Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-04-2012, 14:35   #341
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
TOS. Tror du misforstår.. Det er ikke slik at DY reduserer beløpet du skylder selskapet pr arbeidet mnd. De trekker pilotene i lønn. Mao betaler pilotene helt og holdent sin egen rating. DY fungerer vel egentlig som en bank... Overrasker meg ikke om de faktisk tjener på å "gi" pilotene rating. 200.000kr er det man må ut med som privatist. DY betaler neppe samme pris for simulatoren på gardermoen..
Nei, det tror jeg ikke, men hvem vet. Det jeg har hørt fra noen av de det gjelder er at DY/PARC trekker en sum per måned for TR. Slik jeg oppfattet dette så ville TR være nedbetalt ved slutten av 3 år. Da sitter man vel med en TR, for en TR er vel spesifikk for individet det gjelder. At de selv betaler for denne ratingen er korrekt, og jeg har ikke påstått noe annet. De beløpene vi har sett per måned er forøvrig etter at nedbetalingen av TR er trukket fra.

Last edited by TOS; 21-04-2012 at 14:38.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 14:37   #342
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Synes det bare er litt merkelig å argumentere i kraftige moralske ordelag mot Kjos, billige utenlandske produkter (og indirekte anklage de som kjøper disse produktene for ubevisste eller i verste fall umoralske) og samtidig annonsere for bililge flybilletter, som blant annet lenker til Norwegian-annonser og andre ting, hvis fremste egenskap synes å være at de er billige. Det er vel ikke så rart at noen kan reagere på det som noe som grenser opp mot dobbeltkommunikasjon?
Det har vel intet med hvordan jeg vælger at mit eget forbrug skal sammensættes og hvilke holdninger jeg har til at behandle medarbejdere ordentligt. Noget du intet kender til og derfor ikke burde synke til så lavt niveau at udtale dig om. Forøvrigt ganske OT i denne tråd.

Der er forøvrigt alle mulige andre flyselskaber end DY på disse links - med undtagelse af bl.a. Ryanair. Hvem der annoncerer på sider jeg linker til kan jeg ved gud ikke se har noget med sagen at gøre.

En prissammenligning betyder ikke nødvendigvis at flyve billigst muligt. Det kan også handle om finde dyrere billetter med andre end lavservice-selskabet til den bedste pris. Eller om at få overblik over markedet og vælge ud fra andre ting end pris. Heldigvis er der stadig mange mennesker, der er optaget af andet end pris.

Desuden har det at tilbyde en vare til en god eller lav pris intet med sociale vilkår, social dumping, tryghed for medarbejdere osv at gøre.

Man kan sagtens konkurrere indenfor rammerne af fair vilkår for ansatte, men man kan selvfølgelig også vælge at gå lidt længere og presse priserne endnu længere ned - på bekostning af de ansattes vilkår. Det er et valg man tager - ikke noget man bliver presset til eller er nødt til at gøre.

Gør man bevidst det, så forbeholder jeg mig også bevidst retten til at købe min vare et andet sted - uanset hvilke links jeg har i min signatur.

Kan vi så komme tilbage til topic - istedet for useriøst personfnidder...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 14:41   #343
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
TOS. Tror du misforstår.. Det er ikke slik at DY reduserer beløpet du skylder selskapet pr arbeidet mnd. De trekker pilotene i lønn. Mao betaler pilotene helt og holdent sin egen rating. DY fungerer vel egentlig som en bank... Overrasker meg ikke om de faktisk tjener på å "gi" pilotene rating. 200.000kr er det man må ut med som privatist. DY betaler neppe samme pris for simulatoren på gardermoen..
Ikke ulikt å starte i et selskap med "bonding" hvor en starter på lønnstrinn -1 inntil "bondingen" er fullført. Uansett hvordan en vrir og vender på det vil alle selskap ha dekket kostnadene for opplæring av ansatte enten det gjøres på den ene eller andre måten.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Da sitter man vel med en TR, for en TR er vel spesifikk for individet det gjelder.
Ja, en har en B737 typerettighet flydd i henhold til Norwegian SOP, som i prinsippet betyr at en kan fly en hvilkensomhelst B737. Dog må en gjennom en forkortet utsjekk og "line training" ved skifte av selskap, som du allerede vet.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 14:51   #344
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Ikke ulikt å starte i et selskap med "bonding" hvor en starter på lønnstrinn -1 inntil "bondingen" er fullført. Uansett hvordan en vrir og vender på det vil alle selskap ha dekket kostnadene for opplæring av ansatte enten det gjøres på den ene eller andre måten.



