![]() |
|
![]() |
#521 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Løsningen din ser jeg dessverre ikke noen logikk i, i denne forbindelse. Last edited by jager34; 26-04-2012 at 01:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#522 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#523 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
har mer eller mindre gått dukken p.g.a dette. Selvsagt styrer ikke markedet som de vil. Politikerne har laget rammebetingelser - derav EU. Pilotene er jo også tilhenger eller motstandere av EU ettersom det passer. Når EU lager felles regelverk som trygger kontraktsansattes vilkår klapper de, men når man vil lage felles regler for arbeidstid er de sterkt imot og vil ha særordninger for Norge som er sterkt konkurransehemmende. Det går desverre ikke å få i både pose og sekk. Kontrakter er ett middlertidig problem. Det forsvinner den dagen etterspørselen av piloter øker. Enten ved at rekrutteringen synker pga generelt dårligere vilkår eller økt aktivitet. Ironisk nok sørger DY for begge deler - tenk litt over den.. ![]() W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#524 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Markedet og politikerne bestemmer mye av utviklingen, men til syvende og sist skal det altså sitte to der foran som skal akseptere vilkårene.
I mange år har lavprisselskapene satt en ny standard, og gitt et sammenhengende press på vilkårene, til forbrukernes glede i form av stadig billigere billetter. Nå er noe i ferd med å endre seg, og for de som jobbet i markedet merkes dette ved at man solidarisk står skulder ved skulder - i felles interesse! Det foregår en heftig lobbyvirksomhet bl.a innen EU (jfr. det nye EU-direktivet ang. kontraktsansettelser i annen stat etc). Kjos har på kort tid mistet den goodwill han hadde, og liknende ting skjer innen Ryanair og andre liknende selskaper. Folk søker seg vekk derfra om / når mulighetene kommer. Andre skandinaviske flyselskapers piloter kan meget lett komme til å sympatistreike sammen med DY. Pilotene vet at de sitter i den spisse ende, og all historikk viser at det koster selskapet dyrt om disse blokkerer produksjonen. DY-pilotene har kommet til et veiskille, og hvordan dette håndteres videre vil være av betydning for den videre utvikling av selskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#525 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#526 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#527 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Finner/svensker ansatt og base i Estland men jobber i Finland. Nordmenn ansatt via Isle of Man/Irland, base i Spania men jobber i Norge. En del av de som fikk base Spania er nordmenn som under intervjuet med DY ble forespeilet fast ansettelse i norge. Men så kom Kjos' siste stunt og dermed fikk de kontrakt i Isle of Man med base spania istedet. Når polske snekkere kommer til norge blir det ramaskrik om de ikke får norske betingelser. Men piloter skal tydeligvis ikke ha samme rettigheter? Quote:
Les denne http://www.easa.europa.eu/rulemaking...l%20Report.pdf så kanskje du skjønner litt av argumentasjonen. Vil tro det er stor forskjell i belastningen på å fly i norge vs canariøyene, og dermed bør man kanskje ha et regelverk som tar hensyn til dette? Som det nevnes her så går USA i motsatt retning og lager strengere regler. Men vi må kanskje ha vår egen "Colgan"-ulykke i Norge/EU før politikerne skjønner hva som foregår... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#528 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Når det gjelder kontrakter så forstår jeg deg dit hen at du faktisk mener at det er markedet som skal styre dette selv ettersom antallet jobbsøkere skal regulere i hvilken grad man skal gå over til kontraktører og vikarer? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
http://e24.no/boers-og-finans/norweg...ioner/20197507
Etter presentasjon av tall for 1. kvartal sier Kjos at konflikten har kostet 16 millioner så langt. Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
- man ønsker å holde fast kostnader ved administrasjon nede. Ved fast ansettelse så kreves det da tilsynelatende admin personell på basene for å ivareta rettighetene til fast ansatte. Hvis det er snakk om å opprette mange litt mindre baser utenfor Norge så er det opplagt at man ønsker å begrense behovet for administrasjon rundt disse. - Kostnader forbundet med opplæring av pilotene (jeg antar at dette er SOP og linetraining?) gjør at man ikke ønsker å drive å skifte ut piloter hele tiden. Hvis informasjonen fra DY er korrekt så er det fortsatt de samme som jobber på HEL basen i dag som ved oppstart. I tillegg viser vel dette resultatfremlegget at inntjeningen til DY ikke er bunnsolid, selv om Q1 er et dårlig kvartal. Som et svar til enkelte som mener at man kan gi pilotene gode vilkår bare med noen få kroners økning i billettinntekter, så kan man vel hevde at dersom DY mente at det var mulig å øke billettprisen uten at dette har konsekvenser for antall reisende, samlet inntjening osv. så ville man allerede gjort det for å forbedre resultatet. Last edited by TOS; 26-04-2012 at 12:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#531 | ||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Hva angår skatteunndragelser så vet jeg ikke hvor utbredt dette er i dag, selv om det nok har vært tilfeller av dette. Turtle viste vel til diverse saker der piloter er idømt straffeskatt for å ikke ha betalt skatt, men vi hører jo også eksempler på at piloter betaler skatt både i Norge og Irland. Skatteloven i Norge er vel relativt klar på hva som innebærer skatteplikt til Norge og når man kan regne seg som skattemessig utflyttet. Hvorvidt skattemyndighetene har tilstrekkelig med ressurser til å følge opp disse sakene vet jeg ikke, men for Norges del er det vel enn så lenge et begrenset antall piloter det er snakk om (for FR var det vel snakk om maks 30 piloter). Så lenge selskaper opererer innenfor loven, selv om dette er med dårlige vilkår enn hva som har vært normalt, så oppfatter jeg det til å være innenfor konkurranse på like vilkår. Går man på tvers av loven så er saken en annen. Last edited by TOS; 26-04-2012 at 12:48. