![]() |
|
![]() |
#681 | |
Legal Eagle
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
|
![]() Quote:
Hvilket tilsvarende forhold ble helt klart avvist? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#682 |
Newcomer
Join Date: Apr 2012
Posts: 1
|
![]()
Jeg jobber for tiden i et Kinesisk selskap og fikk i fjor frivillig medlemskap i helsedelen av folketrygden, jeg betaler ca. 20.000 i året for dette. Sykelønnsordining, pensjonsopptjening eller andre ytelser får jeg ikke, men slipper altså å betale om jeg skulle bli lagt inn på sykehus.
Jeg fikk søknaden innvilget etter at SAS sendte NAV internasjonal en bekreftelse på at oppholdet i Kina var av midlertidig art fordi jeg har permisjon. Hovedregelen er i følge NAV internasjonal at medlemskapet opphører med umiddelbar virkning i det man tar arbeid i et utenlandsk selskap. Man kan kun få unntak under svært begrensede betingelser, og da bare for helsedelen. Jeg må sørge for å sette av noen penger til pensjon, og til livets opphold om jeg skulle bli syk. Men med lønna i Kina er dette ikke noe problem, da jeg har ca. 10.000 mer i måneden etter skatt er trukket fra, enn jeg har brutto i SAS. Jeg er altså ikke jurist, dette er kun min selvopplevde erfaring i dette spørsmålet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#683 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Hvis konstruksjoen er slik så er du ikke ansatt i bemanningsbyrået, men er selvstendig næringsdrivende? Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#684 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
*Sukk* hadde jeg ønsket å dirve med noe som selvstendig næringsdrivende hadde jeg neppe tatt flygerutdannelsen...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#685 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Posts: 80
|
![]()
Det finnes mange piloter der ute som er selvstendig næringsdrivende og leier seg selv ut til forskjellige klienter. Dette er nok vanligst i GA-markedet. Dette er nok noe som krever litt mer arbeid og ansvar fra pilotens side, men fordelen er jo at man i mye større grad kan kontrollere sitt eget arbeidsliv.
Problemet er når selskaper prøver å oppnå det samme med sine egne piloter som bare flyr for dem, for å unngå å måtte betale arbeidsgiveravgift. |
![]() |
![]() |
![]() |
#686 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
|
![]()
"Både Skatteetaten og Samferdselsdepartementet vil se nærmere på arbeidsforholdene til de innleide pilotene. Skal granske pilotene til Norwegian og Ryanair."
http://www.dagbladet.no/2012/04/30/n...sliv/21373233/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#687 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Godt det, etter våre #686 gode og dårlige ide'er og synsing i denne tråden
|
![]() |
![]() |
![]() |
#688 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#689 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
For ordens skyld (og i likhet med hva som trekkes frem i andre saker hvor flyselskaper "henges ut") så er det vel greit å påpeke at dette er en undersøkelse som man enda ikke har konkludert med hvorvidt noen har gjort noe galt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#690 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#691 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Sandefjord
Posts: 138
|
![]()
Når jeg skulle søke om å bli registrert i momsregisteret som selvstendig næringsdrivende måtte jeg vise til at jeg hadde jobbet for flere oppdragsgivere, sammen med de andre kravene til registrering. Dette fokuserte skatteetaten på, og om jeg kun hadde hatt én oppdragsgiver så anses forholdet som at jeg er arbeidstaker og oppdragsgiveren er arbeidsgiver, og man burde levere skattekort og få lønn.
Hvorvidt dette gjelder i landene disse pilotene har sine foretak vet jeg ikke, og det kan jo variere, men om arbeidsgiver må betale arbeidsgiveravgift så skulle man tro at man ville unngå selvstendig næringsdrivende som leier seg inn til én oppdragsgiver for å unngå avgiften. Det er jo også uttalt i pressen fra NAS sin side at noen piloter ønsker å drive selvstendig på kontrakt. Bortsett fra den angivelige fleksibiliteten dette har er det svært få fordeler med dette, og jeg har liten tro på at en oppegående arbeidstaker velger et slikt forhold av egen frivillighet. Har man kommet til noen konklusjon i tråden hvorvidt man er ansatt i bemanningsselskapene eller om man er leid inn som selvstendig næringsdrivende? Jeg har sett to poster om lønn som overennstemmer med hverandre, ellers har jeg sett overraskende lite håndfast om kontraktene kontra antall poster. Bare for å legge til en kilde på mitt første utsagn: ( http://www.nordlys.no/nyheter/article6037019.ece ) Quote:
Last edited by BoeingOnFinal; 30-04-2012 at 14:13. Reason: Kildetillegg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#692 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#693 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2007
Location: Sandefjord
Posts: 138
|
![]()
Erfaringer og observasjoner tilsier at utsagnene fra Norwegian er mindre troverdige. Dette var kun ment som et tillegg til de observasjonene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#694 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#695 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Posts: 80
|
![]() Quote:
Det er ikke noe galt i det. Pilotene opererer som regel med faste satser og fakturer klientene sine som om de var en vanlig bedrift. Det kritiske her er at pilotene har flere forskjellige klienter. Når man har en pilot som bare har én klient han jobber for, det er da det er snakk om ansvars- og avgiftsundragelse. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#696 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]() Quote:
![]() Last edited by LN-AØR; 30-04-2012 at 16:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#697 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
La oss nå se hva skattedirektoratet og SD kommer frem til. Er det skatteunderdragelse har jo faktisk DY og spesielt FR ledet sine piloter til å bli skattesnyltere. Kjenner en pilot i FR som fikk oppnenvt en revisor av selskapet... kunne ikke velge selv for å si det sånn...
Jeg antar selskapene gjør dette for å spare arbeidsgiveravgift og sosiale kostnader, mer enn å ha den fleksibiliteten de snakker om hele tiden. Det er jo litt interessant at hvis man bare har en oppdragsgiver er man å anse som ansatt.. Vet ikke om mange DY piloter som flyr for andre oppdragsgivere enn DY jeg?? Meget spennende at endelig Skattemyndighetene og SD følger dette opp! |
![]() |
![]() |
![]() |
#698 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#699 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Jeg siktet vel forsåvidt til ledelsen... Men det unnskylder dog ikke de som har bevisst unndratt skatt hvis noen har det. Har piloter som har blitt kastet ut i det å være selvstendig næringsdrivende klart å unndra skatt uvitende gjennom eks. FR sin revisor, håper jeg skattemyndighetene ser roten til problemet og ikke straffer den enkelte..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#700 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Ellers er det jo flott å se at så mange ha tiltro til myndighetenes kompetanse i denne saken (i motsetning til en del andre saker). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |