![]() |
|
![]() |
#641 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg har infoen dels fra noen piloter i DY og dels fra NAV:
http://www.nav.no/Internasjonalt/Med...n/Trygdeavgift |
![]() |
![]() |
![]() |
#642 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#643 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Sitat: RETTIGHETER VED ARBEID I UTLANDET Rettighetene dine endrer seg når du arbeider i utlandet. At du er norsk statsborger, betaler skatt til Norge eller er folkeregistrert i Norge, er ikke avgjørende for dine rettigheter i folketrygden. Selv om trygdeavgiften blir trukket sammen med skatten til Norge, betyr det ikke at du automatisk er medlem i folketrygden. Reglene i folketrygdloven og gjeldende trygdeavtaler bestemmer hvilke rettigheter du kan få i utlandet. FRIVILLIG MEDLEMSKAP For enkelte arbeidstakere gjelder det spesielle regler som gir mulighet for frivillig medlemskap. Dette gjelder for eksempel for ansatte i utenrikstjenesten og forsvaret, au pair, praktikanter og bistandsarbeidere og andre i frivillig arbeid. Se egne veiledninger for disse gruppene, eller sjekk generelle betingelser for frivillig medlemskap. Sitat slutt. I følge NAV så tilhører ikke piloter ansatt innen EØS området gruppen "enkelte arbeidstakere" som det gjelder spesielle regler for, slik at de kan ha rett til frivillig medlemskap. Vi fikk beskjed om at selv om vi hadde betalt trygdeavgift til Norge i 3-4 år, så hadde vi ikke opparbeidet noen som helst trygderettigheter i Norge; Vi var trygdet i Danmark. Siden vi ikke hadde fått noe som helst for pengene vi hadde betalt inn så aksepterte NAV og skatteetaten at vi fikk tilbakebetalt innbetalt trygdeavgift for de 3-4 årene. Medlemskap var overhodet IKKE akseptert for noen av oss! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#644 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vel, jeg fikk iallefall høre at dette var en opsjon for noen av de pilotene vi snakker om. Om de benytter seg av muligheten vet jeg ikke.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#645 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#646 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg svarer vanligvis når jeg får et direkte spørsmål. Jeg har altså fått opplyst at dette er en mulighet for kontraktspilotene til DY. Om du vil kalle det for en dead dog får være opp til deg. Jeg skal gjerne avstå fra å komme med saksopplysninger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#647 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg kan kun bekrefte at det som står over her stemmer, og at du dermed tar feil TOS. Etter 15 år i et dansk selskap så vet jeg at man som pilot ikke kan søke om medlemskap i Folketrygden her i Norge, selv om man bor i landet og skatter hertil, så lenge arbeidsgiveren sitter i et annet land. Selv er jeg dekket av danske regler, og er dermed sosialt sikret ved sykdom etc. Annerledes blir det for kontraktsansette i DY som ingen slike rettigheter har, og heller ikke har pensjoner, loss of licence, øvrige forsikringer, en fagforening i ryggen etc etc. Piloter kommer inn under en egen gruppe som defineres som internasjonale transportarbeidere, så lenge de flyr i internasjonal trafikk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#648 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vel, jeg har bare videreformidlet informasjon jeg har fått tilsendt av de det gjelder, men dersom informasjonen jeg har fått ikke er korrekt så får jeg ta det til etterretning. Jeg skal forsøke å unngå å blande meg mer opp i dette.
Last edited by TOS; 28-04-2012 at 03:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#649 |
Legal Eagle
|
![]()
Her kan dere lese om vilkårne for frivillig medlemskap i folketrygden for personer som oppholder seg i utlandet: http://www.nav.no/1073750408.cms Ordningen er for medlemmer som flytter ut av landet og som dermed ellers hadde mistet medlemskapet. Grunnvillkåret er at du må ha vært medlem i folketrygden i minst tre av de siste fem årene. Tilleggsvilkår er at du fortsatt må ha tilknytning til norsk arbeidsliv eller samfunn på en eller annen måte, og her kan mange forskjellige tilknytningsformer godtas. Har arbeidsgiver hovedsete i Norge, er tilleggsvilkårene alltid oppfylt.
Frivillig medlemskap for personer som oppholder seg i Norge, er bare mulig hvis du ikke jobber, og bare ved midlertidig opphold (ektefeller, studenter mv., men ikke turister). Personer som er bosatt i Norge er pliktige medlemmer. Last edited by RWY 24; 28-04-2012 at 09:37. |
![]() |
![]() |
![]() |
#650 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Disse reglene: Hvem kan bli frivillig medlem? Du må ha vært medlem i folketrygden i minst tre av de siste fem kalenderårene før søknadstidspunktet og ha nær tilknytning til det norske samfunnet eller til norsk næringsliv, for å bli medlem. Fyller du disse vilkårene, har du rett til å bli medlem når du i tillegg: - er arbeidstaker i utlandet og er ansatt i en virksomhet med hovedsete i Norge Betyr vel at omtrent ingen av Norwegians Vikar piloter vil kunne oppfylle disse vilkårene. Vi leser i 2 foregående innlegg at 2 piloter i forskjellige selskap (SAS Commuter og Thomas Cook ? ) ikke oppfyller vilkårene. Med et mulig unntak av Arpi i Tallin (det er vel et Norsk Selskap) vil vel ingen av bemanningsbyråene oppfylle disse vilkårene - ingen av de aktuelle har hovedsete i Norge, de er vel ikke engang representert i Norge ? og Norwegian er jo kun kunde av bemanningsbyråene - det stiller jo de faktiske vilkårene i et annet lys !
![]() |
![]() |
#651 |
Legal Eagle
|
![]()
Ok, da er vi på jusskjøret igjen
![]() (Husk at verken verden eller jussen er så rigid eller svart-hvit som mange av dere later til å tro, men oftest veldig nyansert. Husk også at lover er politiske vedtak, hvor mange motstridende hensyn er veid mot hverandre, og at det nesten alltid vil føre til en eller annen urettferdighet, særlig hvis man har et annet politisk syn enn det som vant gjennomslag i loven. Litt pirk: Denne tråden handler IKKE om vikarer. Vikarer er noe annet, og alltid legitimt å bruke.) Så til reglene: Oppfyller du hovedvilkåret om medlemskap de siste tre av fem årene, og tilleggsvilkåret om at virksomheten du er ansatt i har hovedsete i Norge, har du rettskrav på medlemsskap hvis du søker om det. Men det utelukker ikke andre løsninger som ligner! Regelverket åpner for det, bare grunnvilkåret om tidligere medlemsskap er oppfylt. Så hvis du kunne vært frivillig medlem hvis du f.eks. hadde vært ansatt på ordinær måte i utlandet, bør du kunne få frivillig medlemskap selv om du teknisk sett er ansatt gjennom et rekrutteringsbyrå. Jeg ville søkt og ikke gitt meg før jeg tapte i Trygderetten. Det er nok lettere å få gjennomslag hvis du er ansatt enn hvis du er nærinsdrivende, siden loven krever at du skal være arbeidstaker. Men her kan det være omstendigheter som taler for at man ikke alltid er så rigid, f.eks. hvis det at man er næringsdrivende er noe man tvinges til, at man utøver arbeidsoppgaver som en del av ordinær drift og at andre som utøver tilsvarende oppgaver er (eller kunne vært) vanlige ansatte. Men nå beveger vi oss på så usikker is, at for de fleste av disse bør sosiale forhold være regulert og sikret i gjennom avtalene med Norwegian. Last edited by RWY 24; 28-04-2012 at 13:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#652 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Anna Helene Kjos går mot egen fagforening
http://e24.no/boers-og-finans/kjos-s...teren/20198327 Vel, ble ikke så overrasket her... |
![]() |
![]() |
![]() |
#653 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Last edited by RWY 24; 28-04-2012 at 13:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#654 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vuderer selv å arbeide for et selskap med kontor i både Sverige og Danmark , men ikke i Norge.
>90% av arbeide vil bli utført i Norge , og jeg vil ha bopel i Norge. Ser at det er endel å tenke på rundt dette... |
![]() |
![]() |
![]() |
#655 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#656 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Norske piloter på Malaga basen jobber i realiteten med å fly norske passasjerer i norske fly for et norsk selskap i Norge - men er "basert" i Spania og får sin kontraktslønn fra en postboks på Isle of Man fra et irsk kontraktsbyrå. Stakkars lokale NAV-funksjonær som skal begynne å nøste i dette ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#657 |
Legal Eagle
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#658 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Men hvordan går det med moralen til pilotene i DY når en pilot som er datter til sjefen går i mot sine "egne"? Burde hun rent prinsipielt holde med flertallet i foreningen for å vise solidaritet? Kan se for meg at hun blir som "elephant in the room" på crew rommet og i cockpit i fremtiden.
![]() |
![]() |
#659 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Men har du noen sak ? Det virker på meg som reglene er ganske klare og Kontraktspilotene med base utenfor Norge ansatt i utenlandske bemanningsbyråer ikke oppfyller vilkårene. Hva kan man da klage på ?
![]() |
#660 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
For eksempel sier folketrygdloven § 2-8 annet ledd: "Også andre personer enn de som går inn under første ledd, kan tas opp som medlemmer når særlige grunner gjør det rimelig." Etter ordlyden gjør denne bestemmelsen at ansatte i selskap med hovedsete i Norge gjennom utenlandsk rekrutteringsbyrå ikke nødvendigvis utelukkes fra ordningen med frivillig medlemskap. Argumentene ser du i innlegget mitt ovenfor. Innlegget mitt var ment som et generelt innlegg, så alt var ikke et svar til deg. Derfor siterte jeg ikke deg i svaret, selv om jeg sikkert kunne vært klarere på det. Men jeg mente ikke å hevde at du hadde snakket om vikarer ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TK9 på vei mot OSL | AMSKIX | Småprat | 11 | 10-11-2016 21:49 |
Lufthansa kabinansatte mot mulig streik | RIBRO | Flyforum | 103 | 09-09-2012 13:19 |
Ariana på vei mot stupet | CK | Flyforum | 5 | 11-04-2007 12:16 |
det går mot streik i BA | CK | Flyforum | 1 | 16-01-2007 13:49 |
Northwest mot streik? | LN-MOW | Flyforum | 0 | 19-08-2005 16:20 |