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#532 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Derimot må man se det opp mot alternativene. Kontrakansettelser fører pr. dags dato til mindre fornøyde piloter osv. Om Kjos har rett mht. at han må ha fornøyde ansatte for å drive et solid firma bør han dra opp et kompromiss fra hatten, eller ta kostnaden og akseptere at årsoverskuddet blir ørlite mindre i stedet for problemene han bruker som trussel ifm. presentasjonen i dag. Har man forhold som beskrives her, så blir jo konsekvensen fort at man må sette ned prisen. http://www.vargas12.com/2012/02/har-...du-lese-dette/ Last edited by jager34; 26-04-2012 at 13:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#533 | |||||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Poenget var mer å reise et spørsmål om det evt er en trend man skal la fortsette? Velferdsstaten er ikke "plutselig" mye mer truet, men min undring var hvorvidt den på et tidspunkt kommer til å bli det etterhvert som bransje etter bransje evt går over til kontrakter/vikarer? Hvilke føringer og premisser ønsker man å legge for utformingen av arbeids-/næringslivet? Quote:
Jeg mener fortsatt at kontrakter/vikariater ikke er mere akseptabelt kun fordi man faktisk får folk til å ta dem. Da kan jo alle krav om ansettelsesform bare bortfalle slik at det blir opp til den enkelte arbeidsgiver å avgjøre man skal ansette fast eller går for kontrakter/vikariater? Da kan det bli mange, både offentlige og private, som velger å slutte å ansette folk. Quote:
Quote:
Jeg siktet mest mot skatte-og avgiftspremissene for selskapene. Effekten av at noen betaler arbeidsgiveravgift og sosial sikring mens andre ikke gjør det. Quote:
Igjen er man tilbake til min spørsmål om man har et lovverk, og premisser forøvrig, som fungerer slik vi ønsker at de skal fungere? Noe som du i ovenstående avsnitt var innom når du nevnte open skies og WTO. Det er vel her EU har våknet litt til liv og krevd sosial sikring i det landet man faktisk utfører sitt arbeid, i motsetning til det tendensen hos enkelte har vært til nå. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#534 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
En dom i for skatteunndragelse kan gi bot eller fengsel som straff. Den som har fått tillegsskatt for et forhold kan ikke senere dømmes for det samme (og omvendt) da det vil stride mot lovens prinsipp om å ikke straffes to ganger for samme forhold. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#535 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Den siste setningen forstår jeg ikke helt hvor du vil med. Mener du å indikere at hvis man en gang har fått tilleggsskatt så kan man ikke idømmes dette en gang senere? Man skal opplagt ikke idømmes tilleggsskatt to ganger for samme unndragelse, men om man unndrar inntekt fra beskatning i 2010 og i 2011 så regner jeg det som overveiende sannsynlig at disse to skatteårene behandles separat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Er du ilagt tillegsskatt for 2010 blir du ikke senere dømt for samme forsøk på skatteunndragelse 2010. Blir du dømt for skatteundragelse i 2010 får du straff i form av bot eller fengsel, og kan ikke senere ilegges tillegsskatt for det samme (kun ordinær skatt). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 | |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]() Quote:
Det vil vel bla annet si at Thailandsk personell må ha norske sertifikater ? Alternativt norske piloter må være godkjent i Thailand ? Det er sikkert noen her inne som kan svare på det .
![]() |
![]() |
#538 | |||||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Luftfarten, uheldigvis for de som jobber i den bransjen, er mobil i omtrent alle dimensjoner og dermed kanskje spesielt utsatt. Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Jeg tror imidlertid at det EU nå har signalisert, med krav om sosiale ytelser på linje med det landet man er ansatt i (og jobber fra), er en god utvikling. Det samme synes vikardirektivet å være (hvor vel i korte trekk innleide vikarer skal behandles likt med eventuelle fast ansatte der de er ansatt). Last edited by TOS; 26-04-2012 at 13:53. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#539 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg kan alltids betale inn til folketrygden i Norge (i tillegg til det lille skatt de fortsatt vil ha fra meg) om jeg skulle ønske det og bo her jeg bor, men jeg får jo sosiale rettigheter gjennom det jeg betaler i UK. Det samme vil jo også gjelde for de i Norwegian som har base i utlandet (utenfor Norge). Hvis de så velger å bo i Norge og pendle på et eller annet vis kan de jo det, men da blir det jo fort veldig komplisert. Igjen, så er det jo ingen som tvinges til å flytte til en base utenfor Norge eller signere disse kontraktene, som jeg har skjønt det. Selskapet som sådan skatter vel til landet hvor det er registrert uansett hvor de ansatte måtte være ansatt og jobbe? Så hvis Norwegian tjener store penger utenlands vil vel overskuddet beskattes i Norge og ikke landene hvor inntjeningen faktisk foregår? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#540 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Egentlig tror jeg at det er flyselskabet, som har ansvar, men som skrevet jeg ved det ikke. Var bare interesseret i at se om andre havde bedre bud Hilsen Ole |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |