid kan han la den gå hvis han ikke har en plan B som ikke rammer pax? Blir det for mye innleide fly så bynner folk og klage , og flere vil da antagelig finne seg andre selskap å fly med.
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 05:08   #417
L-1011
ScanFlyer Molded

Jag tror en ev DY strejk kommer vara över inom max 3 dagar. Pågår en fullständig pilotstrejk i DY mer än 7 dagar tror jag DY går i konkurs.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 06:45   #418
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Jag tror en ev DY strejk kommer vara över inom max 3 dagar. Pågår en fullständig pilotstrejk i DY mer än 7 dagar tror jag DY går i konkurs.
Neppe, under askekrisen sa Kjos han kunne holdt ut mye lenger.

I Scandinavia er luftfartsansatte vant til at bare man streiker "ordner alt seg".
Derav selvsikkerheten vi ser i media og her inne. Tror det er en mulighet for at dere
får dere en overraskelse denne gangen. Hvis dere husker litt tilbake sa Kjos i media
at investorene hans var livredde for streiker. Så den dagen den kommer er de nok
meget godt forberedt på.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 07:59   #419
L-1011
ScanFlyer Molded

Askmolnet drabbade samtliga flygbolag. En DY pilot strejk kommer bara drabba DY. Konkurrenterna kommer gräva guld för varje dag DY står på backen. Om Kjos dessutom måste betala ut EU kompensation till pax, lön till samtlig personal förutom piloterna så kommer DY blöda många många miljoner NOK per dag.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 24-04-2012, 08:13   #420
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Askmolnet drabbade samtliga flygbolag. En DY pilot strejk kommer bara drabba DY. Konkurrenterna kommer gräva guld för varje dag DY står på backen. Om Kjos dessutom måste betala ut EU kompensation till pax, lön till samtlig personal förutom piloterna så kommer DY blöda många många miljoner NOK per dag.
Nå vil det isåfall ikke være første selskap som opplever en streik, og selv om det vil koste noen millioner så er det ikke noe problem på kort sikt med DYs likviditet selv om du tror/ønsker noe annet.

Streik er vel også force majeur, så er vel begrenset med kompensasjoner de eventuelt på ut med.

Ellers har jeg vel aldri/knapt nok hørt om en langvarig streik innen luftfarten?
Reply

Posting Rules