Ja, en har en B737 typerettighet flydd i henhold til Norwegian SOP, som i prinsippet betyr at en kan fly en hvilkensomhelst B737. Dog må en gjennom en forkortet utsjekk og "line training" ved skifte av selskap, som du allerede vet.
Jeg ser ikke på bonding og nedbetaling i kroner og øre som samme tingen.
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 15:01   #345
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Jeg ser ikke på bonding og nedbetaling i kroner og øre som samme tingen.
Du betaler på en eller annen måte, om jeg forstår Turtle rett.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 15:03   #346
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Jeg ser ikke på bonding og nedbetaling i kroner og øre som samme tingen.
Det er litt underlig da det nettopp er akkurat det samme. Når vedkommende under en "bonding" periode har lavere lønn enn de som gjør akkurat samme jobben kun p.g.a. at vedkommende er i "bonding" perioden, har jo vedkommende et økonomisk "tap" i forhold til sine kolleger?

Så jo, treningen nedbetales ved redusert lønn bare innpakningen heter noe annet.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 15:05   #347
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Turtle View Post
Det er litt underlig da det nettopp er akkurat det samme. Når vedkommende under en "bonding" periode har lavere lønn enn de som gjør akkurat samme jobben kun p.g.a. at vedkommende er i "bonding" perioden, har jo vedkommende et økonomisk "tap" i forhold til sine kolleger?

Så jo, treningen nedbetales ved redusert lønn bare innpakningen heter noe annet.
Det fins bondinger også hvor man har normal lønn, men selskapet låser en i x antall år...
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 15:11   #348
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Vi har vell ettertrykkelig fåt bevist i denne tråden at DY's kontraktspiloter har konkurransedyktige lønnsvilkår og de resterende vilkår vil bli omfattet av det nye EU reglementet. At foreningene fortsetter sin "sosial dumping" retorikk i media er derfor uten grunnlag i virkeligheten.

Nå får de kalle en spade for en spade å si at de er imot kontraktspiloter - punktum!

(og ikke "vikarer" som de feilaktig kaller dem. Definisjonen på en vikar er;
Vikar er en stedfortreder som overtar et arbeid eller stilling fra en annen for en kortere tid i den andres fravær)
http://no.wikipedia.org/wiki/Vikar
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 15:15   #349
Turtle
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: UK
Posts: 985
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Det fins bondinger også hvor man har normal lønn, men selskapet låser en i x antall år...
Nå er jo "normal" lønn noe ullent, men ser ditt synspunkt. Jeg tror nok treningskostnadene er innbakt i denne "normale" lønnen evt. at produksjonen en gjør under "bonding" perioden er antatt å dekke både lønnen og treningskostnadene.

Ta et eksempel med British Airways. Ved bytte av type, f.eks. A320 til B777 (som er en vanlig progresjon) er der "fleet freeze" på B777 i fem år. Hvis så vedkommende har senioritet til å få kaptein på A320 men fortsatt har tid igjen på "fleet freeze" mister vedkommende da den muligheten til å få kaptinsutsjekken og noen etter vedkommende på senioritetslistene får muligheten.

Vedkommende som er på B777 vil da så absolutt lide et økonomisk tap og på en måte også et karrieretap til neste utlysning av kapteinsplasser og "fleet freeze" er fullført.
Turtle is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 15:38   #350
tackle55
Gunnar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Hegra
Posts: 435
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Vi har vell ettertrykkelig fåt bevist i denne tråden at DY's kontraktspiloter har konkurransedyktige lønnsvilkår og de resterende vilkår vil bli omfattet av det nye EU reglementet. At foreningene fortsetter sin "sosial dumping" retorikk i media er derfor uten grunnlag i virkeligheten.

Nå får de kalle en spade for en spade å si at de er imot kontraktspiloter - punktum!

(og ikke "vikarer" som de feilaktig kaller dem. Definisjonen på en vikar er;
Vikar er en stedfortreder som overtar et arbeid eller stilling fra en annen for en kortere tid i den andres fravær)
http://no.wikipedia.org/wiki/Vikar
Og ved å nekte dem fast ansettelse, så nekter du dem og muligheten til å få huslån. Og hva med sikkerheten? Tror du virkelig at en pilot på kontrakt tørr å ta opp krittikverdige forhold når han ved neste korsvei muligens ikke får fornyet kontrakten sin?
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 15:43   #351
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Og ved å nekte dem fast ansettelse, så nekter du dem og muligheten til å få huslån. Og hva med sikkerheten? Tror du virkelig at en pilot på kontrakt tørr å ta opp krittikverdige forhold når han ved neste korsvei muligens ikke får fornyet kontrakten sin?
Nå er det mulig at bankene er strengere nå enn før, men jeg fikk huslån på midlertidig kontrakt og i min bransje er det også ganske mange kontraktsansatte og relativt få faste stillinger så det var ikke opplagt at jeg skulle få meg fast stilling med det første (nå hadde riktignok fruen fast jobb, men det kan vel være tilfellet for piloter også). Ikke tjente jeg utpreget godt heller da. Hvordan er det med selvstendig næringsdrivende? De får vel lån til hus, gjør de ikke?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 15:43   #352
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det vore en skandal om någon begär att SAS piloter måste sympatistrejka. SAS som mer än något annat flygbolag genom historien i norden slaviskt följt fackens krav.
Det vore helt sinnessjukt om pilotstrejken slutar med att både Norwegian & SAS går i konkurs innan sommaren.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 15:49   #353
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Og ved å nekte dem fast ansettelse, så nekter du dem og muligheten til å få huslån. Og hva med sikkerheten? Tror du virkelig at en pilot på kontrakt tørr å ta opp krittikverdige forhold når han ved neste korsvei muligens ikke får fornyet kontrakten sin?
Det går faktisk an å ha en tiilitsvalgt person som kan ta opp kritikkverdige forhold på vegne av andre som vil være anonyme.
Det er faktisk ganske vanlig.

Helt umulig er det vel heller ikke å få huslån hvis man har en kausjonist.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 15:50   #354
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,909
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Nå er det mulig at bankene er strengere nå enn før, men jeg fikk huslån på midlertidig kontrakt og i min bransje er det også ganske mange kontraktsansatte og relativt få faste stillinger så det var ikke opplagt at jeg skulle få meg fast stilling med det første (nå hadde riktignok fruen fast jobb, men det kan vel være tilfellet for piloter også). Ikke tjente jeg utpreget godt heller da. Hvordan er det med selvstendig næringsdrivende? De får vel lån til hus, gjør de ikke?
De er mye strengere og ser absolutt ikke positivt på søknader om lån med kontrakts arbeide - legg til en dose "ikkejobberinorgemeddårligbeskyttelse" og du fremstår ikke som noen "god" kandidfat for lån uansett hva kronebeløpet på lønnslippen din vil være. Det er jo også mulig at noen av disse pilotene kanskje ender opp med utenlandske samboere / ektefeller - og det styrker dem jo ikke
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 15:59   #355
Vr
ScanFlyer Blue
 
Vr's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 362
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Det vore en skandal om någon begär att SAS piloter måste sympatistrejka. SAS som mer än något annat flygbolag genom historien i norden slaviskt följt fackens krav.
Det vore helt sinnessjukt om pilotstrejken slutar med att både Norwegian & SAS går i konkurs innan sommaren.
Da får de heller gå konkurs begge to. Alle pilotene i begge selskaper er screwed hvis de ikke tar å stopper denne utviklingen nå.
Vr is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 16:15   #356
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Det vore en skandal om någon begär att SAS piloter måste sympatistrejka. SAS som mer än något annat flygbolag genom historien i norden slaviskt följt fackens krav.
Det vore helt sinnessjukt om pilotstrejken slutar med att både Norwegian & SAS går i konkurs innan sommaren.
Slapp av litt. En sympatistreik er ofte en symbolsk markering av støtte, f.eks streik i 1 time.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 16:50   #357
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

FlyHi har ret....Det børe selv nordmænd kunne se...
I øvrigt har dette med TR flyldt meget på de seneste sider....Det må altså'
ud i en seperat tråd.
Hvis en strejke i DY kunne ende med at DY gik konkurs, så er fundamentet på
DY korthuset altså ikke særlig solidt...

Så en pilot strejke i DY kunne bliver ret interssant....I øvrigt er EU mig bekendt fremme
med et forslag om at stoppe den politik som DY og andre kører med....
hilsen Ole
PS: http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/201...5Y4Ut.facebook
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden

Last edited by sk931; 21-04-2012 at 16:53.
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 17:03   #358
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
FlyHi har ret....Det børe selv nordmænd kunne se...
I øvrigt har dette med TR flyldt meget på de seneste sider....Det må altså'
ud i en seperat tråd.
Hvis en strejke i DY kunne ende med at DY gik konkurs, så er fundamentet på
DY korthuset altså ikke særlig solidt...

Så en pilot strejke i DY kunne bliver ret interssant....I øvrigt er EU mig bekendt fremme
med et forslag om at stoppe den politik som DY og andre kører med....
hilsen Ole
PS: http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/201...5Y4Ut.facebook
De sistnevnte endrer nok neppe så mye i forhold til DYs opplegg, selv om det er litt uklart hva som er realitetene rundt basene utenlands. For FR er det nok større begrensninger.

Hva angår streik og konkurs, så tror jeg det er flere flyselskaper som ville slitt om det nå kom en litt langvarig streik.

Hva angår TR og hvorvidt det hører hjemme her så er det en del av ansettelsesvilkårene, så det hører opplagt til her.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 17:08   #359
Earlybird.
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Vi har vell ettertrykkelig fåt bevist i denne tråden at DY's kontraktspiloter har konkurransedyktige lønnsvilkår og de resterende vilkår vil bli omfattet av det nye EU reglementet. At foreningene fortsetter sin "sosial dumping" retorikk i media er derfor uten grunnlag i virkeligheten.

Nå får de kalle en spade for en spade å si at de er imot kontraktspiloter - punktum!

(og ikke "vikarer" som de feilaktig kaller dem. Definisjonen på en vikar er;
Vikar er en stedfortreder som overtar et arbeid eller stilling fra en annen for en kortere tid i den andres fravær)
http://no.wikipedia.org/wiki/Vikar
Wahoo! du er helt på viddene her! DY pilotene som nå får malaga base er en haug med nordmenn som var på intervju hos DY innen de 2 siste årene hvor de ble forespeilet ansettelse i DY og base i skandinavia.. Nå får de kontrakt og Malaga... Det er på tide spør du meg at vi piloter står opp for å beholde vår arbeidsplass... dere som ikke jobber i bransjen får mene hva dere vil, men dere har hatt en ufattelig luksus i billige reiser som har gått på bekostning av mange i bransjen.. på tide med en gylden middelvei både crew, selskap og passasjerer kan leve med!
Earlybird. is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2012, 17:20   #360
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Det er på tide spør du meg at vi piloter står opp for å beholde vår arbeidsplass...
Ok, da spør jeg deg, hvilke arbeidsplasser har DY tenkt til å fjerne?
Hvem kommer til å miste jobben?

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
TK9 på vei mot OSL AMSKIX Småprat 11 10-11-2016 21:49
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik RIBRO Flyforum 103 09-09-2012 13:19
Ariana på vei mot stupet CK Flyforum 5 11-04-2007 12:16
det går mot streik i BA CK Flyforum 1 16-01-2007 13:49
Northwest mot streik? LN-MOW Flyforum 0 19-08-2005 16:20


All times are GMT +2. The time now is 01:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.